Gå til innhold

Lei av venner som er gratis-passasjerer


Energi-jenta

Anbefalte innlegg

Jeg har flere venninner som er trivelige å være med, men som irriterer meg grenseløst. Nå er det faktisk så ille at jeg vurderer å kutte kontakten med verstingene av de.

Dette er venninner som nærmer seg 30 år og "vet bedre" etter min mening. Det startet med at jeg mange ganger på rad tok initiativ til å invitere til middag for å bli bedre kjent under studiene. Merkelig nok var det sjeldent noen inviterte tilbake. Jeg betalte da middagen for alle sammen mange ganger og ba ikke om å få noe igjen heller. Regna jo med at de kom til å invitere etterhvert de også.
 

Etter en god stund ble jeg lei av dette og foreslo å dra ut på byen og spise middag i stedet. Da dukket det opp et annet dilemma. Alle ville jo at jeg skulle hente de og kjøre de hjem siden de mener at de "bor på veien". Altså for meg tar det 10 min inn, kontra 25 min dersom jeg skal drive å hente folk. Så jeg vil ikke påstå at det er "på veien".

Jeg har sluttet å tilby meg å kjøre folk hjem, men da spør venninnene mine om de kan "sitte på". Selv om jeg har kjørt og henta de og betaler mellom 50-100 kr hver gang i parkering (i tillegg til bom, drivstoff og  slitasje på bil). Er det ingen til nå som har tilbydd seg å betale parkeringen. Jeg synes det er vanskelig å si nei når de spør om å sitte på. Jeg hadde aldri latt noen kjøre rundt på meg uten å tilby å betale parkering, kaffe ute, en øl ute e.l.

 

Nå er jeg så mektig lei av disse gratis-passasjerene av venninner, så nå vurderer jeg sterkt å kutte kontakten med de. Hva hadde du gjort?

 

Endret av Energi-jenta
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å faktisk snakke med dem om dette? Kanskje ta det med kjøringen først? Si at det faktisk tar mye ekstra tid om du skal hente dem etc. og at det koster faktisk penger å kjøre også, det er ikke gratis transport. Det er ikke gratis å ha bil, bompenger koster, parkering koster, bensin koster osv. og skal de fortsette å sitte på må de betale en del av kostnaden.

Anonymkode: f7dc9...eb4

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen gang tenkt på at det faktisk er bare du som er kjip ? 
Disse jentene kan jo ha kjempe dårlig råd fra før etc. 

Ikke døm, men for dems del syntes jeg du burde kutte dem ut som venninner

Anonymkode: 5e587...9cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen gang tenkt på at det faktisk er bare du som er kjip ? 
Disse jentene kan jo ha kjempe dårlig råd fra før etc. 

Ikke døm, men for dems del syntes jeg du burde kutte dem ut som venninner

Anonymkode: 5e587...9cd

Så om man har kjempedårlig råd er det greit å snylte på andre? Merkelig tankegang.

Anonymkode: f7dc9...eb4

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at bilen dessverre er parkert og at du vil ta buss/trikk/gå.

De bør klare å skaffe seg skyss selv.

Anonymkode: 2e151...176

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har samme problem med enkelte. Jeg har begynt å si at jeg ikke er noe gratis taxi.  

Det er jo ikke bare bensin som det går mer av, men også mer slitasje o.l på bilen. Jeg synes det også er slitsomt når jeg stadig blir spurt om å kjøre hit og ditt.

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fattigfolk får lære seg å ta vare på seg selv, ikke snylte på andre. De samme er som regel gjerrigknarker når det gjelder å spandere på andre. Hold deg unna slike individer. Og ber man dem få økonomisk hjelp av foreldre så går det ikke, for de er like  dårlig stilt. Fattigdom avler fattigdom og ungene ender opp som navklienter, fattige alenemødre og sosiale utskudd. De er needy sammen med venner for de fikk ikke dekket behovene sine som små. Har selv utallige erfaringer med at barn av slike er de mest grådige i snopskålen, er frekkere enn resten og generelt bøllete, dette gjelder begge kjønn. Et resultat av feks en stakkarslig mor/far som ikke evner å sette grenser, med mangel på økonomisk styring eller en alkolisert/psykisk syk forelder, gjerne med et svakt nettverk (familie/venner). Disse barna er ofre for omstendighetene og faller mellom to stoler når det gjelder barnevern og PPT. Ikke helt omsorgssvikt, men heller ingen diagnose. Likevel har flere barn av ressurssvake en form for diagnose i tillegg, ifølge en veninne som jobber med barn, fordi mødrene har drukket/røyket under svangeskapet.  Noen har også brukt narkotika, for det klarte de selvsagt ikke holde seg unna. Mange av disse damene har også klart å finne seg en mann med ADHD, som som kjent går i arv. Og den sosioøkonomiske arven går videre. De er drittunger som blir drittvoksne, rett og slett.

Endret av A_nanas
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La være å invitere på ting som koster penger. Evt kan du si "jeg sjekket bussrutene og ser bussen går forbi deg kl xx, om du tar den kan vi møtes ved xx kl xx". Så ser du hva responsen er. Om de fremdeles vil ha deg til å hente, er de kjipe. I så fall kan du si at du tar taxipris, og spør om de fremdeles ikke vil ta bussen? 

Anonymkode: b29a8...d81

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt noe og også lånt bort bil. De samme vennene har stilt opp for meg på andre måter. Dette går opp i opp. Om det bare går en vei så synes jeg iallfall at de kan vippse deg bussbilletten. 

Anonymkode: a07b4...626

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg, og hadde nok fjernet meg litt fra dem. Ikke alle er like omtenksomme og givende som personer, og da er det slitsomt å ha dem som venner hvis en selv er hjelpsom og gavmild. Like barn leker best. 

Anonymkode: 52229...0a7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Energi-jenta skrev:

Jeg har flere venninner som er trivelige å være med, men som irriterer meg grenseløst. Nå er det faktisk så ille at jeg vurderer å kutte kontakten med verstingene av de.

Dette er venninner som nærmer seg 30 år og "vet bedre" etter min mening. Det startet med at jeg mange ganger på rad tok initiativ til å invitere til middag for å bli bedre kjent under studiene. Merkelig nok var det sjeldent noen inviterte tilbake. Jeg betalte da middagen for alle sammen mange ganger og ba ikke om å få noe igjen heller. Regna jo med at de kom til å invitere etterhvert de også.
 

Etter en god stund ble jeg lei av dette og foreslo å dra ut på byen og spise middag i stedet. Da dukket det opp et annet dilemma. Alle ville jo at jeg skulle hente de og kjøre de hjem siden de mener at de "bor på veien". Altså for meg tar det 10 min inn, kontra 25 min dersom jeg skal drive å hente folk. Så jeg vil ikke påstå at det er "på veien".

Jeg har sluttet å tilby meg å kjøre folk hjem, men da spør venninnene mine om de kan "sitte på". Selv om jeg har kjørt og henta de og betaler mellom 50-100 kr hver gang i parkering (i tillegg til bom, drivstoff og  slitasje på bil). Er det ingen til nå som har tilbydd seg å betale parkeringen. Jeg synes det er vanskelig å si nei når de spør om å sitte på. Jeg hadde aldri latt noen kjøre rundt på meg uten å tilby å betale parkering, kaffe ute, en øl ute e.l.

 

Nå er jeg så mektig lei av disse gratis passasjerene av venninner, så nå vurderer jeg sterkt å kutte kontakten med de. Hva hadde du gjort?

 

Sagt/skrevet i messengern/SMS eller hvordan vi kommuniserte turen:

Sitat

Naturligvis, bare vipps meg en hundrings du, det blir jo ekstra bensin siden det blir 15 minutter ekstra kjøring + parkering. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må du invitere til å spise ute og dra på byen? Det er jo ganske dyrt i seg selv, og dere er studenter?.

Hadde dette vært meg ville jeg nok sagt ifra når de spurte, at nei jeg kan dessverre ikke kjøre jeg har lite bensin. Da får du enten bensinpenger , eller "Okei jeg tar buss". Verre enn det er det ikke, du må bare sette grenser for deg selv!

Hvis de ikke inviterer deg, hvorfor inviterer du dem? Ville aldri brukt tiden min på å jage etter venner som tydeligvis ikke har noe særlig interesse utenom "sosial status" utendørs.

Anonymkode: 32acb...aa0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen gang tenkt på at det faktisk er bare du som er kjip ? 
Disse jentene kan jo ha kjempe dårlig råd fra før etc. 

Ikke døm, men for dems del syntes jeg du burde kutte dem ut som venninner

Anonymkode: 5e587...9cd

Dette kan jo umulig komme fra noe annet enn en snylter. 

Anonymkode: 51e88...10f

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette kan jo umulig komme fra noe annet enn en snylter. 

Anonymkode: 51e88...10f

Sa snylteren selv !! 

Anonymkode: 5e587...9cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener dette er din egen skyld. Når du er så konfliktsky at du ikke tør si fra tror de selvsagt at det er greit for deg å plukke dem opp. Mann deg opp og vis dem at du har ryggrad.

Anonymkode: a25a7...336

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

53 minutter siden, O.G. said:

Sagt/skrevet i messengern/SMS eller hvordan vi kommuniserte turen:

  Sitat

Naturligvis, bare vipps meg en hundrings du, det blir jo ekstra bensin siden det blir 15 minutter ekstra kjøring + parkering. 

Haha, ja det hadde vært utrolig digg å bare gjort det egentlig!

 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har kjørt noe og også lånt bort bil. De samme vennene har stilt opp for meg på andre måter. Dette går opp i opp. Om det bare går en vei så synes jeg iallfall at de kan vippse deg bussbilletten. 

Anonymkode: a07b4...626

Likte også denne løsningen.

 

56 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg forstår deg, og hadde nok fjernet meg litt fra dem. Ikke alle er like omtenksomme og givende som personer, og da er det slitsomt å ha dem som venner hvis en selv er hjelpsom og gavmild. Like barn leker best. 

Anonymkode: 52229...0a7

Godt poeng.

 

 

Eventuelt så kan jeg ta det opp med hver og en av de på tomannshånd og fortelle dem at jeg ikke synes det er greit at det er alltid jeg som kjører. Selv om dette egentlig er en selvfølge hvor det burde ha vært unødvendig å fortelle dem det dersom de er gode venner.

Endret av Energi-jenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som om dere er en dårlig match. Ts høres gjerrig ut, vennene virker litt griske ut. Er det bare du som tar initiativ, ts, eller gjør de andre det også noen ganger?

Anonymkode: a97ac...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Energi-jenta skrev:

Haha, ja det hadde vært utrolig digg å bare gjort det egentlig!

 

 

Så gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må du invitere til å spise ute og dra på byen? Det er jo ganske dyrt i seg selv, og dere er studenter?.

Hadde dette vært meg ville jeg nok sagt ifra når de spurte, at nei jeg kan dessverre ikke kjøre jeg har lite bensin. Da får du enten bensinpenger , eller "Okei jeg tar buss". Verre enn det er det ikke, du må bare sette grenser for deg selv!

Hvis de ikke inviterer deg, hvorfor inviterer du dem? Ville aldri brukt tiden min på å jage etter venner som tydeligvis ikke har noe særlig interesse utenom "sosial status" utendørs.

Anonymkode: 32acb...aa0

Hvis man har dårlig råd så tar man med matpakke og spiser på benken i parken. På restaurant kan man da bestille vann og la de mer bemidlede bestille smakfulle retter. Hyggelig blir det uansett. Man er der for selskapets skyld ikke maten. Og ja, de kan ta buss til og fra. Det er deres egen skyld at de er fattige, studenter er gjerne det. Går over om noen år. 

Endret av A_nanas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...