Gå til innhold

Collie hundene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva hadde du valgt mellom langhåret collie eller bearded collie og hvorfor? Border collie utgår siden den er så aktiv.

Anonymkode: f4bec...58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanlig langhåret collie. Er vokst opp med dem og simpelthen elsker dem. 

Anonymkode: 04e4e...174

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langhåret collie uten tvil. Beste rasen i verden. Med Shetland sheepdog på en god andreplass. 

Endret av Ulven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bearded Collie. Søsteren min har hatt langhåret Collie i årevis, nydelige hunder men de har liksom litt mye rart for seg. Den siste var f.eks livredd for glatte gulv og kunne bruke 10 minutter på å gå ned en trapp. Søsteren min er hundeinstruktør, men var rett og slett "maktesløs" når det gjaldt disse (u)vanene til Collien.

Anonymkode: f7b20...33b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at colliene ofte sliter med gulredsler og andre redsler, men det gjør bearded collien også. De skvetter av høye lyder eller av komlåkk , torden og lyn eller andre redsler og diller. 

Det som gjør meg litt skeptisk til begge hunderasene. Derfor jeg spurte her for å høre andres erfaringer og ikke kun lese rasestandard på hunderasene.

Anonymkode: f4bec...58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulvredsel mente jeg. Ikke gulredsel

Anonymkode: f4bec...58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hørt at colliene ofte sliter med gulredsler og andre redsler, men det gjør bearded collien også. De skvetter av høye lyder eller av komlåkk , torden og lyn eller andre redsler og diller. 

Det som gjør meg litt skeptisk til begge hunderasene. Derfor jeg spurte her for å høre andres erfaringer og ikke kun lese rasestandard på hunderasene.

Anonymkode: f4bec...58c

Vær VELDIG kresen på oppdretter. Avlen og hvordan de har det der de er født har MYE å si 😛 

Anonymkode: 04e4e...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vær VELDIG kresen på oppdretter. Avlen og hvordan de har det der de er født har MYE å si 😛 

Anonymkode: 04e4e...174

Har du noen å anbefale? Kunne tenkt oss en ny etter at vår nydelige collie døde i fjor. 

Anonymkode: 3682c...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen å anbefale? Kunne tenkt oss en ny etter at vår nydelige collie døde i fjor. 

Anonymkode: 3682c...f49

Nei nå er det mange år siden vi hadde collie så har ikke fulgt med på oppdretterne i det siste desverre :) 

Anonymkode: 04e4e...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt folk hevde at korthårs varianten har et mere stabilt gemytt, men høyere aktivitetsnivå. Om dette stemmer vet jeg ikke.

Anonymkode: 36932...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.6.2018 den 13.06, AnonymBruker skrev:

Har hørt folk hevde at korthårs varianten har et mere stabilt gemytt, men høyere aktivitetsnivå. Om dette stemmer vet jeg ikke.

Anonymkode: 36932...461

Det er helt riktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...