Gå til innhold

Er tannlege (odontologi) safe?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

Hei. 

Jeg lurer på hvordan fremtidsmulighetene for tannleger er? Jeg har hørt at visstnok dette skal være det sikreste yrket, under sykepleier, for å få jobb fremover? 

Noen som vet hvordan lønnen er? Tjener man over gjennomsnittlig? Har nemlig hørt noen si at startlønnen enkelte plasser (i bygda) kan være så mye som 700 000, kan dette virkelig stemme? Man har vel samtidig normalarbeidstid fra 8-3? 

Jeg står litt fast mellom odontologi og medisin, men det førstnevnte virker mye mer livsstil vennlig, man tjener bedre og har generelt mindre stress. Noen som kan bekrefte, eller utfylle litt?  :)

 

Anonymkode: 047ff...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De fleste jeg kjenner har ikke akkurat trives kjempe bra nei, faktisk etter endt utdanning og ingen jobbutsikter lokalt her tok en bekjent selvmord. 

Anonymkode: 7e230...837

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste jeg kjenner har ikke akkurat trives kjempe bra nei, faktisk etter endt utdanning og ingen jobbutsikter lokalt her tok en bekjent selvmord. 

Anonymkode: 7e230...837

Det sier vel egentlig mest om omgangskretsen din. 

Anonymkode: f3f0b...2b7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lol, jeg mente forresten ett av de sikreste i helsesektoren*

Noen som har erfaringer, kjenner andre, eller som er studenter selv?

Anonymkode: 047ff...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste jeg kjenner har ikke akkurat trives kjempe bra nei, faktisk etter endt utdanning og ingen jobbutsikter lokalt her tok en bekjent selvmord. 

Anonymkode: 7e230...837

Det hadde vel neppe noe med yrket i seg selv å gjøre... Hvis man tar livet av seg etter å ha skjønt at man må flytte for å få jobb, da er man jo syk, og det er neppe «typisk tannlege».

Mye mindre ukurante arbeidstider enn lege, det er i alle fall sikkert. Men eier man egen klinikk er det sikkert mye arbeid utenom det rent kliniske (økonomi, arbeidsgiveransvar etc).

Anonymkode: 7bc1b...bea

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er ikke safe. Du kan bli bitt av pasienter!

Anonymkode: b6311...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er mange tannleger som utdannes i øst-Europa, så er usikker på hvor bra jobbmuligheter det er for tiden. 

Anonymkode: b8534...45a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kullet mitt hadde de fleste fått jobbtilbud før de var ferdig med studiene. Derimot så kan man ikke alltid være kresen hvor man tar jobb, og de fleste fikk jobb ute i distriktene. Nybegynnerlønn varierer mellom fylkeskommuner og mellom private. I noen fylkeskommuner var startlønn i overkant av 500 000, mens i andre var det nærmere 650 000. I det private kan startlønnen være enda høyere. 

Arbeidstiden er super! Selv om det kan hende at du har akuttvakt noen helger/røddager, som gjør du ikke kan reise bort. 

Studiet er tungt de siste årene, etter man begynner med kliniske fag på tredje året.

Medisinstudiet er nok mer interessant å studere, og noe mer fleksibelt. Mens å jobbe som tannlege har noen fordeler mtp stress, ansvar og arbeidstid. 

Lykke til med valget av studiet🙂

 

Anonymkode: 582e7...879

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.6.2018 den 11.42, AnonymBruker skrev:

 

Hei. 

Jeg lurer på hvordan fremtidsmulighetene for tannleger er? Jeg har hørt at visstnok dette skal være det sikreste yrket, under sykepleier, for å få jobb fremover? 

Noen som vet hvordan lønnen er? Tjener man over gjennomsnittlig? Har nemlig hørt noen si at startlønnen enkelte plasser (i bygda) kan være så mye som 700 000, kan dette virkelig stemme? Man har vel samtidig normalarbeidstid fra 8-3? 

Jeg står litt fast mellom odontologi og medisin, men det førstnevnte virker mye mer livsstil vennlig, man tjener bedre og har generelt mindre stress. Noen som kan bekrefte, eller utfylle litt?  :)

 

Anonymkode: 047ff...af5

Å jobbe som lege kan vøre stressende og ikle så stressende. Det kommer helt ann på hviølrn spesialisering man tar som lege. Indremedisin og anestesi har lange og stressende vakter. Mye ukurante arbeidstider ( spesielt som lege i spesialisering). Å jobbe f.eks. som  lege i spesialisering i patologi er mindre hektisk. Ofte jobber LiS- leger i patologi vanlige arbeidstider mamdag til fredag og fri i helgene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen regulering av hvor mange tannleger som er aktive (jf. Fastleger) og det kommer for mange som utdannes utenfor Norge. Dette kombinert med bedre tannhelse (i forhold til den eldste generasjoner med mye gebiss, proteser etc) fører til at det vil bli for mange tannleger. Så med mindre du er villig til å flytte på deg, ikke sikkert det e en innertier...

Anonymkode: 0cad7...619

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.6.2018 den 23.25, AnonymBruker skrev:

I kullet mitt hadde de fleste fått jobbtilbud før de var ferdig med studiene. Derimot så kan man ikke alltid være kresen hvor man tar jobb, og de fleste fikk jobb ute i distriktene. Nybegynnerlønn varierer mellom fylkeskommuner og mellom private. I noen fylkeskommuner var startlønn i overkant av 500 000, mens i andre var det nærmere 650 000. I det private kan startlønnen være enda høyere. 

Arbeidstiden er super! Selv om det kan hende at du har akuttvakt noen helger/røddager, som gjør du ikke kan reise bort. 

Studiet er tungt de siste årene, etter man begynner med kliniske fag på tredje året.

Medisinstudiet er nok mer interessant å studere, og noe mer fleksibelt. Mens å jobbe som tannlege har noen fordeler mtp stress, ansvar og arbeidstid. 

Lykke til med valget av studiet🙂

 

Anonymkode: 582e7...879

Hei, takk for svar! Angrer du på studievalget etter endt studietid? Hva synes du var den største barrieren å komme over i løpet av studietid? Yrket er jo på mange måter et håndtverk; hvordan synes du den praktiske delen gikk? Jeg er redd for at jeg ikke duger nok og ikke besitter disse finmotoriske egenskapene. Hvordan kan jeg i det hele tatt vite at jeg takler dette? Har hørt at de to første årene er kun teori, så det er litt kjipt å vente 2 år for å se om man tåler det praktiske? 

Er det forresten vanskelig å skaffe seg erfaring i løpet av studietid? Selv har jeg ingen kontakter i det miljøet.

Anonymkode: 047ff...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.6.2018 den 7.27, AnonymBruker skrev:

Det er ingen regulering av hvor mange tannleger som er aktive (jf. Fastleger) og det kommer for mange som utdannes utenfor Norge. Dette kombinert med bedre tannhelse (i forhold til den eldste generasjoner med mye gebiss, proteser etc) fører til at det vil bli for mange tannleger. Så med mindre du er villig til å flytte på deg, ikke sikkert det e en innertier...

Anonymkode: 0cad7...619

Dette visste jeg ikke... Takk for å kaste lys på denne siden! 

Anonymkode: 047ff...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 24.6.2018 den 13.53, AnonymBruker skrev:

Hei, takk for svar! Angrer du på studievalget etter endt studietid? Hva synes du var den største barrieren å komme over i løpet av studietid? Yrket er jo på mange måter et håndtverk; hvordan synes du den praktiske delen gikk? Jeg er redd for at jeg ikke duger nok og ikke besitter disse finmotoriske egenskapene. Hvordan kan jeg i det hele tatt vite at jeg takler dette? Har hørt at de to første årene er kun teori, så det er litt kjipt å vente 2 år for å se om man tåler det praktiske? 

Er det forresten vanskelig å skaffe seg erfaring i løpet av studietid? Selv har jeg ingen kontakter i det miljøet.

Anonymkode: 047ff...af5

bump!

Anonymkode: 047ff...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...