tirben Skrevet 23. juni 2018 #21 Skrevet 23. juni 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror at vi som har barn med dysleksi må øve mer med våre barn for at de faktisk skal kunne få med seg alt de trenger å lære. Lesetid her var kosetid. Anonymkode: 70119...81f Det har du helt rett i! Barn med dysleksi må øve mye mer på leselekse enn andre. Men gjør man det, kan barnet klare seg like bra som andre i utdannelsesløpet. Se feks Erna Solberg. 1
Frostrose Skrevet 23. juni 2018 #22 Skrevet 23. juni 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er frivillig. Forstår godt at du og barnet kan føle et press når det blir premier i august. Å vår klasse har det kun blitt oppfordret til sommerles. Det er jo flott det, men jeg har et barn med dysleksi og all lesing er en kamp. Jeg har ikke tenkt å gjøre sommerferien til en kamp. Litt skal hun lese for å ikke dette helt av, men da er det snakk om 5 minutter her og der. Anonymkode: 55e4b...a9e På Sommerles telles også det andre har lest høyt for deg og lydbøker. Det er lesegleden som er viktig 😊 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #23 Skrevet 23. juni 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Mitt barn har også dysleksi, det vil si vi brukte minst 30min hver dag på å lese, vi leste sammen, annen hvert ord, jeg forklarer betydningen av ordet osv. Dette gjorde så barnet gjenkjente ord og i dag leser de vanlige ordene helt greit. Vi drev på slik med skrivingen også, blir mye feil, men oppbyggninger av settninger mm sitter som de skal og lingdys retter det meste. Jeg tror at vi som har barn med dysleksi må øve mer med våre barn for at de faktisk skal kunne få med seg alt de trenger å lære. Lesetid her var kosetid. Anonymkode: 70119...81f Helt enig at man må jobbe enda hardere når man har dysleksi. Her er ikke lesetid kosetid, det er et helvetes spetakkeltid. Jeg har virkelig prøvd å gjøre det lystbetont. Vi har også lest annenhvert ord, annenhver setning. Jeg har lest, hun har lest det samme etterpå. Hun gråter, blir sint, blir lei seg osv. Men jeg kan jo ikke gi meg, men akkurat i ferien så slipper hun å lese mye. Da er det små ting som eks oppskrifter ol. Anonymkode: 55e4b...a9e
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #24 Skrevet 23. juni 2018 Tusen takk for mange gode svar. Dette sommerheftet var slett ikke noe morsomt aktivitetshefte, men 70 sider med matteoppgaver. Det er jo greit nok at ungen får med noe hjem de kan gjøre hvis de har lyst, men siden læreren her fokuserer så mye på premier til de som gjør mest/alt, så føler jeg at det legger ett press på oss. Særlig fordi min datter er ett konkuransemenneske, som elsker å få premier. Men noen av oppgavene i bingoen er rett og slett umulige for oss å få til, og da blir denne premieringen ganske urettferdig. Så tror nok vi dropper alt sammen, koser oss med sommeferie og familiehygge, også skal læreren få en lite mail om hva jeg mener om dette til høsten! TS Anonymkode: 041db...93a
Arkana Skrevet 23. juni 2018 #25 Skrevet 23. juni 2018 Jeg synes også en mail er på sin plass. Jo flere som gir tilbakemelding, jo større sjanse for at de endrer dette de kommende årene. Det er helt ok med sommeroppgaver og premier for de som gjennomfører, men personlig mener jeg at oppgavene må være gjennomførbare for alle både hva gjelder tid og evner. Her er f.eks. Leselabyrinten slik at de får ett lodd i premietrekningen for hver fjerde rute de krysser av. Hver rute betyr 15 minutter lesing så man må ha lest minst én time i løpet av sommeren for å ha vinnersjanse. Maks antall lodd er åtte, altså til sammen åtte timer lesing i løpet av åtte uker sommerferie. En time lesing i uka er noe alle bør kunne klare og da er premiering greit og en hyggelig gulrot. 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #26 Skrevet 23. juni 2018 5 timer siden, HanenIFlokken skrev: Det er landsdekkende og frivillig! Om barnet ditt har fått lekser som ikke er frivillig så er det vel bare til å gro noen baller og la vær å gjøre de? ingenting å ase seg opp etter vel? Landsdekkende?? Vi har ikke fått noe her, mini er akkurat ferdig med 2 kl akkurat som TS sitt barn. Anonymkode: 05cbc...062
