Gå til innhold

Stimulere egen kreativitet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Enten det er maling, tegning, skriving, lage skulpturer, klær eller musikk. Vi har vel alle dager hvor kreativiteten strømmer fritt og det er lett å skape noe. Også er det de andre dagene da :P 

Lurer på om dere har noen spesielle ting dere gjør eller andre tips for slike dager :) 

Anonymkode: 64528...ed9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vin.

Anonymkode: fee27...c80

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skriver ned ideer jeg ikke har tid til å videreutvikle der og da. Så sparer jeg dem opp til de gangene jeg har tid, men ingen ideer. 

I tillegg viser jeg ideene mine til andre for innspill. Da får jeg ikke bare innspillene, men også nye ideer jeg tenker ut selv basert på innspillene. 

Vet ikke om det svarer på spørsmålet ditt. Men er i hvert fall sånn jeg prøver å holde kreativiteten oppe. 

Anonymkode: 84ec1...8e6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De fleste vil nok si drugs og alkohol. Hvis vi snakker litt hardbarka forfattere, musikere og kunstere. Men det er en utrolig dårlig idé. Jeg har gjort det altfor mye, og ble til slutt avhengig av det for å være kreativ. Nå er jeg i en prossess der jeg må tvinge meg inn i nye rutiner uten å ty til billige hjelpemidler.

Mitt beste tips er å søke inspirasjon i andres lignende arbeid. Og aldri stress med det. Prøv å koble av eksterne forventninger, og bare gjør det du liker uten å tenke på hva andre vil synes om arbeidet ditt. My two cents.

Anonymkode: b0d72...7a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet (endret)
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skriver ned ideer jeg ikke har tid til å videreutvikle der og da. Så sparer jeg dem opp til de gangene jeg har tid, men ingen ideer. 

I tillegg viser jeg ideene mine til andre for innspill. Da får jeg ikke bare innspillene, men også nye ideer jeg tenker ut selv basert på innspillene. 

Vet ikke om det svarer på spørsmålet ditt. Men er i hvert fall sånn jeg prøver å holde kreativiteten oppe. 

Anonymkode: 84ec1...8e6

Takk for tips! Det var lurt. Jeg skriver også ned ideer, men har ikke vurdert å vise ideene til andre for innspill. Jeg tror jeg har et veldig rart forhold til ideer. Du vet sikkert at mange har en 12-ukersgrense før de forteller andre om graviditet, i tilfelle det går galt? Jeg tror jeg har samme tanker om ideer. Jeg kan liksom ikke si noe til andre før ideene er «ferdigbakte», for da kan det gå galt. Hvor i all verden har jeg fått de tankene fra? :fnise:

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vin.

Anonymkode: fee27...c80

Endret av Ann Christin
Ryddet for slettet sitat. Ann Christin. mod
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

De fleste vil nok si drugs og alkohol. Hvis vi snakker litt hardbarka forfattere, musikere og kunstere. Men det er en utrolig dårlig idé. Jeg har gjort det altfor mye, og ble til slutt avhengig av det for å være kreativ. Nå er jeg i en prossess der jeg må tvinge meg inn i nye rutiner uten å ty til billige hjelpemidler.

Mitt beste tips er å søke inspirasjon i andres lignende arbeid. Og aldri stress med det. Prøv å koble av eksterne forventninger, og bare gjør det du liker uten å tenke på hva andre vil synes om arbeidet ditt. My two cents.

Anonymkode: b0d72...7a8

Takk! Gode tips :) Jeg vet at mange begynner å sammenligne og føle seg mindreverdige når de ser på andres arbeid, men det problemet har jeg heldigvis ikke, så det var lurt.

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for tips! Det var lurt. Jeg skriver også ned ideer, men har ikke vurdert å vise ideene til andre for innspill. Jeg tror jeg har et veldig rart forhold til ideer. Du vet sikkert at mange har en 12-ukersgrense før de forteller andre om graviditet, i tilfelle det går galt? Jeg tror jeg har samme tanker om ideer. Jeg kan liksom ikke si noe til andre før ideene er «ferdigbakte», for da kan det gå galt. Hvor i all verden har jeg fått de tankene fra? :fnise:

Forstår hva du mener. :) Tror nesten man bare må huske på at man spør om innspill nettopp fordi ideene ikke er ferdigbakte.  

Selv jobber jeg best med innspill fra andre. Men jo at det finnes mange som liker å lage ting helt alene.  Du får sjekke hva du trives best med. Tror ikke det er noen fasit. 

Anonymkode: bc4a4...ecd

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Forstår hva du mener. :) Tror nesten man bare må huske på at man spør om innspill nettopp fordi ideene ikke er ferdigbakte.  

Selv jobber jeg best med innspill fra andre. Men jo at det finnes mange som liker å lage ting helt alene.  Du får sjekke hva du trives best med. Tror ikke det er noen fasit. 

Anonymkode: bc4a4...ecd

Tror det bare kommer av min egen overbevisning om at det er sånn. Eller så er det kanskje overtro :fnise:

Skrevet

Jeg blir ganske kreativ (inni hodet mitt) når jeg er i en drittkjedelig forelesning eller møte. Jeg vurderer å delta i flere tilfeldige forelesninger dersom jeg skal satse på å skrive en bok :) 

Skrevet

Jeg har et fast soundtrack jeg hører på når jeg skriver. Det både sikrer at tonen i skrivingen er det samme i over lang tid samt hiver det meg inn i skrivehumør.

Har forskjellige spillelister for forskjellige ting som skal gjøres.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Katten.2.0 said:

Jeg har et fast soundtrack jeg hører på når jeg skriver. Det både sikrer at tonen i skrivingen er det samme i over lang tid samt hiver det meg inn i skrivehumør.

Har forskjellige spillelister for forskjellige ting som skal gjøres.

Instrumentalt da? :) 

Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Instrumentalt da? :) 

Kommer an på hva jeg styrer med. Skal jeg lese fag hører jeg på Ludovico Einaudi, skal jeg skrive hører jeg på noen faste spesifikke sanger avhengig av hvilken tone jeg vil formidle.

Kjæresten anbefaler å søke opp 'bineural beats + creativity' på youtube, forsåvidt.

Endret av Katten.2.0
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, Katten.2.0 said:

Kommer an på hva jeg styrer med. Skal jeg lese fag hører jeg på Ludovico Einaudi, skal jeg skrive hører jeg på noen faste spesifikke sanger avhengig av hvilken tone jeg vil formidle.

Kjæresten anbefaler å søke opp 'bineural beats + creativity' på youtube, forsåvidt.

:) Jeg får hjertebank av binaural beats. Kjennes ut som jeg har drukket femten kopper kaffe :P 

AnonymBruker
Skrevet
53 minutter siden, Katten.2.0 said:

Jeg prøvde å høre på vanlig musikk nå, jeg. Tenkte jeg kom til å bli opphengt i teksten og ikke klare å skrive noe, men der hadde jeg plutselig skrevet to sider på et øyeblikk! Takk for tips! 

Vet ikke hvor bra det ble, ettersom jeg bare skrev uten å tenke, men innimellom er det en fin måte å jobbe på for å komme i gang i hvert fall :P 

Skrevet

To sider er to sider, så kan man renskrive dem senere :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Katten.2.0 said:

To sider er to sider, så kan man renskrive dem senere :)

Det er sant. Tror jeg fikk et par gode ideer ut av det, i det minste :) 

Skrevet

Tråden er ryddet for oppfordring til brudd på norsk lov.

Ann Christin, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...