Gå til innhold

Vegetarmat, for nybegynnere

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser vegansk som regel, men er jeg på ferie/restaurant el får jeg nok i meg litt egg/melk, fordi det sikkert noen ganger er litt smør eller en melkeskvett i det jeg spiser. Derfor sier jeg ikke jeg er veganer, men jeg lever 99% vegansk. 

Anonymkode: b25b1...ad5

99% plantebasert i så fall :) Veganisme omhandler ikke bare kosthold :)

Anonymkode: 3269e...de4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Feil. Veldig mange kokesjokolader innholder tørrmelk

Og nei man er ikke et grusomt menneske hvis man et vegetarianer,men hvis man blir der pga dyrevelferd og et vel viten om hva som foregår i meieri og eggindustriene er man en hykler

Coop sin mørke kokesjokolade er eneste veganske jeg har funnet.

Anonymkode: 593bb...ecc

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dronningsjokolade pleide i alle fall å være helt vegansk, men i 2016 eller 2017 begynte de å tilsette tørrmelk 

Anonymkode: fdf50...97d

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dronningsjokolade pleide i alle fall å være helt vegansk, men i 2016 eller 2017 begynte de å tilsette tørrmelk 

Anonymkode: fdf50...97d

Huff da, det var jeg ikke klar over. Hvorfor må Freia gjøre det vanskeligere for alle som prøver å unngå melk, også nå som det er blitt mer fokus på fri-for-mat.

Anonymkode: 3e38f...2de

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff da, det var jeg ikke klar over. Hvorfor må Freia gjøre det vanskeligere for alle som prøver å unngå melk, også nå som det er blitt mer fokus på fri-for-mat.

Anonymkode: 3e38f...2de

Kjøp Coop sin. Mye billigere og faktisk mye bedre også :)

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men da er man plantebasert :) Veganisme har jo en klar definisjon,men det betyr jo ikke at den ene er mere perfekt enn den andre 😀

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

99% plantebasert i så fall :) Veganisme omhandler ikke bare kosthold :)

Altså, way to go med å få flere til å få øynene opp for veganisme (eller plantebasert for den saks skyld). Du ekskluderer de som faktisk gjør sin del, for å få med flere må det jo være inkluderende. Jeg er veganer da jeg faktisk ikke bruker eller spiser noe som kommer fra dyrene. Jeg har alltid hatt respekt for alt levende og hadde tatt avstand til pels, skinn og slikt lenge før jeg sluttet å spise kjøtt/melk/egg. Men jeg preker ikke om det, jeg går ikke i demonstrasjoner eller prakker mitt syn over på andre. At jeg sluttet ned animalske produkter grunnet helsen betyr ikke at jeg ikke føler meg bra for å redde miljøet og dyrene i tillegg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

- Belgvekster (linser, bønner, kikerter) - God proteinkilde, rikt på jern og fiber. Bruker f.eks. linser i taco istedenfor kjøttdeig. Belgvekster er godt i gryteretter, gjerne sammen med ris. Er også godt med ristede kikerter som snacks (oppskrift på nett). 
Andre proteinkilder: Havregryn, nøtter, fullkornsprodukter (som brød, pasta etc.)

- Pålegg: Peanøttsmør, vegetarpostei etc. 

- Selvsagt frukt og grønt. Jeg er glad i å lage ovnsbakte potetbåter med krydder.

- Næringsgjær! 

- Oumph!-ferdigpizza 

Hvis du ikke spiser eller spiser lite egg, bør du være obs på a-vitamin. Da er det viktig å jevnlig spise rød paprika/gulrot/søtpotet, gjerne sammen med en fettkilde (øker opptaket av a-vit). 

Du bør ta d-vitamintilskudd i vinterhalvåret. Dette anbefaler Helsemyndighetene for alle nordmenn, vegetarianer eller ei. Drikker du lite kumelk, bør du ta jodtilskudd. Kan også være greit å ta tilskudd av B12 for å være på den sikre siden, selv om du kanskje spiser andre animalske produkter enn kjøtt. Ellers bør du være obs på jern - c-vitamin øker jernopptaket, mens kalsium og koffein hemmer opptaket. Kan derfor være lurt å f.eks. spise en appelsin til et jernrikt måltid.

Anonymkode: e2785...dd5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Inwe skrev:

Altså, way to go med å få flere til å få øynene opp for veganisme (eller plantebasert for den saks skyld). Du ekskluderer de som faktisk gjør sin del, for å få med flere må det jo være inkluderende. Jeg er veganer da jeg faktisk ikke bruker eller spiser noe som kommer fra dyrene. Jeg har alltid hatt respekt for alt levende og hadde tatt avstand til pels, skinn og slikt lenge før jeg sluttet å spise kjøtt/melk/egg. Men jeg preker ikke om det, jeg går ikke i demonstrasjoner eller prakker mitt syn over på andre. At jeg sluttet ned animalske produkter grunnet helsen betyr ikke at jeg ikke føler meg bra for å redde miljøet og dyrene i tillegg.

