AnonymBruker Skrevet 20. juni 2018 #21 Skrevet 20. juni 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: For en utrolig dårlig holdning du har som sensor. Jeg regner egentlig ikke med at du er sensor engang, men bare vil få noen reaksjoner på et internettforum. Tydelig at du ikke har peiling. Klart man får en viss innsikt. Dersom man ender opp med en poengsum på 61 i førstegangskvoten kan man regne med å komme inn på medisin både i Trondheim og Oslo. Hvis man får under 60 derimot... Anonymkode: d1f85...1bd Én forskjell i karakter betyr omtrent 0,5 poeng. I noen prestisjestudier kan man få en viss idé, men sikker er det vanskelig å være. I mange tilfeller kommer man ikke inn ved hovedinntaket og må vente på suppleringsopptak. Ikke spesielt avgjørende å få vite resultat av eksamen den 20. juni eller 25. juni eller whatever. Spiller ingen spesiell rolle. Min holdning som sensor er å gi rettferdige karakterer innen sensurfristen. For øvrig er det svært behagelig å være sensor ved skriftlig eksamen. Alt studenten/eleven skal ha er en karakter, ingen begrunnelse eller noe som helst. Anonymkode: a83b0...289 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2018 #22 Skrevet 20. juni 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Én forskjell i karakter betyr omtrent 0,5 poeng. I noen prestisjestudier kan man få en viss idé, men sikker er det vanskelig å være. I mange tilfeller kommer man ikke inn ved hovedinntaket og må vente på suppleringsopptak. Ikke spesielt avgjørende å få vite resultat av eksamen den 20. juni eller 25. juni eller whatever. Spiller ingen spesiell rolle. Min holdning som sensor er å gi rettferdige karakterer innen sensurfristen. For øvrig er det svært behagelig å være sensor ved skriftlig eksamen. Alt studenten/eleven skal ha er en karakter, ingen begrunnelse eller noe som helst. Anonymkode: a83b0...289 0,5 betyr mye hvis man tenker å komme inn på medisin, psykologi profesjon ol. Anonymkode: a700e...ecc 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2018 #23 Skrevet 20. juni 2018 Fordi de er grusomt å vente på et slikt resultat. Man har jo en formening når man leverer, men flere dager som går, jo mer tenker man på alle eventuelle feil og formuleringer. Skal ikke mye empatiske evner for å forstp hvordan det er å vente på noe man har jobbet mye med. Anonymkode: c83db...fda 4
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2018 #24 Skrevet 20. juni 2018 Jeg rettet sentralgitt vg3 eksamen fra to skoler i landet, og selv om jeg registrerte karakterene i PAS torsdag forrige uke så er de ikke synlige for elevene før etter sensurfrist (som er i dag). Så her venter de såfall uansett i spenning til etter sensurfrist selv om jeg var tidlig ute. Anonymkode: e66d5...007
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2018 #25 Skrevet 20. juni 2018 I tillegg til grunnene som er nevnt er det en prinsippsak for meg. Dette gjelder jo først når sensuren blir forsinket forhold til sensurfrist. Som studenter må vi alltid forholde oss til frister og krav. Og det på helt ned til minutter og sekunder. Blir vi litt for sene til å levere en oppgave, eller det er gjort en liten formell feil blir det karaktertrekk eller i verste fall at oppgaven blir underkjent. Når sensuren kommer etter sensurfristen er passert får det som oftest ingen konsekvenser for sensor, som oftest ikke en unnskyldning til studentene en gang. Det vitner om lite gjensidig respekt og folkeskikk. Anonymkode: c1d68...61e 12
Miss.Wildfox Skrevet 20. juni 2018 #26 Skrevet 20. juni 2018 (endret) 9 timer siden, AnonymBruker skrev: At man er spent? Ja, men å sjekke hundrevis av ganger uten grunn er det likevel ikke noe poeng med. Men hvorfor mener du en sensor som ikke har forståelse for denne oppførslen blant en del elever/studenter ikke burde være sensor? Så lenge man holder seg innenfor sensurfristen har man da ikke gjort noe galt? Dårlige holdninger? Som ekstern sensor er jeg i full jobb ved siden av, og jeg har det for travelt nå til at jeg kan prioritere dette. Har avsatt tid på mandag, så blir det å gjøre det som må gjøres dagene etter det, så får det heller bli litt lange dager. Jeg har lang erfaring med sensur, og det er jo ikke snakk om slett arbeid, bare fordi man gjør jobben 15-20 dager etter eksamen, kontra de som gjør det 1-3 dager etter eksamen. Anonymkode: a83b0...289 Det at studentene sjekker for svar flere hundre ganger har da ingen praktisk betydning for deg, annet enn at oppgittheten din gir utslag som tidstyv. Den tiden du har brukt på å irritere deg, skrive innlegg og svare kunne du sikkert vært godt i gang med sensureringen allerede. Somregel kommer ikke sensuren før fristen, men det har vært de som er heldig å fått den før også, jeg skjønner absolutt at man går inn å sjekker. Ja, jeg oppfatter det som at du har mistet gleden ved denne siden av jobben din som gjør deg lite egnet. Ha nå litt empati for menneskene bak kandidatnummerne. Det er lov å prøve å vise litt medmenneskelighet og forståelse for menneskene man utøver yrket sitt til. Antageligvis hadde du sendt en saftig klage på meg som helsepersonell om jeg skulle utvist like lite forståelse og toleranse for deg, hvis du hadde vært min pasient der jeg hadde avfeid dine smerter som en uakseptabel «oppførsel» enda hvor nyoperert du hadde vært. Forøvrig har jeg full forståelse for at du har mange andre arbeidsoppgaver og at dette kommer som merarbeid i denne perioden, men samtidig føler jeg du prøver å redde sitt eget skinn ved å bruke det som en forklaring etter først å ha fått kritikk. For dette var ny informasjon. Måten du ordlegger deg på i hovedinnlegget gjør at jeg sitter igjen med en følelse av at du prokastinerer sensureringen og gnir det inn til de som venter på sensur. Gir de fingeren rett og slett ved å demonstrativt utsette fordi dette ikke er viktig for deg, helt uten å anerkjenne at dette kan bety hele verden for dem. Og da mener jeg uavhengig av at sensuren din kommer til riktig tid. Hva slag signaler sender du til elever og studenter ved å stå frem med slike holdninger? Du bør da vitterlig gå frem som et godt eksempel. (Jobbe jevnt og trutt, gjøre jobben sin skikkelig, etc.) De to sitatene her virker å beskrive din nonchalante holdning ganske så bra. «Ja, da regner jeg med at jeg bør kikke på det i starten av neste uke (...)» og «Mange mener nok sensorer burde hatt kortere sensurfrist, da mange, som jeg, utsetter rettingen til fristen nærmer seg, men av de som mener det er det nok mange som selv burde begynt å sprenglese til eksamen tidligere, så ville kanskje karakteren blitt bedre.» Ifølge teorien din blir prestasjonene bedre jo tidligere man setter igang med å jobbe. Du burde ta ditt eget råd til etterretning, for det vil jo bety at du også gjør en bedre jobb med å sensurere riktig hvis du selv begynner tidligere. Endret 20. juni 2018 av Miss.Wildfox 10
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #27 Skrevet 21. juni 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: 0,5 betyr mye hvis man tenker å komme inn på medisin, psykologi profesjon ol. Anonymkode: a700e...ecc Ja, men man kan ikke vite sikkert om man kommer inn eller ikke ut fra eksamensresultatene. Anonymkode: a83b0...289 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #28 Skrevet 21. juni 2018 10 timer siden, Miss.Wildfox skrev: Det at studentene sjekker for svar flere hundre ganger har da ingen praktisk betydning for deg, annet enn at oppgittheten din gir utslag som tidstyv. Den tiden du har brukt på å irritere deg, skrive innlegg og svare kunne du sikkert vært godt i gang med sensureringen allerede. Somregel kommer ikke sensuren før fristen, men det har vært de som er heldig å fått den før også, jeg skjønner absolutt at man går inn å sjekker. Ja, jeg oppfatter det som at du har mistet gleden ved denne siden av jobben din som gjør deg lite egnet. Ha nå litt empati for menneskene bak kandidatnummerne. Det er lov å prøve å vise litt medmenneskelighet og forståelse for menneskene man utøver yrket sitt til. Antageligvis hadde du sendt en saftig klage på meg som helsepersonell om jeg skulle utvist like lite forståelse og toleranse for deg, hvis du hadde vært min pasient der jeg hadde avfeid dine smerter som en uakseptabel «oppførsel» enda hvor nyoperert du hadde vært. Forøvrig har jeg full forståelse for at du har mange andre arbeidsoppgaver og at dette kommer som merarbeid i denne