Gjest Anonymous Skrevet 5. mars 2005 #81 Skrevet 5. mars 2005 Retz, (kremt) Jeg tror det er fare for at du rett og slett bare liker, b ø k e r jeg Tuller og tøyser Neida, her var det jo en flott liste med gode bøker! Kjempe, Retz! Her er det bare å kose seg. Helt enig med deg. Det er en sanndyne av små korn når det gjelder gode bøker der ute. Forferdelig mye dårlig og selvsagt, men ikke desto mindre godt :-)
Gjest manic Skrevet 5. mars 2005 #82 Skrevet 5. mars 2005 Min er Djeveldalen av Andre Brink, men Hundre års ensomhet av Garcia Márquez kommer på en god andre plass
Gjest Anonymous Skrevet 5. mars 2005 #83 Skrevet 5. mars 2005 åh...Retz... Vinterbarn er jo den nydeligste boken noen sinne!
Gjest Anonymous Skrevet 5. mars 2005 #84 Skrevet 5. mars 2005 :o pluttselig slår det meg at denne tråden skulle kommet litt før. Det er jo nettopp avsluttet bokskred hos tanum. Er det mange som fikk handlet for året som kommer?
Dagoberta Skrevet 5. mars 2005 #85 Skrevet 5. mars 2005 Rart at ingen har nevnt Den Hemmelige Historien av Donna Tartt? Hvis jeg får velge bare en bok, ville det vært den - den er god både om du vil ha en 'dyp' bok som får deg til å føle deg smart, og ikke minst, den er så spennende at det er vanskelig å legge den fra seg Ellers må jo Umberto Ecos I Rosens Navn nevnes, og det meste av Agnar Mykle og Jens Bjørneboe.. De Dødes Tjern av Andre Bjerke. Har også stor sans for Stephen King, selv om folk som anser seg for å ha greie på litteratur rynker på nesen av ham - jeg synes han både gir treffende beskrivelser av noen av de mindre fordelaktige menneskelige sidene mange av oss har, og så kan han være hysterisk morsom
Gjest Anonymous Skrevet 5. mars 2005 #86 Skrevet 5. mars 2005 Dagoberta Rart at ingen har nevnt Den Hemmelige Historien av Donna Tartt? Hvis jeg får velge bare en bok, ville det vært den Da er det godt du gjorde det nå! Flott! Her skal det leses :-)
Brunhilde Skrevet 5. mars 2005 #87 Skrevet 5. mars 2005 Det er ikke mulig å velge bare EN bok. For meg avhenger det av tid, sted og sinnsstemning... Gode bøker er det derimot mange av, veldig mange!
Anglofil Skrevet 5. mars 2005 #88 Skrevet 5. mars 2005 Kafka, takk for tipset, jeg har selv lest noen slike bøker om dette teamet om at man velger selv hva som skal såre en. Og jeg har vel for lengst funnet ut det selv, problemet er at jeg uansett ikke klarer å la vær på enkelte områder. Et problem er også at alle vil at det skal vær et problem, og det hjelper ikke stort å være enebarn, slik jeg er, og prøve å få andre til å forstå at det slett ikke er synd på meg. Mvh Yvonne
Gjest Chrizzy Skrevet 5. mars 2005 #89 Skrevet 5. mars 2005 Å profeten av Kalil Gibran, den må ikke bli glemt
Gjest lillelou Skrevet 5. mars 2005 #90 Skrevet 5. mars 2005 Favorittbok?Åhjelp, noe så vanskelig....blir nok heller en oppramsing av bøker, tenker jeg : Astrid Lindgren; "Barna fra Bråkmakergata" og "Brødrene Løvehjerte", samt alle Emil-bøkene. (Madicken har jeg mest et "tv-forhold" til, Pippi er ikke min favoritt) Jane Austen; "Pride and Prejudice" (utrolig dyktig til å fange sin tids ånd, og de sosiale kodene som gjaldt den gang, samt humoristisk) Bernhard Borge (aka Andrè Bjerke); "Døde menn går i land", og "De dødes tjern" Tarjei Vesaas; "Fuglane" Frode Grytten:"Bikubesong" "Harry Potter"-bøkene! Philippa Gregorys bøker fra 1500-tallets England, ren pur,deilig underholdning :-)
Gjest Anonymous Skrevet 5. mars 2005 #91 Skrevet 5. mars 2005 lillelou Favorittbok?Åhjelp, noe så vanskelig....blir nok heller en oppramsing av bøker, tenker jeg Må da være lov det! :-) Lindgren ja.. Tenk å være så heldig at man får til å gjøre så mye godt, for så mange.
