Gå til innhold

Sylvi, du lyver!


NordicViking

Anbefalte innlegg

Aftenposten, VG, Dagsavisen, Nationen og Stavanger Aftenblad tok på lederplass lørdag et kraftfullt oppgjør med stortingsrepresentant Sylvi Listhaug. Bakgrunnen var et innlegg Listhaug publiserte på Facebook etter at 60 beboere ved St. Halvardshjemmet i Oslo i forrige uke flyttet til et mer moderne sykehjem med enkeltrom og private bad.

"Ap og byrådet i Oslo kastet ut de eldre på St. Halvardshjemmet. Beboere og pårørende gråt. Nå bruker de sykehjemmet til overnattingstilbud til romfolk. Eier dere ingen skam!?", skrev Listhaug.

Dagsavisen mener Listhaug med viten og vilje lyver i sin fremstilling på Facebook. Avisen skriver at det er Listhaug som ikke eier skam, og at hun "fyrer oppunder et allerede glødende hat."

Nationen mener at Listhaug "dikter og forvrenger" og anklager den tidligere justisministeren for å komme med et populistisk utspill.

VG skriver at hver setning i Listhaugs innlegg "i og for seg er riktig." Avisen mener likevel at Listhaug formulerer seg "mot bedre vitende", og at det hun skriver er "grovt misvisende."

---

Er det media som blåser ting ut av proporsjoner, eller er det Listhaug som har en heller lettvint omgang med sannheten?

Endret av NordicViking
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Faktisk.no har jo gått både hennes og Carl I. Hagens uttalelser i sømmene. Begge farer med reinspikka ljug.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, NordicViking said:

Aftenposten, VG, Dagsavisen, Nationen og Stavanger Aftenblad tok på lederplass lørdag et kraftfullt oppgjør med stortingsrepresentant Sylvi Listhaug. Bakgrunnen var et innlegg Listhaug publiserte på Facebook etter at 60 beboere ved St. Halvardshjemmet i Oslo i forrige uke flyttet til et mer moderne sykehjem med enkeltrom og private bad.

"Ap og byrådet i Oslo kastet ut de eldre på St. Halvardshjemmet. Beboere og pårørende gråt. Nå bruker de sykehjemmet til overnattingstilbud til romfolk. Eier dere ingen skam!?", skrev Listhaug.

Dagsavisen mener Listhaug med viten og vilje lyver i sin fremstilling på Facebook. Avisen skriver at det er Listhaug som ikke eier skam, og at hun "fyrer oppunder et allerede glødende hat."

Nationen mener at Listhaug "dikter og forvrenger" og anklager den tidligere justisministeren for å komme med et populistisk utspill.

VG skriver at hver setning i Listhaugs innlegg "i og for seg er riktig." Avisen mener likevel at Listhaug formulerer seg "mot bedre vitende", og at det hun skriver er "grovt misvisende."

---

Er det media som blåser ting ut av proporsjoner, eller er det Listhaug som har en heller lettvint omgang med sannheten?

Det er Listhaug som kommer med halvsannheter. Som når jeg sier "det er over ti år siden jeg gikk ut fra videregående". Det er helt sant, men når jeg sier det sånn, kan det fort gi et litt feil inntrykk, siden jeg har bikka femti.

(Og nå kan dere lure på om jeg er 51 eller 89).

Endret av T-Rex
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å kjenne til detaljer, regner jeg med at Listhaug snakker "rett fra levra" og det passer nok ikke de som vil holde seg innenfor "det gode selskap"...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Listhaug har en tendens til å hente fragmenter av sannheten og spe det ut med egne tolkninger - og vips, så har hun en «ny» sannhet som fenger fanklubben hennes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Missfitness skrev:

Uten å kjenne til detaljer, regner jeg med at Listhaug snakker "rett fra levra" og det passer nok ikke de som vil holde seg innenfor "det gode selskap"...

Kanskje en ide å sette seg inn i saken. Faktasjekken er jo å finne gratis i de fleste nettavisene, og på Faktisk.no. 

Så vet du hva du prater om, lissom.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Missfitness said:

Uten å kjenne til detaljer, regner jeg med at Listhaug snakker "rett fra levra" og det passer nok ikke de som vil holde seg innenfor "det gode selskap"...

Nei, det er ikke det det dreier seg om. Det handler om at hun bevisst forsøker å vri på ting, for å forsøke å argumentere for sin sak. Akkurat det gjør vel alle politikere, men det som er uffent med Listhaug er at hun både bevisst provoserer og bevisst vrir litt mer på sannheten enn de fleste andre politikere.

Jeg kan til en viss grad være enig med Listhaug i sak, men å debattere på den måten hun gjør, er å forsøple det politiske miljøet.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke overraskende at pk-media vrir og lyver om hva Listhaug mener. Det har de drevet med lenge, vel? Lage stråmenn og spre feilaktig informasjon om hva hun har sagt eller ment. Ganske ufint egentlig at man alltid skal tillegge henne meninger hun ikke har og feiltolke hennes ord. Lavpanna Ola Dunk svelger rått og ukritisk alt som serveres til ham istedet for å bruke huet og tenke selv. Det står jo i Aftenposten, så da er det sant. De sa jo det på NRK, da er det sant. Hjelpes.

 

Her er hva hun selv sier (og ikke hva pk-media sier om henne):

https://www.nettavisen.no/meninger/media-og-byradet-i-oslo-tatt-med-buksene-nede/3423503249.html

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/listhaug-slar-tilbake-mot-kritikken---ingenting-av-det-jeg-har-sagt-er-feil/3423503184.html

Det er lov å bruke huet, folkens. Bruk det!

Endret av Drizzt
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Missfitness skrev:

Uten å kjenne til detaljer, regner jeg med at Listhaug snakker "rett fra levra" og det passer nok ikke de som vil holde seg innenfor "det gode selskap"...

Snakker rett fra levra? Kødder du nå? Det var Sylvi Listhaug selv som innførte standarden med at alle sykehjemsrom i Oslo kommune skal ha eget bad, da hun var byråd for sykehjemsdriften i Oslo. I 2009 la Listhaug frem sykehjems-behovsplanen til Oslo kommune. Hun visste derfor veldig godt hvorfor beboerne på St. Halvardshjemmet ble flyttet. Hennes problem er hva Kirkens Bymisjon ville bruke de fraflyttede lokalene til og hun benytter anledningen til å spre politisk propaganda.

35737605_1773890576004084_7295040602666696704_n.jpg

Endret av Tøytigern
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, LiseOslo skrev:

Listhaug har et veldig, veldig, lettvint forhold til sanheten.  

Hun har alltid hatt det. Hun sier hva som helst som passer henne og alltid det kjernevelgerne hennes vil høre.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Drizzt skrev:

Lavpanna Ola Dunk svelger rått og ukritisk alt som serveres til ham istedet for å bruke huet og tenke selv. 

Jepp. Det er akkurat det de gjør og derfor har Sylvi supportere.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Tøytigern skrev:

Jepp. Det er akkurat det de gjør og derfor har Sylvi supportere.

Denne tråden er full med eksempler av det jeg skrev om.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Drizzt skrev:

Denne tråden er full med eksempler av det jeg skrev om.

Påstår du at hun har rett i at sykehjemmet ble lagt ned for å gi plass til romfolk? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Tøytigern skrev:

Påstår du at hun har rett i at sykehjemmet ble lagt ned for å gi plass til romfolk? 

Hun har aldri skrevet at sykehjemmet ble langt ned for å gi plass til romfolk. Om selve påstanden er sann kan vi bare spekulere. For min del er den sann siden mye tyder på det at det var godt planlagt på forhånd av byrådet. Innvilget KB 4.2 mil til nettopp dette formålet etter eget ønske om å ''styrke tilbudet'', nemlig overnatting til utenlandske tiggere. Så min personlig mening er at det er sant. Hva Listhaug mener om saken vet jeg ikke og kan ikke lese direkte fra hennes uttalelser at hun mener det samme som meg. Noe alle kritikere av Listhaug glemmer å nevne er at kommunale sykehjem med samme lave standard og uten bad til alle rom får drive videre. Men de private skal tas - dette er en ønsket og målrettet politikk mot private fra det røde byrådet.

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/tvangsflyttet-60-eldre-ut-av-st-halvardshjemmet---na-bor-det-romfolk-der/3423499790.html

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Drizzt skrev:

Hun har aldri skrevet at sykehjemmet ble langt ned for å gi plass til romfolk. Om selve påstanden er sann kan vi bare spekulere. For min del er den sann siden mye tyder på det at det var godt planlagt på forhånd av byrådet. Innvilget KB 4.2 mil til nettopp dette formålet etter eget ønske om å ''styrke tilbudet'', nemlig overnatting til utenlandske tiggere. Så min personlig mening er at det er sant. Hva Listhaug mener om saken vet jeg ikke og kan ikke lese direkte fra hennes uttalelser at hun mener det samme som meg. Noe alle kritikere av Listhaug glemmer å nevne er at kommunale sykehjem med samme lave standard og uten bad til alle rom får drive videre. Men de private skal tas - dette er en ønsket og målrettet politikk mot private fra det røde byrådet.

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/tvangsflyttet-60-eldre-ut-av-st-halvardshjemmet---na-bor-det-romfolk-der/3423499790.html

 

Du gjetter og ser for deg konspirasjoner som du ikke har belegg for.   

Listhaug er tatt i fakta fordreining, altså løgn. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 minutter siden, Drizzt skrev:

Hun har aldri skrevet at sykehjemmet ble langt ned for å gi plass til romfolk. Om selve påstanden er sann kan vi bare spekulere. For min del er den sann siden mye tyder på det at det var godt planlagt på forhånd av byrådet. Innvilget KB 4.2 mil til nettopp dette formålet etter eget ønske om å ''styrke tilbudet'', nemlig overnatting til utenlandske tiggere. Så min personlig mening er at det er sant. Hva Listhaug mener om saken vet jeg ikke og kan ikke lese direkte fra hennes uttalelser at hun mener det samme som meg. Noe alle kritikere av Listhaug glemmer å nevne er at kommunale sykehjem med samme lave standard og uten bad til alle rom får drive videre. Men de private skal tas - dette er en ønsket og målrettet politikk mot private fra det røde byrådet.

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/tvangsflyttet-60-eldre-ut-av-st-halvardshjemmet---na-bor-det-romfolk-der/3423499790.html

 

Dette du sier her er beviselig feil. 

https://www.minervanett.no/listhaug-feilinformer-og-inviterer-til-hets-pa-facebook/

https://www.faktisk.no/faktasjekker/DXx/byradet-i-oslo-kastet-ut-sykehjemsbeboere-for-a-sikre-utenlandske-tiggere-et-godt-sted-a-bo

Endret av Tøytigern
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Gjeste mann skrev:

Amen

La til en link til faktisk.no. Det er ganske enkelt å plukke fra hverandre det Listhaug hevder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller skumleste med denne saker er hvordan Menigheten til Lishaug støtter henne uansett, selv om det hun sier er beviselig feil.

Dette blir jeg faktisk skremt av. Hun kan jo si hva som helst og allikevel få full støtte av hennes tilhengere. Jeg håper at denne saken i hvert fall får noen i Menigheten hennes til å ha en mer kritisk holdning til hennes utspill og ikke svelge alt rått.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...