AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #1 Skrevet 23. juni 2018 Hei! Jeg er ei jente som til neste år er ferdig med VGs. Jeg vil gjerne flytte til USA (California) for å bo der. Problemet mitt er at jeg aner ikke hvordan jeg skal gå frem. Jeg har hørt mange si at det er nærmest umulig å få permanent oppholdstillatelse i USA, særlig når man ikke har slekt eller jobbtilbud å vise fram til. Derfor lurer jeg på om det er noen her som har erfaring med å flytte til USA/ eller har noe kunnskap om det? Anonymkode: adcd4...358
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #2 Skrevet 23. juni 2018 Au Pair? Jeg dro dit som au pair etter vgs tidlig 90-tall. Dette var gjennom organisasjon. Kunne ikke velge sted selv etter det jeg husker, for California var absolutt eg sted jeg ville til. Havnet utenfor Boston, og hadde en uforglemmelig tid. Anonymkode: 20b15...1d5 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #3 Skrevet 23. juni 2018 Ja det er umulig. Du er ikke ønsket der (foreløpig) Er du desperat så er det enten gifte deg med en amerikaner, få deg høy utdannelse i Norge (og høyt utdannet jobb i usa, så søk etter en stund om permanent oppholdstillatelse) eller tjen mye penger, og si at du ønsker å investere pengene i bedrift i USA, da flir du populær 😄 Det er en grunn til at det er 15'000'000 ulovlige innvandrere der. Kunne de kommet lovlig ville de, men de får avslag, for det er ikke behov for mer ufaglært arbeidskraft som tjener 7 dollar timen, det er rett og slett for mange av dem. Kortere ferieturer og slikt er jo en mellomting da. Anonymkode: 33dd6...437 5
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #4 Skrevet 23. juni 2018 Du må vel prøve å skaffe deg jobb først. Vet ikke hvordan det er å få seg jobb her i fra, men kjenner ett par som fikk seg jobb i usa etter å ha vært der på ferie. Det ene parret ble kjent med noen som hadde kontakter, skal siest at disse var mega atletiske og jobber som pt. Tok vel ikke så lang tid før de flyttet tilbake, fordi ene fikk fyken. Ei annen jeg kjenner fikk seg jobb i en ranch etter å ha reist til usa i flere år. Ble noe drama og sjalusi her, da sjefen trodde hun ønsket å ligge med en eller annen person. Så det ble fyken og hjem her også. Her var det snakk om sørstatene og mange skrekkens historier. California er nok noen hakk bedre. Anonymkode: baa3f...e3f
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #5 Skrevet 23. juni 2018 Tusen takk for all innspill, det er bare å komme med mer opplysninger og fakta! Anonymkode: adcd4...358
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #6 Skrevet 23. juni 2018 USA har svært restriktive immigrasjonslover og det er bortimot umulig å få permanent arbeids- og oppholdstillatelse der. Slekt hjelper ikke, med mindre det er snakk om ektefelle eller foreldre. At noen har fått permanent arbeids- og oppholdstillatelse for å jobbe på en farm eller som PT tviler jeg svært sterkt på, det finnes nok av amerikanere som kan gjøre de jobbene. At de måtte reise hjem så da de mistet jobben tyder på at det var snakk om et J-1 visum, som er typen man får bl.a. som au-pair og utvekslingsstudent. Disse kan også gis for sommerjobber og trainee/internship stillinger og er kun gyldige perioden man er ansatt for. Jeg kjenner ei som har fått det til. Hun har to mastergrader i IT og var svært ettertraktet i sitt felt da hun for ca 15 år siden ble da headhuntet av et amerikansk firma. De søkte for henne og betalte for advokathjelp og alle avgifter til amerikanske myndigheter i forbindelse med søknaden. Hun er fortsatt norsk statsborger etter eget ønske, men har permanent arbeids- og oppholdstillatelse i USA. Denne illustrasjonen gir ganske greit overblikk over veiene til permanent arbeids- og oppholdstillatelse - og til slutt US Citizen: Anonymkode: 5f313...aba 5
