Gå til innhold

Kan jeg søke lærerutdanning ?


Påfugl92

Anbefalte innlegg

Jeg søker etter 25/3 regelen og har 2 i norsk skriftlig og 3 i norsk muntlig....kan jeg komme inn da? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror du må ha enten 35 karakterpoeng eller 3 i snitt i norsk for å komme inn? Samt 4 i matte. Dersom du har fagbrev kan du se på mulighetene for å heller ta PPU.

Anonymkode: a025c...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror du må ha enten 35 karakterpoeng eller 3 i snitt i norsk for å komme inn? Samt 4 i matte. Dersom du har fagbrev kan du se på mulighetene for å heller ta PPU.

Anonymkode: a025c...ce7

Hva menes med 35 karakterpoeng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ikke hva du har i norsk sidemål, men snittet av norskkarakterene dine MÅ være 3 eller bedre. Du kommer ikke unna spesielle inntakskrav selv om du søker etter 23/5-regelen. 

Anonymkode: 11030...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Påfugl92 skrev:

Hva menes med 35 karakterpoeng?

35 karakterpoeng betyr 3,5 i snitt + at du må ha 3 i norsk snitt og 4 i matte (unntak om du tar realfag eller samfunnsmatte - da kan du ha 2).

Anonymkode: 7f3b9...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

35 karakterpoeng betyr 3,5 i snitt + at du må ha 3 i norsk snitt og 4 i matte (unntak om du tar realfag eller samfunnsmatte - da kan du ha 2).

Anonymkode: 7f3b9...c24

Dette, så du kommer nok ikke inn på lærerutdanning uten å forbedre karakterene dine. Unntaket er om man har 3 i matte, da får man tilbud om forkurs i matematikk om sommeren, og om man består dette kan man komme inn. Kravet om 3,5 i snitt og gjennomsnittlig 3 i norsk slipper man ikke unna. 

Anonymkode: 9dfd3...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er kanskje litt vondt å lese, men sannheten er at selv om minimumkravet er 35 poeng (3.5 i snitt) så er det mange søkere du må ''kjempe'' mot for å få tilbud. I tillegg til hva AB har nevnt så trenger du minst 3 i norsk, og de har rett at det gjelder både bokmål muntlig, skriftlig + nynorsk (med mindre du har fått fritak). Du må rett og slett ta opp fag før du kan søke. Uansett om du har alle kravene fullført så kan det være vanskelig å få tilbud dersom snittet ditt er generelt lavt - de fleste har et snitt på 40-49 poeng, hvis jeg husker riktig.

Endret av kimchi wasabi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PPU krever master for å komme innpå heretter. Siste året uten til høsten. 

Anonymkode: 9cd0c...d76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, kimchi wasabi skrev:

Dette er kanskje litt vondt å lese, men sannheten er at selv om minimumkravet er 35 poeng (3.5 i snitt) så er det mange søkere du må ''kjempe'' mot for å få tilbud. I tillegg til hva AB har nevnt så trenger du minst 3 i norsk, og de har rett at det gjelder både bokmål muntlig, skriftlig + nynorsk (med mindre du har fått fritak). Du må rett og slett ta opp fag før du kan søke. Uansett om du har alle kravene fullført så kan det være vanskelig å få tilbud dersom snittet ditt er generelt lavt - de fleste har et snitt på 40-49 poeng, hvis jeg husker riktig.

Snittet på lærerutdanninger er ikke spesielt høyt, ikke her i Bergen iallefall. I fjor kom alle kvalifiserte søkere inn på mange av utdanningene, og i år er det bare to søkere på hver plass, og det er før de har luket ut de som ikke kvalifiserer. Men, opptakskravene kommer man ikke utenom.

Men HI, dersom du søker på 23/5 regelen holder det å ha 3 i norsk (3 eksamener) 4 i matte (to eksamener) og minimum 3,5 i snitt. De andre fagene som må tas er historie, samfunnsfag, naturfag og engelsk. De andre karakterene teller ikke. 

Anonymkode: 9dfd3...17d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, kimchi wasabi said:

Dette er kanskje litt vondt å lese, men sannheten er at selv om minimumkravet er 35 poeng (3.5 i snitt) så er det mange søkere du må ''kjempe'' mot for å få tilbud. I tillegg til hva AB har nevnt så trenger du minst 3 i norsk, og de har rett at det gjelder både bokmål muntlig, skriftlig + nynorsk (med mindre du har fått fritak). Du må rett og slett ta opp fag før du kan søke. Uansett om du har alle kravene fullført så kan det være vanskelig å få tilbud dersom snittet ditt er generelt lavt - de fleste har et snitt på 40-49 poeng, hvis jeg husker riktig.

Var mange ledige plasser i fjor om man er villig til å flytte. Men må fylle minimumskravene ja, kan også ta forkurs til lærerutdanning nå - men kan hende det kun gjelder matematikk.

Anonymkode: 41e5c...4ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva får man i snitt da dersom man har en 2er og en 3er i norak da? ( jeg har fritak fra sidemål)

Anonymkode: 23750...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som søker seg inn på lærerutdanning , snittet for å komme inn er nok generelt lavt, men de med høyere snitt enn deg blir høyest prioritert. Dessverre!   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva får man i snitt da dersom man har en 2er og en 3er i norak da? ( jeg har fritak fra sidemål)

Anonymkode: 23750...c06

Da får du 2,5. 
Dette vet jeg er slemt sagt, men det burde du strengt tatt kunnet regne ut selv hvis du hadde hatt matematikkunnskaper nok til å komme inn på lærerstudiet. 

Anonymkode: 11030...16d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...