Gå til innhold

Spiser jeg for mye brød?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg elsker brød, og har alltid spist mye av det. Typisk kosthold for meg er:

Frokost - 2 brødskiver med ost, tomat og karse eller andre urter

Lunsj - 2 skiver med et egg, salat med ulike grønnsaker

Banan og tørket frukt og/el nøtter før trening

Middag - vanlig middagsmat, ofte vegetarisk. Mye grønt

Kvelds - 2 skiver med ulikt pålegg

Spiser surdeigsbrød, speltbrød, kornbrød eller annet brød av god kvalitet. Men er det for mye? Og hva er det som er så ille med brød nå igjen? Hva kan jeg eventuelt bytte det ut med? Knekkebrød metter ikke like godt syns jeg. 

Jeg trener annenhver dag. Løper 40-50 km i uken + 2 styrkeøkter. Er normalvektig, og skal ikke ned i vekt.

Anonymkode: 82aa9...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du lenge du føler deg bra, ikke legger på deg, har grei avføring etc så ser jeg ingen problemer med det. Du varierer pålegget godt :)

Anonymkode: 8980c...11b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du trener mye cardio så er karboer viktig. Her strides folk, men da jeg prøvde meg på lavkarbo for noen år siden, så gikk jeg ned i vekt men hadde null energi til å trene. Musklene var svake og vonde. Nå løper jeg masse, og er helt avhengig av å få nok brensel fra karbs til å prestere. Brød, pasta eller annet korn er hipp som happ så lenge du har et balansert kosthold ellers. Og det har du jo. 

"A few years ago, for example, researchers at Liverpool John Moores University tracked the diets of 257 runners during the final five weeks before the London Marathon. Those runners who ate the most carbs during this period completed the marathon on average 13.4 percent faster than the rest, irrespective of gender, age, body weight, training volume and marathon experience" http://running.competitor.com/2017/04/nutrition/new-rules-carbs-runners_163962

Anonymkode: 02432...95a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normal brødmengde for kvinner med ganske tradisjonelt norsk kosthold. Men totalen din kan være kaloriunderskudd. Du får nok i deg max 2000 kalorier på det der. 

Anonymkode: e9037...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du begynt å lure på om et kosthold du liker, som holder deg normalvektig med ditt aktivitetsnivå og som gir deg matglede bør endres?

Anonymkode: 9d384...6d1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt normal brødmengde for kvinner med ganske tradisjonelt norsk kosthold. Men totalen din kan være kaloriunderskudd. Du får nok i deg max 2000 kalorier på det der. 

Anonymkode: e9037...ad5

Jeg vet ikke hvor mange kalorier jeg får i meg, men har en stabil vekt, så regner med det er nok. 

Anonymkode: 82aa9...352

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har du begynt å lure på om et kosthold du liker, som holder deg normalvektig med ditt aktivitetsnivå og som gir deg matglede bør endres?

Anonymkode: 9d384...6d1

Fordi jeg leser at for mye brød ikke er bra

Anonymkode: 82aa9...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du har vekten du ønsker, ikke går å føler deg full og oppblåst og har normal avføring så er det da ikke noe galt med brød :) å du er flink til å variere pålegg også ser det ut til 

Anonymkode: fbc5b...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du trener mye cardio så er karboer viktig. Her strides folk, men da jeg prøvde meg på lavkarbo for noen år siden, så gikk jeg ned i vekt men hadde null energi til å trene. Musklene var svake og vonde. Nå løper jeg masse, og er helt avhengig av å få nok brensel fra karbs til å prestere. Brød, pasta eller annet korn er hipp som happ så lenge du har et balansert kosthold ellers. Og det har du jo. 

"A few years ago, for example, researchers at Liverpool John Moores University tracked the diets of 257 runners during the final five weeks before the London Marathon. Those runners who ate the most carbs during this period completed the marathon on average 13.4 percent faster than the rest, irrespective of gender, age, body weight, training volume and marathon experience" http://running.competitor.com/2017/04/nutrition/new-rules-carbs-runners_163962

Anonymkode: 02432...95a

Det har jeg også erfart. Presterer bedre på trening etter mye karbo. Spesielt før et løp

Anonymkode: 82aa9...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så lenge du har vekten du ønsker, ikke går å føler deg full og oppblåst og har normal avføring så er det da ikke noe galt med brød :) å du er flink til å variere pålegg også ser det ut til 

Anonymkode: fbc5b...3ed

Takk 🙂

Anonymkode: 82aa9...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg leser at for mye brød ikke er bra

Anonymkode: 82aa9...352

Og hvor er det du leser at for mye ikke er bra?

Og hva er "for mye"?

Du har vel ikke forlest deg på bloggere som er nærmest religiøst frelst på karboaskese?

Anonymkode: 9d384...6d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niks ikke for mye:) om jeg først skal spise brød, spiser jeg en 6-7 i gangen. (Er godt innenfor normalvektig, og bygger muskler.) ettersom det er det totale inntaket som teller!