Gjest Overrasket Skrevet 23. juni 2018 #7 Skrevet 23. juni 2018 Det jeg ville gjort som nordmann (vel, jeg ville ikke flyttet til USA, men det er en annen sak), jeg ville ha deltatt i grønnkortlotteriet, offisielt mangfoldsvisumlotteriet. Det er et offisielt årlig visumprogram fra myndighetene, og det er gratis å registrere seg. Det du "vinner", dersom du vinner, er tillatelse til å søke om oppholdstillatelse uten en åpenbar grunn (dvs. uten å ha jobb, sponsorer eller familieforbindelse). Noen nordmenn vinner hvert år, og for de som velger å benytte seg av premien er det den raskeste og enkleste måten.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #8 Skrevet 24. juni 2018 Hvorfor i all verden ønsker du å flytte til USA ? Anonymkode: 1a563...114 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #9 Skrevet 25. juni 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor i all verden ønsker du å flytte til USA ? Anonymkode: 1a563...114 Er det så rart? USA vil for mange være et bra sted å bo såfremt man er over middels bemidlet. Anonymkode: c474f...a60 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #10 Skrevet 25. juni 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det så rart? USA vil for mange være et bra sted å bo såfremt man er over middels bemidlet. Anonymkode: c474f...a60 USA er mer enn LA og NY, Det bildet som vi nordmenn har av USA gjennom TV/media har lite med virkelighetens USA og gjøre. Anonymkode: 0ae17...5d2 11
Opplyst Skrevet 25. juni 2018 #11 Skrevet 25. juni 2018 På 23.6.2018 den 21.52, AnonymBruker skrev: Derfor lurer jeg på om det er noen her som har erfaring med å flytte til USA/ eller har noe kunnskap om det? Anonymkode: adcd4...358 Ulovlig innvandring er en greie i USA har jeg hørt.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #12 Skrevet 25. juni 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: USA er mer enn LA og NY, Det bildet som vi nordmenn har av USA gjennom TV/media har lite med virkelighetens USA og gjøre. Anonymkode: 0ae17...5d2 Og det vet du alt om? Jeg har reist regelmessig til USA i flere år, og kunne veldig godt tenkt meg å bodd der. Mest på grunn av klimaet, men også fordi jeg trives ufattelig godt i USA Anonymkode: 14662...f52 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #13 Skrevet 25. juni 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og det vet du alt om? Jeg har reist regelmessig til USA i flere år, og kunne veldig godt tenkt meg å bodd der. Mest på grunn av klimaet, men også fordi jeg trives ufattelig godt i USA Anonymkode: 14662...f52 USA har ikke akkurat et enhetlig klima over hele landet da...😂 Anonymkode: 6fcb9...846 6
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #14 Skrevet 25. juni 2018 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: USA har ikke akkurat et enhetlig klima over hele landet da...😂 Anonymkode: 6fcb9...846 Nei, trodde du jeg var så dum? Når jeg skriver at jeg har reist i flere år, så ligger det litt i kortene har jeg kunne bodd der jeg har vært. Og der jeg har vært, er klimaet midt i blinken for meg Hvilken stat JEG kunne tenkt meg å bodd i, har ingen betydning for TS. Anonymkode: 14662...f52 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #16 Skrevet 25. juni 2018 Å bo i USA er ikke lukerativt. Det er flere tusen som prøver lykken der borte hver eneste dag, men de færreste lykkes. Hva slags jobb ser du for deg å ha der borte? Skuespiller, modell? Isåfall konkurrerer du beinhardt med flere tusen andre. Tenker du lege og høyere utdannelse er også konkurransen skyhøy da det er så mange potensielle kandidater. Å få det til der borte er vanskelig. Jeg har en kompis som bor i LA, å han gjør det nokså bra innen film. Men han lever fra hånd til munn og ingen ting er sikkert. Var jeg deg ville jeg nøyd meg med ferieturer dit. Tror du vil få mer glede av det. Anonymkode: 63876...e51 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #17 Skrevet 25. juni 2018 På 23.06.2018 den 20.52, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg er ei jente som til neste år er ferdig med VGs. Jeg vil gjerne flytte til USA (California) for å bo der. Problemet mitt er at jeg aner ikke hvordan jeg skal gå frem. Jeg har hørt mange si at det er nærmest umulig å få permanent oppholdstillatelse i USA, særlig når man ikke har slekt eller jobbtilbud å vise fram til. Derfor lurer jeg på om det er noen her som har erfaring med å flytte til USA/ eller har noe kunnskap om det? Anonymkode: adcd4...358 Hva har du tenkt å gjøre der da? Som så mange andre sier her så må du ha en jobb for å flytte dit. Jeg foreslår heller at du skaffer deg en oversikt over studietilbud og ser om det er noe du kan finne interessant. Dessuten må jeg si at verden er ofte ikke slik du ser på tv. Det kan sikkert være fantastisk fint å bo i USA, men det kan også være ganske kummerlig. Jeg kjenner flere som har bodd i USA i perioder som er sjeleglade for å komme tilbake til Norge. Anonymkode: bff7a...803 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #18 Skrevet 25. juni 2018 Hva med å ta høyere studier i USA? Anonymkode: ae57a...162 5
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #19 Skrevet 25. juni 2018 Å bo i USA er nok en spennende oppevelse for mange, og selv om det er vanskelig å få oppholdstillatelse, så er det ikke helt umulig. Men først: Vurder - virkelig vurder - om det er noe du vil. Husk at det å feriere i USA ikke er det samme som å bo der. Man må i mye større grad sørge for seg selv, og det inkluderer bla. helseforsikring. Retten til helsehjelp mister mange når de flytter til utlandet, det samme med andre rettigheter i folketrygden. En artikkel om dette finnes f. eks her: https://www.advokatenhjelperdeg.no/jus-artikler/taper-trygderettigheter-ved-flytting/ Her er det verdt å merke seg at man mister folketrygdmedlemskap også for opphold under 12 måneder hvis du skal arbeide der, så utgifter til f. eks. helsehjelp og annet er noe man må ta i betraktning. Husk også at det kan være vanskelig å få jobb om man ikke har gode kontakter, som også er villige til å satse på deg, og støtte deg i søknader om oppholds- og arbeidstillatelse. For "vanlige" jobber som "alle" kan gjøre vil det nok være vanskelig, ettersom amerikanerne satser på egne borgere først. Litt enklere for spesialiserte stillinger, men da trenger man utdannelse. Så jeg ville nok derfor satset på å ta en utdannelse innen noe det er behov for der, og så bygge deg opp fra det. Andre alternativ kan være au pair, work & travel ordninger e.l. Men dette er i bunn og grunn bare midlertidige ordninger, og det legges ikke opp til en permanent oppholdstillatelse. Anonymkode: d1d97...674 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #20 Skrevet 25. juni 2018 På 24.6.2018 den 0.21, Overrasket skrev: Det jeg ville gjort som nordmann (vel, jeg ville ikke flyttet til USA, men det er en annen sak), jeg ville ha deltatt i grønnkortlotteriet, offisielt mangfoldsvisumlotteriet. Det er et offisielt årlig visumprogram fra myndighetene, og det er gratis å registrere seg. Det du "vinner", dersom du vinner, er tillatelse til å søke om oppholdstillatelse uten en åpenbar grunn (dvs. uten å ha jobb, sponsorer eller familieforbindelse). Noen nordmenn vinner hvert år, og for de som velger å benytte seg av premien er det den raskeste og enkleste måten. Man kan gjøre det parallelt ja, men det er ikke noe man bør satse på. Ta artikkelen med en klype salt, men om man skal tro den, så var det i overkant av 80 som fikk tilsang på greencard lottery av nesten 4000 søkere i 2012. Og det har neppe forandret seg så veldig mye de siste seks årene. Og selv om man skulle bli trukket ut, så er det heller ingen garanti for at man faktisk oppnår greencard status heller, for amerikanske myndigheter kjører fortsatt en full immigrasjonsprosess på folk i lotteriet: https://www.uscis.gov/greencard/green-card-processes-procedures Dette er altså noe som bør gjøres parallellt med andre fremgangsmåter for å oppnå oppholdstillatelse, og er å anse som en ren bonus om man mot formodning skulle bli valgt ut. Anonymkode: d1d97...674 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå