Gå til innhold

Norwegian - baggasje spørsmål.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er en familie på fire som skal reise med Norwegian. Vi har hver av oss lov å ha 20 kg. Vi har hver av oss hver vår koffert. Om mannen min har 10 kilo i sik koffert - kan jeg da feks ha 30. Eller betyr reglene at det er per person maks 20 og ikke kan fordeles over oss alle fire? 

Anonymkode: 2cdce...9fd

Videoannonse
Annonse
Gjest Dævendøtte
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er en familie på fire som skal reise med Norwegian. Vi har hver av oss lov å ha 20 kg. Vi har hver av oss hver vår koffert. Om mannen min har 10 kilo i sik koffert - kan jeg da feks ha 30. Eller betyr reglene at det er per person maks 20 og ikke kan fordeles over oss alle fire? 

Anonymkode: 2cdce...9fd

Nei, en koffert skal kun veie max 20 kg. Veier den ene kofferten 30 kg, må 10 kg fordeles på de andre koffertene. 

Gjest padawan
Skrevet

Jeg har opplevd det motsatte av Dævendøtte. Jeg hadde en diger trillekoffert som veide nesten 40 kilo men det var den eneste bagasjen vi sjekket inn. Vi hadde ellers med håndbagasje. Det er mulig bakkemanskapet gav litt slack ettersom vi hadde en kolli på så mange mennesker.

Skrevet

Jeg har vært borti at vi måtte omfordele ting i bagasjen, selv om en av oss hadde under vektgrensen og en bare var rett over.

Typ; en har 15 kilo, den andre hadde 22. Da måtte vi fordele 2 kilo over i den første kofferten, selv om det var snakk om noen få kilo.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd de som veldig firkantig på Gardemoen iallefall. Jeg hadde betalt for to kolli, der en var 23 og den andre 16. Selvom kiloene ikke oversteg antall kilo keg hadde kjøpt, fikk jeg likevel beskjed om å flytte over mellom baggene eller betale overvekt for den på 23

Anonymkode: f6db1...2ce

Skrevet

Hver koffert kan veie maks 20 kg, så dere kan ikke ha f.eks. tre kolli med 30+30+20=80 kg.  Eller dere kan det, men da må dere betale for 10 kg overvekt på hvert av kolliene som veier 30 kg, totalt 1.800 kr (20 kg x 90 kr/kg = 1.800 kr). Altså er det billigste og greieste å sørge for at dere fordeler bagasjen så hvert kolli veier maks 20 kg.

Forøvrig er maksvekt for et kolli 32 kg. Hadde koffert som veide 33 kg engang og måtte fjerne 1 kg før jeg fikk lov til å betale overvekt for de resterende 12 og deretter fikk sjekket inn. Kofferten ble fikk en ekstra tag, med teksten "Heavy". Dama i innsjekkingsskranken begrunnet det med at stuerene som håndterer bagasjen ikke skulle løfte kolli over 32 kg. Skal sies at det var med Lufthansa og ikke Norwegian, så mulig det er andre årsaker til begrensningen hos dem, men den er nå der uansett. 

Les mer på Norwegian.no. Klippet derfra:

Sitat

Størrelse- og vektgrenser

Når du gjør deg klar til turen, må du passe på vekt og størrelse på bagasjen din.

• Hvert enkelt kolli må ikke veie mer enn 32 kg eller mindre enn 2 kg.
  • Bagasjen din må ikke veie mer enn 64 kg til sammen.
  • Hvert enkelt kolli kan ikke være større enn 250 x 79 x 112 cm (lengde x høyde x bredde), og den totale omkretsen kan ikke overstige 300 cm.

Overvekt

Du må betale for overvekt hvis du tar med deg mer enn to kolli eller har kolli som veier over 20 kg. Prisen for overvekt er 90 NOK  per kilo per strekning.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært borti begge deler, så det kommer helt an på hvem du møter i skranken

Anonymkode: fd68c...349

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært borti begge deler, så det kommer helt an på hvem du møter i skranken

Anonymkode: fd68c...349

Det enkleste er uansett å sørge for at man er innenfor regelverket, så slipper man noe styr om man møter en som ikke er fleksibel. Det har dessuten ikke bare med hvem man møter i skranken, hvor fullt flyet er og hvor mye cargo de skal ha med spiller også inn. Smekkfullt fly med mye cargo = streng håndheving av bagasjeregler, både innsjekket og håndbagasje pga plass/vektbegrensinger. 

Anonymkode: 04e3b...f00

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...