Gjest HanenIFlokken Skrevet 23. juni 2018 #27 Skrevet 23. juni 2018 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Landsdekkende?? Vi har ikke fått noe her, mini er akkurat ferdig med 2 kl akkurat som TS sitt barn. Anonymkode: 05cbc...062 Ja det er noe som blir brukt rundt i hele landet, men ikke alle skoler som tar det i bruk. Poenget mitt var at det ikke var kun TS sitt barn som har fått dette med seg hjem før ferien Endret 23. juni 2018 av HanenIFlokken
Gjest CrystalGold Skrevet 23. juni 2018 #28 Skrevet 23. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Landsdekkende?? Vi har ikke fått noe her, mini er akkurat ferdig med 2 kl akkurat som TS sitt barn. Anonymkode: 05cbc...062 her har ikke lillesøster fått noe av disse tingene(Akershus) så landdekkende er det ikke. Hadde hun fått, så hadde mine foreldre blitt rasende for å si det sånn.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #29 Skrevet 23. juni 2018 8 timer siden, Snillingen skrev: Er dette sarkasme eller synes du faktisk det er en dårlig ide at barnet ditt blir motivert til lesing og det er for mye ork å ta med ungen å bade 1 gang i løpet av sommerferien? Det er jo uansett frivillig å ta med ungen for å bade. Edit: Ser selvsagt at vannet er 1 mil unna, men det er virkelig ikke en uoverkommelig avstand for en aktivitet i løpet av sommerferien. Det er nå ganske spesielt vil jeg si. Selv var jeg alltid borte hele sommerferien som barn på båtferie, så det er ikke slik at foreldrene nødvendigvis synes det er "for mye ork" å imøtekomme slike spesifikke oppgaver. Når det er sagt er det heller ikke alle barn som har det bra hjemme. Jeg synes slike oppgaver der elevene skal konkurrere mot hverandre skaper en ukultur i klassen. Læreren bør også vite bedre når det gjelder barn som ikke har det så bra hjemme. Anonymkode: 524ad...7cc
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #30 Skrevet 24. juni 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Landsdekkende?? Vi har ikke fått noe her, mini er akkurat ferdig med 2 kl akkurat som TS sitt barn. Anonymkode: 05cbc...062 Vi har heller ikke fått noe her. Min sønn er ferdig med andre klasse på en skole i Oslo. Naboskolene har heller ikke fått noe. Har mine tviler om hvor landsdekkende det er. Anonymkode: c0748...010
Olsen Skrevet 24. juni 2018 #31 Skrevet 24. juni 2018 Dette hadde jeg gjort som det passet meg med. Å oppfordre til lesing i sommerferien, og gjerne konkretisere hvor mye synes jeg er ok. Også litt matematikk synes jeg kan være ok. Men å rapportere og konkurrere om det synes jeg er helt ute. Nok en gang får man synliggjort hvem som har foreldre som er orientert mot skole og hvem som ikke har det. Sikkert gjort i beste mening, men likevel helt feil slik jeg tenker. Hvert år leser man om barn som gruer seg til å komme tilbake til skolen pga manglende ferieopplevelser. Her har skolen bidratt til å lage nok et nederlag for dem som heller ikke rakk opp i "sommerbingoen". Det er ferie for barna og for foreldrene. Ferien er lang og barna kan godt gjøre skolerelaterte ting. Men MÅ det på død og liv lages en konkurranse med premie for dem som er "best i klassen" nok en gang? (jeg har selv barn som er "best i klassen", så det er ingen sår følelser rund det- heller ikke fra egen barndom) En e-post der man informerer om at man (f.eks) har valgt å ikke delta i sommerbingoen og ber skolen/læreren revurdere hele opplegget kan være på sin plass. Dette gjelder nok noen skoler/lærere. Vi har ikke fått er slikt program.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå