Gå til innhold

Irritabel tarm/stressmage og fysisk utmattelse


Envira

Anbefalte innlegg

IBS/stressmage og fysisk utmattelse. Kan dette ha en sammenheng?

På gastroskopi fikk jeg beskjed om at jeg har funksjonell dyspepsi eller stressmage. Det som plager meg mest er at jeg ofte blir totalt utmattet og mangler kraft til å orke det jeg må gjøre eller har lyst til.

Mange av symptomene jeg har ligner irritabel tarm.

Har over lengre tid vært kvalm og kronisk utmattet. Enkelte dager orker jeg ikke holde hodet oppreist eller snakke. Å henge opp ei klesvask kan på enkelte dager føre til at jeg må legge meg ned i to timer etterpå pga den enorme belastningen dette medfører. Jeg klarer ikke engang å gjøre lystbetonte ting eller være sammen med andre fordi jeg er så dårlig. Er dette noe som dere med IBS eller stressmage (funksjonell dyspepsi) kjenner dere igjen i?

Jeg har alltid hatt høy arbeidskapasitet, mye overskudd til å gjøre husarbeid, trene, være sosial osv. Nå orker jeg ikke dette lenger, og må spare på energien for å få gjort det jeg skal. Selv om jeg har veldig lyst til å gjøre ting, så sier kroppen stopp. Jeg har ikke angst, depresjon eller andre psykiske/fysiske plager. Jeg ble plutselig dårlig for 3 måneder siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hei! Vil bare si at jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver! Jeg ble akutt syk rett før påske i år, mest sannsynlig store fysiske symptomer på kronisk stress, har bla. fått «diagnosen» irritabel tarm og funskjonell dyspepsi etter at de ikke kunne finne forklaring til mine mageproblemer via gastroskopi, CT og div prøver. På sykehuset sa de at min utmattelse hang sammen med magen og at det ville bli bedre ettersom magen blir bedre. Har problemer med kvalme, dårlig matlyst, er aldri sulten, «stiv» magesekk/ oppblåst og kronisk forstoppelse. Når det står på som værst er jeg ekstremt utmattet har også vært veldig ør og svimmel og fått øresus, det er visst helt normalt. Jeg har blitt mye bedre siste 2 ukene. De tiltakene jeg har gjort er å måtte bli sykemeldt, jeg tar avstressende pusteøvelser i 15 min pr dag (dyp inn/utpust 6 ggr pr minutt mens jeg hører på beroligende musikk på YouTube, søk opp stress relief) spise små men mange måltider pr dag og spise sakte. Gå kortere turer i alene i naturen, har snudd tankegangen på at dette blir bedre etterhvert. 

Sjekk også ut low fodmap diett, den tester jeg litt ut nå ikke helt ekstremt, men føler det har hjulpet på de siste 3 ukene. Jeg har vært sykemeldt siden rett før påske,  var skikkelig skikkelig dårlig. Begynner først nå å føle at jeg kan kontrollere det nogenlunde og fungere greit i hverdagen igjen. Gikk ned 5 kilo de 2 første månedene, klarer nå å spise så jeg holder vekten. Har siste 2 ukene klart å være med ut og være sosial noen timer, men da har jeg sagt klart i fra til mine omgivelser om at jeg må ha det åpent når jeg må hjem pga tilstanden min. Det har hjulpet på humøret ihvertfall og folk er utrolig forståelsesfulle når man er åpen og ærlig, for jeg har vært ganske langt nede som deg og det er ikke bra. 

Spørr meg gjerne om det er noe mer du lurer på, for det er godt å vite at man ikke er alene om problemet:-) 

Anonymkode: 8e354...ec3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange gode tips. Merkelig at kroppen kan gå i kjelleren på den måten. Leit å høre om dine erfaringer.

Fastlegen min påpeker at utmattelse er normalt, og vil henvise til ernæringsfysiolog. Jeg har funnet ut at kostholdsreguleringer er viktig for å ikke gå helt i kjellern.

Jeg har tro på meditasjon/yoga/pusteøvelser, men må også legge om livet/livsstilen min for å senke tempoet litt. Det er vanskelig, for jeg elsker å være på farten, jobbe, trene og ha mange jern i ilden. Jeg har alltid bare kjørt på. 

Heldigvis har jeg snart ferie, så da kan jeg prioritere å finne ut hva som fungerer for meg. Det vanskeligste er nok å akseptere at kroppen må få hvile og ro selv om jeg vil gjøre andre ting. 

 

 

Endret av Envira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en "ikke-fungerende" mage siden ungdomstida, så kan gi et litt annet perspektiv, har også fått "diagnosen" IBS mer nylig.

Jeg hadde aldri noe akutt utbrudd av problemene, har heller slitt av og på med magen mye av livet. Jeg har også slitt veldig med energinivå samtidig, har alltid tenkt på meg som lat, da jeg aldri har skjønt hvordan folk orker å ha så mange baller i lufta som mange har. Jeg tenkte først ikke over sammenhenger dette kan ha med magen, trodde det var to uavhengige problemer jeg hadde.

Men i perioder der jeg føler at jeg gjør nyttige ting på jobb og i fritida merker jeg at jeg er bra i magen samtidig som jeg orker utrolig mye mer. Når stresset øker krasjer både energien og magen.

Jeg aner faktisk ikke hva som er høna og egget her, så synes det er spennende at dere har fått beskjed om at det er magen som gjør dere slitne, for jeg har alltid fått beskjed om at det er stresset som gjør magen dårlig, og jeg har da tenkt at det er stresset jeg blir sliten av også.

Viktigste for meg er å tygge grundig og ikke stresse gjennom maten, og å få nok søvn faktisk. Jeg merker også at jeg kan pushe meg litt og tåle høy arbeidsmengde når det er ting jeg føler jeg mestrer veldig godt, men jeg må være forsiktig med ting som kan være stressende da det går utover magen merker jeg. Så jeg tror man bare må finne ut hva man tåler å bruke energi på og hva man må være forsiktig med, tror lite stress er nøkkelen selv hvis man har fungert godt under press før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som deg, vært kjempeaktiv, 3 barn, full jobb og midt i videreutdanning når det smalt, ble så dårlig at jeg måtte bli helt sykemeldt -klarte ikke gå på jobb, men har nå begynt å jobbe delvis, men fått beskjed om at jeg ikke må begynne å pushe meg til å jobbe fullt  på en stund ennå. Livredd for å bli like dårlig igjen så har mått vært nødt til å roe heeeelt ned. Jeg har lest masse om temaet på nett. Når det kommer til IBS og kosthold så er denne lenken fin:

https://helse-bergen.no/seksjon/Nasjonal kompetansetjeneste for funksjonell mage-tarmsykdommer/Documents/LavFODMAP-kostbrosjyre A4.pdf

Du finner også fodmap apper, blogger og low fodmap gruppe for Norge på Facebok. 

Jeg har også lært masse nyttig ved å lese om hvordan man skal stimulere Vagus nerven (nerven som styrer funksjonen mellom hjernen og mage/tarm) hvordan stress påvirker kroppen negativt og tuller til funksjonen til mage/tarm noe som kan gi IBS/funksjonell dyspepsi. Da er det bare å Google deg frem, da finner du en del om hvordan det henger sammen. Der finner du også litt tips om stress-ned øvelser.

 

Anonymkode: 8e354...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode og konkrete tips! Viktig for meg å vite hva det er og hva jeg kan gjøre. Må vel innse at jeg og magen ikke er enige om hva som er stress eller stressende.

Vagus-nerven må jeg lese mer om. Leser boka Hjernen og tarmen om dagen. Ja, vi får huske å ta det gradvis. Skummelt å føle seg helt fin en dag. Da turer jeg på og blir liggende langflat og hangle i flere dager... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner meg igjen ja! 

Anonymkode: 37b0a...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Snowbrigade skrev:

Jeg har hatt en "ikke-fungerende" mage siden ungdomstida, så kan gi et litt annet perspektiv, har også fått "diagnosen" IBS mer nylig.

Jeg hadde aldri noe akutt utbrudd av problemene, har heller slitt av og på med magen mye av livet. Jeg har også slitt veldig med energinivå samtidig, har alltid tenkt på meg som lat, da jeg aldri har skjønt hvordan folk orker å ha så mange baller i lufta som mange har. Jeg tenkte først ikke over sammenhenger dette kan ha med magen, trodde det var to uavhengige problemer jeg hadde.

Men i perioder der jeg føler at jeg gjør nyttige ting på jobb og i fritida merker jeg at jeg er bra i magen samtidig som jeg orker utrolig mye mer. Når stresset øker krasjer både energien og magen.

Jeg aner faktisk ikke hva som er høna og egget her, så synes det er spennende at dere har fått beskjed om at det er magen som gjør dere slitne, for jeg har alltid fått beskjed om at det er stresset som gjør magen dårlig, og jeg har da tenkt at det er stresset jeg blir sliten av også.

Viktigste for meg er å tygge grundig og ikke stresse gjennom maten, og å få nok søvn faktisk. Jeg merker også at jeg kan pushe meg litt og tåle høy arbeidsmengde når det er ting jeg føler jeg mestrer veldig godt, men jeg må være forsiktig med ting som kan være stressende da det går utover magen merker jeg. Så jeg tror man bare må finne ut hva man tåler å bruke energi på og hva man må være forsiktig med, tror lite stress er nøkkelen selv hvis man har fungert godt under press før

Jeg har nok vært stresset, for deretter å få en magereaksjon, me  jeg har ingen opplevelse av stress i livet mitt. Dermed henger det ikke på greip for meg at stress skal ha utløst dette.

Alle de psykiske symptomene på stress har jeg ikke merket noe til i forbindelse med magen. Har jo vært hektiske perioder, men da har jeg bare kjørt på uten å oppfatte det som spesielt stressende. Plutselig en dag var jeg bare tom. Og så orket jeg ikke noenting.

Har ofte opplevd at jobben kan øke energien fordi jeg trives så godt. På de verste dagene hvor jeg nesten kaster opp av utmattelse ved å bare stå oppreist burde jeg sikkert ha gått hjem. Men så går det liksom greit likevel. Og så sover jeg i timesvis når jeg kommer hjem. Da stresser jeg nok kroppen veldig. 

Latskap og ork er to forskjellige ting. Det viktigste er å kunne tolke kroppens signaler og behov, og justere gjøremål og aktiviteter deretter. Der har jeg utviklingspotensiale! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner meg igjen ja! 

Anonymkode: 37b0a...b10

Så merkelig at utmattelse ikke er nevnt som symptom på IBS eller funksjonell dyspepsi (FD) på noen av de offentlige, medisinske nettstedene. Har lett og lett etter sammenheng mellom IBS/FD og utmattelse. Har ikke funnet noen nettsteder som beskriver dette. Og nå er dere flere som kjenner det igjen i tråden her. Takk for svar! 

Endret av Envira
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut Medisinsk Klarsynt av Anthony William, dere kommer til å kjenne igjen symptomene, det står om alle disse tilstandene der, årsak og hvordan bli bedre, jeg tuller ikke.

Der skjønner man også sammenhengen, hvorfor man har flere tilstander, hvorfor man blir dårligere av stress etc. Grunnen til at man blir dårligere av stress er at kroppen frigjør adrenalin når man stresser og det forer det patogenet eller de patogenene som forårsaker IBS og utmattelse. Det er patogener som står bak. ME er oftest Epstein Barr, tarmproblemer kan være et helvetesildvirus (uoppdaget) som ikke gir utslett, eller streptokokker som gjerne følger disse virusene. Noen tarmproblemer kan også være det at vagus-nerven er inflammert av virus. Ofte forårsaker et virus flere symptomer, så man tror at det ene symtomet forårsaker det andre, men egentlig er det samme grunn til de ulike symptomene.

Gå på Medical Mediums facebook, youtube eller instagram, det er det drøssevis av historier der folk har blitt og blir friske fra akkurat disse tilstandene.

Anonymkode: 213f5...d9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Envira skrev:

Takk for mange gode og konkrete tips! Viktig for meg å vite hva det er og hva jeg kan gjøre. Må vel innse at jeg og magen ikke er enige om hva som er stress eller stressende.

Vagus-nerven må jeg lese mer om. Leser boka Hjernen og tarmen om dagen. Ja, vi får huske å ta det gradvis. Skummelt å føle seg helt fin en dag. Da turer jeg på og blir liggende langflat og hangle i flere dager... 

Leste om ei som beskrev det så godt..at kronisk stress ikke handler om å føle seg stresset alltid, men at vagus nerven er i «fight or flight» modus hele tiden. Selv om du bare er litt stresset for å rekke butikken før den stenger, så tolker kroppen din det stresset som en brontosausrus er i hælene dine...det vil si nerven får en kjempereaksjon på en enkel ting og «skrur seg av» 

Anonymkode: 8e354...ec3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ME er oftest Epstein Barr, tarmproblemer kan være et helvetesildvirus (uoppdaget) som ikke gir utslett, eller streptokokker som gjerne følger disse virusene. Noen tarmproblemer kan også være det at vagus-nerven er inflammert av virus. Ofte forårsaker et virus flere symptomer, så man tror at det ene symtomet forårsaker det andre, men egentlig er det samme grunn til de ulike symptomene.

Det er nettopp slike ting jeg vil utforske nærmere. Det viser seg for eksempel at jeg har hatt kyssesyken uten å være klar over det. Mange blir svært dårlige etterpå med ME-symptomer. Jeg vil på død og liv finne ut hva det er som er årsaken til utmattelsen, men også vite mer om hva jeg kan gjøre.

Tidligere ble IBS ansett som utelukkende en reaksjon/et symptom på psykisk lidelse. Nå har forskere tilbakevist dette. Heldigvis.

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leste om ei som beskrev det så godt..at kronisk stress ikke handler om å føle seg stresset alltid, men at vagus nerven er i «fight or flight» modus hele tiden. Selv om du bare er litt stresset for å rekke butikken før den stenger, så tolker kroppen din det stresset som en brontosausrus er i hælene dine...det vil si nerven får en kjempereaksjon på en enkel ting og «skrur seg av» 

Anonymkode: 8e354...ec3

Ja, det var en god beskrivelse. Merker også at jeg lagrer mer magefett selv om jeg spiser sunt og med måte. Sikkert full av Cortisol (stresshormon) pga Brontosaurusen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Envira said:

Det er nettopp slike ting jeg vil utforske nærmere. Det viser seg for eksempel at jeg har hatt kyssesyken uten å være klar over det. Mange blir svært dårlige etterpå med ME-symptomer. Jeg vil på død og liv finne ut hva det er som er årsaken til utmattelsen, men også vite mer om hva jeg kan gjøre.

Tidligere ble IBS ansett som utelukkende en reaksjon/et symptom på psykisk lidelse. Nå har forskere tilbakevist dette. Heldigvis.

Takk for tips!

Ja sjekk det ut, virkelig. Boka finnes også på biblioteket. Om du finner ut at det er noe for deg finnes det også en Medisinsk Klarsynt-gruppe på fb der vi prøver å hjelpe hverandre å navigere i informasjonen og bli friske.

Anonymkode: 213f5...d9e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medical Medium er en kjent svindler, som tapper desperate mennesker for penger basert på pseudovitenskap. Bra businessmodell egentlig, ta virus som de aller fleste har hatt og som dermed kan påvises (og som kan gi alvorlig sykdom hos noen få!), påstå at det er løsningen på alt, selg dyre kurer, bøker og foredrag, lag en "kur" som aktiverer placeboeffekten, og se på at pengene ruller inn. 

Bare utgangspunktet, hvor alt dette er en åpenbaring fra høyere makter til akkurat ham, for videresalg, burde få alarmbjellene til å ringe (han tar 300-500 dollar for en telefonsamtale. 

https://sciencebasedmedicine.org/the-antithesis-of-science-based-medicine-the-medical-mediums-fantasy-based-health-advice/

https://www.google.no/amp/s/www.inverse.com/amp/article/40096-medical-medium-anthony-william

Anonymkode: 01f07...91f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Medical Medium er en kjent svindler, som tapper desperate mennesker for penger basert på pseudovitenskap. Bra businessmodell egentlig, ta virus som de aller fleste har hatt og som dermed kan påvises (og som kan gi alvorlig sykdom hos noen få!), påstå at det er løsningen på alt, selg dyre kurer, bøker og foredrag, lag en "kur" som aktiverer placeboeffekten, og se på at pengene ruller inn. 

Bare utgangspunktet, hvor alt dette er en åpenbaring fra høyere makter til akkurat ham, for videresalg, burde få alarmbjellene til å ringe (han tar 300-500 dollar for en telefonsamtale. 

https://sciencebasedmedicine.org/the-antithesis-of-science-based-medicine-the-medical-mediums-fantasy-based-health-advice/

https://www.google.no/amp/s/www.inverse.com/amp/article/40096-medical-medium-anthony-william

Anonymkode: 01f07...91f

Jeg er i utgangspunktet skeptisk til ikke-dokumenterbare, alternativmedisinske teorier og metoder, men tror folk oppsøker dette fordi enkelte leger ikke kan møte alle behovene til pasienter ved å se hele mennesket. Noen blir nok utrolig lettet av å endelig bli trodd, sett og hørt.

Anbefaler boka Hjernen og tarmen. Endelig litt forskning på dette som er lettfattelig, etterprøvbar og troverdig. Julianne Lyngstad har også mye nyttig om LavFODMAP-diett og oppskrifter. 

Jeg legger helle pengene mine på å støtte opp under seriøs forskning for å øke etterspørselen etter informasjon og løsninger fra vitenskapelige og etterprøvbare studier. Det håper jeg flere velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 hours ago, AnonymBruker said:

Medical Medium er en kjent svindler, som tapper desperate mennesker for penger basert på pseudovitenskap. Bra businessmodell egentlig, ta virus som de aller fleste har hatt og som dermed kan påvises (og som kan gi alvorlig sykdom hos noen få!), påstå at det er løsningen på alt, selg dyre kurer, bøker og foredrag, lag en "kur" som aktiverer placeboeffekten, og se på at pengene ruller inn. 

Bare utgangspunktet, hvor alt dette er en åpenbaring fra høyere makter til akkurat ham, for videresalg, burde få alarmbjellene til å ringe (han tar 300-500 dollar for en telefonsamtale. 

https://sciencebasedmedicine.org/the-antithesis-of-science-based-medicine-the-medical-mediums-fantasy-based-health-advice/

https://www.google.no/amp/s/www.inverse.com/amp/article/40096-medical-medium-anthony-william

Anonymkode: 01f07...91f

Jeg skulle egentlig utheve det du skriver som er feil, men alt du skriver er feil. Han er ingen "kjent svindler", det han er kjent for er at tusenvis av mennesker blir friske av rådene hans. Han selger ikke dyre kurer, bøker og foredrag. Han selger bøker, og før gjorde han konsultasjoner, og ja, de var dyre. Det er det eneste som er riktig av det du skriver. Han gjør ikke det nå lenger fordi han må få ut bøkene. Han hadde en venteliste på over 15 000 før han sluttet, og alt fra "word of mouth", han har ikke vært på nettet lenge. Du vet tydeligvis ikke noe, men er ute etter å sverte. Alle hans foredrag ligger gratis på nett, alle bøkene kan du få gratis på biblioteket. I skrivende stund går det en "berry challenge" på instagram der han gir bort helt gratis alle tre bøkene sine pluss en pakke blåbærpulver, og alt har han kjøpt for sine egne penger. Han er ikke sponset av noen. Hver dag hele juli plukker de ut to vinnere av denne pakken, så dette kan du få helt gratis om du poster et bilde av bær som du plukker eller kjøper i butikken. Alt dette for å få folk til å spise mere ville bær som man kan få helt gratis. Han sier ville bær er den mest helbredende maten på planeten, og at vi spiser altfor lite av det jevnt over. Hvor mye bær spiste du siste uken? Hvor mye bær har du spist i år? Det er dette han vil gjøre noe med.

Ja, det er vanskelig å tro at noen er i dette gamet ikke for å tjene penger, men for å hjelpe mennesker som har gått fra lege til lege i 20 år og ikke fått noen svar og ikke blitt friske. Jeg trodde selv han var ute etter å tjene penger da jeg først gikk på nettsiden hans. Men det finnes faktisk mennesker som genuint ønsker at vi skal bli friske. Jeg er en av de kronisk syke som har blitt hjulpet av rådene hans. Nå skal jeg ut i hagen og så flere reddiker og mere salat, slik at jeg har en jevn forsyning gjennom sommeren og høsten. Det vi dyrker selv er spesielt helbredende fordi plantene "tuner inn" på vår spesielle tilstand og lager "medisin" for oss. Jeg har ikke vært istand til å dyrke noe på 12 år. Nå begynner jeg å føle meg som meg selv igjen etter alle disse årene, alt takket være den riktige informasjonen og faktisk en kur. Kuren heter frukt og grønnsaker for å koke det helt ned, og det kan man få helt gratis nesten om man dyrker det selv. Nå ser jeg at Bama går tom for økologisk selleri. I USA har de slitt med å holde forsyningen av øko-selleri oppe fordi så mange mennesker nå drikker sellerijuicen som han snakker om.

Sellerijuice forresten, for dere som har tarmproblemer, drikk 1/2 liter ren sellerijuice på tom mage hver dag, vent 15 min før du spiser noe. Det er et mirakel for fordøyelsesproblemer. Noen tåler veldig lite av det til å begynne med, fordi det dreper så mye patogener som lager problemer i magen. Da  kan man begynne med 1 dl og så øke, eller begynne med agurkjuice som har en lignende effekt. Jeg har blitt kvitt forstoppelse som jeg slet med i mange mange år, også sure oppstøt og oppblåst mage. Google sellerijuice eller celery juice medical medium, det er blitt en bevegelse og det er en grunn til det, og MM tjener ingenting på det.

Anonymkode: 213f5...d9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...