Gå til innhold

Vil opp i vekt


Dr. Ops

Anbefalte innlegg

Trenger tips til hva jeg kan spise for å gå opp i vekt. Ønsker å spise sunt og næringsrikt. Jeg trener spinning 3 ganger i uken og spiser ok mengder, men mindre enn det jeg egentlig bør spise. Har alltid vært småspist og blir fort mett. Blir kvalm av å tvinge i meg mer. Kompenserer med å steke i godt med olje, god mengde smør på brødskiven. Kombinerer protein, karbohydrater og fett. Går heldigvis ikke ned i vekt, men skulle gjerne lagt på meg litt.

Hva mer kan jeg gjøre for å få maten mer kaloririk? Tør ikke spe på med masse fløte og helmelk fordi jeg spiser mye fett fra før, eller kunne det hjulpet? Tips til andre flytende kalorier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spise oftere enn andre.

Anonymkode: 8c038...b1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke blir kvalm av fløte og helmelk, så bare kjør på. Suppler med for eksempel milkshake, is, brus, saft, tørket frukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Bella. skrev:

For en drømmesituasjon. Vil gjerne bytte med deg :) Grandis funker også..

Hehe det følger med kommentarer som "er det alt du skal ha?" "Ta og spis litt til nå da". Ikke direkte misfornøyd nå, men skulle gjerne hatt ekstra på kroppen for mer former.

Pizza spises av og til, ønsker helst å spise sunt for innvendige helsen sin del.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Terrasse skrev:

Hehe det følger med kommentarer som "er det alt du skal ha?" "Ta og spis litt til nå da". Ikke direkte misfornøyd nå, men skulle gjerne hatt ekstra på kroppen for mer former.

Pizza spises av og til, ønsker helst å spise sunt for innvendige helsen sin del.

Skjønner. Godt tenkt av deg. Jeg er av typen som har vært støttemedlem på stamina siden forrige sommer, og kjemper mot meg selv for å ikke dra med meg potetgullposen in handa da jeg går mot kassa på Rema 1000. Så skal det sies at jeg er slank, og ung. Men vil ikke tenke på hvordan kroppen min ser ut innvendig ifht kost 😂 Heldigvis klart å legge vekk snusen da, nylig.

Jeg har ett tips da. Hvis du er glad i sauser, bruk det ved middager. Det skal visst hjelpe litt på :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Bella. skrev:

Skjønner. Godt tenkt av deg. Jeg er av typen som har vært støttemedlem på stamina siden forrige sommer, og kjemper mot meg selv for å ikke dra med meg potetgullposen in handa da jeg går mot kassa på Rema 1000. Så skal det sies at jeg er slank, og ung. Men vil ikke tenke på hvordan kroppen min ser ut innvendig ifht kost 😂 Heldigvis klart å legge vekk snusen da, nylig.

Jeg har ett tips da. Hvis du er glad i sauser, bruk det ved middager. Det skal visst hjelpe litt på :) 

Gratulerer med snus-slutt, det krever nok en god disiplin, du har all grunn til å være stolt.

Takk for tips, får prøve å få brukt saus oftere. Lage de litt tykke og gode når jeg først lager saus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler ikke begynne med grandiosa, brus og annen drittmat. Du vil kanskje legge på deg, men du vil legge på deg usunt underlagsfett som er vanskelig å bli kvitt og som bidrar til dårlig helse. Spis heller mer av de sunne matvarene.

 

Anonymkode: 5c131...bcb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler ikke begynne med grandiosa, brus og annen drittmat. Du vil kanskje legge på deg, men du vil legge på deg usunt underlagsfett som er vanskelig å bli kvitt og som bidrar til dårlig helse. Spis heller mer av de sunne matvarene.

 

Anonymkode: 5c131...bcb

Kloke ord. Tenker det samme og ønsker å spise så sunt som mulig. Ref et annet svar over kan å spise oftere være en løsning på å få økt mengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøtter, avokado, olje, egg. Spe på med slike ting. Eller kjøp deg en gainer om du vil gjøre det enkelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert næringsdrikker eller -pulver? Det er selvsagt best å klare det med vanlig mat, men hvis ikke det går, er dette kanskje gode alternativer?

Anonymkode: 13bcc...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For det første - spinning er ikke treningsformen for deg hvis du er for tynn. Spinning er kaloriforbrenning så det suser etter ! Gjør du dette 3 ganger i uken, pluss er småspist, kommer du aldri til å legge på deg !

Prioriter heller styrketrening. Det vil med tiden gi litt muskler på tynne bein, og vil også forebygge mot brudd og andre skader som lett oppstår når man er tynn.

