AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #21 Skrevet 25. juni 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Og det vet du alt om? Jeg har reist regelmessig til USA i flere år, og kunne veldig godt tenkt meg å bodd der. Mest på grunn av klimaet, men også fordi jeg trives ufattelig godt i USA Anonymkode: 14662...f52 annen bruker her. jeg kjenner flere som bor i usa, både familie og venner. Tror TS må lese seg opp endel, både det positive og negative. Usa kan være et hardt land å greie seg om man ikke tjener godt. Jeg har familie som tjener godt, men de betaler like mye i helseforsikring som jeg betaler i skatt. TS beholder vel norsk helseforsikring en liten periode. men jeg kusinen min fikk blindtarmbetennelse mens hun bodde der. Det sykehusoppholdet ble dyrt ja. Nå er hun tilbake i Norge og kommer til å måtte betale på den regningen de neste årene. Vet ikke detaljene, skulle tro norske forsikringsselskaper betalte for oppholdet, men for alt jeg vet hadde hun kanskje ikke reiseforsikring? så TS. første bud, reiseforsikring!! Anonymkode: 25da5...7f8
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #22 Skrevet 25. juni 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: annen bruker her. jeg kjenner flere som bor i usa, både familie og venner. Tror TS må lese seg opp endel, både det positive og negative. Usa kan være et hardt land å greie seg om man ikke tjener godt. Jeg har familie som tjener godt, men de betaler like mye i helseforsikring som jeg betaler i skatt. TS beholder vel norsk helseforsikring en liten periode. men jeg kusinen min fikk blindtarmbetennelse mens hun bodde der. Det sykehusoppholdet ble dyrt ja. Nå er hun tilbake i Norge og kommer til å måtte betale på den regningen de neste årene. Vet ikke detaljene, skulle tro norske forsikringsselskaper betalte for oppholdet, men for alt jeg vet hadde hun kanskje ikke reiseforsikring? så TS. første bud, reiseforsikring!! Anonymkode: 25da5...7f8 Reiseforsikring gjelder nok neppe om man flytter til et annet land. Kanskje noen unntak for studenter og andre som foretar opphold som helt klart er ment å være korte, men jeg har i hvert fall aldri lest i betingelsene for noen reiseforsikring at de dekker utgifter som oppstår hvis man flytter til et annet land. Anonymkode: d1d97...674
Lumos Skrevet 25. juni 2018 #23 Skrevet 25. juni 2018 Jeg hadde helt klart satt meg på skolebenken og tatt et halvår/år som utvekslingsstudent før du bestemmer deg for noe så drastisk som å flytte til USA. Det er jo fryktelig vanskelig å få oppholdstillatelse så du kan dessverre ikke bare bestemme deg for å flytte dit. Og om du kan studere der borte får du iallfall sett litt mer av en normal hverdag enn om du har vært der på ferie. Livet er ikke noen dans på roser selv om du har bostedsadresse i California. Om du absolutt vil flytte utenlands, til et engelskspråkelig land, ville jeg sett på UK. Mye mer gunstig for nordmenn, men lavere lønninger enn i Norge. 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #24 Skrevet 25. juni 2018 http://www.ansa.no/Studier-i-utlandet/For/Land/nord-amerika/usa/ https://www.ef.no/highschool/destinations/usa/ https://www.uio.no/studier/utveksling/avtaler/nord-amerika/usa/ https://www.bi.no/studere-ved-bi/ressurser-og-muligheter/utveksling/ Jeg ville satset på å få toppkarakterer, begynne å studere her i Norge det faget jeg ønsket, og sjekket om de har utvekslingsprogram med noen amerikanske universitet/høyskoler. Via BI er kanskje enklest. Anonymkode: 13897...5b2 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #25 Skrevet 25. juni 2018 På 23.06.2018 den 20.52, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg er ei jente som til neste år er ferdig med VGs. Jeg vil gjerne flytte til USA (California) for å bo der. Anonymkode: adcd4...358 Hvorfor vil du flytte til USA? Jeg forstår ikke hva som er så forlokkende med det landet der. På filmer blir det vel framstilt som det mest spennende stedet i verden, men virkeligheten er nok ikke helt slik. Er du rik, kan du nok ha det flott der borte, men for folk flest er det ikke så fantastisk. Anonymkode: 37848...535
Gjest Overrasket Skrevet 25. juni 2018 #26 Skrevet 25. juni 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Man kan gjøre det parallelt ja, men det er ikke noe man bør satse på. Ta artikkelen med en klype salt, men om man skal tro den, så var det i overkant av 80 som fikk tilsang på greencard lottery av nesten 4000 søkere i 2012. Og det har neppe forandret seg så veldig mye de siste seks årene. Og selv om man skulle bli trukket ut, så er det heller ingen garanti for at man faktisk oppnår greencard status heller, for amerikanske myndigheter kjører fortsatt en full immigrasjonsprosess på folk i lotteriet: https://www.uscis.gov/greencard/green-card-processes-procedures Dette er altså noe som bør gjøres parallellt med andre fremgangsmåter for å oppnå oppholdstillatelse, og er å anse som en ren bonus om man mot formodning skulle bli valgt ut. Anonymkode: d1d97...674 Jeg mente nok ikke å si at det er en enkel løsning i absolutt forstand, men det er den enkleste løsningen i relativ forstand dersom man ikke har et konkret, bra jobbtilbud. Noen i tråden har f.eks. skrevet at man kan gifte seg med en amerikaner, det er også misledende fordi heller ikke det omfatter automatikk i søknadsprosessen. Det er ingen tvil at dersom man "vinner" i grønnkortlotteriet er veien videre den enkleste måten for å få lov til å bo i USA. Som du ser så skrev jeg altså at premien er tillatelse til å søke om grønnkort uten en åpenbar grunn, jeg antydet altså ikke at man får grønnkortet i posten som "premie". Dog ville jeg ikke flyttet til USA, men det er en helt annen diskusjon.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #27 Skrevet 25. juni 2018 Den eneste personen jeg kjenner som bor i USA og har fått grønt kort er en internasjonalt anerkjent fysiker. Mange tror man bare kan flytte dit, men slik er det absolutt ikke. Anonymkode: 1b8d6...19e
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #28 Skrevet 25. juni 2018 Jeg kjenner mange som har bodd i USA som studenter, på forskeropphold, utvekslingsstudenter og som au pair. Også noen på kortsiktige jobboppdrag. Men vet bare om én som har blitt boende, hun gifta seg og bor der for godt. Men velg deg en karriere som kan forfølges der, og prøv! Det finns mange norske selskaper med filial/kontor i USA, og enda flere motsatt (amerikanske her). Det er en god start. Anonymkode: 13897...5b2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå