Gå til innhold

Er det mobbing å..

Fremhevede innlegg

Gjest HanenIFlokken
Skrevet
På 21.6.2018 den 11.44, AnonymBruker skrev:

Kalle en gutt ved navn Alexander, som har lese- og skrivevansker, for Dyslex?

Anonymkode: 6f9f7...b10

Jeg hadde iallefall vridd deg om jeg var forelder til Alexander :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er selvsagt en forskjell.

Eksempelvis er det slik at min bestemor lett kan sies å være rasist. Men da hun vokste opp var det jo ikke negre i Norge, så det var ikke like "farlig" å være skeptisk til dem. Men nå som hun har negre i blokka hun bor i, blir det annerledes, da er det mye nærmere. Verden har blitt mindre.

Sammenhengen her er selvsagt at det å kalle en klassekamerat for "Dyslex" eller noe annet, er ikke helt det samme som å omtale en lillebror av en kompis som dette. Det er ikke snakk om noe ufrysing eller noe, de er ikke i samme gjeng. Lillebroren er med på fotballkamper og cuper osv. som tilskuer, fordi faren er trener for laget, men han driver ikke og "henger" med dem, siden han er nokså barnslig for alderen.

Bestemor som kaller noen for neger = ingen onde hensikter bak

Guttunge som kaller et annet barn for Dyslex eller Gunoré = ikke ment for å være hyggelig 

Anonymkode: ce8c3...019

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bestemor som kaller noen for neger = ingen onde hensikter bak

Guttunge som kaller et annet barn for Dyslex eller Gunoré = ikke ment for å være hyggelig 

Anonymkode: ce8c3...019

Hun kalte ikke noen for neger. Men kom med nedsettende bemerkninger om disse "tyvpakk-svartingene" i nabolaget.

Kan unnskyldes for en dame født rundt 1920 siden hun vokste opp en tid hvor det ikke var negre i Norge, men ikke så mye om en ung person hadde sagt det samme i dag.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, HanenIFlokken skrev:

Jeg hadde iallefall vridd deg om jeg var forelder til Alexander :)

Hvorfor det? Jeg har da ikke gjort noe.

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

14 år, og gutten (Alexander) er lillebror til en i klassen og er 11. Men de sier det jo ikke til ham, tror kanskje ikke han vet om det, men omtaler ham litt som "Dyslex'en" i sammenhenger hvor det er naturlig å nevne ham. Bare plukket det opp, var noe greier med at han var med dem på en fotball-cup og oppførte seg, etter deres oppfatning, teit.

Hva mener du med at man er sent utviklet om man er eldre enn fem år og kaller noen for noe? Det er vel ingenting som tyder på at man er sent utviklet om man sier noe som andre kan oppfatte som slemt?

Syntes du dette er greit å høre på? Jeg regner med at du er forelder, og du stepper ikke inn for å korrigere på ungene en gang? FY deg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Rosatoast skrev:

Syntes du dette er greit å høre på? Jeg regner med at du er forelder, og du stepper ikke inn for å korrigere på ungene en gang? FY deg. 

Kunne ikke steppe inn, for jeg skjønte ikke hva de snakket om. "Dyslex'en", ble det sagt. Først lenge etterpå, og etter at jeg spurte, at sammenhengen ble klar for meg.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kunne ikke steppe inn, for jeg skjønte ikke hva de snakket om. "Dyslex'en", ble det sagt. Først lenge etterpå, og etter at jeg spurte, at sammenhengen ble klar for meg.

Daså, håper du forteller at dette absolutt ikke er greit. Kjenner jeg blir veldig lei meg på vegne av gutten som det gjelder, har vært utsatt for stygge navn og mobbing når jeg var på den alderen også. Det henger med en resten av livet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tok nå en prat med ham, og han fikk klar beskjed om at de ikke måtte si dette lenger. Selv om det ikke er til ham kan han fange det opp, og selv om det er "bare på tull" kan det oppleves på en helt annen måte av den det gjelder.

Men så kom det også fram, selve "utviklingen" i dette. Viser seg at Alexander lenge ble kalt Alex, som jo er helt natulig, men etter hvert fikk han tilnavnet B-lex og senere C-lex. Dette fordi han er nokså dårlig i fotball. Tidligere var det to lag, hvor Alexander spilte på B-laget, men nå når han er blitt eldre og de er flere er de inndelt i tre lag, hvor han er på det opplagt dårligste laget, og noen har funnet det for godt å kalle ham C-lex, siden han spiller på C-laget.

Dette er jo på langt nær like ille som Dyslex, siden det bare handler om fotballferdigheter. Tanker om dette?

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er akkurat like ille. Man bruker ikke kallenavn på andre, enten det nå handler om lese/skrivevansker, ferdigheter, utseende eller hva som helst annet. Jeg hadde tatt en prat med barna og gjort det klart at man ikke bruker kallenavn eller snakker sånn om andre barn, det er helt uvesentlig hvem som fant på navnet, man skal ikke være med på å holde det i live.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...