Gå til innhold

«Balle på deg»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, det er ikke noe seksuelt, men betyr å bre dyna/ pleddet på deg. 

Det slo meg plutselig hvor rart dette uttrykket er, og jeg begynte å lure på hvor utbredt det er. Så, har du hørt det, bruker du det, og hvor i landet kommer du fra? :) 

Jeg er fra Troms, og her er det i hvert fall et vanlig uttrykk i besteforeldregenerasjonen.

Eksempel: «Legg dæ på sofaen, lille venn. Så kommer ho bestemor og balle på dæ.» Det ser jo helt sinnsykt ut nå når jeg har begynt å tenke over det :fnise: 

Anonymkode: 9143f...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:fnise: Du har rett, det høres jo litt koko ut, men jeg er vant med det og bruker det selv, selv om jeg ikke helt er i besteforeldregenerasjonen ;). Fra nordre Nordland.  

Anonymkode: 818db...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også fra Troms og har vokst opp med dette uttrykket. Jeg bruker det selv, og syns det er helt normalt, men når jeg tenker over det så skjønner jeg hva du mener 🤣

Endret av Stueloff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Østfold, aldri hørt det uttrykket før. Her sier vi bare å bre over dyna/pleddet :)

Anonymkode: c566a...d33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Stueloff said:

Jeg er også fra Troms og har vokst opp med dette uttrykket. Jeg bruker det selv, og syns det er helt normalt, men når jeg tenker over det så skjønner jeg hva du mener 🤣

Jeg har også alltid tenkt at det var helt normalt. Men der sto jeg og skulle «balle på» hunden min som var blitt søkkvåt i regnet, og plutselig slo det meg :fnise:

Anonymkode: 9143f...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier også "baille på dæ", er trønder/finnmarking. Samboeren min som er fra en helt annen kant av landet holdt på å le seg ihjel første gang jeg sa det. Jeg sier også at "no skal æ haille mæ litt" når jeg skal ta en middagslur, det vil jeg tro kommer av min avdankede finnmarksdialekt for det sier de ikke i trøndelag.

Anonymkode: 79ba6...2f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hørtes helt snålt ut på min dialekt. Her sier vi «balle på Seg» i betydningen at noe fører til noe annet/blir mer og mer/verre og verre. Kan man bruke det slik i Troms?

Anonymkode: 46f6a...715

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det hørtes helt snålt ut på min dialekt. Her sier vi «balle på Seg» i betydningen at noe fører til noe annet/blir mer og mer/verre og verre. Kan man bruke det slik i Troms?

Anonymkode: 46f6a...715

Ja, det kan man! 

Men ja, merkelig at begge uttrykkene kan eksistere i samme dialekt.

Anonymkode: 9143f...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bøff Eløff

Både å balle på dyna og balle på seg av problemer er uttrykk jeg er vokst opp med. Har ikke hørt det første på en god stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg sier også "baille på dæ", er trønder/finnmarking. Samboeren min som er fra en helt annen kant av landet holdt på å le seg ihjel første gang jeg sa det. Jeg sier også at "no skal æ haille mæ litt" når jeg skal ta en middagslur, det vil jeg tro kommer av min avdankede finnmarksdialekt for det sier de ikke i trøndelag.

Anonymkode: 79ba6...2f9

«Haille mæ litt» brukes her også, men det har jeg aldri hørt noen under seksti si, så det er kanskje på vei ut :klo: Det hadde vært veldig unaturlig for meg å bruke det uttrykket, men «balle på dæ» kan jeg godt bruke .

Anonymkode: 9143f...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Bøff Eløff said:

Både å balle på dyna og balle på seg av problemer er uttrykk jeg er vokst opp med. Har ikke hørt det første på en god stund.

Er du også fra Nord-Norge eller Trøndelag?

Anonymkode: 9143f...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker det her også-på Nordvestlandet.  Det balla på seg med problem for eksempel. Eller ein balla på seg kleda!😅

Anonymkode: b5b5e...02b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt det, men det var mest snakk om å lage bosso på meg da jeg var liten. Å brette dyna godt rundt og under bena.

Anonymkode: 23bad...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det hørtes helt snålt ut på min dialekt. Her sier vi «balle på Seg» i betydningen at noe fører til noe annet/blir mer og mer/verre og verre. Kan man bruke det slik i Troms?

Anonymkode: 46f6a...715

Samme her. Balle på seg er et vanlig uttrykk for meg i den betydningen du skriver her. Jeg ser for meg en snøball som ruller og blir større og større. Uttrykket som TS skriver, har jeg aldri hørt om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.6.2018 den 10.54, AnonymBruker skrev:

Fra Østfold, aldri hørt det uttrykket før. Her sier vi bare å bre over dyna/pleddet :)

Anonymkode: c566a...d33

Jeg er også fra Østfold og har hørt dette uttrykket mange ganger. Det var gjerne folk i min besteforeldregenerasjon som brukte det om å ta seg en liten hvil. "Nå må je hælle meg ne'på ei stønn".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Arabella said:

Jeg er også fra Østfold og har hørt dette uttrykket mange ganger. Det var gjerne folk i min besteforeldregenerasjon som brukte det om å ta seg en liten hvil. "Nå må je hælle meg ne'på ei stønn".

Jeg tror hun mente uttrykket «balle på deg», som jeg beskriver betydningen av i hovedinnlegget :) 

Har du hørt det før?

Anonymkode: 9143f...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, det har jeg ikke. Nå må jeg bare beklage, jeg ser nå at jeg siterte feil innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker uttrykket "Balle på meg/deg"  om å kle på seg godt. Vestlandet. 

Anonymkode: 8c990...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker utrykket og kommer fra østlandet. Vi har familie fra nordnorge så mulig det kommer fra der. 

Anonymkode: d9a2a...61e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...