Gå til innhold

CV, interesser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Fikk profesjonell hjelp til CV og bl.a. tips om at jeg burde ta med interesser. Føler dog ikke at jeg har så spesielt spennende interesser...

Hva skriver jeg når jeg trener vanlig intervall- og styrketrening på litt over husmortrimnivå, kjøper alpint på vinteren pga at sønnen er med på det og er glad i å lese bøker og være sosial sammen med venner og familie?

Anonymkode: 71b8e...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må en ha med det og? Har ikke så spesielle interesser selv. Jeg skal begynne å skrive CV og søke jobber. Har ikke særlig erfaring med jobbsøking. 

Men vi må vel bare skrive opp det som er da selv om det ikke er så spesielt. Men hva er spesielt og hvor mange har egentlig så veldig spesielle interesser egentlig. 

Anonymkode: 9b949...b21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ta det med dersom du er 16 år eller det er relevant for stillingen (eller beliggenheten) du søker. 

Jeg ser ikke hvorfor man skal ta med interesser bare for å gjøre det. Det må ha en hensikt.

Anonymkode: 2d2c2...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Bare ta det med dersom du er 16 år eller det er relevant for stillingen (eller beliggenheten) du søker. 

Jeg ser ikke hvorfor man skal ta med interesser bare for å gjøre det. Det må ha en hensikt.

Anonymkode: 2d2c2...0bc

Men hensikten kan være å gi et tydeligere bilde av hvem du er. Kan være greit hvis du har kort CV (ny på arbeidsmarkedet), eller har spesielle interesser. Plutselig er man heldig og treffer på en arbeidsgiver som også driver med fallskjermhopping, og som derfor legger ekstra godt merke til akkurat den søkeren. De leser ikke CV og søknad grundig, så sånne ting kan være avgjørende! Kjenner selv til ett tilfelle (litt i samme gata som fallskjermhopping). 

Jeg har ikke med interesser, fordi mine ikke skiller seg ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sisti skrev:

Men hensikten kan være å gi et tydeligere bilde av hvem du er. Kan være greit hvis du har kort CV (ny på arbeidsmarkedet), eller har spesielle interesser. Plutselig er man heldig og treffer på en arbeidsgiver som også driver med fallskjermhopping, og som derfor legger ekstra godt merke til akkurat den søkeren. De leser ikke CV og søknad grundig, så sånne ting kan være avgjørende! Kjenner selv til ett tilfelle (litt i samme gata som fallskjermhopping). 

Jeg har ikke med interesser, fordi mine ikke skiller seg ut. 

Arbeidsgiver er ikke interessert i å danne et vennskap med hundrevis av søkere. Hvis det ikke er relevant for stillingen eller beliggenheten, og det ikke er noe veldig spesielt har det lite for seg. Eller hva mener du husmortrim, boklesing og kvalitetstid med venner og familie gjør for arbeidsgiver? 

Anonymkode: 2d2c2...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fritidsinteresser på CV-en nå, rett og slett fordi jeg har brukt standard-CV-en til Webcruiter, og der er ikke dette med (tror jeg). I intervjusituasjon er det vanligere å si litt hvis man blir spurt om det. Det gir et mer utfyllende bilde av hvem kandidaten til jobben er, du kan bli lettere husket, og derfor er det helt greit å skrive veldig kort to linjer om interesser på CV-en dersom du har plass til det.

Selv om interessene dine er «vanlige» skal du ikke bekymre deg så mye over det. De fleste arbeidsplasser består av et flertall «vanlige» folk med «vanlige» interesser, så det er god sjanse for at de tenker at du vil passe inn. Det er verre hvis alt man er interessert i er marsvinoppdrett, deathmetalbandet som man er vokalist i og samling av telekort. Ikke til forkleinelse for noe av det, men denne kombinasjonen er man nok ganske alene om :fnise:  På den annen side blir man nok husket. :hoho: 

Anonymkode: 56853...df0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke tatt det med dersom det er noe som er imponerene eller relevant for jobben (f. eks. at du programmerer, er lokallagsleder i en frivillig organisasjon, trener barneskolens fotballag eller noe).

Interesser og fritidsaktiviteter synes jeg hører hjemme på jobbintervjuet når man introduserer seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sisti
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Arbeidsgiver er ikke interessert i å danne et vennskap med hundrevis av søkere. Hvis det ikke er relevant for stillingen eller beliggenheten, og det ikke er noe veldig spesielt har det lite for seg. Eller hva mener du husmortrim, boklesing og kvalitetstid med venner og familie gjør for arbeidsgiver? 

Anonymkode: 2d2c2...0bc

De er ikke interessert i å danne vennskap med hundrevis av søkere, men de kan være interessert i å danne et profesjonelt "vennskap" med den ene nyansatte. 

Hva ved spesielle interesser - der jeg tro frem fallskjerm som eksempel - får deg til å tenke på husmortrim? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spurt min kusine som er ansvarlig for ansettelser i et større selskap om dette med interesser på CVen. Hun sier at en eller to er nok, og gjerne de interessene som beskriver deg som person (idrett, språk o.l) eller skiller deg fra de andre søkerne (fallskjermhopping, death metal-band). For all del ikke rams opp «ørten» interesser, da begynner en potensiell arbeidsgiver å lure på om du egentlig har tid til å jobbe. 

Anonymkode: de400...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her, takk for gode svar.

Heller selv mot å ikke ta med interesser men så har jeg selv sittet på andre siden av bordet og holdt intervjuer og da hjelper det i forhold til å danne seg et bilde av søkeren. 

Så er litt vanskelig dette føler jeg. Usikker...

Anonymkode: 71b8e...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver opp interesser generelt på CVen, som styrketrening, matlaging, fjelltur og mote, uten å utdype noe mer. 

MEN det er egentlig viktigere hva du skriver av interesser i søknaden. Søker du f.eks på en restaurantjobb kan du overdrive på hvor mye du liker å lage mat, mens søker du på en jobb i klesbutikk kan du si du brenner for mote, selv om det egentlig er en av mange interesser. Det er ikke en løgn hvis du faktisk har den interessen, det handler bare om å legge på litt ekstra på hvilken interesse du liker best :)

Da jeg søkte på jobb i blomsterbutikk skrev jeg at jeg var interessert i planter og likte å rydde, organisere etc. Alt dette er sant om meg, men valgte altså å ta med disse interessene i selve søknaden, ikke hvor mye jeg liker mote og matlaging, da det er irrelevant for jobben. En av mange faktorer som førte til at jeg fikk jobben!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

List opp dette:

- Gravrøving

- Gjengkriminalitet

- SM

- Glassblåsing

- Voodoo

- Hagestell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...