Gå til innhold

Sunne middager


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg trenger litt tips til middager som er sunne.  

(Har en kresen samboer som ikke liker feks grønnsaker, så syns middager er så vanskelig) :) 

 

til 3 personer(2 voksne og et barn på 2,5)

Anonymkode: 15320...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Problemet er problemstillingen din. Hva er en sunn middag? Er det din jobb å få din samboer til å spise grønnsaker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er vel at barnet får gode matvaner, så lag sunne middager med fisk og kylling, masse grønnsaker, fullkornpasta /poteter eller kikkerter/bønner/linser. Ha alltid frukt, bær og nøtter til mellommåltid. Lag smoothier, hjemmelagde knekkebrød etc etc, det er så mye god mat! Samboeren får bare ta seg en skive om han ikke blir mett av middagen om han ikke spiser grønnsaker, men husk at eksempelets makt er mye større enn at man forteller barnet at h*n må spise grønnsakene sine. Jammen pappa spiser jo ikke, ser/sier barnet! Ikke bra! 

På matprat.no kan du sortere på Sunn mat:

https://www.matprat.no/oppskrifter/#2/sunn//////////new/

Anonymkode: 32eac...c5c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pringle skrev:

Problemet er problemstillingen din. Hva er en sunn middag? Er det din jobb å få din samboer til å spise grønnsaker?

Det har jeg aldri sagt.  

Jeg tenker på mat der grønnsakene kan lages litt på siden feks. Det kan da ikke være så vanskelig å forstå :) 

En sunn middag der man får i seg mye god næring, lite karbohydrater feks.  Jeg vil lage sunne middager på vegne av meg og barnet vårt, hva min samboer velger å spise å ikke bryr jeg meg ikke om, men jeg vil lage middager sunnere der det går. 

Anonymkode: 15320...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det viktigste er vel at barnet får gode matvaner, så lag sunne middager med fisk og kylling, masse grønnsaker, fullkornpasta /poteter eller kikkerter/bønner/linser. Ha alltid frukt, bær og nøtter til mellommåltid. Lag smoothier, hjemmelagde knekkebrød etc etc, det er så mye god mat! Samboeren får bare ta seg en skive om han ikke blir mett av middagen om han ikke spiser grønnsaker, men husk at eksempelets makt er mye større enn at man forteller barnet at h*n må spise grønnsakene sine. Jammen pappa spiser jo ikke, ser/sier barnet! Ikke bra! 

På matprat.no kan du sortere på Sunn mat:

https://www.matprat.no/oppskrifter/#2/sunn//////////new/

Anonymkode: 32eac...c5c

Mini bryr seg heldigvis ikke om hva pappan spiser og ikke :) Han prøver så godt han kan å lære seg å like det, samboeren altså. 

Anonymkode: 15320...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du lure grønnsaker inn i mannen din da? F.eks. med en brokkolipai eller fløtegratinerte poteter med spinat mellom lagene? Ikke den sunneste middagen da 😛 

Anonymkode: 61c60...7a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan du lure grønnsaker inn i mannen din da? F.eks. med en brokkolipai eller fløtegratinerte poteter med spinat mellom lagene? Ikke den sunneste middagen da 😛 

Anonymkode: 61c60...7a0

Neei det tror jeg ikke, han ser det jo... :p

Anonymkode: 15320...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Neei det tror jeg ikke, han ser det jo... 😛

Anonymkode: 15320...516

Men det smaker jo ikke grønnsaker 😕 Hva med tomatsuppe der man har oppi søtpotet eller gulrot før man brukes stavmikseren? Eller hjemmelagte fiskekaker hvor man har oppi en mos av grønnsaker? Frokostmuffins slår aldri feil selv om det er synlige grønnsaker :) 

Anonymkode: 61c60...7a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg aldri sagt.  

Jeg tenker på mat der grønnsakene kan lages litt på siden feks. Det kan da ikke være så vanskelig å forstå :) 

En sunn middag der man får i seg mye god næring, lite karbohydrater feks.  Jeg vil lage sunne middager på vegne av meg og barnet vårt, hva min samboer velger å spise å ikke bryr jeg meg ikke om, men jeg vil lage middager sunnere der det går. 

Anonymkode: 15320...516

Grønnsaker er hovedsaklig karbohydrat, men du kan jo serverere grønnsaker/salat, kjøtt/fisk og poteter/ris/pasta hver for seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis mannen din ikke kan ha grønnsaker blandet i maten bør det vel være hans ansvar å tilberede egen spesialmat eller i det minste foreslå hva som kan fungere? Det et jo nesten umulig å blande frem gode smaker uten å nettopp blande.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man ikke like grønnsaker? De smaker jo så forskjellig. Jeg kan se at man feks ikke liker paprika, men da liker man kanskje løk eller bønner. 

Uansett, vil man lære seg å like noe må man spise det. Hvis din samboer vil lære seg det er det jo ypperlig å tilsette litt i maten (men ikke nok til at det smaker mye) slik vender man seg til smaken. Min mor har gjort dette mot min far med løk, chilli og oliven og nå spiser han alt. 

Tips til sunn mat blir vanskelig fra min side da jeg spiser vegansk og din mann ikke liker grønnsaker. Jeg slenger likevel med et forslag: falafler med hummus og pitabrød, fantstisk godt, sunt og billig! 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lag en god kjøttsaus, du kan ha i både løk, gulrot, søtpotet i små biter og tomat.  Og google gulasjsuppe, mange oppskrifter med både løk, paprika og tomat. Fiskegrateng med revet løk og revet gulrot i.

Endret av Muskath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...