Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har endelig tatt motet til meg, å fått time hos NAV for gjeldsrådgivning.

Er det noen som har vært borti dette tidligere, å vil fortelle hvordan det foregår? Hva kan jeg forvente meg?

Er så redd for at løpet er kjørt, at jeg må selge hus, rubbel å bit, å ikke komme meg på bena igjen..

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært der. Hadde skikkelig konvoluttskrekk, saksbehandleren hjalp meg med å åpne alt og sortere alt sammen. De gangene jeg fant nye bunker hjemme, kunne jeg levere de uten å være tilstede da de ble åpnet. Hun ringte rundt og ba om at sakene ble satt i bero mens vi prøvde å finne løsninger. 

Dessverre fant vi ingen løsning, og jeg ble rådet til å la gjelden vokse og vente på uføretrygd, slik at jeg kunne søke gjeldsordning. Men det var uansett hjelp i å få oversikt.

Anonymkode: 645b9...163

Skrevet

Fikk du ikke noe hjelp? Det hørtes ikke bra ut.. Hvorfor kunne du ikke få gjeldsordning før uføretrygden?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bedt om hjelp flere ganger, men får det ikke. Da jeg ikke klarer å åpne konvolutter, skulle jeg få hjelp, måtte jeg vite nøyaktig alt og alle jeg skyldte, ha en god oversikt. Så det skulle være lettest mulig for de. 

Og vet om mange andre, som ikke har fått hjelp.

Anonymkode: fb0b9...487

Skrevet (endret)

Jeg fikk veldig god hjelp av Navs gjeldsrådgiver da jeg hadde så mye økonomisk rot og mange inkassosaker for ca 8 år siden. Hun hjalp meg med å få oversikt over alle jeg skylte penger til og hun kontaktet dem for å lage betaligsavtale og høre om de kunne fryse renten. Et inkassoselskap slapp jeg å betale noe på 2 år. De andre jeg skyldt penger til betalte jeg en liten sum hver måned. Hun hjalp med med å få refinansiert og samle alle lånene mine sammen med boliglånet hos kommunen. Startlån tror jeg det heter. Jeg trodde også jeg måtte selge leiligheten, men heldigvis slapp jeg det. 

Ønsker deg lykke til og håper og tror du vil få god hjelp hos Nav. 

Endret av Poppzy
Skrivefeil
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Amy.kw skrev:

Fikk du ikke noe hjelp? Det hørtes ikke bra ut.. Hvorfor kunne du ikke få gjeldsordning før uføretrygden?

Fordi jeg ikke ble regnet som "varig ute av stand" til å betjene gjelden min på AAP. Hun mente at jeg ville regnes som mulig for jobb senere. Da jeg ble uføretrygdet ble det mer slått fast at inntekten min aldri ville bli bedre. 

De kunne ikke hjelpe meg med noe mer enn oversikt, siden jeg hadde for lav inntekt til å kunne betale noe av gjelden min da. Forsåvidt godt å høre, at det faktisk ikke gikk på vilje, men evne. 

(Nå unngikk jeg gjeldsordning ved å ordne opp på egenhånd, og har to år igjen å betale ned. Hadde fått gjeldsordning om jeg ønsket, men da hadde jeg ikke hatt mulighet til å komme videre i livet på 5-7 år)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var hos gjeldsrådgiver via DPS. Hadde en time der jeg fortalte hva jeg var bekymret for, og med min fullmakt ringte hun rundt diverse steder for å høre om jeg skyldte penger og hvor mye jeg skyldte. Jeg hadde en ny time etterpå der jeg hadde med hele innholdet i postkassen (sterk postkasseangst). Hun sorterte posten, fant ut hva jeg hadde betalt fra før, og så videre. Jeg måtte jobbe en del med "regningsskrekk" etterpå også, men jeg er så glad for hjelpen jeg fikk av rådgiveren. Takket være henne er jeg ute av alt kaoset nå.

Anonymkode: 63c53...dc5

Skrevet

Takk for mange gode svar. Jeg har fått en liste over ting som må gjøres før møte, prøve å samle oversikt, ta med alle papirer etc.

Kjenner jeg gruer meg, er redd for å bli sett dumt på, å at de sier de ikke kan hjelpe med noe. Da går jeg personlig konkurs..

Postkasse skrekken har jeg holdt på med i for lang tid, å er livredd for å snakke med kreditorene mine. Er dette eks en ting rådgiver vil kunne ordne? Ringe rundt til selskapene for meg? 

Ser for meg at det er slik som på luksusfellen, der du må ringe rundt å prøve å få til avtaler selv.

Håper det er ett imøtekommende møte, å at jeg ikke går derfra med mer klump i magen.

• 10 måneder senere...
Skrevet

Hvordan gikk det med deg?

AnonymBruker
Skrevet
På 20.6.2018 den 21.01, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært der. Hadde skikkelig konvoluttskrekk, saksbehandleren hjalp meg med å åpne alt og sortere alt sammen. De gangene jeg fant nye bunker hjemme, kunne jeg levere de uten å være tilstede da de ble åpnet. Hun ringte rundt og ba om at sakene ble satt i bero mens vi prøvde å finne løsninger. 

Dessverre fant vi ingen løsning, og jeg ble rådet til å la gjelden vokse og vente på uføretrygd, slik at jeg kunne søke gjeldsordning. Men det var uansett hjelp i å få oversikt.

Det samme skjedde meg. Måtte ta opp studielån før gjelden ble stor nok.

Anonymkode: ab56b...14c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...