Deg om det!

Men å si man er veganer hvis man ikke lever etter definisjonen blir det samme som å si at man er vegetarianer,men spiser fisk.

Igjen handler det ikke om å være perfekt,men å kalle en spade for en spade. Det er slitsomt å måtte forklare hele tiden fordi de som ikke er veganere sier de er det.

Eksempel jammen jeg kjenner en annen som er veganer og hen bruker ull,eller hvorfor ikke honning venninnen min er veganer og hun bruker honning.  

Mem foklar meg gjerne hvorfor du har et behov for å kalle deg noe du ikke er?

Og det er ikke jeg som ekskludere. Veganisme har en klar definisjon. Det var ikke jeg som og det er ikke noe klubb som man blir medlem av. 

Jeg er veganere ene og alene for dyrene. Og jeg er aktivist og har ved hjelp av det åpnet flere øyne. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

- Belgvekster (linser, bønner, kikerter) - God proteinkilde, rikt på jern og fiber. Bruker f.eks. linser i taco istedenfor kjøttdeig. Belgvekster er godt i gryteretter, gjerne sammen med ris. Er også godt med ristede kikerter som snacks (oppskrift på nett). 
Andre proteinkilder: Havregryn, nøtter, fullkornsprodukter (som brød, pasta etc.)

- Pålegg: Peanøttsmør, vegetarpostei etc. 

- Selvsagt frukt og grønt. Jeg er glad i å lage ovnsbakte potetbåter med krydder.

- Næringsgjær! 

- Oumph!-ferdigpizza 

Hvis du ikke spiser eller spiser lite egg, bør du være obs på a-vitamin. Da er det viktig å jevnlig spise rød paprika/gulrot/søtpotet, gjerne sammen med en fettkilde (øker opptaket av a-vit). 

Du bør ta d-vitamintilskudd i vinterhalvåret. Dette anbefaler Helsemyndighetene for alle nordmenn, vegetarianer eller ei. Drikker du lite kumelk, bør du ta jodtilskudd. Kan også være greit å ta tilskudd av B12 for å være på den sikre siden, selv om du kanskje spiser andre animalske produkter enn kjøtt. Ellers bør du være obs på jern - c-vitamin øker jernopptaket, mens kalsium og koffein hemmer opptaket. Kan derfor være lurt å f.eks. spise en appelsin til et jernrikt måltid.

Må legge til: Kjøtterstatning

Mange bruker ikke dette og selv bruker jeg det sjeldent - er mest glad i belgvekster. Men f.eks. ved grilling synes jeg det er veldig greit å grille noen vegetarpølser. Foretrekker de fra Anamma, aller helst chorizo, men de vanlige er også kjempegode.

Jeg er også veldig glad i filetbitene fra Hälsans Kök. Smaker nokså likt kylling. Bruker det f.eks. i pitabrød eller i "kylling"salat.

Ellers har Veganmisjonen, vegetarbloggen og greenbonanza gode oppskrifter tilgjengelig på nett!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Nei! 

Veganisme er et etisk standpunkt og en levemåte basert på respekt for alt levende, dyr inkludert. Veganere har et plantebasert kosthold og unngår all mat av animalsk opprinnelse. Det vil si at dietten ekskluderer kjøtt, fisk, skalldyr, egg, meieriprodukter og honning, og andre ingredienser som stammer fra dyr. Veganere unngår også å benytte dyreprodukter som lærpelsullsilke osv. og veganere unngår å støtte produksjonsformer som utnytter dyr, så langt det er mulig. 

Veganere støtter ikke dyreforsøk og unngår produkter som er fremstilt ved bruk av forsøk på dyr, som kosmetikk, hudpleie- og husholdningsartikler. Veganere støtter heller ikke underholdningstjenester som baserer seg på utnytting av dyr, som sirkus, akvarier og kommersielle dyrehager. Veganere er også imot pelsdyrindustrien og alle former for jakt og fangst.

Ok veganerpolitiet. Men hva skal jeg si til folk når jeg skal fortelle dem hva jeg spiser da? Ikke alle som forstår "plantebasert".

Av den lista der så spiser jeg honning og går med skinnklær og ullklær til opplysning.

(Og veganere er heller ikke helt veganere da de aller fleste bruker medikamenter og vaksiner som er testet på dyr.)

Anonymkode: c746d...226

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok veganerpolitiet. Men hva skal jeg si til folk når jeg skal fortelle dem hva jeg spiser da? Ikke alle som forstår "plantebasert".

Av den lista der så spiser jeg honning og går med skinnklær og ullklær til opplysning.

(Og veganere er heller ikke helt veganere da de aller fleste bruker medikamenter og vaksiner som er testet på dyr.)

Ja du sier plantebasert,for det er det du er. 

Og seriøst vaksine og medikament argumentet? 

Definisjon:

Veganism is a way of living which seeks to exclude, as far as is possible and practicable, all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing or any other purpose.

Og medikamenter faller innunder dette. Så lenge vi ikke lever i en vegansk verden er det ikke mulig å unngå alt 100%. Og en syk eller død veganer gjør ingen nytte for dyrene.  Og det et stor forskjell på det vs det å bruke animalske produktet som man faktisk kan unngå og som man strengt talt ikke behøver.

Og veganpoliti er en barnslig hersketeknikk. Definisjonen er som den er.

Det blir det samme som f.eks cøliaki. Selvom man er ømfintlig mot gluten så er ikke det det samme som å ha cøliaki. Cøliaki er en sykdom med klare kriterier ikke noe man kan si at man har bare fordi det passer en selv best

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Odense 55% og 70% er også veganske - og veldig gode! :Nikke:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, FantasDick skrev:

Odense 55% og 70% er også veganske - og veldig gode! :Nikke:

Da lærte jeg noe nytt,men nå bor jeg på et lite sted og har ikke sett de på noen butikk så da er det nok ikke så rart :)

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da lærte jeg noe nytt,men nå bor jeg på et lite sted og har ikke sett de på noen butikk så da er det nok ikke så rart :)

Topp! De har de på den ene nærbutikken her, lita bygd med 1500 innbyggere. Liker de veldig godt, men de er litt dyre så ikke så ofte jeg spanderer på meg. :fnise:

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, FantasDick skrev:

Topp! De har de på den ene nærbutikken her, lita bygd med 1500 innbyggere. Liker de veldig godt, men de er litt dyre så ikke så ofte jeg spanderer på meg. :fnise:

Nå synes jeg Coop sin er veldig god,men skal definitivt teste ut den hvis jeg kommer over den :)

• Liker 1
Skrevet (endret)
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Deg om det!

Men å si man er veganer hvis man ikke lever etter definisjonen blir det samme som å si at man er vegetarianer,men spiser fisk.

Igjen handler det ikke om å være perfekt,men å kalle en spade for en spade. Det er slitsomt å måtte forklare hele tiden fordi de som ikke er veganere sier de er det.

Eksempel jammen jeg kjenner en annen som er veganer og hen bruker ull,eller hvorfor ikke honning venninnen min er veganer og hun bruker honning.  

Mem foklar meg gjerne hvorfor du har et behov for å kalle deg noe du ikke er?

Og det er ikke jeg som ekskludere. Veganisme har en klar definisjon. Det var ikke jeg som og det er ikke noe klubb som man blir medlem av. 

Jeg er veganere ene og alene for dyrene. Og jeg er aktivist og har ved hjelp av det åpnet flere øyne. 

Men jeg bruker jo ikke ull eller honning. Jeg følger alle reglene, men hovedgrunnen min er helse. Så derfor er jeg ikke veganer? 

Endret av Inwe
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Inwe skrev:

Men jeg bruker jo ikke ull eller honning. Jeg følger alle reglene, men hovedgrunnen min er helse. Så derfor er jeg ikke veganer? 

Da har jeg misforstått deg. Så lenge du lever vegansk på alle områder (ref definisjonen) og ikke bare når det kommer til kost er du selvsagt veganer :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Ja du sier plantebasert,for det er det du er. 

Og seriøst vaksine og medikament argumentet? 

Definisjon:

Veganism is a way of living which seeks to exclude, as far as is possible and practicable, all forms of exploitation of, and cruelty to, animals for food, clothing or any other purpose.

Og medikamenter faller innunder dette. Så lenge vi ikke lever i en vegansk verden er det ikke mulig å unngå alt 100%. Og en syk eller død veganer gjør ingen nytte for dyrene.  Og det et stor forskjell på det vs det å bruke animalske produktet som man faktisk kan unngå og som man strengt talt ikke behøver.

Og veganpoliti er en barnslig hersketeknikk. Definisjonen er som den er.

Det blir det samme som f.eks cøliaki. Selvom man er ømfintlig mot gluten så er ikke det det samme som å ha cøliaki. Cøliaki er en sykdom med klare kriterier ikke noe man kan si at man har bare fordi det passer en selv best

Beklager, jeg mente veganermilitsen. Tror ikke jeg har lyst å være en del av den gjengen ved nærmere ettertanke.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, jeg mente veganermilitsen. Tror ikke jeg har lyst å være en del av den gjengen ved nærmere ettertanke.

Buhu en veganer var slem mot meg så da lar jeg det gå utover dyrene 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...