Gå til innhold

Hva koster det å ha en bil i mnd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg vurderer å kjøpe bil.

Samboeren min skal ta førerkort og jeg kan øvelseskjøre med han.

Men jeg tenker, hva koster det egentlig å ha en bolig mnd/året? 

Anonymkode: 8343a...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest HanenIFlokken

Forsikring/årsavgift: 600-1000 per mnd alt ettersom om du har bonus opptjent. Og type forsikring ansvar eller kasko (250 kr av disse er månendtlig veiavgift som blir krevd inn sammen med forsikring). 

Vedlikehold: Kommer helt an på om en tar bilen på service og annet når den skal, men 3-500 per mnd alt ettersom. 

Bensin: kommer an på hvor mye du kjører men 500-1000 per mnd om du kjører lite. 

Endret av HanenIFlokken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å google? https://www.motor.no/artikler/2017/juni/na-koster-bilen-deg-nesten-100.000-i-aret/

100.000kr per år. Men her vil det variere mye. Hvor mye du bruker bilen, type drivstoff, verditap, parkering, bommer i området du kjører, forsikring, piggdekkavgift. nye små biler er billigere å forsikre og bruker mindre drivstoff enn store gamle Dieseldyr. Men verditapet vil være større på en ny enn gammel bil...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forsikring: 450, liten ford fiesta. Årlig kjørelengde 6000km.

Bensin: ca 400mnd

Veldikehold service: 2000kr i året ca. 

Billigste bilen jeg har hatt til nå, hadde bmw før og da kunne alle disse utgifter tredobles minst.

Anonymkode: c8185...3d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han må ha hatt sertifikat i 5 år og være over 25 for å øvelseskjøre. 

Anonymkode: d64bd...ed8

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huh? Jeg har hatt lappen i 5 år ja, og er over 25. Jeg er en hun.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det enkleste er å ta en titt på hvor mye dere vil kjøre, og siden gange med km-priser. Vi har 2 veldig gamle skranglekasser som er billige og pålitelige, ligger på 3-4 kr/km. Nye biler ligger på 7-8 kr/km. 

Det er mange faste kostnader med bil, drivstofforbruk utgjør egentlig bare en liten del av budsjettet. Begge våre biler ligger rundt 1 kr/km i bensin, like mye i verksted og vedlikehold. Forsikring er noen tusenlapper i året, vi betaler 2500-2900 kr for delkasko med 75% rabatt. I begynnelsen kan det være nok med bare ansvarforsikring, men det finner du ut av i samtale med forsikringen din. Trafikkforsikringsavgift er 2850 kr/år. Du trenger nye dekk nokså regelmessig, typisk 4-5000kr. Og siden baller det på seg. :)

Men friheten du får igjen for prisen er gjerne verdt det.

Anonymkode: cb6c9...a60

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du inkluderer vedlikehold, verditap, forsikring, bompenger, bensin, og parkering kommer du vanligvis opp i 5-10.000 kroner i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Januar er årets første måned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta Renault Zoe. Engangspris på 50000 så betaler man 2500 i måneden i tre år med full serviceavtale i tre år. Ingen skjulte utgifter. Forsikring er billig på elbil, type 6800 i året, gratis parkering. Da slipper du overraskelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger også av hvor du bor og hvor langt du må kjøre hver dag. I Bergen koster det meg ca 2000 kroner i måned for bensin, bompenger og parkering. Da jeg skiftet til elbil, betalte jeg maks 200 kr i måned. I tillegg kommer forsikring - som er omtrent samme på begge bilene.

Huh? Jeg har hatt lappen i 5 år ja, og er over 25. Jeg er en hun.

Hehe, utfra hvordan du skrev, hørtes ut som du var klar til å øvelsekjøre med en gang han får lappen. Stusset litt på det selv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
11 minutter siden, MannOslo1984 skrev:

Ta Renault Zoe. Engangspris på 50000 så betaler man 2500 i måneden i tre år med full serviceavtale i tre år. Ingen skjulte utgifter. Forsikring er billig på elbil, type 6800 i året, gratis parkering. Da slipper du overraskelser.

Er nok noen overraskelser med den bilen ja, ned mot halvparten av oppgitt rekkevidde, og kan ikke hurtiglades. Og skal den lades på de punktene som Fortum har satt opp prisen nå, er det billigere å fylle bensin. Og man kommer lengre på den tanken!😁😁

Anonymkode: 501d9...e09

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, matrobot skrev:

Det avhenger også av hvor du bor og hvor langt du må kjøre hver dag. I Bergen koster det meg ca 2000 kroner i måned for bensin, bompenger og parkering. Da jeg skiftet til elbil, betalte jeg maks 200 kr i måned. I tillegg kommer forsikring - som er omtrent samme på begge bilene.

Hehe, utfra hvordan du skrev, hørtes ut som du var klar til å øvelsekjøre med en gang han får lappen. Stusset litt på det selv :) 

Åja ser det nå! Haha beklager :) Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alt fra 3K til titalls K i måneden for "vanlige biler", avhengig av hvor driftssikker den er, merke, modell, bensinforbruk, kjøremønster osv. Det avhenger av veldig mye. 

Anonymkode: 9b3b8...4fe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
På 23.6.2018 den 21.31, Husholdning1 skrev:

Fra 6-700 kr til 60-70000 kr eller mer.

Merkelig innlegg, hvordan hjelper dette groteske spennet med orientering? Og hvordan skal man ha bil for kun 600kr/mnd? Det er helt umulig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig innlegg, hvordan hjelper dette groteske spennet med orientering? Og hvordan skal man ha bil for kun 600kr/mnd? Det er helt umulig.

Det var svar på spørsmålet. Og nei, det er langt fra umulig, det er tross alt 7200 kroner i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...