Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er ei jente som til neste år er ferdig med VGs. Jeg vil gjerne flytte til USA (California) for å bo der.

Problemet mitt er at jeg aner ikke hvordan jeg skal gå frem. Jeg har hørt mange si at det er nærmest umulig å få permanent oppholdstillatelse i USA, særlig når man ikke har slekt eller jobbtilbud å vise fram til. Derfor lurer jeg på om det er noen her som har erfaring med å flytte til USA/ eller har noe kunnskap om det?

Anonymkode: 189cf...85a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da bør du søke deg inn på en skole der, og det er DYRT. Det er nesten umulig å få arbeidstillatelse, ja. Du må ha en arbeidsgiver allerede, og de må argumentere for at ingen amerikaner kan gjøre jobben du blir ansatt i.

Anonymkode: 89341...80d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke begripe hvorfor noen ønsker å flytte dit, iallefall ikke i lengre perioder.  

Ting man ser på amerikanske filmer og TV-serier som Kardashian eller lignende søppel, det viser aldri virkeligheten for å si det sånn... 

Anonymkode: fee5a...9f7

Skrevet

Jeg var gift med en amerikaner og bodde flere år i Florida. Ikke for å ta fra deg motet, men å være på ferie i USA og å bo i USA er to helt forskjellige ting.

Arbeidslivet er tøft, de har lange dager og de har ikke rettigheter og goder vi tar for gitt i Norge. Er du f.eks. syk og må bli hjemme fra jobb, får du ikke lønn med mindre du har forsikring.

Samme med sykehus også. Arbeidsledighetstrygd finnes så og si ikke. Du er "on your own". Ingen mammaperm, ingen sykt barn dager, ikke barnehage-system på samme måte. Er egentlig lagt opp til at mor slutter i jobb når man får barn. Jeg var klar over dette og visste hva jeg gikk til, allikevel syntes jeg det var brutalt og ikke ha noe "sikkerhetssytem". Man blir i stor grad avhengig av familien.

Som ung uten særlig utdanning vil du også kun få jobber med minstelønn som det nesten er umulig å leve av. Du vil måtte bo i skumle områder fordi det er det eneste du har råd til. Anbefaler deg absolutt ikke å flytte dit i så ung alder.

• Liker 1
Gjest Reputation
Skrevet

Det høres og ser mer glamorøst ut enn det egentlig gjør

Du vil ikke få arbeidstillatelse uten utdanning. Du kan velge å studere et halvt år gjennom ulike organisasjoner, og så søke deg inn på høyere utdanning etterpå. Det er dyrt, men du kan få hjelp av Lånekassen så lenge studiet er godkjent. 

Det er også mulig å spare seg opp en del penger, og bo der som turist i 3 måneder. Du kan sikkert finne leiligheter med langtidsutleie, og du får reise rundt og se mer av byen. Det blir ikke det samme som å bo der, men kanskje det hjelper deg å finne utav hva du vil gjøre fremover?

Skrevet

Om du vurderer det så ville jeg enten sett på muligheten for å jobbe som au-pair eller studere der. Usa er beintøft og sjansen er minimal for å få oppholdstillatelse/arbeidstillatelse der helt på egen hånd utenom ekteskap/forlovelse osv med mindre du studerer eller f.eks jobber som au-pair.  

Skrevet (endret)

Du må studere eller jobbe som au-pair, som innlegget over skriver. Ellers får du ikke oppholdstillatelse. Du kommer ikke til å få det gjennom jobb, siden du ikke har noen spesiell kompetanse.

Å studere der er gjerne dyrt, men du kan få lån og stipend fra Lånekassen. Hvis du har tenkt å bli der etterpå så må du sørge for såpass gode skoleprestasjoner at du får en arbeidsgiver til å garantere for deg. Evt må du gifte deg med en lokal som kan garantere for at han kan forsørge deg...

Og hverdagslivet der er ikke så fantastisk som du kanskje tror. (Les innlegg litt over). Har familie og venner der, og de ville nok valgt Norge over USA hvis de kunne. 

Edit: Jeg hadde muligheten til å flytte dit tidligere, pga mannen min var derfra. Var fristende, spennende og alt det der. Men etter å ha undersøkt litt, fant vi ut at Norge var mye bedre. På omtrent alle måter. Er glad for at det ble Norge. 

Endret av solmåneogstjerner
Skrevet

Jeg henger meg på de over. Jeg flyttet dit da jeg var 19, riktignok orlando for å jobbe for walt disney world. Det er beintøft å jobbe der, du tjener lite i forhold til hjemme og vil tro det er vanskelig å skaffe seg jobb på den måten du tenker. Hvis du tenker du vil prøve kan jeg anbefale disney. Godt opplegg, mye informasjon og dagene blir godt lagt opp i en tilvenningsfase. Da jeg jobbet der jobbet jeg med normenn, men lederene fra amerikanske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...