AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #21 Del Skrevet 23. juni 2018 Hatt dette problemet i mange år Må tisse minst 2-3ganger hver natt. Snakket med legen om det. Begynte med at jeg ikke måtte drikke noe etter 18:00. Det hjalp ikke. Så har jeg fått et par medisiner som skulle hjelpe. Men det har ikke vært merkbart. Jeg blir liksom ikke uthvilt når dette står på. Må jeg reise meg opp og gå på do. Så vokner jeg såpass at det kan gå timesvis før jeg greier å sovne igjen. Har derfor gått til innkjøp av noen tissematter som jeg legger under rompa i senga. Når jeg begynner å småvokne av at jeg må tisse. Så bare tisser jeg og sover videre. Dusjer jo hver morgen og legger matta til vask. Men jeg skulle gjerne funnet en bedre løsning. Virker som jeg tisser oftere om natta enn på dagen. Anonymkode: c9da5...2a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #22 Del Skrevet 3. oktober 2021 dillyduzit skrev (På 21.6.2018 den 16.47): Har selv overaktivblære i en alder av 25, for meg er det i perioder, selv om jeg må ofte på de i de gode periodene, er det svært merkbart i de verste periodene. Hele juni har jeg vel vært innom toalettet 1 gang i timen, opp til hver halvtime. På natten har jeg bare gitt opp og sliter meg nå ut før jeg sovner av utmattelse. Jeg ville uansett ha tatt en tur til legen, det kan rett og slett være en UVI. Fikk beskjed av legen at ikke alle merker symptomer, men at de gjerne må oftere urinere på natt fordi kroppen nå slapper av, og hjernen får lov til å "kjenne på" om det er noe som ikke stemmer. Ellers finnes det medisiner mot overaktiv blære, jeg har blant annet prøvd BetMiga (denne er vel svært omdiskutert) og Vesicare uten særlig hell. Legen min anbefaler Betmiga, men jeg foretrekker overaktiv blære enn noe hvor det er tydeligvis flere bivirkninger og kanskje null effekt Anonymkode: e43a2...474 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #23 Del Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 21.6.2018 den 17.15): Helt utrolig at det skulle være så vanskelig å få stilt en såpass vanlig diagnose??? Helt horribelt. Forøvrig hjalp det lite på legeskrekken min å høre at du måtte gjennom to cystoskopier 😯 Har hørt at det er grusomt smertefullt 😟 Anonymkode: 896d4...92d Smertefullt? Takk for at du sa fra! Legen min har henvist meg til det og ☹ Anonymkode: e43a2...474 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #24 Del Skrevet 3. oktober 2021 Ser at dette er en gammel tråd. Men kan komme med noen tips vi lærte av spesialist på urinblære osv. Gå på do regelmessig, gjerne hver 3-4 time, gjør det til en vane uavhengig om du må på do. Pass på å dobbelttiss (dvs tiss ferdig, vent 30-60 sek og prøv igjen. Ofte kan man slite med å tømme blæra skikkelig, og da må den øves opp igjen). Avføring nede i endetarmen kan også legge press, så man ikke får tømt seg skikkelig, selv om det føles tomt. Og drikke mer fra morgen-dagtid, enn masse på kvelden. Anonymkode: 43be9...c14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #25 Del Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ser at dette er en gammel tråd. Men kan komme med noen tips vi lærte av spesialist på urinblære osv. Gå på do regelmessig, gjerne hver 3-4 time, gjør det til en vane uavhengig om du må på do. Pass på å dobbelttiss (dvs tiss ferdig, vent 30-60 sek og prøv igjen. Ofte kan man slite med å tømme blæra skikkelig, og da må den øves opp igjen). Avføring nede i endetarmen kan også legge press, så man ikke får tømt seg skikkelig, selv om det føles tomt. Og drikke mer fra morgen-dagtid, enn masse på kvelden. Anonymkode: 43be9...c14 For dem som må tisse hele tiden, er «hver 3-4 time» en luksus. Jeg må tisse hver 1,5 time uansett hvor mye jeg drikker Anonymkode: e43a2...474 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #26 Del Skrevet 3. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Gå på do regelmessig, gjerne hver 3-4 time Men hvordan får man til å gå så lenge mellom hver gang man må tisse? Anonymkode: b9ecf...317 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 3. oktober 2021 #27 Del Skrevet 3. oktober 2021 Jeg hadde dette problemet - 3 til 5 ganger pr natt var vanlig. Selvsagt gikk dette utover søvnkvaliteten min. Det viste seg at jeg har søvnapne - nå er problemet løst. Kort fortalt hadde jeg pustestopp hver natt, mange ganger. Pustestopp oppstår når man er i dyp søvn og oppstår fordi man slapper så mye av i kroppen at svelget lukkes. Dermed oppstår oksygenmangel. Dette setter i gang en alarm i hjernen fordi hjernenes eneste oppgave når vi er i dyp søvn er å sørge for nok oksygen til seg selv. Den enkleste måten for hjernen å vekke en person på er å "fylle" blæren. Jeg har nå fått CPAP maskin og sover hele natten gjennom uten blære problemer. Verdt å undersøke. Hvis du er trøtt og uopplagt på dagtid, snorker og våkner hyppig om natten så be om henvisning til søvnklinikk for utredning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2021 #28 Del Skrevet 3. oktober 2021 Har hele livet måttet opp 1 gang om natta for å tisse Anonymkode: b4f38...847 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lea Skrevet 4. oktober 2021 #29 Del Skrevet 4. oktober 2021 Jeg opplever det samme og det er fryktelig plagsomt å måtte på do om natta. Får ofte ikke sove etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå