Gå til innhold

Misliker stesønn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dere skal ikke måtte lide av å passe på en så gæren unge. Hvis mora har han 80 prosent er det hun som må ta ansvar for han, med veiledning fra Bupa men også barnevernet. Mor kan ikke lese. Er hun utenlandsk eller rett og slett litt dum? Det høres uansett ut som dette er et hjem som er i nød for flere ressurser. Men ja, veldig typisk at far ikke gidder mer og forlater barn med ADHD og den tafatte moren til disse barna. De orker rett og slett ikke å forholde seg til dem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis moren ikke følger opp.. er ikke dette vannkjøtting av barnet? Spesielt når han krever så mye ekstrahjelp og veiledning. Jeg forstår virkelig ikke Norges lover at mor på død og liv skal ha barna når de er fullstendig uegnet. 

Jeg kan kjenne frustrasjonen å ønske å hjelpe til å få det bedre.. pappaen her må VÅKNE OPP. "Trivielle" ting som frokostblanding ville jeg ikke en gang gidde å påpeke når situasjonen nå trenger en helomvending. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er noe med å se hvem som har ansvar for hva. Du ble riktignok sammen med en mann med barn. Og ut fra det du skriver, har du forsøkt å være en god voksenperson, samtidig som du opplever at foreldrene ikke lar deg være med på å sette grenser. 

Ditt hovedansvar ligger hos de biologiske barna. Jeg hadde flyttet ut. Sannsynligvis forsøkt å ha et særboerforhold til mannen. På den måten også bedre kunnet tilpasset samvær med barna, slik at de kunne møtt storebror på sine premisser. 

Jeg er høysensitiv selv. Man kan forklare i det vide og brede. Men ingen forstår helt hvordan det er om de ikke er det selv. Det skrives jo at det har mange positive sider også. Men det kan være skikkelig utfordrende om man er høysensitiv og er i en situasjon hvor det rett og slett ikke er mulig å hente seg inn igjen. Småbarnsfasen er ett konkret eksempel. Jeg har nok med mine egne barn. Hadde ikke orket å ta ansvar for en annens ADHD-unge. I alle fall ikke når foreldrene er slik du beskriver. 

Anonymkode: 2f26a...73f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke barnas skuld at dere har valgt å bo sammen: de er uskyldige. 

Skån barna! 

Anonymkode: 15326...0be

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Bonusmammaen skrev:

Hvis moren ikke følger opp.. er ikke dette vannkjøtting av barnet? Spesielt når han krever så mye ekstrahjelp og veiledning. Jeg forstår virkelig ikke Norges lover at mor på død og liv skal ha barna når de er fullstendig uegnet. 

Jeg kan kjenne frustrasjonen å ønske å hjelpe til å få det bedre.. pappaen her må VÅKNE OPP. "Trivielle" ting som frokostblanding ville jeg ikke en gang gidde å påpeke når situasjonen nå trenger en helomvending. 

«Vannkjøtting»... ? 

Anonymkode: d4c88...fcd

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

«Vannkjøtting»... ? 

Snork.. skrev så raskt at det ble med en ekstra t. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Bonusmammaen skrev:

Snork.. skrev så raskt at det ble med en ekstra t. 

... så det du ville si var «vannkjøting» ?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor,  hvorfor gikk du inn i dette forholdet og i tillegg fikk felles barn? Du forsto vel hvordan dette barnet var før du fikk egne barn? Om du går og deres felles barn skal være 50% hos far så vil jo de få mye med sin bror å gjøre, uten at du kan være der å passe på.

Jeg forstår ikke hvorfor kvinner går inn i forhold med menn som har barn fra før, også klage på barnet etterpå. Og de klager på mannen for dårlig oppdragelse og oppfølging av barnet. Men å lage egne barn med denne mannen er visst helt greit. Dette henger jo ikke på greip! 

Anonymkode: e5eca...750

Enig med deg, skjer så ofte. Kvinner som får  barn med menn som har barn fra før og etterpå klage. Likhet med alle disse  mennene er at de er tøffelhelter mot eksene sine.

Anonymkode: 8a4af...dd7

Skrevet
11 timer siden, BearMama skrev:

Dette er jo tydeligvis to foreldre som trenger COS kurs og veiledning. En mor som lar ungen styre selv og en far som kompenserer lite tid med sønnen ved å la sønnen gjøre hva han vil. Det er jo oppskrift på katastofe. 

Et barn trenger trygge rammer, faste rutiner og konsekvente foreldre som bryr seg. Spesielt viktig er det når et barn har en diagnose. Forutsigbarhet med masse kjærlighet, omsorg og foreldre som setter krav og har struktur i hverdagen. 

Jeg fatter ikke at foreldre som lar dette pågår ikke innser at de ødelegger ungen. 

Om jeg var deg så ville jeg funnet fakta om hva et barn med ADHD trenger. Skriv ned hva du tenker og finn frem opplysninger med voksne som har har vokst opp med ADHD som hadde foreldre som han som fant det lettere å la ungen seile sin egen sjø fremfor å gjøre en innsats og stille opp som en foreldre skal og bør. La han selv se hvordan de barna oppfattet barndommen sin og hvordan alt ble til et levende helvete mht hjem, skole og venner fordi foreldrene ikke tok tak i problemene og bygget opp barnet fremfor å ignorer det. 

Finn fakta om hva slags konsekvenser det har for et barn med ADHD uten faste rammer og rutiner og hvordan det påvirker barnet og alt og alle rundt barnet. Vis han at barnet lider og ikke har det bra. Sukker og godteri vil ikke gjøre barnet trygt og bedre rustet til å møte en allerede tøff verden. Han trenger kjærlighet, støtte og kjærlige, men konsekvente foreldre for å bli lykkelig. 

Kanskje det synker inn om han klarer å se det fra barnets perspektiv. At barnet mobber og er mye sinna og frustrert er et tegn på at han allerede sliter følelsesmessig og foreldrene står bare på sidelinjen og ser på.

http://adhdnorge.no/barn/barn-og-unge/barn-og-unge-med-adhd-info-til-foreldre-og-foresatte/

https://levemedadhd.info/å-leve-med-adhd/snakk-om-adhd-i-familien/tips-til-foreldre/

https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/adhd/adhd-mestringsteknikker/

Fra en med ADHD

http://www.adhd-inspirasjon.no/5454-2/

http://www.adhd-inspirasjon.no/20-punkter-du-ikke-ma-glemme-om-adhd/

http://www.adhd-inspirasjon.no/31-problemer-kun-de-med-adhd-forstar/

Dette! Det finnes en haug med måter å få oss med ADHD til å være langt mer «håndterlige» på. Det er mye lettere å jobbe med diagnosen enn mot den, for ADHD har han uansett. 

Skrevet

"Misliker stesønn" er overskriften din.  Om jeg var faren til dette barnet ville jeg tatt ham med meg og flyttet ut på dagen. 

DU er jo der for de andre barna, tar ansvar, støtter og følger dem opp.  Stesønnen din har en mor som IKKE følger opp sønnen sin, skriver du.  Da må selvfølgelig far ta MER ansvar for ham enn for de andre.  Det er jo han som trenger det mest. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har ansvaret for ham 90% av tiden, og skal følge opp lesing og alt annet, for mor gjør det ikke og far bare jobber (hva pokker, 90% av tiden i helgene når sønnen hans med store problemer er på samvær med ham?) du og sønn er i evig konflikt og alt er uro og han respekterer ikke at småsøstrene blir slitne (hvilken 8-åring gjør det, da....), MEN: Du får ikke oppdra ham og alt har blitt så mye verre etter at du skulle ligge unna?

Han bor 80% hos moren sin som ikke følger opp lesingen. Faren gir ikke grenser. TS får ikke lengre lov å sette grenser da moren setter foten ned. 

Det er ikke TS som har skapt det her. Det er ikke hun som er nøkkelperson her heller, Det er mor og far. Det er de to som må ha kurs og må lede an forandringen. Om TS skal begynne å forandre på hvordan de oppdrar barnet, hvordan tror du da mor vil reagere? og far vil heller ikke! 

Anonymkode: e0e79...c12

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han bor 80% hos moren sin som ikke følger opp lesingen. Faren gir ikke grenser. TS får ikke lengre lov å sette grenser da moren setter foten ned. 

Det er ikke TS som har skapt det her. Det er ikke hun som er nøkkelperson her heller, Det er mor og far. Det er de to som må ha kurs og må lede an forandringen. Om TS skal begynne å forandre på hvordan de oppdrar barnet, hvordan tror du da mor vil reagere? og far vil heller ikke! 

Anonymkode: e0e79...c12

Hun er nøkkelpersonen i eget liv og egen familie, jo. Hun har valgt denne mannen, med denne sønnen og eksen og alle sønns og manns dårlige egenskaper. Hun har valgt å starte en lappeteppefamilie med tre barn, høysensitiv som hun er. Hun misliker stesønnen sin, han er 8! Og har problemer. Men hun elsker denne udugelige faren hans.  TS sksl ikke gå på noe kurs for å oppdra denne gutten, hun og mannen bør gå i parterapi for å få familien sin og forholdet sitt og hverdagen sin til å fungere. 

Anonymkode: 9f734...17f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg, skjer så ofte. Kvinner som får  barn med menn som har barn fra før og etterpå klage. Likhet med alle disse  mennene er at de er tøffelhelter mot eksene sine.

Anonymkode: 8a4af...dd7

Og stebarna, de er like uoppdragne, vanskelige, negative, frekke, i motsetning til "egne barn og fellesbarn". 

Anonymkode: 9f734...17f

AnonymBruker
Skrevet

Steforeldre er i en heldig posisjon som kan bli venn med barnet og innta en «tante» rolle, så får foreldrene ta seg av oppdragelses biten. Det er noe alle steforeldre bør lære seg, de er ikke i en posisjon hos barnet der de kan utøve samme oppdragelsesrolle som de biologiske foreldre. Det er når steforeldre begynner å ta seg for mye til rette med og blande seg i oppdragelsen alt skjærer seg, og det skaper konflikter både i forholdet og til barnet.

Anonymkode: 04bf2...6d2

AnonymBruker
Skrevet

Dere har han bare 20 % ?

Det vil si at dere har det "fredelig" 80% av tiden, der du og de to små har far for dere selv. Kan ikke far ta med seg sønnen sin ut og finne på ting når han er hos dere da? Eller at du finner på noe med de små?

Husk å gi gutten oppmerksomhet for den oppførselen som er bra 😀 Gi oppmerksomhet til det dere vil se mer av😀

Anonymkode: db0e5...d76

• Liker 2
Skrevet

Mange gode tips her, ville legge til at du må kreve av mannen din at hvis du skal ta deg av ham 90% av tiden han er hos dere, så skal du også ha mandat og hans støtte i å oppdra ham. Hvis han ikke synes det er greit, så må han være tilstede og oppdra ham selv.

Det blir helt håpløst om du skal være den ansvarlige voksne, uten lov til å sette eller gjennomføre regler. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis mor følger opp gutten så dårlig som du sier, er jo løsningen at mannen din har gutten mer. Mye mer. Hvordan det påvirker deg er mindre viktig i denne sammenhengen. 

Anonymkode: 2ec50...644

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner at jeg får så vondt av skilsmissebarn. Stakkars gutten, det blir ikke bedre av St han føler på at han er mislikt! 

Anonymkode: 00d69...334

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Steforeldre er i en heldig posisjon som kan bli venn med barnet og innta en «tante» rolle, så får foreldrene ta seg av oppdragelses biten. Det er noe alle steforeldre bør lære seg, de er ikke i en posisjon hos barnet der de kan utøve samme oppdragelsesrolle som de biologiske foreldre. Det er når steforeldre begynner å ta seg for mye til rette med og blande seg i oppdragelsen alt skjærer seg, og det skaper konflikter både i forholdet og til barnet.

Anonymkode: 04bf2...6d2

Etter faren og jeg flyttet sammen, bestemte jeg meg for å ta til meg barna hans om om de var mine egne. Og jeg tar en stor del av oppdragelsesbiten, vi bor i samme hus, jeg er mer sammen med barna enn moren (og faren, siden jeg jobber andre tider) Det er jeg som er hjemme hver dag når de kommer hjem fra skolen, klart jeg skal være med i alt som har med familien vår å gjøre. De hører på meg, ser opp til meg og gjør som jeg sier. Og spør meg hele tiden om råd, de gir beskjed om hvor de skal og om de får lov til ditt og datt.

Hadde skjært seg fullstendig om ikke jeg var en del av familien og oppdragelsen av barna. Ungene er glade for at de har meg å forholde seg til. 

Gjest Dævendøtte
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis mor følger opp gutten så dårlig som du sier, er jo løsningen at mannen din har gutten mer. Mye mer. Hvordan det påvirker deg er mindre viktig i denne sammenhengen. 

Anonymkode: 2ec50...644

Enig. Og når stemor sier at moren knapt kan lese selv, hvorfor er det hun som har største del av ansvaret i hverdagen da? Pappa burde helt klart ta tak i skole og lekser i større grad. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...