AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #1 Skrevet 18. juni 2018 I følge lovdata skal det være "nok parkeringsplasser til leietakers biler" når man leier ut, men hva i all verden er "nok"? Vi har en tvist med leietaker nå som mener en plass ikke er nok, for han får jo besøk også. Altså vi har også bare en plass, det er "nok" for oss, gjester får parkere i gaten. Hva blir rett her? https://e24.no/privat/eiendom/styr-unna-utleiefelle-for-boligkjoepere/10023512 Anonymkode: 00ad2...6ad
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #2 Skrevet 18. juni 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: I følge lovdata skal det være "nok parkeringsplasser til leietakers biler" når man leier ut, men hva i all verden er "nok"? Vi har en tvist med leietaker nå som mener en plass ikke er nok, for han får jo besøk også. Altså vi har også bare en plass, det er "nok" for oss, gjester får parkere i gaten. Hva blir rett her? https://e24.no/privat/eiendom/styr-unna-utleiefelle-for-boligkjoepere/10023512 Anonymkode: 00ad2...6ad Skal du leie ut, og ikke forstår hvordan du sikrer deg juridisk, så er medlemskap i Huseiernes landsforbund å anbefale. Der er juridisk rådgivning på telefon gratis for medlemmer. Anonymkode: 65113...57d 5
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #3 Skrevet 18. juni 2018 Hvor står det at det må være nok parkeringsplasser når man leier ut? Anonymkode: e0d61...959
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #4 Skrevet 18. juni 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor står det at det må være nok parkeringsplasser når man leier ut? Anonymkode: e0d61...959 Lovdata er det det refereres til i linken. Ts Anonymkode: 00ad2...6ad
solmåneogstjerner Skrevet 18. juni 2018 #5 Skrevet 18. juni 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: I følge lovdata skal det være "nok parkeringsplasser til leietakers biler" når man leier ut, men hva i all verden er "nok"? Hvilken lov har du funnet dette? Mistenker at du blander med når skal bygge en ny leilighet i huset. Da var det ihvertfall tidligere noen krav rundt dette. Men man kan jo leie uten at det følger med parkeringsplass. Det gjør jeg og mange andre. Nå er det jo også fokus på at når det bygges nye leilighetsbygg så skal det tvert imot være så og så mange færre plasser. Men som sagt, i eneboliger var det tidligere noen slike krav (mulig fortsatt). Men det kommer an på når leiligheten ble bygget. Uansett så er en plass nok til en vanlig leilighet.
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #6 Skrevet 18. juni 2018 Bør i såfall være to. Anonymkode: c8e87...c52 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #7 Skrevet 18. juni 2018 Jeg tror ikke det står noe om det i husleieloven, det er nok heller byggtekniske forskrifter som gjelder hvis man bygger nytt. Tror ikke leietaker kan kreve noe her. Anonymkode: e0d61...959
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #8 Skrevet 18. juni 2018 39 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Hvilken lov har du funnet dette? Mistenker at du blander med når skal bygge en ny leilighet i huset. Da var det ihvertfall tidligere noen krav rundt dette. Men man kan jo leie uten at det følger med parkeringsplass. Det gjør jeg og mange andre. Nå er det jo også fokus på at når det bygges nye leilighetsbygg så skal det tvert imot være så og så mange færre plasser. Men som sagt, i eneboliger var det tidligere noen slike krav (mulig fortsatt). Men det kommer an på når leiligheten ble bygget. Uansett så er en plass nok til en vanlig leilighet. Hvis du leser linken så står det i e24 og de refererer til lovdata. Ts Anonymkode: 00ad2...6ad 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #9 Skrevet 18. juni 2018 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke det står noe om det i husleieloven, det er nok heller byggtekniske forskrifter som gjelder hvis man bygger nytt. Tror ikke leietaker kan kreve noe her. Anonymkode: e0d61...959 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke det står noe om det i husleieloven, det er nok heller byggtekniske forskrifter som gjelder hvis man bygger nytt. Tror ikke leietaker kan kreve noe her. Anonymkode: e0d61...959 Andre krav: Det er også en rekke andre krav til utleie-leiligheter. Det skal være nok parkeringsplasser til leietakers biler, og uteplass som leietakeren kan bruke.Kilde: Byggtekniske forskrifter til Plan- og bygningsloven, Lovdata. dette er fra 2015 ts Anonymkode: 00ad2...6ad 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #10 Skrevet 18. juni 2018 Be han flytte da, hvis han er så jævla misfornøyd med parkeringsforholdene og har "for fine" gjester til at de kan gateparkere.... Da får nok pipa en annen låt. Det får da pokker ta være nok med en parkeringsplass. Anonymkode: d3214...e7a 1
solmåneogstjerner Skrevet 18. juni 2018 #11 Skrevet 18. juni 2018 (endret) 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du leser linken så står det i e24 og de refererer til lovdata. Ts Anonymkode: 00ad2...6ad Ja men lovdata er en database med alle Norges lover, forskrifter osv. Jeg søkte opp tekniske forskrifter til plan og bygningsloven som de refererte til og fant ikke det du sier. Legg merke til at artikkelen er gammel og sist oppdatert i 2015. Som jeg sa tidligere, en plass må uansett være nok til en leilighet som ikke kan være så voldsomt stor. Du kan jo høre med plan og bygningsavdelingen i kommunen. Håper du har godkjenning på leiligheten, hvi ikke så ville jeg ikke oppgitt navnet mitt... Men tror ikke han kommer noen vei med at dere må etablere flere plasser Endret 18. juni 2018 av solmåneogstjerner
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #12 Skrevet 18. juni 2018 'Nok parkeringsplasser til leietagers biler....' Med andre: Nok til at leietagere får parkert. Loven sier ikke : ' Nok parkeringsplasser så leietagere m/gjester får parkert' Anonymkode: d1a77...4d0
Fru Uperfekt Skrevet 18. juni 2018 #13 Skrevet 18. juni 2018 En plass om det er en leilighet beregnet til 1-2 personer
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #14 Skrevet 18. juni 2018 En leilighet = en p-plass, vil jeg tro. Mer enn det kan han ikke kreve, og er det ikke parkering, skal det vel stå i leiekontrakten. Anonymkode: d3415...34a 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #15 Skrevet 18. juni 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Andre krav: Det er også en rekke andre krav til utleie-leiligheter. Det skal være nok parkeringsplasser til leietakers biler, og uteplass som leietakeren kan bruke.Kilde: Byggtekniske forskrifter til Plan- og bygningsloven, Lovdata. dette er fra 2015 ts Anonymkode: 00ad2...6ad Men dette er forskrifter man forholder seg til når man bygger nytt, leie av bolig reguleres av husleieloven og der står det ingenting om parkering. Anonymkode: e0d61...959 5
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #16 Skrevet 18. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Be han flytte da, hvis han er så jævla misfornøyd med parkeringsforholdene og har "for fine" gjester til at de kan gateparkere.... Da får nok pipa en annen låt. Det får da pokker ta være nok med en parkeringsplass. Anonymkode: d3214...e7a Jeg har bedt han flytte, han vil ikke. Han mener han kan kreve at jeg må rive hekken min og asfaltere en del av Hagen for å skaffe denne parkeringsplassen. Ts Anonymkode: 00ad2...6ad
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #17 Skrevet 18. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Men dette er forskrifter man forholder seg til når man bygger nytt, leie av bolig reguleres av husleieloven og der står det ingenting om parkering. Anonymkode: e0d61...959 Nei, står ingenting om det. Artikkelen handler ikke om nybygg, men om hvorvidt utleieenheter er godkjente eller ikke. ts Anonymkode: 00ad2...6ad 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2018 #18 Skrevet 18. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har bedt han flytte, han vil ikke. Han mener han kan kreve at jeg må rive hekken min og asfaltere en del av Hagen for å skaffe denne parkeringsplassen. Ts Anonymkode: 00ad2...6ad Nei, det kan han ikke. Hvis du vil være helt sikker kan du be om en uttalelse fra Forbrukerrådet. Anonymkode: e0d61...959
n00bn0bb Skrevet 18. juni 2018 #19 Skrevet 18. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har bedt han flytte, han vil ikke. Han mener han kan kreve at jeg må rive hekken min og asfaltere en del av Hagen for å skaffe denne parkeringsplassen. Ts Anonymkode: 00ad2...6ad herregud, er det mulig å være så frekk. Håper dette løser seg i din favør TS. 1
visp Skrevet 18. juni 2018 #20 Skrevet 18. juni 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har bedt han flytte, han vil ikke. Han mener han kan kreve at jeg må rive hekken min og asfaltere en del av Hagen for å skaffe denne parkeringsplassen. Ts Anonymkode: 00ad2...6ad For en idiot! Si at han kan parkere bilene langt oppi ....... Du får bare stå på ditt og få noe juridisk skriv. Helt utrolig at man vil legge fram så urimelige krav til de man bor vegg i vegg med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå