Gå til innhold

Far med fysiske og psykiske plager


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 26 år og har en far som er 71 år gammel. Han har alltid vært litt merkelig og manglet folkeskikk så lenge jeg har levd, men iløpet av de siste årene så har alt blitt mye værre. Jeg er for tiden hjemme på besøk og bor hos han nå i sommerferien.

Han har flere fysiske problemer. Han har leddgikt, hatt drypp, brokk, operert 2 ganger på grunn av en utposning i en pulsåre i magen og ett magesår, og sist men ikke minst har han både grønn og grå stær. Psykisk sett så er han deprimert og har mye angst, og er derfor blitt avhengig av sobril og imovane. Dette var noe som ble værre etter at han fant ut at mamma hadde vært utro mot han i mange år, og hun endelig gikk fra han. 

Min far banner høylydt, sukker og akker seg over den minste ting. Om han mister noe i gulvet oppfører han seg som om noen nettopp har revet fra han hans førstefødte.  Det er utrolig slitsomt å leve oppi dette her, da man føler at man bare går rundt og venter på neste høylydte banneutbrutt. Det er også vanskelig å hjelpe han, da han nekter å spørre meg og søsteren min om hjelp. Han hinter bare løst ut i luften og forventer at vi skal være tankelesere. Han er en utrolig bitter person som klager over at den eldste datteren hans og hennes barn aldri er på besøk, noe jeg forstår da sønnen til min søster har vært min fars hakkekylling i alle år. 

Jeg mener ikke at folk som har det vondt ikke skal få lov til å klage litt iblant, men dette er noe som han prater om konstant. Jeg VET at han ikke kan se noe godt, jeg VET han har vondt og jeg VET han har angst, men jeg kan faktisk ikke gjøre noe med det. og når man dag etter dag ikke har fått slått på kaffemaskinen om morgenen engang før han kommer trampende inn for å erklære at "idag er han dårligere enn noensinne" så begynner man å lure på om han rett og slett overdriver symptomene sine. 

Han fikk også innvilget hjemmehjelp for to år siden, og vaskehjelp. Vaskehjelpen ville han ikke ha mer fordi de var mørkhudede utlendinger, og matleveringstjenesten ville han heller ikke ha da han ikke likte noe av maten ( han spiser kun potet, middagspølse, kjøttkaker, kylling og fruktsuppe). Nå snakker han også om å avbestille dusj-hjelpen han får da han hater å dusje siden han får vondt av å sitte der inne i dusjkabinettet. Han skulle egentlig dusje idag siden det er 2 uker siden han vasket seg sist, men han blånektet helt til hjemmehjelpen gav opp og gav han beskjed om at de fikk prøve igjen i neste uke. Min far lukter helt forferdelig da han svetter enormt mye om natten og ikke vil bruke deodorant. Klærne han svetter ut henger han til tørk over møblene så han kan bruke dem igjen siden (uvasket...). Jeg merker nå som jeg er her så har møblene begynt å lukte mer og mer som han, og det er ekkelt.

Jeg vet ikke hvor jeg vil med dette innlegget egentlig, jeg måtte bare ha en utblåsning da jeg ikke vet hva jeg egentlig skal gjøre videre.

 

 

Anonymkode: 21c8c...0fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest BearMama

Det er ikke noe du kan gjøre med mindre han ikke er istand til å ta vare på seg selv og dere kan bli vergen hans og få han innlagt et sted.

Det er trist at han er syk og at han er alene, men noen ganger så må man redde seg selv. Og har man ikke viljen til å prøve på det, bare rulle i selvmedlidenhet og klage på verden så vil det ikke hjelpe at du skal vitne det og ta imot dritten.

Jeg personlig hadde ikke orket å bo slikt. Hadde nok seriøst vurdert om han burde flytte til en eldrebolig. Om han nekter så har han hjemmehjelp og da får han bare lukte ekkelt om det er det han selv ønsker. 

Er han oppegående sånn ellers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg vil kalle han oppegående. Som sagt så har han alltid manglet sosiale antenner, og hvis han hører ting han ikke vil høre, eller jeg prøver å forklare han enklelte ting så svarer han " skjønner ikke". Jeg tror helt ærlig at han også simulerer og overdriver plagene til en viss grad, for å få oppmerksomhet og virke mer stakkarslig i håp om at vi skal flytte hjem til han og holde han med selskap. 

Nå nettopp idag veltet han dokosten hvor jeg har sett det har vært skittent toalettvann utover baderomsgulvet, og endte opp med å få det på hendene. Han vasket selvsagt ikke hendene etter dette ( og han vasker selvsagt aldri hendene etter dobesøk heller). Da valgte han å tørke av hendene fort på ett håndkle som vi alle andre her i huset bruker, uten å vaske seg på hendene med såpe og vann først. Jeg blir så jævlig kvalm av å vite at han aldri vasker seg på hendene også går han rundt og tar på alt av kjøkkenbenker og mat. 

Han har forøvrig alltid vært veldig uhygienisk.

JEg er så drittlei. Jeg vil ha en normal far.

Anonymkode: 21c8c...0fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte forøvrig nærmest bryte han bort fra kjøkkenskuffen idag, da den var overfylt av melbiller. JEg ville kaste alt og få vasket skuffen skikkelig, mens han mente at det var ikke noe farlig å ete noen melbiller så lenge det var varmebehandlet. Hvis han vil spise biller så værstegod, men jeg vil ikke gjøre det.

Anonymkode: 21c8c...0fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som han burde flytte til en omsorgsbolig. Jeg ville begynt prosessen så fort som mulig. Ta kontakt med fastlege og kommune. 

Anonymkode: 4e011...51d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...