Gå til innhold

Kan jeg bruke gudbrandsdalens festdrakt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg en bunad, men syns gudbrandsdalens festdrakt er veldig fin. Er denne stedbundet og kan jeg som kommer fra et annet fylke bruke denne?

Anonymkode: 8a573...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du en tipptipptipptippoldemor fra Gudbrandsdalen? :) 

Anonymkode: f2375...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal kjøpe meg en bunad, men syns gudbrandsdalens festdrakt er veldig fin. Er denne stedbundet og kan jeg som kommer fra et annet fylke bruke denne?

Anonymkode: 8a573...2d6

Lurer på det samme🤔

Anonymkode: fc126...5cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Når du ser hvor mange i Oslo vest som klarer å hoste opp aner i Telemark, så tenker jeg at du greit skal kunne klare å finne en eller annen relasjon til festdrakta fra Gudbrandsdalen 😁

Endret av chisandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du en tipptipptipptippoldemor fra Gudbrandsdalen? :) 

Anonymkode: f2375...9a9

Har ikke det, dessverre 😕 hehe. Men da er den stedbundet går jeg utifra? - TS

Anonymkode: 8a573...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, chisandra skrev:

Når du ser hvor mange i Oslo vest som klarer å hoste opp aner i Telemark, så tenker jeg at du greit skal kunne klare å finne en eller annen relasjon til festdrakta fra Gudbrandsdalen 😁

🤣 godt poeng!

Anonymkode: 8a573...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den er stedbundet. Det er ingen bunader som er «universalbunader» for hele landet. Da må man over på moderne festdrakter som ikke har noen geografisk tilknytning. Men samtidig: ønsker man seg bunad så ønsker man seg bunad, og hvis man ikke liker bunadene fra de stedene man har sterkest tilknytning til synes jeg ærlig talt man skal kunne velge den bunaden man synes er finest. Man bruker tross alt flere titusener på antrekket. 

Anonymkode: e166a...52d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, den er stedbundet. Det er ingen bunader som er «universalbunader» for hele landet. Da må man over på moderne festdrakter som ikke har noen geografisk tilknytning. Men samtidig: ønsker man seg bunad så ønsker man seg bunad, og hvis man ikke liker bunadene fra de stedene man har sterkest tilknytning til synes jeg ærlig talt man skal kunne velge den bunaden man synes er finest. Man bruker tross alt flere titusener på antrekket. 

Anonymkode: e166a...52d

Enig i det du skriver. Ellers liker jeg denne godt også. Det er moderne festdrakt, men ser ut som en bunad. Eller gir en slags bunadsfølelse. Jeg har også sett på lises festdrakt, men den ser langt fra ut som en bunad. :) 

- ts

Anonymkode: 8a573...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Enig i det du skriver. Ellers liker jeg denne godt også. Det er moderne festdrakt, men ser ut som en bunad. Eller gir en slags bunadsfølelse. Jeg har også sett på lises festdrakt, men den ser langt fra ut som en bunad. :) 

- ts

Anonymkode: 8a573...2d6

http://www.bunadrosen.no/festdrakt/silje_festdrakt glemte å legge inn linken. Men her er den.

Anonymkode: 8a573...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hehe. Bra jeg ikke er alene. Ellers syns jeg denne også er veldig fin : http://www.bunadrosen.no/festdrakt/silje_festdrakt , men Gudbrandsdalen ser mer ekte ut :P hehe

Anonymkode: 8a573...2d6

Ja det finnes mange fine festdrakter, men er liksom litt mer "sjel" i f.eks Gudbrandsdalens Festdrakt. Jeg har nå Lundebybunad, som er vanlig der jeg kommer fra pga. fylket vårt ikke har så fine bunader. Så der har mange Lundeby siden den (i hvert fall tidligere) gikk for å være en festdrakt alle kunne bruke selv om den egentlig hører til Oppland. Men, jeg synes Gudbrandsdalbunaden er mye finere og vurderer derfor å bytte. 

De bunadgreiene er virkelig kompliserte saker; bunad, festdrakt, folkedrakt, kjol, rekonstruerte bunader, festbunad....hva er forskjellen og hva er lov liksom??🤔

Anonymkode: fc126...5cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig i det du skriver. Ellers liker jeg denne godt også. Det er moderne festdrakt, men ser ut som en bunad. Eller gir en slags bunadsfølelse. Jeg har også sett på lises festdrakt, men den ser langt fra ut som en bunad. :) 

- ts

Anonymkode: 8a573...2d6

Ja, hvis man googler festdrakt kommer det opp mange forskjellige leverandører, og «noe for enhver smak», for å si det mildt. Noen er fine og noen er ikke fullt så vellykkede :) Jeg vurderer selv også bunad fra et annet sted enn familien kommer fra eller bor. Det er et sted jeg har en tilknytning til, men ikke det stedet som ligger meg aller nærmest. Dette er rett og slett fordi jeg ikke er så begeistret bunaden(-e) fra hjemstedet. Noen vil sikkert reagere på at jeg ikke velger den nærmeste, men hvis noen spør, så vil jeg svare at jeg er glad i det stedet bunaden kommer fra. Dessuten hadde min oldemor bunad fra samme sted, selv om heller ikke hun kom derfra. 

Anonymkode: e166a...52d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det finnes mange fine festdrakter, men er liksom litt mer "sjel" i f.eks Gudbrandsdalens Festdrakt. Jeg har nå Lundebybunad, som er vanlig der jeg kommer fra pga. fylket vårt ikke har så fine bunader. Så der har mange Lundeby siden den (i hvert fall tidligere) gikk for å være en festdrakt alle kunne bruke selv om den egentlig hører til Oppland. Men, jeg synes Gudbrandsdalbunaden er mye finere og vurderer derfor å bytte. 

 De bunadgreiene er virkelig kompliserte saker; bunad, festdrakt, folkedrakt, kjol, rekonstruerte bunader, festbunad....hva er forskjellen og hva er lov liksom??🤔

Anonymkode: fc126...5cb

Du har rett i det ja :) føler også at bunad er mer ekte. Åja, det visste jeg faktisk ikke. Hehe, ja Gudbrandsdalbunaden er virkelig vakker😍 Tror jeg skal ta en tlf til mamma og sjekke om vi ikke har noen slektninger derifra.. Noen må det jo være :P haha.

Veldig komplisert også.. Her jeg kommer ifra ser de stygt på deg om du kommer i en annen bunad enn fylket vårt. Bunad har tatt helt av, i forhold til før. Men hvor lønner det seg å kjøpe bunad. Er norskebunader.no greit? 

- Ts

Anonymkode: 8a573...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er fra Gudbtandsdalen og ha derfor den. Føler at bunad ikke bare er et plagg man velger fordi man synes det er pent, men at tilknytningen i seg selv er en del av poenget. Folk med bunad får ofte spm om hvor de er fra og hvorfor de har den bunaden.

Men altså - det er ingen andre enn dine nærmeste som kommer til å vite med mindre du sier noe. For min del må folk gjøre akkurat som de vil og jeg er selvfølgelig enig o at det er den fineste bunaden! Kan bare bli litt slitsomt å forklare.

Anonymkode: f0d9b...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...