Gå til innhold

Topimax mot migrene


Penny1

Anbefalte innlegg

Farlig å ta noen glass vin mens man går på tabelettene? Om 2 uker reiser jeg og samboeren min på ferie på en vingård i Frankrike, og skal i et selskap i helgen hvor det serveres vin. Jeg klarer meg helt fint uten alkohol, men jeg er veldig glad i vin. Vil veldig gjerne smake på vinen når vi først skal reise på en vingård. Må jeg ta opphold med tabelettene da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Interaksjoner.no sier at kombinasjonen Topimax og Alkohol kan gi økt sedasjon. 

Det er fint med litt sedasjon (demping av nervesystemet), for det gjør oss avslappede og rolige.  Alkohol gir litt sedasjon, og Topmiax gir litt.

Sammen kan de gi for mye. Da er det ikke så bra lenger.  Det kan dempe evnen til å puste, og hjertets evne til å pumpe blod.

image.png.649d52b8232d56a25249627c586c6927.png

 

Om det er farlig å ta et par glass vin, er nok vanskelig for oss legfolk å svare på.   Du må nok avgjøre selv om du vil ta risikoen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan evt ta det opp med legen. Tar ikke noen sjanser dersom det er farlig, evt kan jeg vente med behandlingen til jeg kommer hjem fra turen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slettet uautorisert medisinråd

Endret av Kalevala
Slettet uautorisert medisinråd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kalevala skrev:

Ja det er nok lurt.

Hvis du allikevel skal snakke med legen, kan du spørre om du kan få en resept på Naramig.  Den går det an å bruke forebyggende når du skal drikke vin.  Sånn uautorisert altså. 

Så da kan jeg evt ta den hvis jeg skal drikke vin en dag, og topimax til hverdags? Eller bytte merke? Gjør de det samme? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest

Jeg ser du skriver at du kan vente med behandlingen til du kommer hjem.
Topimax er ikke et medikament en bare kan slutte å bruke. Det skal trappes gradvis ned og i samråd med lege/nevrolog som har foreskrevet medikamentet. Medikamentet skal startes på lavest dose igjen, og trappes opp til dosen som fungerer best for den enkelte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, gjestvest skrev:

Jeg ser du skriver at du kan vente med behandlingen til du kommer hjem.
Topimax er ikke et medikament en bare kan slutte å bruke. Det skal trappes gradvis ned og i samråd med lege/nevrolog som har foreskrevet medikamentet. Medikamentet skal startes på lavest dose igjen, og trappes opp til dosen som fungerer best for den enkelte. 

Det er jeg klar over, men jeg har bare tatt to tabeletter hittil. Jeg begynte for to dager siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topimax må trappes rolig opp og rolig ned. Dette er et mediakament som nevt du ikke bare kan ta når du føler for det og slutte brått. Jeg personlig har lavere tåleransegrense for alkohol på topimax, men har ikke vært farlig. Men den kan trigge noe som ligner på epileptiske anfall når man tar de med alkohol, dette er vel dokumentert og grunnen for at man skal være forsiktig. P.s jeg tar det også mot migrene, og har gjort det i over 6 år. 

Anonymkode: b0045...463

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Penny1 skrev:

Så da kan jeg evt ta den hvis jeg skal drikke vin en dag, og topimax til hverdags? Eller bytte merke? Gjør de det samme?

Som @gjestvest skriver over, kan du ikke bare droppe Topimax noen dager uten en plan sammen med legen din.

Jeg slettet tipset mitt, da jeg ikke er autorisert til å gi medisinråd, og var litt rask med å anbefale en metode for migreneforebygging som ikke er etter boka.     Ta det med legen din du 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære TS

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege.

Vennlig hilsen

Perelandra, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...