Gå til innhold

Jogging/løping etter skade


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et tretthetsbrudd i bekkenet, men skal prøve å starte å jogge igjen. Har trent alternativt (sykkel, svømming, ellipsemaskin) i ca. 2,5 måneder. 

Skjønner jo at jeg ikke skal begynne rett på en lang og/eller intens løpeøkt. Har fått råd om å ta det rolig i starten, holde meg unna hardt underlag, og øke gradvis. Skal også starte å ta tilskudd av kalsium og vitamin D slik at tilhelningen blir best mulig i ukene som kommer. 

Men hva er "hardt underlag", bortsett fra asfalt? Jeg bor midt i sentrum og har dårlige muligheter til å løpe i terrenget. Det eneste tilgjengelige er asfalt, noe grusvei, og tredemølle på senter. Hvordan bør jeg gjøre dette? 

Anonymkode: 021b5...098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finnes det ikke noen tilgjengelige skogsstier eller gressplener i park? Sørg ihvertfall for å ha gode sko. 

Skal du løpe på annet underlag så bør du ta rolige og korte turer i begynnelsen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Finnes det ikke noen tilgjengelige skogsstier eller gressplener i park? Sørg ihvertfall for å ha gode sko. 

Skal du løpe på annet underlag så bør du ta rolige og korte turer i begynnelsen 

Nei, det er veldig lite av egnet område i nærheten med gress, sti, terreng generelt :( Som sagt har jeg kun tilgang til asfalt med noe innslag av grusveier. Ellers er det tredemølle. Hva regnes som "gode sko"? Tror jeg bare har helt vanlige løpesko. Asics, Nike, New Balance. 

Tenker jo å ta rolige, korte turer i begynnelsen uansett. Men er det veldig dumt å ta dem på mølle? 

Anonymkode: 021b5...098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mølle er like ille som asfalt, om ikke verre. Anbefaler å få skikkelig hjelp til å kjøpe gode sko, på løplabbet eller lignende. 

Anonymkode: 65624...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er veldig lite av egnet område i nærheten med gress, sti, terreng generelt :( Som sagt har jeg kun tilgang til asfalt med noe innslag av grusveier. Ellers er det tredemølle. Hva regnes som "gode sko"? Tror jeg bare har helt vanlige løpesko. Asics, Nike, New Balance. 

Tenker jo å ta rolige, korte turer i begynnelsen uansett. Men er det veldig dumt å ta dem på mølle? 

Anonymkode: 021b5...098

Vet ikke. Gode sko er ihvertfall ikke sko som er utslitte på dempingen. Ville sørget for enten nye sko, eller en innleggsåle som sørger for ekstra demping. Og korte turer til å begynne med. 

Mølle er vel omtrent nesten like hardt som asfalt. Du kan jo kanskje løpe i grøfta/ ved siden av veien? 

Endret av solmåneogstjerner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Vet ikke. Gode sko er ihvertfall ikke sko som er utslitte på dempingen. Ville sørget for enten nye sko, eller en innleggsåle som sørger for ekstra demping. Og korte turer til å begynne med. 

Mølle er vel omtrent nesten like hardt som asfalt. Du kan jo kanskje løpe i grøfta/ ved siden av veien? 

 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mølle er like ille som asfalt, om ikke verre. Anbefaler å få skikkelig hjelp til å kjøpe gode sko, på løplabbet eller lignende. 

Anonymkode: 65624...e83

Hva med grusvei, da? Det også ille? 

Og blir det like ille hvis jeg har på stigning på mølla? Ikke meningen å "krangle" på svarene deres altså, men føler meg bare så hjelpesløs og løsningsorientert siden jeg faktisk ikke har terreng i nærheten. 

Vet dere om noen type sko som har god demping? 

Anonymkode: 021b5...098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Hva med grusvei, da? Det også ille? 

Og blir det like ille hvis jeg har på stigning på mølla? Ikke meningen å "krangle" på svarene deres altså, men føler meg bare så hjelpesløs og løsningsorientert siden jeg faktisk ikke har terreng i nærheten. 

Vet dere om noen type sko som har god demping? 

Anonymkode: 021b5...098

Grusvei er bedre. Ang. sko så er det bedre at du drar til en butikk og prøver flere forskjellige. Alle merkene har gode sko, og mindre gode sko. Er avhengig av hva som passer deg og din tilstand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Grusvei er bedre. Ang. sko så er det bedre at du drar til en butikk og prøver flere forskjellige. Alle merkene har gode sko, og mindre gode sko. Er avhengig av hva som passer deg og din tilstand. 

Grusvei bedre enn mølle også? Jeg leser på flere nettsider at mølle er gunstig fordi den absorberer noe av støtet når man løper. Men kanskje det ikke stemmer? 

Anonymkode: 021b5...098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Grusvei bedre enn mølle også? Jeg leser på flere nettsider at mølle er gunstig fordi den absorberer noe av støtet når man løper. Men kanskje det ikke stemmer? 

Anonymkode: 021b5...098

Bedre enn asfalt! Mølle kan være forskjellig. Sikkert bedre enn asfalt det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bor du hvis du ikke har noe terreng i ok nærhet? Kjenner ingen steder i Norge som ikke har en skog e.l. uten at du må reise veldig langt. Skjønner at det kanskje ikke er rett ut døra, men hvis du vil løpe i din situasjon, krever det kanskje litt ekstra innsats.

Anonymkode: 96281...9ae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...