Gå til innhold

Er det noen som er flink med stoffarge?


ops2

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg syr et kostyme, og vil at det skal se bra ut uten å koste altfor mye.

Jeg vill ha ull i kjolen, men 100% ull, koster mye mer enn en blanding med 80% ull/20% polyester.

Jeg finner heller ikke rett farge. Jeg vil ha okergul. Kan jeg prøve å farge stoffet: https://www.stoffogstil.no/metervarer/ull/ullfilt-melert/ullfilt-froeskall-forekommer-natur

og vil bare ull ta opp farge? Hva skjer med polyesterfibrene? Vil stoffet bli gult, men lys gul, ikke oker?

Selges det andre farger enn Dylon i Norge? Jeg synes denne fargen, Old Gold, ser ut som det jeg vil ha.

image.png.bf612e576dabcd5dcde672e2a12b1e60.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg farget mye tøy før. Bomull tok absolutt best til seg farge, og ble holdbart. Jeg farget en genser i blandingen bomull/polyester og den ble melert i fargen, så det var tydelig at kun bomull tok opp den nye fargen.

Tror nok ren ull vil være best å farge, og har lest her inne at det finnes tøyfarger som selges på renseri. Har ikke spurt etter dem selv, så kan ikke garantere at det er vanlig. Jeg har bare brukt den typen som ble solgt på butikker og i fargehandel. 

Anonymkode: 063b5...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg skal sy en viking selekjole. Jeg skal ha underkjole i ganske tynn hvit bomull som jeg har farget med te, så den har litt patina.

Jeg vil helst ikke ha bomull i overkjolen også, synes det ser for enkelt ut. Jeg sjekket akkurat hos Stoff & Stil, og selv bunadsullen deres er bare 70% ull. Så spørs det hvor mye penger jeg vil bruke, da.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, ops2 skrev:

Takk for svar. Jeg skal sy en viking selekjole. Jeg skal ha underkjole i ganske tynn hvit bomull som jeg har farget med te, så den har litt patina.

Jeg vil helst ikke ha bomull i overkjolen også, synes det ser for enkelt ut. Jeg sjekket akkurat hos Stoff & Stil, og selv bunadsullen deres er bare 70% ull. Så spørs det hvor mye penger jeg vil bruke, da.

 

Jeg har sydd en sid og vid kjole til rollespill for mange år siden, den var i grå ullblanding såvidt jeg husker. Kjøpte stoff i en lokal butikk som er nedlagt nå dessverre, tror det var blanding ull og noe annet,  mener å huske at jeg valgte bort merinoull fordi det var så himla dyrt. Kjolen skulle brukes om vinteren ute så den måtte være varm, og den ble varm nok med svart strikket stort sjal utenpå. 

Håper du finner noe brukbart! Høres gøy ut å sy en slik kjole. 

Kanskje du kan finne noe her?  janus ullstoff

 

Anonymkode: 063b5...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bor du?

Jeg har kjøpt ullstoff fra Rainbow tekstil. De holder til i Oslo. Ellers selger de ull på tekstil.no. Jeg handler også mye stoff fra http://korps.e-line.nu/ . Men jeg er mye i Sverige, så bestiller dit. Blir vel toll til Norge??

Eller så kan du kjøpe ullpledd på KID. Kjøp av de tynneste. De har vært på tilbud til 200kr per pledd lenge nå, tror de er det enda. De funker kjempefint til selekjole:) Og er i 100% ull. Jeg har noen pledd selv. Holder på med en tunika-kjole, og kjenner noen som har lagd selekjole av de. 

Har ikke så mye erfaring fra stoff-farging dessverre, men ville kommentere likevel. :) 

Anonymkode: b1cea...388

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.6.2018 den 17.48, ops2 skrev:

Takk for svar. Jeg skal sy en viking selekjole. Jeg skal ha underkjole i ganske tynn hvit bomull som jeg har farget med te, så den har litt patina.

Jeg vil helst ikke ha bomull i overkjolen også, synes det ser for enkelt ut. Jeg sjekket akkurat hos Stoff & Stil, og selv bunadsullen deres er bare 70% ull. Så spørs det hvor mye penger jeg vil bruke, da.

 

Du kan også sjekke ut skaar tekstil, de har metervare i flere forskjellige typer ull, inklusiv de som passer best til selekjoler.

http://tekstil.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...