Gå til innhold

Avlastningshjem gjennom BV

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Prøv! Noen av mine beste minner fra barndommen er fra en fantastisk familie jeg var til en helg i mnd fra jeg var 7 til 11. Mine foreldre hadde da 8 barn som bodde under samme tak, og hadde mye jobb. Det var nok grunnlag for dem hvertfall

Anonymkode: 7427d...923

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tydelig at mange av dere ikke helt har peiling på hva barnevernet driver med. 

Ts er i en situasjon hvor det å få besøkshjem av barnevernet er mulig. Det er bare å ta kontakt for å prate med dem. De kan være behjelpelig med å sette opp avtale for så trekke seg ut igjen og.

Det er også mulighet for å skaffe besøkshjem privat, det er ikke nødvendig å gå via barnevernet, men da kan du prate med barnevernet om tips til hvor og hvordan du skal gå frem og finne det. Det er kanskje privat besøkshjem som passer best for deg.

Uansett, ikke nøl med å ta kontakt med barnevernet for en prat om det, ikke noe galt kommer til å skje

Anonymkode: 5fee2...5da

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

det er ikke vanlig at man får avlastning gjennom barnevernet bare fordi man er alene med barn, tenk deg hvilkekostnader det skulle blitt for samfunnet hvis det var sånn!!! det vil bli åpnet en undersøkelse først vil de spørre deg om nettverket ditt, så vil man kalle inntil nettverksmøte og der lage en plan, det er ikke sånn at vi betaler besteforeldre for å være med barnebarna sine, heller ikke tanter og onkler o.l så vil du også få beskjed om å reduserer og tilrettelegge din arbeidssituasjon, passer ikke jobben din med barn så må du faktisk skifte jobb!!! dette r sånn det er å være forelder, men hvis du derimot ikke prioriterer barnet ditt så vil de ta en nærmere titt på deg. for da er det faktisk noe som ikke stemmer!!! det er ditt barn det er du som skal få deres liv til å fungere, funker det ikke må du gjøre endringer!!! skift jobb, jobb redusert, avtal non dager i uka hvor besteforeldre kan hente så du kan jobbe lenger... du må organisere og planlegge, det er din oppgave som forelder. 1000 vis av kvinner har gjort det før deg og 1000 vis gjør det hver eneste dag! tiden for fri og frank, gjør som jeg vil når jeg vil, den er forbi. 

hilsen alenemor UTEN avlastning (bare egen familie å lene meg på, de får ikke betalt for det heller, og jobber 100%) som jobber i barnevernet

Nå ble jeg irritert, bruke systemet på den måten det er helt forkastelig!!! systemet er der for å hjelpe de som virkelig trenger det..for de som tror at barnevernet er en uendelig pengesekk man bare kan øse fra for livet mitt passer ikke sånn det har blitt, sånn er det ikke. når penger brukes på dette også saksbehandlerens tid... da er det noen andre som får nei, også i forhold til saksbehandlers tid, jeg kunne jobbet 24 timer i døgnet uten å komme igjennom alle arbeidsoppgavene mine og snakke med alle voksne og barn.....

Anonymkode: 65909...9a6

• Liker 7
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei jeg sitter her med et par tanker som jeg kansje kunne fått noen flere synspunkter på.

Jeg er en far som har blitt alene med en 4åring, det er bare meg. Jeg jobber mye, noe mer en 100%. Foreldrene mine har h*n litt når det er travelt på  jobben.  

Så det jeg tenker litt på, er om jeg skulle spurt BV om h*n kunne fått være i et avlastningshjem 1helg i måneden eller noe sånt.

Litt for min egen del, men i grunnen mest for at h*n ikke har noen søsken. Kansje funnet noen med barn som h*n kunne blitt kjent med?

Tenker også en del på at avlastnighjemmet var en familie jeg kjenner og som hadde ønsket og adoptert barnet mitt vist noe skulle skje meg, tenker da på om han skulle bli uten foreldre. Da hadde h*n allerede en reserve familie som h*n kjente bra og hadde bodd litt hos? 

Er det sjangs for og få avlastningshjem? Eller er det ikke lurt? Er det vanlig og ha det når det bare er en foreldre? Har min økenomi noe og si om jeg får det eller ikke?

Er usikker på om jeg skal spørre BV, er redd de tror jeg er ute etter barnevakt eller bare er egoistisk. Man hører jo skrekkhistorier om BV men jeg velger og tro at de er der for å hjelpe og ikke lage problemer for oss. 

Anonymkode: c219f...029

Har du vurdert å jobbe litt mindre? Og bruke den ledige tiden på å bli kjent med foreldrene til barnets venner i barnehagen? Reise på besøk? Dra på lekeplassen og knytte nye kontakter?

Hvis du slutter å arbeide på kveldstid, så får du egentid til deg selv etter barnet er lagt.

Men om du virkelig trenger avlastning, og har prøvd å arbeide mindre osv men fremdeles trenger det, så kan du gjøre det privat og. Ta kontakt med barnevernet og få tips til hvordan du burde gjøre det og hva du skal se etter osv...

AnonymBruker
Skrevet

Synes du skal ta en tlf til BV å høre. Jeg fikk besøkshjem, 100%alenemor, er bare meg og mitt barn. Ikke noe galt med barnet, men jeg var syk (litt forskjellig fra deg). Men de spurte ingenting om min ssykdom, de la vekt på at jeg trengte alenetid, for det er tøft å stå helt alene med ett barn. I tillegg la de vekt på at barnet trengte flere voksne i livet sitt, at det ville være bra for barnets utvikling å knytte seg til flere. Av ulike grunner hadde vi lite nettverk da. Vi fikk en helg i mnd hos en familie med barn, der vi kjente familiemoren fra før. Dette hadde vi noen år, så var ikke behovet så stort etterhvert og vi avsluttet samarbeidet med BV, men har fortsatt kontakt med besøkshjemfamilien og barnet mitt er der fortsatt, men ikke fast, tar det som det kommer. 
Kan være de mener du jobber for mye, men nå kan det jo være du må for å få endene til å møtes økonomisk. Og jeg vil tro det kanskje er flere ting du ikke øsnker å skrive om her. Ta en tlf til de å hør, ikke no skummelt.

Anonymkode: 40707...9e9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

det er ikke vanlig at man får avlastning gjennom barnevernet bare fordi man er alene med barn, tenk deg hvilkekostnader det skulle blitt for samfunnet hvis det var sånn!!! det vil bli åpnet en undersøkelse først vil de spørre deg om nettverket ditt, så vil man kalle inntil nettverksmøte og der lage en plan, det er ikke sånn at vi betaler besteforeldre for å være med barnebarna sine, heller ikke tanter og onkler o.l så vil du også få beskjed om å reduserer og tilrettelegge din arbeidssituasjon, passer ikke jobben din med barn så må du faktisk skifte jobb!!! dette r sånn det er å være forelder, men hvis du derimot ikke prioriterer barnet ditt så vil de ta en nærmere titt på deg. for da er det faktisk noe som ikke stemmer!!! det er ditt barn det er du som skal få deres liv til å fungere, funker det ikke må du gjøre endringer!!! skift jobb, jobb redusert, avtal non dager i uka hvor besteforeldre kan hente så du kan jobbe lenger... du må organisere og planlegge, det er din oppgave som forelder. 1000 vis av kvinner har gjort det før deg og 1000 vis gjør det hver eneste dag! tiden for fri og frank, gjør som jeg vil når jeg vil, den er forbi. 

hilsen alenemor UTEN avlastning (bare egen familie å lene meg på, de får ikke betalt for det heller, og jobber 100%) som jobber i barnevernet

Nå ble jeg irritert, bruke systemet på den måten det er helt forkastelig!!! systemet er der for å hjelpe de som virkelig trenger det..for de som tror at barnevernet er en uendelig pengesekk man bare kan øse fra for livet mitt passer ikke sånn det har blitt, sånn er det ikke. når penger brukes på dette også saksbehandlerens tid... da er det noen andre som får nei, også i forhold til saksbehandlers tid, jeg kunne jobbet 24 timer i døgnet uten å komme igjennom alle arbeidsoppgavene mine og snakke med alle voksne og barn.....

Anonymkode: 65909...9a6

Det var da voldsomt så negativ da, må virkelig unnskylde vist jeg tråkket deg på tærne. Er dette innstillingen du har til folk som hendvender seg til BV så kansje du burde skifte jobb🤷‍♂️🤷‍♂️ Jeg spurte bare på et forum, for hva vet vel jeg hva som er vanlig og ikke. Hva hadde du sagt vist folk hadde svart deg slik den dagen du lurte på ting du ikke har så god greie på? 

Og du, jeg har foresten ikke brukt systemet noen ting enda. Så og si at det er forkastelig og bruker systemet på den måten er noe drøyt. Finn deg en ny jobb.  

Og en ting til, skattepengene mine kan nok dekke ganske mange BV ansatte og jeg håper ikke de blir kastet bort på fler som deg, det hadde faktisk vært forkastelig. Jeg har bidratt meg mange millioner i skatt, så om jeg en dag har brukt for hjelp, så hadde jeg ikke hatt dårlig samvittighet for det. Du vet ikke hva jeg og mitt barn går gjennom eller har vært gjennom, så ta deg en bolle.

Men som jeg har skrevet tidligere så skal jeg ikke unødig belaste systemet når det er andre som trenger det mer en meg. 

• Liker 12
Gjest BearMama
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var da voldsomt så negativ da, må virkelig unnskylde vist jeg tråkket deg på tærne. Er dette innstillingen du har til folk som hendvender seg til BV så kansje du burde skifte jobb🤷‍♂️🤷‍♂️ Jeg spurte bare på et forum, for hva vet vel jeg hva som er vanlig og ikke. Hva hadde du sagt vist folk hadde svart deg slik den dagen du lurte på ting du ikke har så god greie på? 

Og du, jeg har foresten ikke brukt systemet noen ting enda. Så og si at det er forkastelig og bruker systemet på den måten er noe drøyt. Finn deg en ny jobb.  

Og en ting til, skattepengene mine kan nok dekke ganske mange BV ansatte og jeg håper ikke de blir kastet bort på fler som deg, det hadde faktisk vært forkastelig. Jeg har bidratt meg mange millioner i skatt, så om jeg en dag har brukt for hjelp, så hadde jeg ikke hatt dårlig samvittighet for det. Du vet ikke hva jeg og mitt barn går gjennom eller har vært gjennom, så ta deg en bolle.

Men som jeg har skrevet tidligere så skal jeg ikke unødig belaste systemet når det er andre som trenger det mer en meg. 

Jeg svarte bare utifra hvordan jeg tolket hva du skrev vedrørende at en evt avlastningsfamilie ville kunne adoptere barnet ditt på sikt.

Om du er alene og har behov for avlastning for å hente deg inn så er det ikke noe grunn til å ikke kontakte barnevernet og ta en samtale. Mulig de ser at barnet kan nyte godt av en familie med flere barn som kan ta ditt barn med på aktiviteter og knytte noen bånd med deres barn. Eller som andre nevnte kanskje de har tips om private avlastningshjem som kan passe dere :) 

Ser mange nevner å jobbe mindre, men når Ts er alene så er det også bare én inntekt og det er ikke alltid forenlig å kutte ned på jobb  om en vil sikre seg og barnet økonomisk for fremtiden. 

Skrevet
5 timer siden, BearMama skrev:

Jeg svarte bare utifra hvordan jeg tolket hva du skrev vedrørende at en evt avlastningsfamilie ville kunne adoptere barnet ditt på sikt.

Om du er alene og har behov for avlastning for å hente deg inn så er det ikke noe grunn til å ikke kontakte barnevernet og ta en samtale. Mulig de ser at barnet kan nyte godt av en familie med flere barn som kan ta ditt barn med på aktiviteter og knytte noen bånd med deres barn. Eller som andre nevnte kanskje de har tips om private avlastningshjem som kan passe dere :) 

Ser mange nevner å jobbe mindre, men når Ts er alene så er det også bare én inntekt og det er ikke alltid forenlig å kutte ned på jobb  om en vil sikre seg og barnet økonomisk for fremtiden. 

Hvordan i all verden klarte du å tolke det slik at TS kunne tenke seg og "gi bort" barnet på sikt? Han tenkte vel på tryggheten det er å ha noen som barnet kjenner godt hvis noe skulle skje med ham slik at han var ute av stand til å ta seg av det selv. Slike tanker har vel alle som er i tilsvarende situasjon.

Selv jobbet jeg 80% for å få til og levere og hente i barnehage. Det måtte jo bare gå, selv om lønnen ble litt mindre. De første årene går fort, sett i perspektiv. Før en vet ordet av det er de nokså selvstendige, også når det gjelder å skaffe venner via skole og fritidsaktiviteter. 

• Liker 6
Gjest BearMama
Skrevet (endret)
5 timer siden, Kontormus skrev:

Hvordan i all verden klarte du å tolke det slik at TS kunne tenke seg og "gi bort" barnet på sikt? Han tenkte vel på tryggheten det er å ha noen som barnet kjenner godt hvis noe skulle skje med ham slik at han var ute av stand til å ta seg av det selv. Slike tanker har vel alle som er i tilsvarende situasjon.

Selv jobbet jeg 80% for å få til og levere og hente i barnehage. Det måtte jo bare gå, selv om lønnen ble litt mindre. De første årene går fort, sett i perspektiv. Før en vet ordet av det er de nokså selvstendige, også når det gjelder å skaffe venner via skole og fritidsaktiviteter. 

Fordi det kommer klart frem at om han dør så er han bekymret for barnets fremtid da mor er ute av bildet og han kun har foreldrene sine? Han skriver at han tenker på et hjem som på sikt kanskje vil adoptere ungen om han dør.

Har du lest tråden?

Endret av BearMama
AnonymBruker
Skrevet
På 20.6.2018 den 23.01, AnonymBruker skrev:

Nei jeg jobber hjemme på kontoret, og barnet har det helt fint. Jeg tilbringer all min tid enten med barnet eller jobb. Lurte bare på om det var normalt og ha avlastning🤷‍♂️  ser nå at det ikke er det så har i grunnen fått svar på det jeg lurte på. Barnet lider ikke noe nød, vist noe er det en smule bortskjemt.  

Du er nok ung?

Du må lære deg å ta fullt ansvar.

Trekk familien med besteforeldre mer inn om det går. 

Du må lære deg å leve med ditt barn.

Anonymkode: 06daf...058

Skrevet
12 timer siden, BearMama skrev:

Fordi det kommer klart frem at om han dør så er han bekymret for barnets fremtid da mor er ute av bildet og han kun har foreldrene sine? Han skriver at han tenker på et hjem som på sikt kanskje vil adoptere ungen om han dør.

Har du lest tråden?

Ja, jeg har lest tråden. Hva er så galt med og ønske at barnet skal ha et reservehjem hvis han DØR? Det er vel klart at enslige foreldre med begrenset nettverk har slike tanker.

• Liker 8
Gjest BearMama
Skrevet
19 minutter siden, Kontormus skrev:

Ja, jeg har lest tråden. Hva er så galt med og ønske at barnet skal ha et reservehjem hvis han DØR? Det er vel klart at enslige foreldre med begrenset nettverk har slike tanker.

Hvor står det noe om at jeg ikke forstår det?

Avlastningshjem er hovedsaklig avlastningshjem for en periode. 

Det er ikke vanlig praksis at avlastningsfamilier blir adoptivfamilie på sikt. 

Om Ts trenger avlastning er det en ting. Ser han etter noen til å overta omsorgen for barnet om han dør er ikke avlastningshjem via barnevernet en vanlig kanal.

Skrevet
9 minutter siden, BearMama skrev:

Hvor står det noe om at jeg ikke forstår det?

Avlastningshjem er hovedsaklig avlastningshjem for en periode. 

Det er ikke vanlig praksis at avlastningsfamilier blir adoptivfamilie på sikt. 

Om Ts trenger avlastning er det en ting. Ser han etter noen til å overta omsorgen for barnet om han dør er ikke avlastningshjem via barnevernet en vanlig kanal.

Jeg tolker det slik at han skjønner at jo flere barnet har som er glad i det, jo bedre. Om barnet kun har faren er de i en veldig sårbar situasjon. Om far da faller fra må barnet til ukjente mennesker. 

• Liker 2
Gjest BearMama
Skrevet
31 minutter siden, Violetta skrev:

Jeg tolker det slik at han skjønner at jo flere barnet har som er glad i det, jo bedre. Om barnet kun har faren er de i en veldig sårbar situasjon. Om far da faller fra må barnet til ukjente mennesker. 

Ja, men han skriver «kanskje adopsjon». 

Det er helt forståelig, men det er ikke helt rette kanalen å bruke barnevernet for å finne potensiell familie som vil kunne adoptere ungen.

Men det er min mening så får andre mene sitt.

Skrevet
17 minutter siden, BearMama skrev:

Ja, men han skriver «kanskje adopsjon». 

Det er helt forståelig, men det er ikke helt rette kanalen å bruke barnevernet for å finne potensiell familie som vil kunne adoptere ungen.

Men det er min mening så får andre mene sitt.

I klartekst: han ønsker ikke å adoptere bort barnet, han ønsker at barnet har andre enn ham i livet. Og jo, barnevernet kan absolutt være rett instans å begynne hos.

• Liker 5
Gjest BearMama
Skrevet
Akkurat nå, Violetta skrev:

I klartekst: han ønsker ikke å adoptere bort barnet, han ønsker at barnet har andre enn ham i livet. Og jo, barnevernet kan absolutt være rett instans å begynne hos.

Jeg vet han ikke vil adoptere det bort 🙄

Med mindre han dør.

AnonymBruker
Skrevet

Ts, ta kontakt med barnevernet og hør om muligheten for et besøkshjem. Det høres absolutt ut som det kan være noe bpde du og barnet ditt trenger.