Dagoberta Skrevet 5. mars 2005 #92 Skrevet 5. mars 2005 Dagoberta Da er det godt du gjorde det nå! Flott! Her skal det leses :-) Tøft, si fra hvis du liker den Tror forresten jeg har kjøpt den boka 4 eller 5 ganger, jeg har det med å gi den bort hvis jeg prater med noen jeg tror kommer til å like den - så Donna Tartt kan ikke klage på royalty-inntektene fra meg Haiene av Jens Bjørneboe måtte jeg også kjøpe noen eksemplarer av i ungdomstida..
Gjest Anonymous Skrevet 5. mars 2005 #93 Skrevet 5. mars 2005 Tøft, si fra hvis du liker den Tror forresten jeg har kjøpt den boka 4 eller 5 ganger, jeg har det med å gi den bort hvis jeg prater med noen jeg tror kommer til å like den - så Donna Tartt kan ikke klage på royalty-inntektene fra meg Haiene av Jens Bjørneboe måtte jeg også kjøpe noen eksemplarer av i ungdomstida.. Javisst! Kan nok ta litt tid men.. Er så mye som skal leses ferdig - men den er sikkert flott! :-) ja dersom du liker den så godt at du pleier å gi den bort for siden å anskaffe en ny hele tiden - så MÅ den jo bare være bra :-)
Miracl3 Skrevet 6. mars 2005 #94 Skrevet 6. mars 2005 Jeg har ingen mulighet til å velge en favorit bok så lenge tråden ikke har noen begrensninger. Men skal gi en liten skisse av noen av de beste bøkene jeg har lest. Fantasy : Harry Potter og Ringenes Herre Kiosklitteratur : Nights of rain and stars av Maeve Binchy. Serie. Sagaen om isfolke (selv om det kan diskuteres om dette er ekte litteratur" Biografi. Erobren Klassisk norsk litteratur. Victoria av Knut Hamsun og Gift av Alexander Kielland. Utendlansk klassisk litteratur. Homer , odyssen Tegneserie: Alvefolket Barnelitteratur: Rasmus på loffen og Charlie og sjokoladefabrikken Ungdomsbøker: Saynab.
Dagoberta Skrevet 6. mars 2005 #95 Skrevet 6. mars 2005 Kafka ja dersom du liker den så godt at du pleier å gi den bort for siden å anskaffe en ny hele tiden - så MÅ den jo bare være bra :-) Jeg synes det er gøy å gi bort bøker hvis jeg er sikker på at noen kommer til å like boka, og har oppdaget at det er mye større sjanse for at de leser den hvis jeg prakker den på dem vel og merke kjøper jeg stort sett paperback-utgaver, og det skjer ikke så alt for ofte at jeg gir dem bort, det er bare hvis jeg blir særlig ivrig etter at noen skal lese en spesiell bok
Gjest Catwoman Skrevet 6. mars 2005 #96 Skrevet 6. mars 2005 Hunden fra Baskerville av Sir Arthur Conan Doyle og forøvrig alle de andre Sherlock Holmes historiene skrevet av denne mannen.
Gjest Anonymous Skrevet 6. mars 2005 #97 Skrevet 6. mars 2005 Miracl3 Jeg har ingen mulighet til å velge en favorit bok så lenge tråden ikke har noen begrensninger. Her er den :-) Den aller beste boken du noensinne har lest! :-) Flott liste med gode bøker du viser til! Det er super vanskelig å velge ut en spesifikk, jeg vet :-) Jeg satt opp fler enn 1 jeg også
Gjest Anonymous Skrevet 6. mars 2005 #98 Skrevet 6. mars 2005 Kafka Jeg synes det er gøy å gi bort bøker hvis jeg er sikker på at noen kommer til å like boka, og har oppdaget at det er mye større sjanse for at de leser den hvis jeg prakker den på dem vel og merke kjøper jeg stort sett paperback-utgaver, og det skjer ikke så alt for ofte at jeg gir dem bort, det er bare hvis jeg blir særlig ivrig etter at noen skal lese en spesiell bok Da har jeg en Selv ønsker jeg å 'få' bøker
Gjest Anonymous Skrevet 6. mars 2005 #99 Skrevet 6. mars 2005 og forøvrig alle de andre Sherlock Holmes historiene skrevet av denne mannen. Ha! Sherlock Holmes er noe av det beste som finnes!! De 2 beste Sherlock Holmes sidene jeg vet om; http://www.mikekrejci.com/Doyle/ http://www.sherlockian.net/canon/index.html :-)
Gjest Chrizzy Skrevet 6. mars 2005 #100 Skrevet 6. mars 2005 Leste på nettet at Don Quijote av Miguel de Cervantes Saavedra ble kåret til tidenes beste og viktigste skjønnlitterære bok. Det var da 100 fremstående forfattere fra 54 land som kåret den til det. Fikk litt lyst å lese den da. Det er litt rart da at det er så vanskelig å komme frem til DEN, den ene aller beste boken jeg har lest, det kan jo hende at jeg ikke har lest den enda
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå