AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #1 Skrevet 21. juni 2018 Vet jantelovridderne vil steile, men lurer litt på hva folk tenker om å sette barn til verden om man er noe intelligent selv. Sjansen er da høy for å få barn som gjerne er mer intelligente enn en selv. Tenker dere at en smartere versjon av dere selv ville fått et bra liv slik samfunnet fungerer? Slik mennesker fungerer? Personlig tenker jeg at et intelligent barn ville følt seg alene og isolert i skolen, at det ville blitt skuffet etterhvert som det vokste opp og innså at mennesker kan være ganske barnslige og naive. At i beste fall ville barnet, ungommen, den voksne akseptert hvordan ting er og forsøkt gjort det beste ut av det, mens det egentlig sjeldent eller aldri fant noen på egen bølgelengde. Tenker også at den norske skole ikke egentlig passer for veldig intelligente barn. Om jeg skulle skapt liv, så tenker jeg at levebetingelsene burde være optimale, og jeg tenker egentlig at det er mye som kunne vært bedre i samfunnet vårt, og at samfunnet ikke lever opp til de høye forventningene. Jeg måtte visst at barnet mitt fikk så bra liv som mulig, og jeg tenker de fleste steder i verden mangler mye når det gjelder et optimalt miljø for mennesker Anonymkode: 07e0e...077
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #2 Skrevet 21. juni 2018 Inteligente mennesker har da evner til tilpassning de som alle andre. Og selv med veldig høy inteligens så klarer man både å leve og omgåes mennesker som er vanlige. Ja til og med leve et godt liv med en av de. Ja jegvtror mine barn vil få det godt og evner å se mennesker som mennesker er, ikke dømme etter iq, rikdommer eller hvor de kommer fra. For det som faktisk gir et godt liv er evnen til å elske, glede seg for andre og innse vi alle kan gjøre litt. Anonymkode: 2822a...97b 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #3 Skrevet 21. juni 2018 Okei, Sheldon... Anonymkode: f8672...24c 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #4 Skrevet 21. juni 2018 12 minutter siden, AnonymBruker said: Inteligente mennesker har da evner til tilpassning de som alle andre. Og selv med veldig høy inteligens så klarer man både å leve og omgåes mennesker som er vanlige. Ja til og med leve et godt liv med en av de. Ja jegvtror mine barn vil få det godt og evner å se mennesker som mennesker er, ikke dømme etter iq, rikdommer eller hvor de kommer fra. For det som faktisk gir et godt liv er evnen til å elske, glede seg for andre og innse vi alle kan gjøre litt. Anonymkode: 2822a...97b Ja, man kan alltids tilpasse seg. Men hvordan er det å leve et liv blant mennesker som sjeldent eller aldri forstår hvem du er som menneske? Som kanskje ser opp til deg fordi du har masse faktakunnskap og er en åpen person, men som aldri vil kunne forstå hvem du er og hvordan du fungerer? Der du har en egen humor ingen tar, der du stiller spørsmål ved verden som gjør at andre synes du er rar eller gal. Der du aldri blir sett som individ fordi ingen klarer forstå deg? Anonymkode: 07e0e...077
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #5 Skrevet 21. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ja, man kan alltids tilpasse seg. Men hvordan er det å leve et liv blant mennesker som sjeldent eller aldri forstår hvem du er som menneske? Som kanskje ser opp til deg fordi du har masse faktakunnskap og er en åpen person, men som aldri vil kunne forstå hvem du er og hvordan du fungerer? Der du har en egen humor ingen tar, der du stiller spørsmål ved verden som gjør at andre synes du er rar eller gal. Der du aldri blir sett som individ fordi ingen klarer forstå deg? Anonymkode: 07e0e...077 Tror du inteligens er det som gjør at noen kan forstå deg som menneske? Man kan kun forstå et meneske og det er en selv, men man kan sette seg inn i hva man tror, ha empati å høre. Og de tankene du skisserer her har alle. Har ingenting med smarhet å gjøre. Det at du kan mye fakta betyr ikke at du er spesielt inteligent, det er mange som brenner for temaer og kan mye om de tingene de renner for, ingen kan alt, uansett inteligens. Synes ikke de spørsmålene du kommer med her tyder på veldig høy iteligens altså. Dette er spørsmål de aller fleste får i løpet av ungdomstiden. Anonymkode: 2822a...97b 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #6 Skrevet 21. juni 2018 Btw. Tror ikke det finnes et menneske som ikke føler de er rare, blir misforstått, at man er unormal som ung. Man finner seg selv og sin plass senere i livet. Anonymkode: 2822a...97b 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #7 Skrevet 21. juni 2018 Hvis det er deg selv du beskriver, er vel ditt største problem å eventuelt finne noen som vil ha barn med deg? Du er neppe den moren/faren som vil gi et barn optimale betingelser. (Rammebetingelsene her i Norge er slett ikke verst, og skulle man være såpass ressurssterk, så klarer du nok å finne gode nok skoler, her eller andre steder). Anonymkode: 228ce...b4c 1
Hedda-78 Skrevet 21. juni 2018 #8 Skrevet 21. juni 2018 Dersom foreldrene er over normalt intelligente, evner de nok å forstå sitt eget barn og se tegn på evt. unormalt høy intelligens. Da er nok også foreldrene ekstra ressurssterke slik at de klarer å få satt igang tiltak for sitt eget barn, være seg kreve tilpasset undervisning på skolen, melde barnet inn på privatskole, oppsøke miljøer med likesinnede osv. Ellers vil jeg si at de fleste intelligente har helt vanlig humor og er normalt tilpasset i samfunnet forøvrig. Man får ikke automatisk dårlig humor bare fordi man er ekstra intelligent. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #9 Skrevet 21. juni 2018 De fleste intelligente mødre og fedre bekymrer seg heller for at ungen skal bli syk eller få en funksjonshemming. Hvem bekymrer seg for at ungen skal bli for smart? Bare usosiale "geni" som ikke er i nærheten av å få barn selv. Anonymkode: 23450...625
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #10 Skrevet 21. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Tror du inteligens er det som gjør at noen kan forstå deg som menneske? Man kan kun forstå et meneske og det er en selv, men man kan sette seg inn i hva man tror, ha empati å høre. Og de tankene du skisserer her har alle. Har ingenting med smarhet å gjøre. Det at du kan mye fakta betyr ikke at du er spesielt inteligent, det er mange som brenner for temaer og kan mye om de tingene de renner for, ingen kan alt, uansett inteligens. Synes ikke de spørsmålene du kommer med her tyder på veldig høy iteligens altså. Dette er spørsmål de aller fleste får i løpet av ungdomstiden. Anonymkode: 2822a...97b Spørsmål er ikke det som sier noe om intelligens, det er det tenkemåten som gjør. Jeg kan stille de mest idiotiske spørmål fordi jeg mangler allmennkunnskap, men det har ingenting å si for min intelligens. Om du tenker slik betyr det at du har dårlig evne til å vurdere intelligens i andre mennesker. At du har en ide om at personlighetstrekk a eller b sier noe om intelligens, mens egentlig kan man se hvor smart noen er ved å forstå hvordan de tenker og hvor mye kapasitet tenkemåten deres krever. Intelligens er korrellert med å forstå noen som menneske, ja. Dess smartere du er, dess bedre forstår du andre mennsker. Dess smartere du er, dess bedre forstår du hvordan psykopater tenker, hvordan incels tenker osv. Du klarer sette deg inn i hvordan mennesker veldig annerledes enn deg selv tenker. På samme måte kan du forstå andre intelligente mennsker og hvordan de tenker. 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvis det er deg selv du beskriver, er vel ditt største problem å eventuelt finne noen som vil ha barn med deg? Du er neppe den moren/faren som vil gi et barn optimale betingelser. (Rammebetingelsene her i Norge er slett ikke verst, og skulle man være såpass ressurssterk, så klarer du nok å finne gode nok skoler, her eller andre steder). Anonymkode: 228ce...b4c Jeg har kjæreste som er smartere enn meg selv, jeg har vært heldig der. Jeg tenker om vi fikk barn, ville det blitt vanskelig for barnet å finne noen på eget nivå. Av grunner nevnt ville jeg ikke fått barn. Anonymkode: 07e0e...077
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #11 Skrevet 21. juni 2018 5 minutter siden, Hedda-78 said: Dersom foreldrene er over normalt intelligente, evner de nok å forstå sitt eget barn og se tegn på evt. unormalt høy intelligens. Da er nok også foreldrene ekstra ressurssterke slik at de klarer å få satt igang tiltak for sitt eget barn, være seg kreve tilpasset undervisning på skolen, melde barnet inn på privatskole, oppsøke miljøer med likesinnede osv. Ellers vil jeg si at de fleste intelligente har helt vanlig humor og er normalt tilpasset i samfunnet forøvrig. Man får ikke automatisk dårlig humor bare fordi man er ekstra intelligent. De kan alltids få spesialundervisning. Men hva hjelper det på livskvalitet? Om du har problemer med å finne andre mennesker på eget nivå? Anonymkode: 07e0e...077
Mmmwhatever Skrevet 21. juni 2018 #12 Skrevet 21. juni 2018 Hvis du er så smart, har du vel også hørt om regression to the mean? 🙄
Hedda-78 Skrevet 21. juni 2018 #13 Skrevet 21. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De kan alltids få spesialundervisning. Men hva hjelper det på livskvalitet? Om du har problemer med å finne andre mennesker på eget nivå? Anonymkode: 07e0e...077 "Mennesker på eget nivå"? Mener du at personer med et ekstra anlegg for matematikk eller kjemi er overmennesker?? Vi deler da ikke mennesker i ulike nivåer!! Alle er like mye verdt, alle er gode på noe, alle er interessante mennesker, uansett om man er genetisk disponert for et talent eller er helt gjennomsnittlig utrustet på alle plan. Det er alltid mulig å finne mennesker med felles interesser, om det er det du prøver å si. Det finnes klubber og organisasjoner og miljøer for alt mulig, enten i din by, i Norge eller internasjonalt. På universitetene finnes det fagmiljøer for alle mulige slags fagretninger, så dersom du ikke finner venner, så har du lett på feil steder. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #14 Skrevet 21. juni 2018 1 minutt siden, Mmmwhatever said: Hvis du er så smart, har du vel også hørt om regression to the mean? 🙄 I virkeligheten eksisterer det mennesker som er mer intelligente enn andre. Om du ikke tror jeg er en av de, greit nok, men hva tenker du om de som faktisk er det og som må vokse opp uten likesinnede? Hva tenker du om de som er isolerte fordi de er veldig annerledes enn alle andre grunnet intelligens? Anonymkode: 07e0e...077
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #15 Skrevet 21. juni 2018 Just now, Hedda-78 said: "Mennesker på eget nivå"? Mener du at personer med et ekstra anlegg for matematikk eller kjemi er overmennesker?? Vi deler da ikke mennesker i ulike nivåer!! Alle er like mye verdt, alle er gode på noe, alle er interessante mennesker, uansett om man er genetisk disponert for et talent eller er helt gjennomsnittlig utrustet på alle plan. Det er alltid mulig å finne mennesker med felles interesser, om det er det du prøver å si. Det finnes klubber og organisasjoner og miljøer for alt mulig, enten i din by, i Norge eller internasjonalt. På universitetene finnes det fagmiljøer for alle mulige slags fagretninger, så dersom du ikke finner venner, så har du lett på feil steder. Dette handler ikke om verdi. En dummere mann har selvsagt verdi på lik linje som en smart mann Kanskje det er lettere å se for seg om jeg sammenligner det med mennesker som er intellektuelt tilbakestående. Om du levde et liv der alle rundt deg hadde en IQ under 70, tror du ikke det hadde vært ensomt? Hvorfor er det så galt at mennesker med IQ over 135-140 føler seg isolerte? Anonymkode: 07e0e...077
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #16 Skrevet 21. juni 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spørsmål er ikke det som sier noe om intelligens, det er det tenkemåten som gjør. Jeg kan stille de mest idiotiske spørmål fordi jeg mangler allmennkunnskap, men det har ingenting å si for min intelligens. Om du tenker slik betyr det at du har dårlig evne til å vurdere intelligens i andre mennesker. At du har en ide om at personlighetstrekk a eller b sier noe om intelligens, mens egentlig kan man se hvor smart noen er ved å forstå hvordan de tenker og hvor mye kapasitet tenkemåten deres krever. Intelligens er korrellert med å forstå noen som menneske, ja. Dess smartere du er, dess bedre forstår du andre mennsker. Dess smartere du er, dess bedre forstår du hvordan psykopater tenker, hvordan incels tenker osv. Du klarer sette deg inn i hvordan mennesker veldig annerledes enn deg selv tenker. På samme måte kan du forstå andre intelligente mennsker og hvordan de tenker. Jeg har kjæreste som er smartere enn meg selv, jeg har vært heldig der. Jeg tenker om vi fikk barn, ville det blitt vanskelig for barnet å finne noen på eget nivå. Av grunner nevnt ville jeg ikke fått barn. Anonymkode: 07e0e...077 Er absolutt ikke enig. Har høyere IQ enn 98% av Norges befolkning. Men det gjlr meg faktisk ikke smartere. Er en vesentlig forskjell der. Nei, man frstår ikke hvordan psykopater fungerer selv med høy IQ, da må du faktisk lese om Psykopater og dermed få en innblikk i psykologi. Dette er da en intresse, ikke teng på IQ. Mennesker synes jeg er litt snål med mine tankerekker, men glir da rett inn i samfunnet selv om andre kanskje ikke følger tankene mine, men når jeg forklarer forstår de jo. Jeg tenker bare kjappere, og andre tar ltt lengre tid før de klarer p forstå det jeg prøver å si. Men jeg klarer ikke å se hvordan andre tenker, eller hvorfor de gjør som de gjør. Det vil jeg si kanskje er vanskligere for meg, fordi jeg tenker litt mer komplisert/rotete.Dog vet jeg ikke om det er et personlighetstrekk eller om det har noe med en IQ på 145 å gjøre. Men iIQ og smarthet er ikke det samme.Det ser det ut som du ikke helt ser? Anonymkode: 2822a...97b 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #17 Skrevet 21. juni 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Er absolutt ikke enig. Har høyere IQ enn 98% av Norges befolkning. Men det gjlr meg faktisk ikke smartere. Er en vesentlig forskjell der. Nei, man frstår ikke hvordan psykopater fungerer selv med høy IQ, da må du faktisk lese om Psykopater og dermed få en innblikk i psykologi. Dette er da en intresse, ikke teng på IQ. Mennesker synes jeg er litt snål med mine tankerekker, men glir da rett inn i samfunnet selv om andre kanskje ikke følger tankene mine, men når jeg forklarer forstår de jo. Jeg tenker bare kjappere, og andre tar ltt lengre tid før de klarer p forstå det jeg prøver å si. Men jeg klarer ikke å se hvordan andre tenker, eller hvorfor de gjør som de gjør. Det vil jeg si kanskje er vanskligere for meg, fordi jeg tenker litt mer komplisert/rotete.Dog vet jeg ikke om det er et personlighetstrekk eller om det har noe med en IQ på 145 å gjøre. Men iIQ og smarthet er ikke det samme.Det ser det ut som du ikke helt ser? Anonymkode: 2822a...97b Din konklusjon er at siden du ikke har samme innsikt i mennesker, så tar jeg feil? Du tenker at siden du har nådd et visst nivå av intelligens og klarer deg, så betyr det at alle som er like eller mer intelligent enn deg selv har samme opplevelse? Det er uvanlig å ha en IQ på 145 og mangle sosial innsikt. Enten er du traumatisert og distansert fra andre mennesker, eller så har du noe ala autisme. Mange autister med høy intelligens får aldri diagnose da de kan lære seg menneskelig adferd basert på komplekse mønstre. En annen faktor er at du føler at du kan passe inn. Men det betyr ikke at andre mennesker forstår deg eller forstår hvordan du fungerer. At du får litt komplimenter innimellom betyr ikke at andre mennesker forstår deg på ditt nivå. Om du har autisme kan du leve godt i din naive tro på at du blir forstått og godkjent for den du er, mens egentlig behandler andre mennesker deg som en versjon av deg som de liker. Anonymkode: 07e0e...077
Hedda-78 Skrevet 21. juni 2018 #18 Skrevet 21. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette handler ikke om verdi. En dummere mann har selvsagt verdi på lik linje som en smart mann Kanskje det er lettere å se for seg om jeg sammenligner det med mennesker som er intellektuelt tilbakestående. Om du levde et liv der alle rundt deg hadde en IQ under 70, tror du ikke det hadde vært ensomt? Hvorfor er det så galt at mennesker med IQ over 135-140 føler seg isolerte? Anonymkode: 07e0e...077 Ensomt? Nei, så lenge man har hyggelige folk rundt seg og gode venner, er man jo ikke ensom. Men at man føler seg annerledes og at man kjenner på at man har andre interesser og en annen måte å tenke på enn andre, selvfølgelig. Men hvis alle i min familie/omgangskrets hadde hatt en iq under 70, så hadde jeg nok forsøkt å oppsøke miljøer der det var en stor sjans for å treffe likesinnede. Jeg regner også med at jeg hadde hatt en litt smal utdannelse, der man kanskje hadde truffet andre likesinnede studenter og etter hvert kollegaer.. Høy iq er da heller ikke ensbetydende med å være mistilpasset og utenfor. Det er mer personlighetstrekk og miljø som gjør at enkelte blir isolerte, ensomme, deprimerte, sære og venneløse. Og dersom man er bevisst på dette når man skal oppdra barna sine, så er det jo fullt mulig å hjelpe barna til å bli sosiale vesener i tillegg til å være intelektuell. https://www.aftenposten.no/norge/i/9MqM/Nordmann-karet-til-verdens-niende-smarteste-person
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #19 Skrevet 21. juni 2018 17 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, man kan alltids tilpasse seg. Men hvordan er det å leve et liv blant mennesker som sjeldent eller aldri forstår hvem du er som menneske? Som kanskje ser opp til deg fordi du har masse faktakunnskap og er en åpen person, men som aldri vil kunne forstå hvem du er og hvordan du fungerer? Der du har en egen humor ingen tar, der du stiller spørsmål ved verden som gjør at andre synes du er rar eller gal. Der du aldri blir sett som individ fordi ingen klarer forstå deg? Anonymkode: 07e0e...077 Det er her oppdragelsen kommer inn. Gode foreldre sørger for å sosialisere barnet og lære det å fungere og trives i en verden der de fleste er mindre smarte enn det selv. Av og til dukker det også opp mennesker som er like intelligente. Det er rart med det. Smartinger søker seg både bevisst og ubevisst mot miljøer hor de finner likesinnede, og sånn finner de hverandre og danner vennskap. Vi har et barn som er ekstra begavet og måtte ta et valg om hvorvidt vi skulle la det hoppe over klassetrinn for å få flere utfordringer. Vi valgte å la være av den enkle grunn at modenheten og intelligensen ikke var koherente, og det viste seg å være et riktig valg. Barnet har hatt den trygge basen med klassekameratene på samme modenhetsnivå og samtidig muligheten til å omgås eldre og smartere barn gjennom fritidsaktiviteter. Det har søkt seg mot de mest intelligente på trinnet sitt og har mange gode venner blant dem. Ensomhet og annerledeshet har aldri vært et problem, for det har søsken som også er ganske smarte. Jeg tror det er lurt å få flere barn når man først er i gang, i alle fall for smarte kvinner som lever sammen med psykisk stabile og bra menn. Barn arver jo som du sikkert har fått med deg intelligensen fra moren og temperamentet fra faren, så da ligger det godt til rette for å få mer enn ett intelligent barn, og de vil forhåpentligvis få glede og nytte av hverandre. Anonymkode: 7eb2b...e7a
Mmmwhatever Skrevet 21. juni 2018 #20 Skrevet 21. juni 2018 (endret) 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: I virkeligheten eksisterer det mennesker som er mer intelligente enn andre. Om du ikke tror jeg er en av de, greit nok, men hva tenker du om de som faktisk er det og som må vokse opp uten likesinnede? Hva tenker du om de som er isolerte fordi de er veldig annerledes enn alle andre grunnet intelligens? Anonymkode: 07e0e...077 Igjen, jeg reagerer på antagelsen din i HI, som var at barna skulle bli mer intelligente enn foreldrene. På grunn av regression to the mean, er dette lite sannsynlig. Selvsagt er noen mer intelligente enn andre. Det er bare en av mange ting som kan få barn (og voksne) til å føle seg annerledes. Endret 21. juni 2018 av Mmmwhatever
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå