Gå til innhold

Hvem har rett?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det to måneder til stedatter på 13 har bursdag..   Hun ønsker seg pc og sykkel... Sykkelen hun har fra før er for liten, men jeg mener at det ikke er en hastesak da hun ikke er så ivrig på syklingen allikevel.. Derfor foreslo jeg til min mann at hun fikk sykkel til bursdagsgave. 

Min mann dro nettopp å kjøpte sykkel til jenta si, uten ett ord til hun om at det var bursdagsgaven, og uten ett ord til meg..  Så jenta går nå rundt å gleder seg til hun skal få  pc til bursdagen.. far får dårlig samvittighet og mener hun skal få begge deler. jeg sier til mannen at dette er uaktuelt. Min datter fikk sykkel til bursdagen i fjor, og den ba jeg min mor spleise på, siden jeg syntes det ble i dyreste laget.

Vi har felles økonomi og det er jeg som drar det største lasset.. Han bruker sparepengene sine på dette, men det går da ut over meg i ferien.. 

Hvem har rett??

Anonymkode: e6207...994

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis hun ikke har fått beskjed om at dette er bursdagsgaven, så må hun få en ny gave til bursdagen. Det er jo tross alt to måneder til.

Men den gaven trenger jo ikke å være en pc. Jeg kunne godt ha kjøpt noe rimeligere enn jeg egentlig hadde tenkt, siden hun nettopp har fått  sykkel. Det er lurt å si dette til henne nå. 

• Liker 12
Skrevet (endret)

Jeg er enig med deg. Det hadde vært helt uaktuelt for meg. Greit, om han klarer å fikse det selv, har råd til det selv og ikke blander inn meg. Jeg kan holde hendene for øynene og late som jeg ikke ser det. Det inntrykket jeg sitter igjen med er at det har ikke din mann råd til alene. Både sykkel og PC er dyre ting. Han kan fortelle henne at hun har nettopp fått sykkel og det med å få PC også er uaktuelt, hun får finne andre ting som hun ønsker seg. Barn må ikke få noe de ønsker seg til bursdagen sin heller. De kan få andre ting som er likevel spennende og morsomme. 

Endret av SesameStreet
  • Liker 5
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Ville kjøpt en billigere bursdagsgave siden hun akkurat har fått sykkel. Men det bør dere nok forberede henne på, så ikke hun tror hun skal få PC.

Gjest BearMama
Skrevet

Var jo veldig dumt å ikke opplyse om at sykkelen var bursdagsgave og den burde blitt gitt på dagen hennes. 2 mnd før bursdagen er ikke det samme som å få gave på dagen.

Men nå finnes det jo veldig rimelige laptoper på markedet. Ville enten kjøpt en billig en eller sagt at siden sykkelen var såpass dyr så kan hun ønske seg noe litt rimeligere til bursdagen og så kan hun heller ønske sen en laptop til jul. 

AnonymBruker
Skrevet

Kan dere ikke gi henne penger til bursdagen, be familie om å gjøre det samme - si til dem at hun sparer til pc. Så kanskje hun har råd til å kjøpe en pc selv for bursdagspengene? Dette gjorde vi til jul da sønnen vår ønsket PC og INGENTING annet. Funket som gull. Han var i 100 da han fikk være med å kjøpe PC for egne penger ;) 

Anonymkode: e01ca...dac

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er jo bare å si at siden hun fikk sykkel får hun noe billigere til bursdag, og absolutt, si det nå! Planen om å spare og spleise bør eventuelt også lanseres nå, slik at hun selv (og faren!) har en mulighet til å legge seg opp litt på forhånd. Far har rett i at sykkel passer mye bedre å få nå i juni enn i slutten av august. 

Anonymkode: b069e...4a4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge han bruker sine egne penger, kan han vel kjøpe hva han vil til datteren sin...

Anonymkode: eb8fd...30a

AnonymBruker
Skrevet

Sykkel og pc? Herregud for en bortskjemt unge.

Anonymkode: d3d41...14c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge han bruker sine egne penger, kan han vel kjøpe hva han vil til datteren sin...

Anonymkode: eb8fd...30a

Ja.. han bruker egne penger.. Men dette gjør jo at han har mindre og rutte med når vi skal reise alle sammen på ferie, og at jeg må ta den støyten.. 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det kan du si

AnonymBruker
Skrevet

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: d3d41...14c

Vi bor på landet, og her MÅ alle barn ha sykkel.... Så sykkel blir prioritert her utenom bursdager. Siden vi begge er opptatt av PC, programmering per osv, hjelper virkelig til slik at barna får en PC. Trenger ikke være kjempedyrt, og vi kjøper ikke mye annet. Kan love barna mine ikke er bortskjemte ;) Gå an å se litt lenger enn hvor nesa peker. Du vet ingenting om TS sitt stebarn er bortskjemt. Poenget mitt er at man trenger ikke være bortskjemt selv om man får PC og sykkel. Andre ting blir da kanskje nedprioritert....

Anonymkode: e01ca...dac

• Liker 1
Skrevet

Jeg føler med deg.

Ikke om jeg vet hvem som har "rett", men jeg kjenner meg igjen i situasjonen. Det blir for lett å si at ungene trenger det og det og jeg kan ikke la de gå for lut og kalt vann, og så overlate til bonuspappa/ bonusmamma/ stefar/ stemor å betale faste utgifter.

Man kan naturligvis sette seg ned og regne gjennom hva man har. Det er egentlig ganske lett: inntekten er for det meste fast. Når man så har skaffet seg oversikt over faste utgifter, noe ethvert ansvarlig voksent menneske burde kunne opplyse på nærmeste tusenlapp uten å tenke seg om sjøl om du vekket han eller henne klokka halv fire på natta, så vet man hva man har i lommepenger. Mer kan man ikke bruke.

I praksis er det imidlertid ofte slik at den ene aller andre er fanatisk motvillig til å gjøre jobben. Det er liksom lettere å få ektefellen/samboeren til å fortsette å dra lasset. Hvis man så har gjort den jobben, så spørs det hvor interessant det er å vise disiplin etter budsjettet sitt. Men det spørs jo hvordan motivasjonen hadde blitt hvis man dukket opp med et ferdig utfylt Q-165B. Det har vært nært noen ganger.

AnonymBruker
Skrevet

Man MÅ ikke få alt man ønsker seg på bursdagen sin. 

Jeg syns PC er altfor dyrt for 13-års bursdagsgave. Uansett om det hadde vært sykkel først eller ikke.

Forslaget om å gi penger - eller gavekort i en "pc-butikk" - var et bra forslag. Det ville jeg gått for. Så får hun litt penger histen og pisten og så til slutt har hun penger til PC. 

Anonymkode: c28b2...727

• Liker 2
Skrevet

Dette blir feil ovenfor din datter. 

Her er vi familie med mine og dine barn. Gaver fra oss er på lik sum og det er viktig. 

• Liker 1
Skrevet

Idiotisk av mannen din å gjøre det sånn. Jeg skjønner frustrasjonen. Men likevel er det ikke hennes feil. Nå hadde aldri ungene her fått så dyre gaver som en pc til bursdagen sin. Men når saken nå er sånn, det enda er en stund igjen til dagen og han ikke sa noe, så holder jeg med han selv om jeg aldri så mye skjønner irritasjonen bak det. 

Skrevet

Kjenner til dette. Da eks-samboeren brukte sine "sparepenger" argumenterte hun med at det var hennes penger (greit nok), men det er egentlig våre penger. Når hun har brukt opp sine, er det "mine penger" det går utover. Da må jeg "forsørge" oss i ferien. Det gjentok seg nesten hver sommer - og jeg kjøper knapt noe til kun meg selv. I denne mentaliteten er jeg nesten nødt til å hastekjøpe noe. Det er ganske ødeleggende egentlig.

Hvis jeg skal finne meg en ny samboer, vurderer jeg å en slags "felleskonto"-løsning hvor vi begge to får like mye. Er det noen her som har erfaring med felleskonto? Fordeler og ulemper?

Skrevet
2 timer siden, matrobot skrev:

Kjenner til dette. Da eks-samboeren brukte sine "sparepenger" argumenterte hun med at det var hennes penger (greit nok), men det er egentlig våre penger. Når hun har brukt opp sine, er det "mine penger" det går utover. Da må jeg "forsørge" oss i ferien. Det gjentok seg nesten hver sommer - og jeg kjøper knapt noe til kun meg selv. I denne mentaliteten er jeg nesten nødt til å hastekjøpe noe. Det er ganske ødeleggende egentlig.

Hvis jeg skal finne meg en ny samboer, vurderer jeg å en slags "felleskonto"-løsning hvor vi begge to får like mye. Er det noen her som har erfaring med felleskonto? Fordeler og ulemper?

Vi har felleskonto, hvor vi setter inn lik sum hver måned 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo skikkelig urettferdig ovenfor ditt eget barn. 

Anonymkode: aa887...574

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det to måneder til stedatter på 13 har bursdag..   Hun ønsker seg pc og sykkel... Sykkelen hun har fra før er for liten, men jeg mener at det ikke er en hastesak da hun ikke er så ivrig på syklingen allikevel.. Derfor foreslo jeg til min mann at hun fikk sykkel til bursdagsgave. 

Min mann dro nettopp å kjøpte sykkel til jenta si, uten ett ord til hun om at det var bursdagsgaven, og uten ett ord til meg..  Så jenta går nå rundt å gleder seg til hun skal få  pc til bursdagen.. far får dårlig samvittighet og mener hun skal få begge deler. jeg sier til mannen at dette er uaktuelt. Min datter fikk sykkel til bursdagen i fjor, og den ba jeg min mor spleise på, siden jeg syntes det ble i dyreste laget.

Vi har felles økonomi og det er jeg som drar det største lasset.. Han bruker sparepengene sine på dette, men det går da ut over meg i ferien.. 

Hvem har rett??

Hvorfor foreslår du sykkel til bursdagsgave, hvis hun ikke er ivrig på å sykle? 

Hvorfor skal han fortelle datteren sin hva hun skal få i bursdagsgave? Skal ikke det være en gave, ergo: "hemmelig"?

Hvis hun helst vil ha en pc så får barnefaren levere tilbake sykkelen og kreve pengene tilbake, han får si at det var et feilkjøp! Så får dere finne en annen mulighet. Eventuelt kan flere spleise på en rimelig PC til hun. Skjønner ikke helt hva som menes i teksten her...

Anonymkode: f00ca...18d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...