Jeg vet om flere som har fått besøkshjem «kun» fordi de er enslige foreldre uten særlig nettverk. Ikke hør på dem som anklager deg for å utnytte systemet til noe du ikke trenger! Det er  blant annet folk i situasjoner som din det er avsatt midler til å hjelpe! Du arbeider dessuten, og betaler din skatt, så det skulle bare mangle om ikke du og barnet ditt fikk litt igjen for å være med på å sponse velferdsstaten.

Anonymkode: 8c4a7...471

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var da voldsomt så negativt det skulle være med et avlastningshjem. Jeg er kansje ikke målgruppen for avlastningshjem det var derfor jeg skrev i utgangspunktet, var usikker på hvordan det var ment og fungere eller for hvem🤷‍♂️ Jeg hadde kansje en formening om at vist barnet mistet en foreldre så kunne det være positivt med en slags ekstra familie. Noen har jo stor famile og trenger det ikke. Det og være alene med et barn hele livet Kan også være tungt for foreldren.

Men for all del det ser ut som det bare er belastede familier og foreldre med store problemer som skal ha avlastningshjem hjem🤷‍♂️🤷‍♂️ Jeg har en annen oppfatning av saken, men ser også at jeg kansje ikke er målgruppen og skal ikke belaste BV med mer jobb. 

Jeg vet om familier som har vært besøkshjem de har jo ennå kontakt me barna også etter at barna har blitt voksne. Ser også noen skriver at jeg bare må venne meg til det og være alene, jeg har vært alene med barnet lenge. Det går greit, men ser jo også at det kunne vært positivt for begge om det hadde hatt en plass til det følte seg velkommen og ble tatt inn i varmen. 

Utalelser som du må nok være ung, du må lære og ta ansvar for barnet er jo veldig bra og saklige kommentarer 😳😳 jeg tar ansvar for barnet, jeg ønsker kun det beste for barnet. Ser andre barn som er i avlastningshjem og hvordan de koser seg😊 tenkte kansje barnet hadde kost seg med en ny familie hver 6 helg f.eks. Kansje til og med når det ble eldre, kansje etter at det ble voksent også. 

Og dere som sier kansje adopsjon, og at det er håpløst av meg og tenke på det. En dag så får dere kansje beskjed om at dere har 6 måneder igjenn og leve. Den dagen forandrer dere kansje mening om den saken. Og jeg snakker av erfaring,det gjør garantert ikke dere som kommenterer slik. Og om den dagen kommer så er det for sent og prøve og legge til rette for barnet, slik at det blir så liten påkjenning som mulig. Husk at barnet i et slikt tilfelle ikke vil ha noen foreldre igjenn. 

Tanken min var kansje at vist noen jeg kjenner, nabo f.eks kunne hatt barnet hver 6.helg og det skulle skje meg noe så muligens de kunne tenkt seg og tatt barnet inn i sin familie? Hva er så galt med planlegging for fremtiden og tenke på en løsning vist det verste skulle skje? Jeg ønsker ikke på noen måte og adoptere vekk barnet vist jeg lever og ellers er frisk.

Virker også som om noen er veldig negative til avlastningshjem og at de foreldrene som har det er dårlige foreldre? Jaja, jeg var bare nysjerrig på om det var vanlig og ha avlastningshjem når en er helt alene🤷‍♂️ Har jo forstått at det kansje ikke er det. 

Men jeg skal vertfall forsikre meg om at mitt barn skal få det best mulig uansett situasjon, jeg liker og ha en plan for fremtiden uansett hva som kommer. Det innebærer derfor flere forskjellige planer. Og noen til og ta vare på mitt barn vist jeg blirnsyk eller dør er en slik plan.

Så får dere andre som som er positive til avlastningshjem bare fortsette med det😊 jeg syns også det er en god ordning og kansje flere som er helt alene skulle fått tilbud om det. Jeg kan betale for et selv om jeg ønsker, men ikje alle har den muligheten. 

• Liker 2
Skrevet

Ikke kall det "avlastningshjem" TS, det er så negativt ladet. Kall det "besøkshjem", i betydning av at barnet skal knytte kontakter og bygge relasjoner.

Om du velger og snakke med BV, så "stjeler" du ikke ressurser. Det kan godt hende at noen kunne tenke seg og ha et velfungerende barn på besøk fremfor et som er utfordrende 😉

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenkte faktisk på det når jeg skrev at ordet er negativt ladet, så besøkshjem er et mye bedre ord😊👍

Jeg koser meg vertfall med barnet og mener det er velfungerende, men jeg er vel en smule innhabil 😬😬 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...