Gå til innhold

Gir vi for mye ros i Norge?


Gnå

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

VG skulle sendt leserinnlegget i retur og sagt de ikke kan trykke alt av middelmådige leserinnlegg. 

Å klappe etter noen 5.klassinger har fremført noe er normal høflighet. Det handler ikke om at man genierklærer barna. Er det noe man bør være flinke til så er det å motivere barn til å tørre å fremføre foran forsamlinger.  Aldri hørt om barn som blir høye på pæra fordi foreldrene klappet etter at klassen fremførte en sang på en skoleavslutning. 

Selv spiste jeg nylig middag hos noen venner. Jeg takket selvsagt for maten og sa den smakte kjempegodt, selv om den smakte helt OK. Normal høflighet kalles det. 

Endret av Snillingen
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Newroz

Jeg trodde hun hadde sluttet å skrive for VG. Hun skriver seriøst så mye rart.... 

Uansett, hun har tidligere hatt et innlegg hvor hun skriver at nordmenn IKKE roser (da rettet mot henne selv og kollega som pyntet seg en måned), så gud vet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler jo ikke om hvilke nivå de ligger på, men at sikkert mange av barna har lagt ned mye tid og krefter i fremføringen. Lære replikker, sanger, noen spiller et instrument. Det syns jeg fortjener ros for det og fordi at jeg anser rosen som viktig for å motivere dem på veien videre. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virket sinnsykt bitter, men syns jo et sted hun har noen poenger. På generell basis syns jeg ikke vi roser for mye i Norge, men enkelte har det med å overøse barn med komplimenter for alt mulig. Usikker på om jeg mener de tar noen skade av det, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Newroz said:

Jeg trodde hun hadde sluttet å skrive for VG. Hun skriver seriøst så mye rart.... 

Uansett, hun har tidligere hatt et innlegg hvor hun skriver at nordmenn IKKE roser (da rettet mot henne selv og kollega som pyntet seg en måned), så gud vet. 

Ja, flott dame dette. Små barn skal ikke ha applaus etter  å ha fremført noe for foreldrene på en skoleavslutning, men hun skal ha ros for å klare å kle på seg. 

Samme dame som klaget over hvor lett nordmenn sykemeldte seg  samtidig som hun selv sykemeldte seg da kjæresten slo opp med henne. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dama har et enormt eksponeringsbehov, og det spiller ingen rolle hvilken sak hun fronter bare hun får oppmerksomhet. Det som er utrolig er at mediene lar henne slippe til.

Denne gangen var det skoleavslutning i barneskolen der ungene hadde øvd på å opptre, noe som selvsagt ikke er bra nok for Sarromaa, som ikke har vett til å forstå at det ikke kun er selve prestasjonen barna får ros for. Hun leter med lys og lykte etter feil hos andre, og slik hun opptrer kan jeg ikke skjønne annet enn at alt oppstyret vil gå ut over hennes egne barn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller ros for innsats, enn før resultat. Jeg har en unge som har fått alt lett, gode karakterer og gode idrettsprestasjoner. Men har da blitt veldig bevisst på å rose sistemann like mye, som jobber steinhardt for en treer i matematikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Gnå skrev:

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/A2MbKq/nei-ikke-alt-barna-vaare-gjoer-er-fantastisk

Sanna Sarromaa mener vi må slutte å rose middelmådige prestasjoner. 

Hva synes du?

Hun har et poeng. Utvilsomt vanskeligere for nordmenn å se poenget, men for utlendinger er det tydeligere. 

Ros for innsatsen der hvor resultatet ikke er helt på nivået man ønsker. Da blir man oppmuntret til å jobbe enda hardere og bli enda bedre. Blir man fortalt at man er på toppen selv om man presterer midt på treet, da er det opplagt at motivasjonen for å bli bedre er mindre. 

13 timer siden, Newroz skrev:

Jeg trodde hun hadde sluttet å skrive for VG. Hun skriver seriøst så mye rart.... 

Uansett, hun har tidligere hatt et innlegg hvor hun skriver at nordmenn IKKE roser (da rettet mot henne selv og kollega som pyntet seg en måned), så gud vet. 

Å rose noen for oppnådde prestasjoner og å gi kompliment for utseende er to forskjellige ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ros for innsats er helt fint. 