perioden, men samtidig føler jeg du prøver å redde sitt eget skinn ved å bruke det som en forklaring etter først å ha fått kritikk. For dette var ny informasjon. Måten du ordlegger deg på i hovedinnlegget gjør at jeg sitter igjen med en følelse av at du prokastinerer sensureringen og gnir det inn til de som venter på sensur. Gir de fingeren rett og slett ved å demonstrativt utsette fordi dette ikke er viktig for deg, helt uten å anerkjenne at dette kan bety hele verden for dem. Og da mener jeg uavhengig av at sensuren din kommer til riktig tid. Hva slag signaler sender du til elever og studenter ved å stå frem med slike holdninger? Du bør da vitterlig gå frem som et godt eksempel. (Jobbe jevnt og trutt, gjøre jobben sin skikkelig, etc.) De to sitatene her virker å beskrive din nonchalante holdning ganske så bra. «Ja, da regner jeg med at jeg bør kikke på det i starten av neste uke (...)» og «Mange mener nok sensorer burde hatt kortere sensurfrist, da mange, som jeg, utsetter rettingen til fristen nærmer seg, men av de som mener det er det nok mange som selv burde begynt å sprenglese til eksamen tidligere, så ville kanskje karakteren blitt bedre.» Ifølge teorien din blir prestasjonene bedre jo tidligere man setter igang med å jobbe. Du burde ta ditt eget råd til etterretning, for det vil jo bety at du også gjør en bedre jobb med å sensurere riktig hvis du selv begynner tidligere. Her var det mye rør. Mitt poeng er enkelt: om man sjekker 1-2 ganger om dagen, så får man vite det tidsnok. Man trenger ikke sjekke 100 ganger. Anonymkode: a83b0...289 1
solmåneogstjerner Skrevet 21. juni 2018 #29 Skrevet 21. juni 2018 Du og dine kolleger bør ha litt mer respekt for studentene. De som er spente på karakterene har vanligvis lagt ned mye arbeid, og resultatet kan påvirke fremtiden deres. Jeg har studert i mange år, tatt så mange eksamener at jeg nesten ikke klarer å telle dem. Men det jeg klarer å telle er de gangene sensuren kom innen sensurfristen! Det var jo alltid forsinket! Noen dager, en uke... og det må bare godtas. Men hvis noen skulle finne på å levere en oppgave ett par minutter for sent? Nei da var innleveringen stengt. 11
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #30 Skrevet 21. juni 2018 Det er jo noe av spenningen og gleden med å være student: å vente på karakterene. Selv om jeg innerst inne visste at karakteren ikke ble lagt ut før sensurfrist, måtte jeg stadig gå inn å sjekke, bare i tilfelle den ble lagt ut før Anonymkode: 55314...7c7 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #31 Skrevet 21. juni 2018 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men man kan ikke vite sikkert om man kommer inn eller ikke ut fra eksamensresultatene. Anonymkode: a83b0...289 Man kan aldri vite helt sikkert, men med tanke på at grensene på slike "prestisjestudier" med høy poenggrense ikke bruker å variere så mye fra år til år finner man kjapt ut om det er sannsynlig om man kommer inn eller ikke når man regner ut poengene man søker med. Anonymkode: a700e...ecc
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #32 Skrevet 21. juni 2018 Håper ikke du er min sensor. Du høres utrolig bitter og ødelagt ut. Anonymkode: 6a04a...643 4
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #33 Skrevet 21. juni 2018 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her var det mye rør. Mitt poeng er enkelt: om man sjekker 1-2 ganger om dagen, så får man vite det tidsnok. Man trenger ikke sjekke 100 ganger. Anonymkode: a83b0...289 Rør? Ditt poeng er at du ikke kan forstå hvorfor elever er spente på karakteren sin. Du viser NULL forståelse for at vi som har jobbet ræva av oss web spente. Hvorfor i alle dager plager det deg så innmari at vi sjekker flere ganger om dagen? Hva slags betydning har det for deg som menneske? Du viser tydelig i hele tråden at det er det samme for deg når karakterene kommer, for det er jo ikke du som må gå å vente på det. Finn deg en annen jobb Anonymkode: 71e1d...bb2 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #34 Skrevet 21. juni 2018 44 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Jeg har studert i mange år, tatt så mange eksamener at jeg nesten ikke klarer å telle dem. Men det jeg klarer å telle er de gangene sensuren kom innen sensurfristen! Det var jo alltid forsinket! Noen dager, en uke... og det må bare godtas. Alltid forsinket? Hva slags studier er det du har tatt? Tvertimot, det er sjelden at karakterene offentliggjøres etter sensurfristen. Tror nok du rett og slett husker feil. Anonymkode: a83b0...289 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #35 Skrevet 21. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Rør? Ditt poeng er at du ikke kan forstå hvorfor elever er spente på karakteren sin. Du viser NULL forståelse for at vi som har jobbet ræva av oss web spente. Hvorfor i alle dager plager det deg så innmari at vi sjekker flere ganger om dagen? Hva slags betydning har det for deg som menneske? Du viser tydelig i hele tråden at det er det samme for deg når karakterene kommer, for det er jo ikke du som må gå å vente på det. Finn deg en annen jobb Anonymkode: 71e1d...bb2 Om man virkelig har "jobbet ræva av seg" bør man ikke ha noen grunn til å bekymre seg. Det har ingen betydning for meg, men det kan kanskje bedre tilværelsen om man i stedet for å sjekke 100 ganger ila. en dag i stedet sjekker et par ganger. Et lite gratis råd. Skulle gjerne sluppet å gjøre denne jobben, men det er ikke lett å få tak i dyktige fagfolk til å ta seg av dette. Den dagen de finner noen andre slutter jeg med glede! Anonymkode: a83b0...289 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #36 Skrevet 21. juni 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Håper ikke du er min sensor. Du høres utrolig bitter og ødelagt ut. Anonymkode: 6a04a...643 Er jeg bitter fordi jeg påpeker at det er unødvendig å sjekke om karakteren har kommet så ofte som mange her inne tydeligvis gjør? Logikk er ikke din sterke side, åpenbart. Og ødelagt? Nei, dette begynner jo å bli litt morsomt! Anonymkode: a83b0...289 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #37 Skrevet 21. juni 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan aldri vite helt sikkert, men med tanke på at grensene på slike "prestisjestudier" med høy poenggrense ikke bruker å variere så mye fra år til år finner man kjapt ut om det er sannsynlig om man kommer inn eller ikke når man regner ut poengene man søker med. Anonymkode: a700e...ecc Men om man får vite karakteren 20. juni, 21. juni eller 25. juni for den saks skyld, hvilken rolle spiller det? Anonymkode: a83b0...289 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #38 Skrevet 21. juni 2018 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo noe av spenningen og gleden med å være student: å vente på karakterene. Selv om jeg innerst inne visste at karakteren ikke ble lagt ut før sensurfrist, måtte jeg stadig gå inn å sjekke, bare i tilfelle den ble lagt ut før Anonymkode: 55314...7c7 Det er forskjell på å sjekke noen få ganger om dagen og mange titalls ganger om dagen. Anonymkode: a83b0...289 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #39 Skrevet 21. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om man virkelig har "jobbet ræva av seg" bør man ikke ha noen grunn til å bekymre seg. Det har ingen betydning for meg, men det kan kanskje bedre tilværelsen om man i stedet for å sjekke 100 ganger ila. en dag i stedet sjekker et par ganger. Et lite gratis råd. Skulle gjerne sluppet å gjøre denne jobben, men det er ikke lett å få tak i dyktige fagfolk til å ta seg av dette. Den dagen de finner noen andre slutter jeg med glede! Anonymkode: a83b0...289 Jeg er en av de som har jobbet ræva av meg, å det er fordi jeg ikke er skoleflink. Jeg kan pugge og øve til krampa tar meg men fremdeles havne midt på treet, så klart er jeg ivrig på å se hvordan jeg har gjort det. Håper seriøst jeg aldri får deg som sensor, du virker utbrent og drit lei, noe som igjen kan vises på karakterene du gir. Anonymkode: 71e1d...bb2 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2018 #40 Skrevet 21. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er forskjell på å sjekke noen få ganger om dagen og mange titalls ganger om dagen. Anonymkode: a83b0...289 Men hvorfor plager det deg så jævelig? Anonymkode: 71e1d...bb2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå