Gå til innhold

Kose seg med en is - hver dag

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sommerferie for eldre barn varer mer enn to måneder. Er det greit å spise is og kjeks og snop og boller hver dag? Det er tross alt ferie og det må være lov å kose seg!

Eller? 

Hvilke kostholdsregler har dere i ferien? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Lammelåret skrev:

Sommerferie for eldre barn varer mer enn to måneder. Er det greit å spise is og kjeks og snop og boller hver dag? Det er tross alt ferie og det må være lov å kose seg!

Eller? 

Hvilke kostholdsregler har dere i ferien? 

Det finnes alltid en anledning hvor man "må få lov til å kose seg" og det er ikke rart overvekt har blitt et problem. Sommerferien varer jo lenge. En is i ny og nè er greit, men snop og boller hver dag? Nei.

Gjest BearMama
Skrevet

Her lever vi normalt hele året med visse unntak der det faller naturlig. I julen og påsken f.eks så spiser ikke vi mer enn vi pleier, men det er det et arrangement eller et besøk så er vi ikke restriktive. Sommerferien er lang så det er uaktuelt å spise dritt 2 måneder i strekk bare fordi det er ferie. 

Er det veldig varmt så ser jeg ikke problemet med en saftis her og der, men å proppe i seg tomme kalorier og masse sukker er ikke bra verken for helsen, søvnen eller humøret. 

Jeg har vokst opp med at man spiser skikkelig frokost, lunsj, middag og kvelds og etc noe ekstra skal inntas etter det. Spiser en skikkelige måltider og har stabilt blodsukker så vil man ofte ikke ha for mye raske karbohydrater etterpå. 

Jeg er mer for at man heller kan ha masse frisk frukt tilgjengelig. Godteri og boller er ikke noe vi pleier å spise masse av så ser ikke noe grunn til å starte med det bare fordi det er «ferie». 

Barn har det uansett bedre med et godt, sunt og variert kosthold.

Skrevet

Jeg kjøper heller jordbær, moreller eller noe sånt enn at det skal være snop hele tiden. Boller liker ikke ungen her, kjeks har vi aldri egentlig - men is kan det nok bli en del av (men ikke hver dag!)

Vi er nok litt løsere ang kosthold den delen av ferien vi er bortreist på ferie, feks i utlandet hvor det er mye nytt å smake på osv. Men når vi er hjemme er det ikke fri flyt, nei! Hun har hatt en periode hvor hun i følge KMI-kalkulatoren har ligget RETT over grensa til overvekt (type "har vokst i bredden før høyden", noe jeg jo vet er normalt forsåvidt. Nå er hun godt innenfor normalvekt på samme kalkulator (hun har strukket seg en del og faktisk gått NED i vekt, kanskje puberteten som gjør det), men jeg er IKKE interessert i å få henne opp igjen (forteller henne selvsagt ikke det, men det er en grunn til at jeg holder igjen en del!)

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er eldre barn? Fins noe som heter myndighetsalder og da kan man liksom bestemme selv hvor mye dritt man kaster i seg. 

Anonymkode: 01053...d2f

AnonymBruker
Skrevet

Nå har ikke jeg barn, men sommerferie for oss var som året ellers. Det vil si noe godteri og brus på lørdager, kanskje dessert etter søndagsmiddagen. Ellers ikke.

Anonymkode: 93a14...4b0

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er eldre barn? Fins noe som heter myndighetsalder og da kan man liksom bestemme selv hvor mye dritt man kaster i seg. 

Anonymkode: 01053...d2f

"Eldre barn" er ti +

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slapper litt av på reglene i ferien, ja. Men jeg har ingen planer om å fylle opp godteskapet flere ganger i uka heller. Mitt barn er myndig nå, så han bestemmer vel egentlig selv om han har lyst å ese ut eller ei. Han skjønner jo det, og er klar over at han har lagt på seg en del det siste året (uvisst hvorfor, vi har ikke gjort noen endringer i kosten i forhold til året før der igjen f.eks.). Så når jeg hører at han er på kjøkkenet og roter i godteskapet, så minner jeg han på at han ikke bør spise chips hver dag, det er ikke bra for livvidden. Han svarer at han vet det og at han ikke skal spise for mye. Og han har blitt flinkere til å bare ta litt, og så legge tilbake i skapet.

Ellers i hverdagen er det kun snacks i helgene. Men ferien slapper jeg som sagt av på reglene, litt fordi jeg liker det for egen del også 😆

Anonymkode: c5c6e...9ef

AnonymBruker
Skrevet

Her er det is hver dag så lenge gradestokken bikker 25 grader. I fjor ble det altså omtrent ikke is på poden. Hittil i år har det blitt alt for mange 😂

Anonymkode: 227a1...0be

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Går an å kose seg uten å stappe i seg godterier.... Å lære barna at de må kose seg med mat er en dårlig vane å ta med seg når de blir eldre. Da blir det raskt til at en dårlig eksamen blir å trøstekose seg med is etterpå. Eller om eksamen går bra koser man seg som feiring. Det er alltid en anledning til å kose seg. Man kan kose seg uten godteri og mat

Anonymkode: 01d00...998

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En liten lollipop på 40 kalorier går helt fint i solsteika. Det er bare frossen saft. Lager innimellom is av fun light, og det synes barna er helt topp. 

Anonymkode: cd272...0bf

Skrevet

Frem til vi voksne går ut i ferie er det ikke store endringer i kostholdet her. 

Når vi går ut i ferie er vi litt mer slepphendte, men det gjelder stort sett is og god mat ( men sistnevnte er gjerne sunn likevel). Godteri, boller og kjeks spises det lite av her, uansett.

AnonymBruker
Skrevet

Man kan jo kose seg med andre ting da.. vannmelon er topp:D 

Det går også fint an å lage is selv, kokosmelk og mango er et forslag:) 

Anonymkode: 7e22b...34b

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke rart landet har mye overvekt når mat brukes som det gjør. «Det er jo ferie» «det er jo jul» «vi har jo besøk». 

Anonymkode: 0bf95...122

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ingen faste regler, men spiser nok til vanlig sunnere enn gjennomsnittet. Jeg synes hverken jul, påske eller sommerferie er grunn til å fråtse vilt i søtsaker, men på varme sommerdager blir det stort sett en is. (Er det veldig varmt så mister jeg litt lysten på vanlig mat, og da hender det at middagen rett og slett blir byttet ut med en stor softis. :))

Anonymkode: 89d76...162

Skrevet

Jeg synes det er greit med en saftis ganske ofte, kanskje ikke hver dag, men ofte når det er såpass varmt. De inneholder lite kalorier. Jeg vokste opp med dessert nesten hver dag, mens hverdagsmaten ellers var sunn. Cluet er å lære seg måtehold - man kan spise omtrent hva som helst så lenge man begrenser mengdene. Og så tenke at man ikke trenger BÅDE boller, is og saft/brus en dag, men velger én av tingene. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Kostholdet endrer seg ikke veldig mye i ferien her. :) Men de dagene det har vært opp mot 30 grader her så har jeg servert is hver dag, selv om det har fortsatt vært skole. Nå er det overskyet og blåser en del i perioder så da gjør jeg ikke det lengre. 

Endret av SesameStreet
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Når det er veldig varmt får ungene saftis hver dag. Som noen skrev lenger opp, det er vel 40 kcal i en slik, tror neppe det gjør ungene feite... 

Når vi har ferie hele familien blir det nok mer is, brus og godteri enn ellers, men i resten av skoleferien har vi et ganske normalt kosthold. 

Skrevet

I utgangspunktet mener jeg nei. Men når det gjelder is er det forskjell på en overdådig krem-is med kjeks og sjokolade og en liten saftis. Man kan også lage is selv av f.eks. smoothie- blanding.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slakker litt på kostholdet i feriene, men jeg lager sunnere varianter av snacks. Feks i mai laget jeg hjemmelaget saftis av saft og frukt, spiste mye oppskåret frukt, pepsi max og grønnsaker og dip. I helgene spiser jeg hva jeg vil :)

Anonymkode: 346d6...3eb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...