Gå til innhold

Plutselig soppinfeksjon etter mensen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri vært plaget med sopp. Ikke engang når jeg var gravid. Aldri. Ikke før forrige måned etter mensen. Og denne måneden etter mensen. 

Forstår det ikke. Jeg bruker menskopp, går ikke på pillen, bruker aldri truse, sover da også naken, bruker sjelden trange bukser, vasker kun med vann, ingen partner de siste månedene heller. Så jeg forstår det ikke. Hvorfor nå plutselig?? 

Anonymkode: ee16b...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Antibiotika? Vært syk? 

Anonymkode: 6453a...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tatt antibiotika eller vært syk. Varmt kan vi ikke si vi har det i nord. 

Så derfor er dette så rart... Kan kostholdet ha noe å si? Har alltid spist sunt, men har kuttet ut sukker nesten helt den siste tiden. Det er faktisk det eneste som er forandret... 

Anonymkode: ee16b...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reputation

Du har fått sopp to ganger etter mensen? Hardu ikke behandlet den første omgangen? Du kan ha reagert på den, eller at kuren ikke ble utført skikkelig, ble ferdig eller rett og slett bare var feil type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok kur etter forrige gang, alt bra og så kom neste periode og da også ny soppinfeksjon. Tok kuren helt ut sist gang. En uke etter at symptomene var borte. 

Anonymkode: ee16b...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan rengjør du menskoppen din? Hvordan oppbevarer du den? Bruker du truseinnlegg?

Anonymkode: b8eae...163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er en som har slitt myyye med soppinfeksjon tidligere, har vært hos gynekolog, på utallige legebesøk og brukt alle tilgjengelige medisiner. Etter disse seks årene der jeg i fjor klarte å knekke koden, har jeg lært at alle er forskjellige. Det som funker for meg funker ikke nødvendigvis for andre.

Gynekologen sa dette: Det trenger faktisk ikke være en bevisst grunn til at dette skjer. Det trenger ikke nødvendigvis å være noe du gjør galt mtp kosthold eller vasking. Det kan være kroppslige grunner, for eksempel endring i hormoner, men det vanligste er rett og slett at blod lager en annen pH-verdi i skjeden enn det som er den ideelle pH-verdien. Det er derfor dette kan skje etter mensen. Hun sa også at de som har slitt mye med det tidligere kan plutselig slutte å få det, tilsynelatende uten grunn, og omvendt. Men ja, jeg håper jo såklart at dette ikke blir en gjentakende greie for deg! Det kan jo være en tilfeldighet. Jeg ville dratt til fastlegen og snakket om dette, forhåpentligvis et han/hun en som forstår seg på slikt, og kan gi deg råd. Bare spør meg om du vil ha mine beste råd. Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.6.2018 den 14.00, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri vært plaget med sopp. Ikke engang når jeg var gravid. Aldri. Ikke før forrige måned etter mensen. Og denne måneden etter mensen. 

Forstår det ikke. Jeg bruker menskopp, går ikke på pillen, bruker aldri truse, sover da også naken, bruker sjelden trange bukser, vasker kun med vann, ingen partner de siste månedene heller. Så jeg forstår det ikke. Hvorfor nå plutselig?? 

Anonymkode: ee16b...0b0

Hei, sannsynligheten for å få sopp er større om du har hatt mensen rett før eller under, nedsatt immunforsvar eller om det er veldig varmt ute. Så om du hadde litt dårligere immunforsvar akkuratt da, det kan jo godt hende det, så er det grunnen. 

Jeg hadde det som du har nå, for to år siden. Det var på denne tiden, i varmen. Jeg hadde influensa og mensen og så fikk jeg dette samtidig. Man kan flere ganger ha litt dårlugere immunforsvar, uten å egentlig merke noe på det, så da var det nok det som var grunnen til at du fikk det. 

Altså, ikke bekymre deg. Det går over av seg selv. Jeg har ikke hatt det mer enn 1 gang, og det var for to år siden ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SnoopyBoy skrev:

Hei, sannsynligheten for å få sopp er større om du har hatt mensen rett før eller under, nedsatt immunforsvar eller om det er veldig varmt ute. Så om du hadde litt dårligere immunforsvar akkuratt da, det kan jo godt hende det, så er det grunnen. 

Jeg hadde det som du har nå, for to år siden. Det var på denne tiden, i varmen. Jeg hadde influensa og mensen og så fikk jeg dette samtidig. Man kan flere ganger ha litt dårlugere immunforsvar, uten å egentlig merke noe på det, så da var det nok det som var grunnen til at du fikk det. 

Altså, ikke bekymre deg. Det går over av seg selv. Jeg har ikke hatt det mer enn 1 gang, og det var for to år siden ;) 

Edit: Det behøver iikke nødvendigvis å ha noe med hygiene og vasking å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.6.2018 den 0.37, AnonymBruker skrev:

Hvordan rengjør du menskoppen din? Hvordan oppbevarer du den? Bruker du truseinnlegg?

Anonymkode: b8eae...163

Vaskes med intimsåpe morgen og kveld (når den tømmes) og kokes i 10 min når mensen er over. Bruker ikke truseinnlegg og vasker meg kun med vann. Har brukt kun vann de siste 10 årene. 

 

Anonymkode: ee16b...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.6.2018 den 13.52, Colorama skrev:

Hei! Jeg er en som har slitt myyye med soppinfeksjon tidligere, har vært hos gynekolog, på utallige legebesøk og brukt alle tilgjengelige medisiner. Etter disse seks årene der jeg i fjor klarte å knekke koden, har jeg lært at alle er forskjellige. Det som funker for meg funker ikke nødvendigvis for andre.

Gynekologen sa dette: Det trenger faktisk ikke være en bevisst grunn til at dette skjer. Det trenger ikke nødvendigvis å være noe du gjør galt mtp kosthold eller vasking. Det kan være kroppslige grunner, for eksempel endring i hormoner, men det vanligste er rett og slett at blod lager en annen pH-verdi i skjeden enn det som er den ideelle pH-verdien. Det er derfor dette kan skje etter mensen. Hun sa også at de som har slitt mye med det tidligere kan plutselig slutte å få det, tilsynelatende uten grunn, og omvendt. Men ja, jeg håper jo såklart at dette ikke blir en gjentakende greie for deg! Det kan jo være en tilfeldighet. Jeg ville dratt til fastlegen og snakket om dette, forhåpentligvis et han/hun en som forstår seg på slikt, og kan gi deg råd. Bare spør meg om du vil ha mine beste råd. Lykke til!

Endring i hormoner... Sluttet på pillen for et år siden og både hud og hår har tatt helt av siden da. Men er det ikke rart at jeg ikke har fått soppinfeksjon før forrige mnd? 

 

Vil gjerne høre dine beste råd :)

Anonymkode: ee16b...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.6.2018 den 15.01, SnoopyBoy skrev:

Hei, sannsynligheten for å få sopp er større om du har hatt mensen rett før eller under, nedsatt immunforsvar eller om det er veldig varmt ute. Så om du hadde litt dårligere immunforsvar akkuratt da, det kan jo godt hende det, så er det grunnen. 

Jeg hadde det som du har nå, for to år siden. Det var på denne tiden, i varmen. Jeg hadde influensa og mensen og så fikk jeg dette samtidig. Man kan flere ganger ha litt dårlugere immunforsvar, uten å egentlig merke noe på det, så da var det nok det som var grunnen til at du fikk det. 

Altså, ikke bekymre deg. Det går over av seg selv. Jeg har ikke hatt det mer enn 1 gang, og det var for to år siden ;) 

Ja, klart.. Immunforsvaret kan jo være svekket uten at man merker det, men to måneder på rad? 🤔

Her er det høstvær. Kjølig. Kaldt. Ikke ofte vi ser tosifret tall på temperaturmåleren dessverre. Så varmen kan jeg ikke skylde på 😂

Anonymkode: ee16b...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vaskes med intimsåpe morgen og kveld (når den tømmes) og kokes i 10 min når mensen er over. Bruker ikke truseinnlegg og vasker meg kun med vann. Har brukt kun vann de siste 10 årene. 

 

Anonymkode: ee16b...0b0

Oppbevares i den tøyposen den kom i. Tar ikke på den med fingrene når den er kokt, bruker rent tørkepapir. 

Anonymkode: ee16b...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.6.2018 den 11.30, AnonymBruker skrev:

Endring i hormoner... Sluttet på pillen for et år siden og både hud og hår har tatt helt av siden da. Men er det ikke rart at jeg ikke har fått soppinfeksjon før forrige mnd? 

 

Vil gjerne høre dine beste råd :)

Anonymkode: ee16b...0b0

Det er rart, ja. Det tar faktisk bare noen dager-en uke før hormonene stabiliserer seg etter p-piller. Men utfra egen erfaring kan ett eller annet i kroppen endre seg etter slutt med p-piller. Men jeg tror ikke at det har en sammenheng med det du prater om nå. Tror og håper på at det er en tilfeldighet.

Du har nok sikkert hørt at man skal prøve å holde seg til et moderat inntak av mat som inneholder gjær (fordi candida albicans, den typiske soppen, er en gjærsopp og fôres av det), karbohydrater (feks pasta, ris, potet), og sukker (gjelder til og med fruktsukker, men søtningsstoff er som regel greit for mange, feks Splenda og Stevia). Og så er det det med å sove med minst mulig klær, og lufte så mye som mulig, feks å bruke skjørt når det er sommer. Du sier jo at du bruker menskopp, og det har jeg ikke noe personlig erfaring med, men jeg tror ikke det er noe bra for miljøet i skjeden å ha noe som «blokkerer», men det er bare noe jeg tror, da. Man er jo forskjellig!

Og så kommer det som funker for meg, og det må du prøve deg fram med, fordi det kan være noen som reagerer på det. Jeg forklarer på en grundig måte, sånn bare i tilfelle 🙂

Det første er kokosolje, et fantastisk naturprodukt som er blant annet antifungoralt. (Dette forutsetter at man ikke er allergisk mot kokos, naturlig nok). Først og fremst er det å kjøpe en type som er virgin og uraffinert (Cocosa er et eksempel). Så er det å spise en spiseskje med det før hvert måltid. Og eventuelt kan du også smøre deg med det noen ganger om dagen for å lindre og behandle, om du tåler det. (Jeg synes det funker supert som glidemiddel også!)

Det andre er å kjøpe probiotika (som er såkakte melkesyrebakterier, bakterier vi har naturlig i tarmen, og noen av dem også i skjeden). Det er en spesiell type av disse bakteriene som heter Lactobacillus Acidophilus, som er den viktigste til dette formålet. Den jeg bruker og anbefaler er BioLife Bio-Dophilus (8 milliarder bakterier i hver kapsel). Det står anbefalt 1-2 kapsler om dagen, og du må finne ut hva som passer for deg. Den er litt dyr, men den er verdt det, synes jeg i hvert fall!

Det finnes også vaginalkapsler på apoteket som kan virke forebyggende (når man ikke allerede har sopp, altså). De heter Vivag, og inneholder to andre Lactobacillus-grupper, som også er gunstig for miljøet.

Om du opplever (bank i bordet) å få flere infeksjoner, fire eller flere i løpet av et år, kan man få resept på «langtids»-Diflucan fra legen, der du først tar tre kapsler i uka, og deretter én kapsel i uka i seks mnd. Dette er jeg også på nå 🙂

Jeg håper du finner dette nyttig og ønsker deg lykke til, og håper du slipper å slite med dette!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reputation

Hva med en evnt kjæreste? Har han blitt behandlet for sopp. For han kan gå lengre enn deg uten å ha symptomer, og gi det til deg etter kuren. 

Jeg ville også prøvd en annen type kur enn den du tok sist gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Husk at også partneren din må behandles etter soppinfeksjon, hvis ikke vil han resmitte deg. 

Det er vanlig med soppinfeksjon etter mens. Du kan prøve å forebygge ved å bruke vaginale melkesyrebakteriekapsler i ei uke etter hver mens. Selv om du bruker menskopp så forandrer mensen klimaet i skjeden. 

Anonymkode: 3e829...0bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal jeg komme med en "alternativ" forklaring og tilhørende råd, så hopp over om du ikke vil ha det. 

Ifølge Medical Medium er såkalte soppinfeksjoner forårsaket av streptokokker og ikke sopp. Soppen er tilstede, men det er streptokokkene som er selve grunnen. Leger tester vanligvis ikke for streptokokker ved denne tilstanden. Jeg vet ikke grunnen til at du plutselig har fått det, men jeg vet at når man begynner å spise renere kan man få oppblomstring av gamle symptomer og også plutselig nye symptomer på tilstander man har hatt i kroppen en stund. Så streptokokkene kan ha vært tilstede uten at du har hatt akkurat dette problemet før. Slike symptomer forsvinner igjen etter en stund om det er relatert til endring av kosten. Grunnen til at det skjer etter menstruasjon kan være at immunforsvaret blir litt svekket akkurat under mensen, da mye energi i kroppen går til reproduksjonssystemet da. Strep forårsaker også blant annet ørebetennelser, bihulebetennelser, urinveisinfeksjon, SIBO og kviser. Hvis man har tatt mye antibiotika som barn f.ex. kan man ha mere strep pga dette. Mange av stammene er nemlig antibiotikaresistente og ikke bare det, men de spiser antibiotika. De spiser også alle typer raffinert sukker, hvete, egg, melk...noe som forklarer hvorfor mange får mindre kviser om de kutter ut sukker og melkeproukter. Så hvis man tar bort dette kan man redusere problemet. Flere råd til hva som tar knekken på strep står i artikkelen. Deler dette fordi jeg vet at mange har blitt hjulpet av det. Selv har jeg ikke hatt såkalte soppinfeksjoner siden jeg kuttet ut alt på unngå-lista og begynte å spise mer av det som dreper strep for to år siden, jeg hadde det ofte før.
 http://www.medicalmedium.com/blog/streptococcus-revealed

Anonymkode: 83dbe...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper det er menskoppen som smitter deg. Tilfeldig første gang, men smitten er overbragt til andre gang. Koking dreper nemlig ikke soppsporer, og når du dytter inn igjen menskopper våkner de til liv og koser seg i et varmt og fuktig miljø. For å drepe sporer kreves høyere temperatur enn kokepunktet for vann. Hvis du fremdeles vil bruke menskopp ville jeg investert i en ny. 

Anonymkode: 5ca5c...a4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.6.2018 den 9.34, AnonymBruker skrev:

Jeg tipper det er menskoppen som smitter deg. Tilfeldig første gang, men smitten er overbragt til andre gang. Koking dreper nemlig ikke soppsporer, og når du dytter inn igjen menskopper våkner de til liv og koser seg i et varmt og fuktig miljø. For å drepe sporer kreves høyere temperatur enn kokepunktet for vann. Hvis du fremdeles vil bruke menskopp ville jeg investert i en ny. 

Anonymkode: 5ca5c...a4f

Jaha... Så du mener at truser som vaskes langt under kokepunktet kan gjøre at du smitter deg selv igjen? ... Det høres ikke rett ut 😛

Anonymkode: 042d7...979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...