Gå til innhold

Lekser i sommerferien?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sitter her og litt forbannet på læreren til min 2. klassing!

De har fått en haug med lekser de skal gjøre i sommerferien. Er dette virkelig normalt? Jeg hadde gledet meg til noen uker uten å måtte tenke på om ungen har gjort lekser, eller krangle for å få henne til å gjøre dem.

Først ble det mye mas fra læreren om å lage bruker på sommerles, for å registrere alt man leser, og konkurere med klassen om hvem som leser mest i sommer... Vinneren skal få en premie i August.

Så fikk vi en "sommerbingo" hvor det stod at alle som hadde gjort 20 oppgaver skulle få premie, og de som hadde klart alle 36 oppgavene skulle få en "super premie" En del av disse oppgavene krever ganske mye av oss foreldre. F.eks skulle de dra å bade i ett spessifikt vann inne i marka, det er nesten 1 mil å gå dit... De skal pakke pikknikkurv å dra på tur, telle alle is de spiser i hele sommerferien osv. Og som om ikke dette var nok, stod det i ett par av rutene gjør 3/6 sider i sommerlekseheftet ditt. Var å fannt dette heftet i sekken nå, og det er på 70!! sider!

Er dette normalt?? skal ikke barna få ha sommerferie og slippe dette leksejaget? Og er ikke dette vel mye for 8 åringer? Kunne holdt med lesinga....

Hvordan er dette hos dere? Og sørger dere for at leksene blir gjort, eller lar dere vær i protest?

Anonymkode: 041db...93a

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er vel frivillig?

Anonymkode: f8f90...a4d

• Liker 6
Skrevet (endret)

Er dette sarkasme eller synes du faktisk det er en dårlig ide at barnet ditt blir motivert til lesing og det er for mye ork å ta med ungen  å bade 1 gang i løpet av sommerferien? Det er jo uansett frivillig å ta med ungen for å bade. 

Edit: Ser selvsagt at vannet er 1 mil unna, men det er virkelig ikke en uoverkommelig avstand for en aktivitet i løpet av sommerferien. 

Endret av Snillingen
  • Liker 10
Skrevet

Jeg reagerer mest på at de skal telle hvor mange is de spiser

• Liker 7
Skrevet (endret)

Ingen av mine har noen gang fått lekser i sommerferien, men skoler oppfordrer til å lese for barna og/eller oppmuntre dem til å lese i sommerferien. De har leselabyrint i sommerferien (de skal krysse av på forskjellige ruter, f.eks. lese 15 minutter under et tre, lese 15 minutter mens man spiser en is, lese 15 minutter før frokost osv) og da kan de vinne bokpremier til høsten. Og så oppfordres de til å være med på Sommerles. Våre elsker å lese og bli lest for så det er de med på hvert år. Jeg synes nok 70 sider leksehefte i sommerferien er litt i meste laget, og jeg hadde nok ikke gått inn for at barna skulle gjøre noe særlig av det, men med åtte uker sommerferie synes jeg heller ikke det er storforlangende å forvente at barna leser en del. 

Endret av Arkana
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ikke normalt nei.

Er læreren hos dere inspirert av https://sosialnytt.com/laereren-ga-elevene-hjemmelekser-ferien-tusenvis-hyller-kreative-pafunn/

Jeg hadde faktisk ikke lagt i noe energi uten å vite hva premiene er. Dersom barnet ønsker å gjøre noe av punktene, flott. Da hadde man gjort dem, ikke noe annet.

Her er det ikke gitt noen lekser overhodet, også 2 klassing på vei mot 3. Vi har fått med skriv hjem om sommeles og oppfordring om å være, men var registrert der før skrivet kom. Alle trofene skal vi klare i år også :)

Anonymkode: 05cbc...062

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar.

Selvsagt er jeg ikke i mot lesing, og oppforder gjerne til det. Skrev vel også at sommerles er greit, men mener det holder med det. Ikke 70 sider med mattelekser og sommerbingo i tilegg.

Og joda vi skal bade MYE i sommer, men ikke akkurat der....

Skolen har i grunn ikke sagt noe om at det er frivillig eller ikke, men siden de lover premier, settes det jo ett visst press synes jeg.

TS

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Syns dette var en dårlig idé av skolen.. Setter enda mer press på ungene, i tillegg til press om fancy reiser og opplevelser skal man ha press om å gjøre mest mulig av bingo, og om oppgavene er så omfattende krever det en del av foreldrene i tillegg. 

Anonymkode: e3941...d65

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar.

Selvsagt er jeg ikke i mot lesing, og oppforder gjerne til det. Skrev vel også at sommerles er greit, men mener det holder med det. Ikke 70 sider med mattelekser og sommerbingo i tilegg.

Og joda vi skal bade MYE i sommer, men ikke akkurat der....

Skolen har i grunn ikke sagt noe om at det er frivillig eller ikke, men siden de lover premier, settes det jo ett visst press synes jeg.

TS

Hva syns barnet ditt om dette da? Du får la ungen styre med det selv. 

Anonymkode: f8f90...a4d

• Liker 4
Skrevet

Veldig spesielt å gi lekser i sommerferien. Ferien skal være fritid og læreren har ingenting med å legge beslag på den. Det ville jeg bare ignorert his ikke ungen selv har veldig lyst til å gjøre dem, og jeg ville sørget for at hun fikk med seg hva jeg mente om den saken.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en som er ferdig med 1. klasse, og her er det kun sommerles. Det oppfordres til å delta, men er selvsagt frivillig, og det oppfordres til å lese litt hver dag. Jeg er positiv til sommerles og oppmuntrer mitt barn, men gidder ikke mase som jeg må med leksene, og det med "hver dag" tar vi med en stor klype salt.

Dette som du beskriver derimot, det hadde provosert meg sånn at jeg hadde boikottet det fullstendig... Det skal jo liksom være ferie.

Anonymkode: 8277e...6a9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Heftet er frivillig.  Svært mange ønsker seg et slilt hefte, derfor sender noen det med elevene. Læreren har lagt mye ned i dette! Både Bingo, sommerles og aktivitetshefte er kjekt !

-lærer

Anonymkode: ba9e8...54f

• Liker 5
Skrevet

Kan det hende denne leksen også skal bidra/hjelpe dem som ikke skal noe spesielt i ferien? For å kunne ha fokus på noe kjekt, men også lærerikt? Ikke alle foreldre er så kreativ til å finne på ting i ferier og i nærmiljøet. Kanskje denne bingoen feks kan hjelpe.

• Liker 5
Gjest HanenIFlokken
Skrevet (endret)

Det er landsdekkende og frivillig! 

Om barnet ditt har fått lekser som ikke er frivillig så er det vel bare til å gro noen baller og la vær å gjøre de? :) ingenting å ase seg opp etter vel? :)

Endret av HanenIFlokken
AnonymBruker
Skrevet

Dette er vel frivillig tror jeg. 

Selv husker jeg da lillebroren min var i den alderen at flere foreldre spurte læreren om oppgaver til sommermånedene. De ville ha noe relevant til pensum både for å aktivisere og for å ta igjen eller ligge litt foran til skolestart. Istedenfor å lage et slikt hefte spesifikt for enkelte foreldre som spør så har vel alle elevene fått et likt tilbud istedenfor. Synes at det er flott innsats av læreren jeg! 

Anonymkode: b39d6...a03

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så flott var min første tanke. Er mange barn som ikke reiser på ferie, og når de kommer tilbake på skolen er det ferie alle snakker om. Her viser jo læreren til at det er dette vi fokuserer på etter ferien, slik starten på skoleåret blir lik for alle.

7 minutter siden, HanenIFlokken skrev:

Det er landsdekkende og frivillig

Om barnet ditt har fått lekser som ikke er frivillig så er det vel bare til å gro noen baller og la vær å gjøre de? :) ingenting å ase seg opp etter vel? :)

Så flott. Savnet veldig noe slikt når mine var små. Både for å opprettholde kunnskap og for atnfokuset da blir på dette og ikke om hvor man har vært i ferien.

Anonymkode: 70119...81f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er frivillig. Forstår godt at du og barnet kan føle et press når det blir premier i august. Å vår klasse har det kun blitt oppfordret til sommerles. Det er jo flott det, men jeg har et barn med dysleksi og all lesing er en kamp. Jeg har ikke tenkt å gjøre sommerferien til en kamp. Litt skal hun lese for å ikke dette helt av, men da er det snakk om 5 minutter her og der. 

Anonymkode: 55e4b...a9e

Skrevet

Hvis du synes dette blir pesete, ( og det forstår jeg), så må man ikke gjøre det. Mye av det er kanskje rettet mot barn som ikke gjør noe hele sommeren, som et aktiviteteshefte. Oppfordre barnet ditt til å lese i ferien, da det ofte viser seg at leseferdigheter går ned i løpet av sommeren.  Dra til det badestedet dere ønsker  og fyll dagene med det som dere synes er hyggelige aktiviteter.  

Hilsen lærer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er frivillig. Forstår godt at du og barnet kan føle et press når det blir premier i august. Å vår klasse har det kun blitt oppfordret til sommerles. Det er jo flott det, men jeg har et barn med dysleksi og all lesing er en kamp. Jeg har ikke tenkt å gjøre sommerferien til en kamp. Litt skal hun lese for å ikke dette helt av, men da er det snakk om 5 minutter her og der. 

Anonymkode: 55e4b...a9e

Mitt barn har også dysleksi, det vil si vi brukte minst 30min hver dag på å lese, vi leste sammen, annen hvert ord, jeg forklarer betydningen av ordet osv. Dette gjorde så barnet gjenkjente ord og i dag leser de vanlige ordene helt greit. Vi drev på slik med skrivingen også, blir mye feil, men oppbyggninger av settninger mm sitter som de skal og lingdys retter det meste. Jeg tror at vi som har barn med dysleksi må øve mer med våre barn for at de faktisk skal kunne få med seg alt de trenger å lære.

Lesetid her var kosetid.

Anonymkode: 70119...81f

• Liker 3
Skrevet

Jeg har 3 barn og de har aldri noen gang fått oppgaver/lekser som de kan/skal gjøre i løpet av sommerferien. Jeg hadde faktisk ikke brydd meg noe særlig om dette. La barnet ditt få gjøre de oppgavene h*n vil og ta det derfra. Det eneste jeg reagerer på er at læreren har sagt at det blir premier til de som gjør mest. Da har læreren på en måte allerede lagt ubevisst press på barna og det er ikke bra. Jeg mener det burde vært premier til alle uansett eller ingen premier.... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...