Gå til innhold

Bunader/festdrakter uten tilhørighet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter ny bunad og har noen spørsmål angående dette. Google gjør meg bare forvirret. 

Damask-kjol, Graffer og Gudbrandsdal Festbunad; Er disse bunader eller en (fest)drakter man kan bruke uansett tilhørighet selv om de opprinnelig er fra Gudbrandsdalen?

Jeg har bodd så mange steder i Norge at jeg har vanskelig for å velge bunad. De siste 16 årene har jeg bodd på østlandet og her blir jeg nok. Nordlandsbunaden er vel den som står meg nærmest, men den er det jo blitt så mange av at den frister ikke lenger. Da frister evt. Husflidens Nord Norges Festdrakt mer. 

Gudbrandsdalen har jeg ikke noe nær tilhørighet til, bortsett fra at noen av mine forfedre holdt til der, så jeg vil ikke ha en bunad fra Gudbrandsdalen på et så tynt grunnlag. 

Dersom jeg skal velge en bunad som ikke er fra de områdene jeg er født eller bodd så må det bli en som det er "greit" at alle som vil kan ha. Men hvilke er det evt.? 🤔

Damask-kjol er kanskje den jeg er mest nyskjerrig på pga. at det er så mange mønster å velge i. Gudbrandsdal Festbunad er også en av de vakreste bunadene synes jeg....

Anonymkode: e4283...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man KAN selvsagt bruke disse bunadene uansett hvor man har tilhørighet, slik man kan med alle andre bunader også, men jeg vil si at alle de bunadene du nevner er veldig typiske for Gudbrandsdalen, så mange vil nok tenke at du sikkert er gudbrandsdøl hvis du kommer med en av dem. Når det gjelder valg av bunad synes jeg man må ha muligheten til å veie forskjellige hensyn opp mot hverandre. Hvis man har tilknytning til flere steder og dermed forskjellige bunader, gjennom slekt, hvor man har bodd osv, må det være lov å velge det alternativet man liker best. Man bruker tross alt mye penger på en bunad, og det er et antrekk man kanskje skal ha resten av livet. Da bør man få «lov» til å velge noe man liker skikkelig godt! 

Jeg har tilknytning til Gudbrandsdalen og sjekket damaskkjol for noen år siden. Jeg vet ikke om du har sett den annet enn på bilder, men selv må jeg si at jeg ble litt skuffet da jeg hadde sett en del utgaver på ordentlig. Selv om det finnes store variasjonsmuligheter i stoffvalg blir de litt stusselige sammenliknet med andre bunader. De er ekstremt enkle: ingen pyntebånd, ingen broderier, ingen sølvknapper eller spenner; kun damaskstoffet. Bunader SKAL være litt mer *bling*, synes jeg. Stoffet i stakken er noe lettere enn på mange andre bunader, og derfor synes jeg ikke stakken henger særlig pent, heller. Akkurat det sees også på bilder når man først er blitt oppmerksom på det. Se f.eks bildet på denne siden: https://www.heimenhusfliden.no/wp-content/uploads/sites/2/2016/04/Damaskkjol_lysbrokadeliv_dame.jpg 
Damaskkjolen må derfor styles veldig for at den skal gi noen wow-effekt. Det finnes muligheter for silkeforkle, silkeskjerf, lue og sikkert flere elementer også, noe som gjør litt mer med den, men de andre bunadene fra Gudbrandsdalen er mer «bunad» hvis du skjønner hva jeg mener.  

Anonymkode: 8f91e...827

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av poenget med bunad er jo at drt skal vise tilhørighet knyttet til deg eller noen i din familie. Har selv Gudbrandsdalsbunad da denne er arvet av min farmor som kom derifra, men dersom jeg ikke hadde fått muligheten til å arve hadde nok valget galt på der jeg bor/mine foreldre kom fra. Selfølgelig er det ingen som kan nekte deg å kjøpe den bunaden du vil, men du må nok forvente reaksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å kuppe tråden, men jeg har et lignende spørsmål. 

Jeg har vært gift med min mann i tolv år, samboere i mange år før dette. Flere barn osv. Hver sommer er vi flere uker på hans hjemsted, vi feirer annenhver jul der og er ofte på besøk og turer i det området. Men vi har ingen planer om å noensinne flytte dit. 

Og jeg elsker bunaden derfra. Er det "nært nok"? Jeg har jo etter en halv mannsalder endel personlig tilknytning til stedet, har barn som er halvt "trønder/bergenser/haldenser" fra dette stedet... 

Jeg synes den bunaden er vakker og ønsker meg veldig denne. Det er bunad, ikke drakt og nei, det er ikke en av de topp mest brukte og det er ingen beltestakk 😛

Anonymkode: c81bd...5fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for å kuppe tråden, men jeg har et lignende spørsmål. 

Jeg har vært gift med min mann i tolv år, samboere i mange år før dette. Flere barn osv. Hver sommer er vi flere uker på hans hjemsted, vi feirer annenhver jul der og er ofte på besøk og turer i det området. Men vi har ingen planer om å noensinne flytte dit. 

Og jeg elsker bunaden derfra. Er det "nært nok"? Jeg har jo etter en halv mannsalder endel personlig tilknytning til stedet, har barn som er halvt "trønder/bergenser/haldenser" fra dette stedet... 

Jeg synes den bunaden er vakker og ønsker meg veldig denne. Det er bunad, ikke drakt og nei, det er ikke en av de topp mest brukte og det er ingen beltestakk 😛

Anonymkode: c81bd...5fe

Så lenge du har et forhold til stedet synes jeg det er innafor👍🏻Du er glad i stedet og vil derfor bære bunaden med stolthet, det burde holde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.6.2018 den 0.01, AnonymBruker skrev:

Man KAN selvsagt bruke disse bunadene uansett hvor man har tilhørighet, slik man kan med alle andre bunader også, men jeg vil si at alle de bunadene du nevner er veldig typiske for Gudbrandsdalen, så mange vil nok tenke at du sikkert er gudbrandsdøl hvis du kommer med en av dem. Når det gjelder valg av bunad synes jeg man må ha muligheten til å veie forskjellige hensyn opp mot hverandre. Hvis man har tilknytning til flere steder og dermed forskjellige bunader, gjennom slekt, hvor man har bodd osv, må det være lov å velge det alternativet man liker best. Man bruker tross alt mye penger på en bunad, og det er et antrekk man kanskje skal ha resten av livet. Da bør man få «lov» til å velge noe man liker skikkelig godt! 

Jeg har tilknytning til Gudbrandsdalen og sjekket damaskkjol for noen år siden. Jeg vet ikke om du har sett den annet enn på bilder, men selv må jeg si at jeg ble litt skuffet da jeg hadde sett en del utgaver på ordentlig. Selv om det finnes store variasjonsmuligheter i stoffvalg blir de litt stusselige sammenliknet med andre bunader. De er ekstremt enkle: ingen pyntebånd, ingen broderier, ingen sølvknapper eller spenner; kun damaskstoffet. Bunader SKAL være litt mer *bling*, synes jeg. Stoffet i stakken er noe lettere enn på mange andre bunader, og derfor synes jeg ikke stakken henger særlig pent, heller. Akkurat det sees også på bilder når man først er blitt oppmerksom på det. Se f.eks bildet på denne siden: https://www.heimenhusfliden.no/wp-content/uploads/sites/2/2016/04/Damaskkjol_lysbrokadeliv_dame.jpg 
Damaskkjolen må derfor styles veldig for at den skal gi noen wow-effekt. Det finnes muligheter for silkeforkle, silkeskjerf, lue og sikkert flere elementer også, noe som gjør litt mer med den, men de andre bunadene fra Gudbrandsdalen er mer «bunad» hvis du skjønner hva jeg mener.  

Anonymkode: 8f91e...827

Skjønner hva du mener. Har sett Damask-kjol, men aldri tatt på stoffene så mulig du har rett ja. Det blir nok til at jeg bare må velge mellom de jeg har røtter til. Nordlandsbunad, Finnmarksbunad, Trønderbunad, Namdalsbunad eller Østfoldbunad...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...