Gå til innhold

AAP og uføretrygd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Blir det samme summen? Eller er uføretrygd mer? Og til dere som skal komme med negative kommentarer, dere vet ikke hva det gjelder og hva slags sykdom det er snakk om. Er fysisk og ikke psykisk.

Anonymkode: 8944d...47c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får mer som ufør. På aap fikk jeg 14.000 pga jeg har jobbet før, og som ufør fikk jeg langt mer. 

Anonymkode: 8fd55...326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det snakk om 100% ufør?

jeg er syk og er på aap, ca 17000

utbetalt. ufør ville blitt minsteufør, rundt 14-15000kr

Anonymkode: d215e...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 600 kr mer pr mnd, men gikk da opp skattesats, og skattet da 700 kr mer, så jeg gikk i 100 kr minus

Anonymkode: 1e1c2...60f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig at man faktisk må be om at folk ikke skal komme med sure kommentarer i uføretråder. Det skulle ikke være nødvendig i det hele tatt. Forresten spiller det ingen rolle om du er fysisk og/eller psykisk syk, det er funksjonsnivået som teller 🙂

Beklager at jeg ikke svarer på spørsmålet ditt her, men jeg har ikke uføretrygd og kan derfor ikke uttale meg.

Anonymkode: b0ed6...3cb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir det samme summen? Eller er uføretrygd mer? Og til dere som skal komme med negative kommentarer, dere vet ikke hva det gjelder og hva slags sykdom det er snakk om. Er fysisk og ikke psykisk.

Anonymkode: 8944d...47c

Tror ikke det er noe fasit svar her. Jeg fikk det samme. Men som du ser av svarene får noen litt mer, andre mye mer. Det kommer an på så mange ting.

Anonymkode: 00c2e...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørs om du har tjent penger før. Er du på minstesats på aap? Så får du mer som ufør, mem ha de i endel på aap, så får du nok mindre som ufør. 

Anonymkode: 2d8b8...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men forstå meg riktig.. ufør er ingen bra inntekt når man blir en familie..  Det er veldig hardt, veldig. 

Anonymkode: 2d8b8...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ca. 20 000 mindre per år i uføretrygd.

Anonymkode: 4d8c8...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kun 8000 pr mnd i AAP. Fikk bostøtte, hadde da totalt 9800,- til alt. Husleia lå på 5000,-  

Måtte søke julegave, klær og julemat tilskudd. Og busspenger for å kunne komme meg på tiltaket. Det var utrolig hardt. 

Som ufør har jeg ca 16000 utbetalt etter skatt. Minstesats ufør.

Anonymkode: 752b9...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde kun 8000 pr mnd i AAP. Fikk bostøtte, hadde da totalt 9800,- til alt. Husleia lå på 5000,-  

Måtte søke julegave, klær og julemat tilskudd. Og busspenger for å kunne komme meg på tiltaket. Det var utrolig hardt. 

Som ufør har jeg ca 16000 utbetalt etter skatt. Minstesats ufør.

Anonymkode: 752b9...681

Er det med barnetillegg?

Anonymkode: ffbb3...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som rekner på det, husk at AAP betales ut for to uker av gangen. En månedsutbetaling av uføretrygd kan derfor ikke helt sammenlignes med to meldekortutbetalinger på AAP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde kun 8000 pr mnd i AAP. Fikk bostøtte, hadde da totalt 9800,- til alt. Husleia lå på 5000,-  

Måtte søke julegave, klær og julemat tilskudd. Og busspenger for å kunne komme meg på tiltaket. Det var utrolig hardt. 

Som ufør har jeg ca 16000 utbetalt etter skatt. Minstesats ufør.

Anonymkode: 752b9...681

Håper du søkte tilleggsstønader for reise, slik som alle som har AAP og går på tiltak kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.6.2018 den 23.23, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde kun 8000 pr mnd i AAP. Fikk bostøtte, hadde da totalt 9800,- til alt. Husleia lå på 5000,-  

Måtte søke julegave, klær og julemat tilskudd. Og busspenger for å kunne komme meg på tiltaket. Det var utrolig hardt. 

Som ufør har jeg ca 16000 utbetalt etter skatt. Minstesats ufør.

Anonymkode: 752b9...681

Høres ut som du skattet for mye på AAP og skatter for lite på uføretrygd! :)

Anonymkode: c98c3...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ca 1000 kr mindre pr mnd på uføretrygd enn jeg hadde på aap.

Grunnen var at uføretrygden ble beregnet ut i fra 1 år arbeidsinntekt og 2 år aap (3 beste av de siste 5 år), mens aap ble beregnet utelukkende ut i fra arbeidsinntekt.

Anonymkode: 73e54...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.6.2018 den 1.36, AnonymBruker skrev:

Er det med barnetillegg?

Anonymkode: ffbb3...b09

Ja.

Anonymkode: 752b9...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som du skattet for mye på AAP og skatter for lite på uføretrygd! :)

Anonymkode: c98c3...85d

Nei.

Anonymkode: 752b9...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.6.2018 den 1.36, AnonymBruker skrev:

Er det med barnetillegg?

Anonymkode: ffbb3...b09

 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja.

Anonymkode: 752b9...681

Jeg hadde barnetillegg den gang ja. Ikke nå.

Anonymkode: 752b9...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.6.2018 den 8.24, applestories skrev:

Håper du søkte tilleggsstønader for reise, slik som alle som har AAP og går på tiltak kan.

Det er det busspenger var.

Anonymkode: 752b9...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk ca 1000 kr mindre pr mnd på uføretrygd enn jeg hadde på aap.

Grunnen var at uføretrygden ble beregnet ut i fra 1 år arbeidsinntekt og 2 år aap (3 beste av de siste 5 år), mens aap ble beregnet utelukkende ut i fra arbeidsinntekt.

Anonymkode: 73e54...2ac

Ble uføretrygd regnet ut fra AAP?

Den skal regnes ut fra inntekten de beste tre av fem siste år før uføretidspunktet - altså det tidspunktet du ble ute av stand til å jobbe - da du ble sykmeldt.

Så skal det oppdateres til dagens satser (siden enkelte kan ha gått ti år på AAP og det skal tas hensyn til lønnsøkning).

At du får mindre er ikke usannsynlig, men jeg tror ikke det er helt vanlig å få uføretrygd basert på AAP - det blir jo 66% av 66% inntekt - eller ca 44% av tidligere inntekt.

--> forresten, du hadde vel kanskje bare inntekt i et år, siden årene på AAP gav høyere utbetaling enn årene før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...