I forhold til mat - drikk i deg flere kalorier. To glass juice/melk istedenfor ett, lag deg en god kaloririk smoothie osv. Og spis alltid etter trening !! Sjokomelk og en banan f eksempel.

Jeg har selv vært tynn i alle år, og drev mye med kondisjonstrening. Ble ihvertfall ikke fyldigere, det kan jeg love deg !! Nå styrketrener jeg. Kondisjonstrening får jeg ved å gå 15 minutt til og fra treningssenteret. Og jeg har alltid mat med på trening !! 

Når man er tynn må man være like bevisst på hva man putter i munnen og når man gjør det, som folk som er overvektig. Det blir bare omvendt fortegn på "hva" (pluss istedenfor minus). Men "ofte" er stikkordet for både tynne og tykke mennesker. 

Lykke til !!

Anonymkode: fc552...8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gode innspill. Har nå en viss pekepinn på hva jeg bør gjøre videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrketrening 2 ganger i uken bør man uansett trene for å få styrke til å gjøre kondisjonstrening. Ville trappet ned spinningen til 2 ganger i uken. Se om du kan like å kombinere styrke og spinning, du gjør styrkeøkt før spinningen på ca 30-45min.

Hvilke mat spiser du? Har du alltid vært slank/tynn? Ville kun brukt Helmelk om jeg var deg, samt ekte smør, extra virgin olivenolje, valnøtter/mandler, kokosolje og avocado som fettkilde.

Du kan fint steke i extra virgin olje, mange tror ikke det. Mange steker på for høy temperatur, sett platen din på middels varme når du skal steke for eks et kjøttstykke. Om platen din går fra 0-9. Sett den på 5, varm opp pannen i minst 3min før steking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 21.6.2018 den 22.36, Terrasse skrev:

Trenger tips til hva jeg kan spise for å gå opp i vekt. Ønsker å spise sunt og næringsrikt. Jeg trener spinning 3 ganger i uken og spiser ok mengder, men mindre enn det jeg egentlig bør spise. Har alltid vært småspist og blir fort mett. Blir kvalm av å tvinge i meg mer. Kompenserer med å steke i godt med olje, god mengde smør på brødskiven. Kombinerer protein, karbohydrater og fett. Går heldigvis ikke ned i vekt, men skulle gjerne lagt på meg litt.

Hva mer kan jeg gjøre for å få maten mer kaloririk? Tør ikke spe på med masse fløte og helmelk fordi jeg spiser mye fett fra før, eller kunne det hjulpet? Tips til andre flytende kalorier?

Les på noen av de sikkert over 100 andre trådene so gjelder akkuratt det samme. Dette spm stiller jo daglig. Det finnes haugevis av informasjon nå nettet, jeg også regnermed du har foran deg 😜 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.6.2018 den 8.33, Nyttig skrev:

Styrketrening 2 ganger i uken bør man uansett trene for å få styrke til å gjøre kondisjonstrening. Ville trappet ned spinningen til 2 ganger i uken. Se om du kan like å kombinere styrke og spinning, du gjør styrkeøkt før spinningen på ca 30-45min.

Hvilke mat spiser du? Har du alltid vært slank/tynn? Ville kun brukt Helmelk om jeg var deg, samt ekte smør, extra virgin olivenolje, valnøtter/mandler, kokosolje og avocado som fettkilde.

Du kan fint steke i extra virgin olje, mange tror ikke det. Mange steker på for høy temperatur, sett platen din på middels varme når du skal steke for eks et kjøttstykke. Om platen din går fra 0-9. Sett den på 5, varm opp pannen i minst 3min før steking.

Gode tips, takk.

Har alltid vært slank med unntak av 2 graviditeter, nokså tette. Et helt annet instinkt tok over og det er jeg glad for. Etter ammerslutt følte jeg meg ikke så bra innvendig og la om til en sunn livsstil igjen og trening. Gikk gradvis ned i løpet av 3 år og midt i hektiske småbarntiden hadde jeg plutselig gått mer ned enn jeg ville. Derfor begynte med mer olje etc. Synes jeg så finere ut med litt mer på kroppen enn nå. Ønsker ikke å skrive om kostholdet mitt offentlig, fordi det kan plutselig påvirke i feil retning, håper du forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, SnoopyBoy skrev:

Les på noen av de sikkert over 100 andre trådene so gjelder akkuratt det samme. Dette spm stiller jo daglig. Det finnes haugevis av informasjon nå nettet, jeg også regnermed du har foran deg 😜 

Men du, det du sier har jeg allerede gjort, men valgte å spørre direkte fordi jeg følte at jeg stagnerte litt i rutinene og så ikke hva som burde endres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...