Gå til innhold

Sopp/gynekologisk und?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 20 som i det siste har hatt litt underlivsplager. Det begynte da jeg var på en lengre tur (feb-apr), der jeg tror jeg hadde sopp minst en gang, og kjøpte lokal medisin for dette. Etter jeg kom hjem klødde jeg en del i underlivet, og smørte meg bare med canesten salve jeg hadde liggende i en ukes tid. Plagene forsvant litt, men kom åpenbart raskt tilbake da jeg ikke tok vagitorien. Jeg prøvde meg igjen litt senere med en ny pakke canesten. (Da vagitorie + salve) Igjen forsvant plagene en stund før de kom tilbake. Siden da har det vist seg som en mild til moderat kløe, som ikke er konstant. Jeg kjøpte derfor Diflucan som siste forsøk, uten at den hadde særlig effekt på den nå milde kløen. Jeg har egentlig aldri hatt spesielt med utflod, men merker at det kan være litt hvitt belegg mellom kjønnsleppene. Kløen er som regel på kjønnsleppene/klitoris, men kan også klø litt i selve vagina. 

Det jeg da lurer på er om dette fortsatt kan være sopp? Det hører også med historien at jeg har hatt flere partnere på relativt kort tid de siste månedene. Ift til selve samleie har jeg ikke merket store forskjellen, men det kan svi litt når penis trenger inn. Men igjen, ikke særlig vondt. Jeg tok en (negativ) klamydia og gonore test i mai, og har ubeskyttet sex med en annen siden det. (Skal altså ta ny test)

Jeg har bestilt time hos fastlegen, men har nå fått en ny ung mann.. Det er altså ikke super behagelig og gå til han, men jeg tenker at det er bedre enn å gå og klø. Jeg tenker at det blir en g.u som neste steg, eller? Jeg har aldri hatt en før og kan ikke si at jeg jubler av tanken heller.

 

Anonymkode: 9b39d...890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis Diflucan ikke virker så kan det være at du blir satt på en lengre behandling med Diflucan ( det er ikke alle som blir kvitt alt med kun en tablett) uten gu. Eller han vil ta en gu for å se om han kan se en soppinfeksjon eller noe annet. Eller, hvis han ikke føler seg så trygg på gu ( ikke alle fastleger gjør det), så sender han deg til en gynekolog. 

Anonymkode: 06dba...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har skakkjørt kroppen med kostholdet er det heller ikke rart du ikke blir frisk. Du kan ha en heftig candidablomstring innvendig.

Hvis du har spist masse karbohydrater, sukker og alkohol er det ikke rart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Da får jeg se hva han gjør. Jeg har drukket mer alkohol enn vanlig i det siste. 

ts

Anonymkode: 9b39d...890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en jente på 20 som i det siste har hatt litt underlivsplager. Det begynte da jeg var på en lengre tur (feb-apr), der jeg tror jeg hadde sopp minst en gang, og kjøpte lokal medisin for dette. Etter jeg kom hjem klødde jeg en del i underlivet, og smørte meg bare med canesten salve jeg hadde liggende i en ukes tid. Plagene forsvant litt, men kom åpenbart raskt tilbake da jeg ikke tok vagitorien. Jeg prøvde meg igjen litt senere med en ny pakke canesten. (Da vagitorie + salve) Igjen forsvant plagene en stund før de kom tilbake. Siden da har det vist seg som en mild til moderat kløe, som ikke er konstant. Jeg kjøpte derfor Diflucan som siste forsøk, uten at den hadde særlig effekt på den nå milde kløen. Jeg har egentlig aldri hatt spesielt med utflod, men merker at det kan være litt hvitt belegg mellom kjønnsleppene. Kløen er som regel på kjønnsleppene/klitoris, men kan også klø litt i selve vagina. 

Det jeg da lurer på er om dette fortsatt kan være sopp? Det hører også med historien at jeg har hatt flere partnere på relativt kort tid de siste månedene. Ift til selve samleie har jeg ikke merket store forskjellen, men det kan svi litt når penis trenger inn. Men igjen, ikke særlig vondt. Jeg tok en (negativ) klamydia og gonore test i mai, og har ubeskyttet sex med en annen siden det. (Skal altså ta ny test)

Jeg har bestilt time hos fastlegen, men har nå fått en ny ung mann.. Det er altså ikke super behagelig og gå til han, men jeg tenker at det er bedre enn å gå og klø. Jeg tenker at det blir en g.u som neste steg, eller? Jeg har aldri hatt en før og kan ikke si at jeg jubler av tanken heller.

 

Anonymkode: 9b39d...890

Når en sopptur ikke fungerer så har du ikke sopp. Å bruke soppmidler videre kan gi deg både Lichen, vaginose og andre plager. 

Leser du pakningsvedlegget på Canesten så ser du også at du anbefales å oppsøke lege dersom en kur ikke fungerer. 

Anonymkode: a6f46...15d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en del plaget med sopp da jeg var yngre. Plagene høres veldig ut som det, men kan jo være mye annet. 

Jeg fikk det på nytt og på nytt, men ble helt kvitt det etter jeg begynte å kokvaske undertøyet, sove uten truse, behandlet partneren og spiste minimalt med sukker i den perioden behandlingen pågikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta en tur til legen å få tatt en prøve der de dyrker av soppen. Duplex er inne på noe viktig her og det er sukker og karbohydrater. Alkohol osv. Har du nylig gått på anitbiotika? Ikke utypisk å få det da.  Spis yoghurt, ta tranebær og andre ting som gjør miljøet litt surere og prøv å kutt de værste sukkerbombene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/21/2018 at 2:19 PM, Colorama said:

Hvordan går det nå, TS?

Jeg var hos legen i dag, og da hadde alle symptomene gått bort.. Han sa at det mest sannsynlig var Diflucan som gjorde jobben sin, og at det var svært sannsynlig at det er sopp jeg har hatt. Fikk med meg ett kit til hjemmetest til neste gang det klør, så skulle han dyrke prøven :) 

ts

Anonymkode: 9b39d...890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...