Anonymkode: 588ca...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg elsker brød, og har alltid spist mye av det. Typisk kosthold for meg er:

Frokost - 2 brødskiver med ost, tomat og karse eller andre urter

Lunsj - 2 skiver med et egg, salat med ulike grønnsaker

Banan og tørket frukt og/el nøtter før trening

Middag - vanlig middagsmat, ofte vegetarisk. Mye grønt

Kvelds - 2 skiver med ulikt pålegg

Spiser surdeigsbrød, speltbrød, kornbrød eller annet brød av god kvalitet. Men er det for mye? Og hva er det som er så ille med brød nå igjen? Hva kan jeg eventuelt bytte det ut med? Knekkebrød metter ikke like godt syns jeg. 

Jeg trener annenhver dag. Løper 40-50 km i uken + 2 styrkeøkter. Er normalvektig, og skal ikke ned i vekt.

Anonymkode: 82aa9...352

Spis så mye brød du vil. Jeg spiser bare brød jeg, og jeg klarer meg fint ;)

Anonymkode: 5e066...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker kvaliteten på brødet er viktig når du spiser mye av det. Ikke kjøpe først price brød, liksom.

Jeg spiste kjempemye brød da jeg var i begynnelsen av 20-årene, men jeg begynte gradvis få masse luft i magen når jeg spiste det, og nå spiser jeg ikke brød i det hele tatt fordi jeg får mye luft i magen som varer i timer. 

Ellers er evt problemet med mye brødspising at du kanskje får i deg litt lite proteiner. Og pålegg som er prosessert er gjerne ikke det beste for magen (kommer an på hva det er selvsagt). 

Om du vil spise andre ting, så kan du for eks mose banan sammen med peanøttsmør og spise noen spiseskjeer av det. Mye protein, mettende og j godt. 

Om du er hjemme kan du koke noen linser sammen med grønnsaker (og div krydder). Enkelt, godt og næringsrikt. 

Linser og kokt ris er også godt. 

Anonymkode: 062c6...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne som siste AB bare bidrar til denne bekymringen. Hva er galt med First Price, har trådstarter luft i magen, trenger man å tenke på mettende mat når man er normalvektig og veldig aktiv, brød er en viktig proteinkilde når man spiser mye av det, hva gjør at egg, tomat, karse og ost er prosessert, mens most banan og peanøttsmør ikke er det?

Endret av Pringle
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Pringle said:

Sånne som siste AB bare bidrar til denne bekymringen. Hva er galt med First Price, har trådstarter luft i magen, trenger man å tenke på mettende mat når man er normalvektig og veldig aktiv, brød er en viktig proteinkilde når man spiser mye av det, hva gjør at egg, tomat, karse og ost er prosessert, mens most banan og peanøttsmør ikke er det?

Tvert imot, vi har alt for lenge undervurdert hva dårlig prosessert mat gjør med kroppen vår. Dårlig behandlet og prosessert korn er dårligere enn peanøttsmør som bare er knuste peanøtter (gjerne unngå de versjonene som har mye annet rart i seg)

https://www.nrk.no/ytring/den-nye-soppelmaten-1.14024813

Anonymkode: 062c6...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tvert imot, vi har alt for lenge undervurdert hva dårlig prosessert mat gjør med kroppen vår. Dårlig behandlet og prosessert korn er dårligere enn peanøttsmør som bare er knuste peanøtter (gjerne unngå de versjonene som har mye annet rart i seg)

https://www.nrk.no/ytring/den-nye-soppelmaten-1.14024813

Anonymkode: 062c6...769

Du vet at ris er korn, sant? Og at de aller, aller fleste typene er minst like prosessert som de fleste typer mel, gryn og kli. 

Anonymkode: 92177...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du vet at ris er korn, sant? Og at de aller, aller fleste typene er minst like prosessert som de fleste typer mel, gryn og kli. 

Anonymkode: 92177...3af

Når det gjelder brød kan det være andre stoffer i som bakteriene i magen tåler dårlig. Leste du linken? Derfor er det viktig med god kvalitet om man spiser mye brød

Brød er ikke bare malte korn og ingenting annet...

Anonymkode: 062c6...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det gjelder brød kan det være andre stoffer i som bakteriene i magen tåler dårlig. Leste du linken? Derfor er det viktig med god kvalitet om man spiser mye brød

Brød er ikke bare malte korn og ingenting annet...

Anonymkode: 062c6...769

Jeg vet hva et brød er og hva det inneholder/kan inneholde, men du snakket altså om dårlig behandlet og prosessert korn og jeg svarte deg altså på det. 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du angriper ts på disse tingene da hun såvidt jeg kan se spiser brød av god kvalitet, lite prosessert/uprosessert pålegg og akkurat de samme tingene som du anbefaler - banan og nøtter. 

Anonymkode: 92177...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge magen føles bra og du holder den vekta du ønsker, så ser jeg ikke noe problem ved å spise seks brødskiver. Det er vel relativt vanlig

Anonymkode: 68d77...11e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...