Gå til innhold

Utredning ADD/ADHD Uoppmerksom type

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ganske sikker på at jeg antageligvis har ADHD Uoppmerksom type. Saken er den dessverre at jeg studerer i utlandet og ikke har veldig lang sommerferie. Nå har det seg sånn at jeg sliter veldig med skolearbeid og føler jeg aldri klarer å gjøre mitt beste. Jeg skulle ønske jeg hadde hatt mulighet til å be om ekstra tid på enkelte eksamener for eksempel, og fått vurdert om eventuell medikamenter kan hjelpe så jeg kommer meg gjennom studiet. Jeg angrer veldig på at jeg ikke har fått dette på det rene før jeg startet i studiet for to år siden, men har jo hele livet tenkt at jeg bare må "skjerpe" meg. Nå er det to år igjen, og jeg tror en eventuell diagnose, veiledning og eventuelt medikament er det som kan redde meg. Har jobbet hardt med å forberede oppmerksomhet og prestasjoner gjennom sunn livsstil, aktivitet, meditasjon, struktur (som jeg failer på hver gang), men det holder ikke! Om ca en måned kommer jeg til å kanskje kunne være hjemme i 6 uker. Er det noen som vet om det er mulig å i løpet av så kort tid å kunne gå til fastlege, få henvisning og så utredning? Kommer selvfølgelig til å snakke med fastlege om dette uansett, men tar imot personlige erfaringer da det gjelder utredning i (tidlig) voksen alder.

Anonymkode: d5d68...8fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dra til legen med en gang du kommer hjem og forklar hva du ønsker, og hvorfor. Legen kan ikke utrede deg for ADHD eller andre diagnoser som ikke er kroppslig. Så han må henvise deg til DPS elle en psykiater, mest sannsynelig må du først på DPS for samtaler og deretter utredning med psykiater/spesial psykolog. Ventetiden og prosessen kan nok ta lengre enn 6 uker, da det er sommer og fellesferie snart. Så jeg tviler på at du får gjort dette på så kort tid.. Jeg ville uansett reist til legen for å drøfte probleme dine, du bor tross alt i et annet land så muligheten for at det blir en hastesak er kanskje der, men jeg ville ikke håpet for mye. Lykke til :) 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ofte lang ventetid på å komme til på DPS. Selve utredningen tar også tid. Det går sikkert raskere for voksne, men jeg har et barn med ADHD uoppmerksom type og der tok utredningen 1,5 år.

Hvis du vil komme raskt til kan du bruke privatklinikk.

Anonymkode: 127e5...5d3

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere! Takk for svar. Skal kontakte fastlege så fort jeg er hjemme, evt. ringe på forhånd. Håper på å få raskest mulig utredning da det er viktig for utdanningen, men skjønner det kan bli utfordrende. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei dere! Takk for svar. Skal kontakte fastlege så fort jeg er hjemme, evt. ringe på forhånd. Håper på å få raskest mulig utredning da det er viktig for utdanningen, men skjønner det kan bli utfordrende. 

gå direkte til privat, min veninne fikk utredningen unnagjort iløpet av 5uker fra hun henviste til hun sto med svaret i hånda (vi rundt har skjønt at hun har sterk add lenge). Er en kjent veldig flink en som er spesialist på ahdh i oslo, men vet ikke om du bor i området? Først kommer du inn for samtale og testing, det tar flere timer. Vurderer de at du antagelig har en diagnose blir du sendt videre til ham. Husker ikke navnet hans dessverre, kan spørre veninnen min.

Anonymkode: 68d44...4f2

AnonymBruker
Skrevet

hun gikk forresten utenom fastlegen. En prat med fastlegen kan du ta etter du eventuelt har fått diagnosen. Å få henvisning fra lege er billigere, men ekstrem treg prosess. Og jeg forstår godt du vil få klarlagt dette fort. Venninna mi var inne på begge konsultasjonene i mange mange timer, så det er ingen kjapp og uprofesjonell prosess sånn sett, bare dyrere.

Anonymkode: 68d44...4f2

Gjest BearMama
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ganske sikker på at jeg antageligvis har ADHD Uoppmerksom type. Saken er den dessverre at jeg studerer i utlandet og ikke har veldig lang sommerferie. Nå har det seg sånn at jeg sliter veldig med skolearbeid og føler jeg aldri klarer å gjøre mitt beste. Jeg skulle ønske jeg hadde hatt mulighet til å be om ekstra tid på enkelte eksamener for eksempel, og fått vurdert om eventuell medikamenter kan hjelpe så jeg kommer meg gjennom studiet. Jeg angrer veldig på at jeg ikke har fått dette på det rene før jeg startet i studiet for to år siden, men har jo hele livet tenkt at jeg bare må "skjerpe" meg. Nå er det to år igjen, og jeg tror en eventuell diagnose, veiledning og eventuelt medikament er det som kan redde meg. Har jobbet hardt med å forberede oppmerksomhet og prestasjoner gjennom sunn livsstil, aktivitet, meditasjon, struktur (som jeg failer på hver gang), men det holder ikke! Om ca en måned kommer jeg til å kanskje kunne være hjemme i 6 uker. Er det noen som vet om det er mulig å i løpet av så kort tid å kunne gå til fastlege, få henvisning og så utredning? Kommer selvfølgelig til å snakke med fastlege om dette uansett, men tar imot personlige erfaringer da det gjelder utredning i (tidlig) voksen alder.

I og med at det midt i fellesferien så tror jeg ikke du kommer så langt med noe utredning via det offentlige.

Menn Googler du privat utredning ADHD dukker det mye privatklinikker opp. Ville ringt noen av dem nå for å høre om du kan få en hastetime pga situasjonen din.

AnonymBruker
Skrevet

Pass på å ordne med helseforsikringer du ønsker før du blir utredet.. Ulykke/ufør osv. 

Anonymkode: c90eb...c20

Gjest BearMama
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pass på å ordne med helseforsikringer du ønsker før du blir utredet.. Ulykke/ufør osv. 

Anonymkode: c90eb...c20

Ja, det er viktig! 

Få en god helse og livsforsikring for i sekundet du får en diagnose blir alt mer utfordrende vedrørende slikt.

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, BearMama skrev:

Ja, det er viktig! 

Få en god helse og livsforsikring for i sekundet du får en diagnose blir alt mer utfordrende vedrørende slikt.

Hvordan? 

Anonymkode: 1ff81...def

Gjest BearMama
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan? 

For om du har en diagnose så ser de på deg som en risiko slik at du f.eks ikke får uføreforsikring om du skulle falle ut av arbeidslivet pga ADHD. Og da baker de gjerne inn alt av psykisk lidelse i tillegg.

Det er bare slik forsikringsselskap er. Små barn med diagnoser får ikke barneforsikring fordi det er større risiko for ufør med en diagnose.

De tenker tall, statistikk og penger.

AnonymBruker
Skrevet
På 22.6.2018 den 6.48, BearMama skrev:

For om du har en diagnose så ser de på deg som en risiko slik at du f.eks ikke får uføreforsikring om du skulle falle ut av arbeidslivet pga ADHD. Og da baker de gjerne inn alt av psykisk lidelse i tillegg.

Det er bare slik forsikringsselskap er. Små barn med diagnoser får ikke barneforsikring fordi det er større risiko for ufør med en diagnose.

De tenker tall, statistikk og penger.

Så om man skaffer seg uføreforsikring før man evt. får en diagnose, så gjelder forsikringen uansett etter man har fått diagnosen? Spør fordi jeg skal utredes for ADD selv. 

Gjest BearMama
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så om man skaffer seg uføreforsikring før man evt. får en diagnose, så gjelder forsikringen uansett etter man har fått diagnosen? Spør fordi jeg skal utredes for ADD selv. 

Sjekk forsikringsselskapet da noen kan ha noe klausuler, men er man forsikret og får diagnose etterpå som gjør en ufør så så skal forsikringsselskapet punge ut.

Men om du forsikrer deg, får diagnose og setter krav om utbetaling på kort tid så vil det nok reise noen flagg.

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, BearMama skrev:

Sjekk forsikringsselskapet da noen kan ha noe klausuler, men er man forsikret og får diagnose etterpå som gjør en ufør så så skal forsikringsselskapet punge ut.

Men om du forsikrer deg, får diagnose og setter krav om utbetaling på kort tid så vil det nok reise noen flagg.

Neida, forsikrer meg evt.  bare for fremtiden. Er 21, har ingen andre diagnoser og jeg jobber 100% nå. Den diagnosen jeg evt får kommer ikke til å gjøre noen forskjell til eller fra, men om det er så vanskelig å få uføreforsikring etter man har fått en diagnose, så føler jeg at det er lurt å bare forsikre meg nå, så jeg er sikker i fremtiden. 

AnonymBruker
Skrevet

Gå privat TS. Jeg har vært under utredning for ADHD/ADD i snart 2 år i det offentlige. Ting tar tid. 

Anonymkode: f81a5...d60

Gjest BearMama
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neida, forsikrer meg evt.  bare for fremtiden. Er 21, har ingen andre diagnoser og jeg jobber 100% nå. Den diagnosen jeg evt får kommer ikke til å gjøre noen forskjell til eller fra, men om det er så vanskelig å få uføreforsikring etter man har fått en diagnose, så føler jeg at det er lurt å bare forsikre meg nå, så jeg er sikker i fremtiden. 

Veldig lurt. Da får du ekstra ved siden av nav i tilfelle. Plutselig skjer det en ulykke eller noe. Man angrer alltid på at man ikke gjorde det når sånt skjer. Som ung er det lett å glemme på sånt.

Spesielt viktig når en blir eldre og gjerne har familie, barn, hus etc. Da merker man fort om inntekten reduseres ved ufør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...