Gå til innhold

Erfaring med gruppeterapi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen her som har erfaring med gruppeterapi? Føler du at du har utbytte av det? Føler du at du får nok tid til å snakke? Er dere mange i gruppen? Har alle samme problematikk eller diagnose eller er alle forskjellige? Er litt redd jeg bare kommer til å ende opp med å bekymre meg for andres problemer i tillegg til mine egne.

Anonymkode: 8ef19...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Ja. Ja, du velger selv når og hvor lenge du vil snakke innenfor normale sosiale rammer. Rundt ti stykker tror jeg vi var. De var nokså forskjellige. Eller så kommer du til å lære litt om hvordan du skal forholde deg til dine egne greier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tar ordet når folk er ferdig å snakke, overraskende greit. Alle får snakke. Trodde jeg kom til å bekymre meg over de i tillegg, men sånn ble det ikke. Kanskje fordi man er mange om det?

Anonymkode: 3ed65...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forresten lagt opp sånn at de har valgt ut folk med noe samme diagnose og personlighet, så var ikke skummelt.

Anonymkode: 3ed65...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Opplyst skrev:

Ja. Ja. Ja, du velger selv når og hvor lenge du vil snakke innenfor normale sosiale rammer. Rundt ti stykker tror jeg vi var. De var nokså forskjellige. Eller så kommer du til å lære litt om hvordan du skal forholde deg til dine egne greier. 

Så bra. 

Anonymkode: 8ef19...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er forresten lagt opp sånn at de har valgt ut folk med noe samme diagnose og personlighet, så var ikke skummelt.

Anonymkode: 3ed65...ec7

Åja, så bra. Da bekymrer jeg meg litt mindre. Har alltid hatt lyst til å få snakket med og møte noen med samme diagnose som meg.

Anonymkode: 8ef19...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er forresten lagt opp sånn at de har valgt ut folk med noe samme diagnose og personlighet, så var ikke skummelt.

Anonymkode: 3ed65...ec7

Ja, de kjører jo ikke helt i tåka. Det er i hvert fall en tanke bak hvordan gruppen er satt sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var en gjeng som overlevde oss selv i gruppeterapi. Makan til humor og selvironi. Var utrolig givende, ja å morsomt når vi ble kjent. Er nå 20 år siden. Husker enda samholdet å det og føle seg vanlig. Vi alle hadde jo prøvd og mislykket( heldigvis) og kunne etter hvert le oss igjennom mye. Selvironien jeg lærte der er gull verdt.

Anonymkode: b4ff2...c89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi var en gjeng som overlevde oss selv i gruppeterapi. Makan til humor og selvironi. Var utrolig givende, ja å morsomt når vi ble kjent. Er nå 20 år siden. Husker enda samholdet å det og føle seg vanlig. Vi alle hadde jo prøvd og mislykket( heldigvis) og kunne etter hvert le oss igjennom mye. Selvironien jeg lærte der er gull verdt.

Anonymkode: b4ff2...c89

Så fint å høre at du har en så god erfaring, jeg håper jeg får den samme erfaringen. Kan jeg spørre om dere har kontakt ennå?

Anonymkode: 8ef19...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat

Jeg har ikke prøvd gruppeterapi,

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Jegskulleønskeat skrev:

Jeg har ikke prøvd gruppeterapi, men skal til Modum-Bad til neste år. Der er det en del gruppeterapi vet jeg, og jeg ser både frem og tilbake på det. Dvs, jeg tror det er en god trening for meg slik at jeg kan legge bort skam, men samtidig blir det utfordrende å skulle forholde meg til andres smerte (jeg tar veldig innover meg andres følelser, så jeg kan nok få en veldig sterk reaksjon)

Ja, det samme bekymrer jeg meg også litt for. Det er nesten så jeg kjenner andres følelser sterkere enn mine egne. Har du tenkt til å prøve å forberede deg på det eller bare ta det som det kommer?

Anonymkode: 8ef19...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat
På 22.6.2018 den 16.16, AnonymBruker skrev:

Ja, det samme bekymrer jeg meg også litt for. Det er nesten så jeg kjenner andres følelser sterkere enn mine egne. Har du tenkt til å prøve å forberede deg på det eller bare ta det som det kommer?

Anonymkode: 8ef19...31f

Ja, da er vi ganske like. Hvordan takler du det? Hva er årsaken til at du har det sånn?

Endret av Jegskulleønskeat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Ja, da er vi ganske like. Slitsomt det der😅 Jeg havner liksom i samme sølepytt som andre, og sitter igjen med skyld og ansvarsfølelse. Jeg er veldig sensitiv, og levde rundt ei biologisk mor som var svært ustabil og psykisk syk fra 0-2 år. Det ble ikke plass til mine følelser, selvom jeg var baby, og jeg måtte vike for å ikke forverre psyken til mine biologiske foreldre. Dette mønsteret går veldig igjen hos meg, og er et resultat av traumene jeg har opplevd. Jeg tiltrekkes ustabile, og føler meg ansvarlig for å rydde opp i andres liv, og jeg tror nesten alltid noe er min feil. Da blir det også vanskelig å skille på mine og andres følelser 

Jeg vet ikke hvordan jeg skal forbedre meg på det. Jeg tenker nesten at jeg bare må unngå å trigge meg selv ved å lese ting. Hvordan takler du det? Hva er årsaken til at du har det sånn?

Leit å høre at du har vært gjennom alt det. Jeg takler det egentlig ikke hvis jeg skal være helt ærlig, men jeg håper at gruppeterapi kanskje kan lære meg å takle det eller i det minste å takle det bedre. Jeg vet heller ikke årsaken til at jeg har det sånn, har egentlig ikke tenkt spesielt over det og har heller ikke tatt det opp med behandleren min. Men jeg tenker å ta det opp og håper egentlig at jeg får en eller annen slags konklusjon eller forklaring på hvorfor. 

Anonymkode: 8ef19...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jegskulleønskeat
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leit å høre at du har vært gjennom alt det. Jeg takler det egentlig ikke hvis jeg skal være helt ærlig, men jeg håper at gruppeterapi kanskje kan lære meg å takle det eller i det minste å takle det bedre. Jeg vet heller ikke årsaken til at jeg har det sånn, har egentlig ikke tenkt spesielt over det og har heller ikke tatt det opp med behandleren min. Men jeg tenker å ta det opp og håper egentlig at jeg får en eller annen slags konklusjon eller forklaring på hvorfor. 

Anonymkode: 8ef19...31f

Takk for forståelsen❤️ jeg forstår. Jeg takler det heller egentlig ikke. Jeg håper også gruppeterapi kan hjelpe meg mer med det. Du kan ta det opp med behandleren din. Han har nok vært borti dette før. Lykke til😊👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte det ikke, men det handler nok om min personlighet. Jeg synes det er vanskelig å prate om meg selv foran andre. Fikk derfor lite ut av det. 

Anonymkode: 5a8fb...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Takk for forståelsen❤️ jeg forstår. Jeg takler det heller egentlig ikke. Jeg håper også gruppeterapi kan hjelpe meg mer med det. Du kan ta det opp med behandleren din. Han har nok vært borti dette før. Lykke til😊👍

Takk og lykke til til deg også ☺️

Anonymkode: 8ef19...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg likte det ikke, men det handler nok om min personlighet. Jeg synes det er vanskelig å prate om meg selv foran andre. Fikk derfor lite ut av det. 

Anonymkode: 5a8fb...a29

Det er jo forståelig, men jeg tenker at om jeg finner ut at det ikke passer meg så er det jo bare å slutte, ikke verre enn det.

Anonymkode: 8ef19...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...