Overdreven ros for enhver prestasjon etterfulgt av ”du kan bli det du vil” er feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Alivamale skrev:

Ros for innsats er helt fint. 

Overdreven ros for enhver prestasjon etterfulgt av ”du kan bli det du vil” er feil. 

Enig i dette. Før eller siden oppdager man jo at de fleste ikke kan bli "det man vil", og at man ikke er så fantastisk. Er det ikke bedre å få barn og unge til å forstå at det er helt greit å bare være "helt vanlig"? 

Synes for øvrig også at man skal rose innsats. Etter min oppfatning er det viktigste å gjøre så godt man kan. Mine foreldre sa f. eks. til meg at det var helt ok om jeg fikk toere på prøver hvis jeg jeg virkelig hadde gjort mitt beste, men at det ikke var greit hvis jeg ikke hadde jobbet godt med skolearbeidet. Det synes jeg er en fin holdning. Det eneste toppkarakteren de krevde, var "God" i orden og atferd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Gnå skrev:

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/A2MbKq/nei-ikke-alt-barna-vaare-gjoer-er-fantastisk

Sanna Sarromaa mener vi må slutte å rose middelmådige prestasjoner. 

Hva synes du?

Enig. Husker da jeg gikk på barneskolen. Var ikke spesielt flink til å tegne. Skulle tegne en rev. "Den fineste reven jeg har sett!", sa læreren. Jeg skjønte selvsagt at det var løgn, skjønte ikke poenget med å si noe så åpenbart feil. Brydde meg ikke stort, jeg var dyktig på mye annet, men barn tåler selvsagt å få høre det, om det er noe de ikke er flinke til. Ikke at man trenger å kritisere barn så mye, men man kan i første omgang la være å skryte av noe som i beste fall er middelmådig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer jo veldig, men jeg synes nok enkelte har det med å rose for mye og at ros fra disse dermed mister sin verdi. Var en sak om dette for en stund siden, hvordan kvinner roser mye mer enn menn, og at det dermed går inflasjon i denne rosen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, herzeleid skrev:

Varierer jo veldig, men jeg synes nok enkelte har det med å rose for mye og at ros fra disse dermed mister sin verdi. Var en sak om dette for en stund siden, hvordan kvinner roser mye mer enn menn, og at det dermed går inflasjon i denne rosen. 

Helt enig i dette. Det går inflasjon i ros. Det er forskjell på å gi anerkjennelse, og det å rose med ”flinkeste”, ”dyktigste” for  hverdagslige ting. Menn roser sjeldnere, men det er kanskje mer troverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Newroz said:

Jeg trodde hun hadde sluttet å skrive for VG. Hun skriver seriøst så mye rart.... 

Uansett, hun har tidligere hatt et innlegg hvor hun skriver at nordmenn IKKE roser (da rettet mot henne selv og kollega som pyntet seg en måned), så gud vet. 

Ja, det har du jammen rett i. Det var snakk om komplimenter, var det ikke? Vi roser altså barna for mye og voksne for lite? Nordmenn, altså. Vi får det bare aldri riktig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida.
Det er ikke ros som gjør barn til traumatiserte/ulykkelige/farlige/slemme voksne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har problemer med å forstå henne. Jeg er født og oppvokst i Norge, men er finsk. Noe av det hun referer til er noe av det jeg gjenkjenner som «finsk», og noe har jeg tenkt på som mer eller mindre vittige skråblikk på et naboland hun har valgt å bosette seg i. Hun er nok dyktig, men fremstår elitistisk og uempatisk i enkelte ting hun skriver.

Endret av Alivamale
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes noe av det hun skriver blir for dumt, men samtidig synes jeg også hun har  rett i mye i det hun skriver. Vi har godt av at noen røsker litt i oppfatninger og holdninger her i landet  

Men det kan ofte virke om hun har opplevd noe i hverdagen, og så må hun absolutt skrive ENDA en kronikk om «dere nordmenn». Jeg er litt lei av denne vinklingen. Det hadde kanskje funket bedre om hun ikke alltid vinklet kritikk til dårlige ting med Norge. 

15 minutter siden, Alivamale skrev:

Hun er nok dyktig, men fremstår elitistisk og uempatisk i enkelte ting hun skriver

Dette er jeg helt enig i. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...