AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #1 Skrevet 17. juni 2018 Hei! Håper ikke jeg støter noen med dette, men jeg lurer så fælt. Det er jo veldig mye snakk om at alt skal være ok for tiden, alt er greit. Men så leste jeg en artikkel hvor transpersoner svarte på en rekke spørsmål som ikke var greit å stille. Blant annet hvordan man har sex, hvordan man ser ut, om man har tatt operasjon osv.. Jeg personlig har ingen kunnskap om transpersoner, og jeg har vanskelig for å forstå situasjonen, og jeg har vanskelig for å normalisere deres situasjon nettop pga jeg ikke har noe kunnskap. Jeg tør nesten ikke spørre engang i frykt for å støte noen, men Hvordan skal jeg ellers vite? Hvorfor? For å få et avslappa forhold til det. Så here goes nothing... beklager Dere som føler dere er født i feil kropp, hva slags kjønn tiltrekkes dere av og hvorfor? Dere som endrer kjønn og blir sammen med en av samme kjønn (som du er endret til), blir du da homofil eller heterofil? Vær så snill. ikke ta dere nært av det, jeg vet det er direkte, men trenger litt opplysninger... Anonymkode: d1f9e...8f7 5
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #3 Skrevet 17. juni 2018 Nå er ikke jeg en transperson, men jeg vil tro at hvilket kjønn man tiltrekkes av ikke har noe med hvilket kjønn man er født som, akkurat som hos andre. Og jeg vil tro at man er homofil hvis man tiltrekkes av samme kjønn. Correct me if I'm wrong! Anonymkode: 215e0...19a 6
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #4 Skrevet 17. juni 2018 Jeg må innrømme at det er svært vanskelig å sette seg inn i dette med kjønnsskifte og transvestitter. Jeg har ikke den fjerneste anelse om hvorfor disse personene føler det slik de gjør, og hva som er "greia" med det, og hvorfor det oppstår hos enkelte mennesker. Jeg så dette programmet på nrk, og noen av spørsmålene gikk bl.a. ut på hvordan de har sex. For å være ærlig, så tror jeg vi alle er bittelitt nysgjerrige på akkurat dette. Ja, for hvordan har man sex etter kjønnsskifte? Sånn i praksis. Imidlertid nektet de fleste å svare på dette spørsmålet, da de syntes det ble for privat. Det er forsåvidt sant nok, men likevel litt synd at de unnlot å svare på det "alle" selvfølgelig lurer på. Var ikke det egentlig hele poenget med programmet? Noe jeg selv lurer på, er om en operert vagina kan bli våt og ta i mot en penis? (Altså operert fra mann til kvinne). Anonymkode: 5189e...ee8 7
Gjest Tamsi Skrevet 17. juni 2018 #5 Skrevet 17. juni 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg må innrømme at det er svært vanskelig å sette seg inn i dette med kjønnsskifte og transvestitter. Jeg har ikke den fjerneste anelse om hvorfor disse personene føler det slik de gjør, og hva som er "greia" med det, og hvorfor det oppstår hos enkelte mennesker. Jeg så dette programmet på nrk, og noen av spørsmålene gikk bl.a. ut på hvordan de har sex. For å være ærlig, så tror jeg vi alle er bittelitt nysgjerrige på akkurat dette. Ja, for hvordan har man sex etter kjønnsskifte? Sånn i praksis. Imidlertid nektet de fleste å svare på dette spørsmålet, da de syntes det ble for privat. Det er forsåvidt sant nok, men likevel litt synd at de unnlot å svare på det "alle" selvfølgelig lurer på. Var ikke det egentlig hele poenget med programmet? Noe jeg selv lurer på, er om en operert vagina kan bli våt og ta i mot en penis? (Altså operert fra mann til kvinne). Anonymkode: 5189e...ee8 Jeg så også det programmet og kjente jeg nesten ble litt irritert? Fikk inntrykk av det i stor grad var den ene damen som himlet med øynene og ble mest forbanna over det spørsmålet, og nekter å svare. Noen av de andre forsøkte i det minste. Hvorfor var det så provoserende å få det spørsmålet anonymt lurte jeg på da. Jeg vil tro de aller færreste vet noe særlig om dette, og lurer på det av ren nysgjerrighet. Vi har jo verken kjennskap til det selv eller noen å spørre. Kan SELVSAGT skjønne at det er slitsomt å bli spurt ansikt til ansikt, hun har sikkert hørt det hundre ganger og jeg hadde nok reagert likt selv. Men nå var vel hele poenget med dette programmet å "rydde opp" i generelle misforståelser og sette folk inn i hvordan det er å leve som dem. Ikke sett deg foran akkurat det kameraet om du ikke takler å høre et spørsmål som er dømt til å komme... For nei, i mitt hode er det ikke så selvsagt og åpenbart som hun skulle ha det til. Jeg ser på kjønnsorganene som en rimelig essensiell del under den akten, og regnet med det ville være noen forskjeller. Får vel aldri vite det nå, om man ikke engang får spørre anonymt 🤔
LiseTV Skrevet 23. juni 2018 #6 Skrevet 23. juni 2018 Det er stor forskjell mellom Transvestitt og Transexuell. Jeg kaller meg for fellesbegrepet Transe, men er Transvestitt og har ikke behov for operasjon. 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #7 Skrevet 23. juni 2018 Jeg har en tenåring som er født gutt men har begynt utredning med tanke på å skifte til kvinne. Han(synes det er greit å bli kalt det fram til prosessen har kommet i gang) tiltrekkes av gutter. Han blir oppgitt når folk spør og mener det er helt naturlig at han som egentlig er en kvinne tiltrekkes av menn, for de fleste kvinner gjør jo tross alt det. De som ikke gjør det er homofile, men de finnes selvfølgelig også. Anonymkode: fe15a...c01
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #8 Skrevet 23. juni 2018 Altså sex er jo ikke være penetrering da. Så bruk fantasien. Tror det er nok like individuelt som hva folk flest blir tiltrukket av. Jeg tiltrekkes av en viss type ikke kjønn. Jeg har en ting for transseksuelle og maskuline jenter og feminine gutter. Altså der kjønsbilde er uklart. Og jeg er født jente og er 200% sikker på jeg er jente. Anonymkode: 6fffa...c40 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #9 Skrevet 23. juni 2018 På 18.6.2018 den 1.27, Tamsi skrev: Jeg så også det programmet og kjente jeg nesten ble litt irritert? Fikk inntrykk av det i stor grad var den ene damen som himlet med øynene og ble mest forbanna over det spørsmålet, og nekter å svare. Noen av de andre forsøkte i det minste. Hvorfor var det så provoserende å få det spørsmålet anonymt lurte jeg på da. Jeg vil tro de aller færreste vet noe særlig om dette, og lurer på det av ren nysgjerrighet. Vi har jo verken kjennskap til det selv eller noen å spørre. Kan SELVSAGT skjønne at det er slitsomt å bli spurt ansikt til ansikt, hun har sikkert hørt det hundre ganger og jeg hadde nok reagert likt selv. Men nå var vel hele poenget med dette programmet å "rydde opp" i generelle misforståelser og sette folk inn i hvordan det er å leve som dem. Ikke sett deg foran akkurat det kameraet om du ikke takler å høre et spørsmål som er dømt til å komme... For nei, i mitt hode er det ikke så selvsagt og åpenbart som hun skulle ha det til. Jeg ser på kjønnsorganene som en rimelig essensiell del under den akten, og regnet med det ville være noen forskjeller. Får vel aldri vite det nå, om man ikke engang får spørre anonymt 🤔 Jeg irriterte meg også over den dama. Altså, jeg skjønner at hun har opplevd mye dritt i prosessen fram mot kjønnskorrigerende tiltak, men når hun har alle piggene ute i et program hun frivillig har stilt opp i for å opplyse befolkningen om det som de lurer på, så har hun faktisk ikke noe der å gjøre. Synes ikke hun var noen god ambassadør for transpersoner, og når man ser sånne reaksjoner bidrar det ikke særlig til at folk tør å spørre om det man lurer på heller. Da vil heller fordommene vokse, når man ikke får noe informasjon om hva det vil si å være transperson. Anonymkode: 72198...723 6
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #10 Skrevet 23. juni 2018 3 timer siden, LiseTV skrev: Det er stor forskjell mellom Transvestitt og Transexuell. Jeg kaller meg for fellesbegrepet Transe, men er Transvestitt og har ikke behov for operasjon. Men er man en transperson når man har operert bort penisen? Er det forskjell på en som har penis og ikke? Anonymkode: 4f11a...98e
LiseTV Skrevet 23. juni 2018 #11 Skrevet 23. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men er man en transperson når man har operert bort penisen? Er det forskjell på en som har penis og ikke? Anonymkode: 4f11a...98e Transeperson er veldig utydeleg begrep, som jeg sa. Transeperson er vel en som liker kvinneutrykk, om enn i veldig store forskjeller. Har en operert bort penis i Norge får en laget en vagina av det. Desse som får gjort det er tanseksuelle, eller født i feil kropp. Hjernen og den fysiske kropp harmonerer ikke sammen.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2018 #12 Skrevet 23. juni 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg irriterte meg også over den dama. Altså, jeg skjønner at hun har opplevd mye dritt i prosessen fram mot kjønnskorrigerende tiltak, men når hun har alle piggene ute i et program hun frivillig har stilt opp i for å opplyse befolkningen om det som de lurer på, så har hun faktisk ikke noe der å gjøre. Synes ikke hun var noen god ambassadør for transpersoner, og når man ser sånne reaksjoner bidrar det ikke særlig til at folk tør å spørre om det man lurer på heller. Da vil heller fordommene vokse, når man ikke får noe informasjon om hva det vil si å være transperson. Anonymkode: 72198...723 Enig i alt du skriver. Hun var irriterende og litt for dominant og dramaqueen etter min mening. Jeg likte henne ikke. De andre derimot, synes jeg virket til å være mer sympatiske og jordnære mennesker. Anonymkode: 5189e...ee8
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2018 #13 Skrevet 24. juni 2018 På 23.6.2018 den 18.26, AnonymBruker skrev: Enig i alt du skriver. Hun var irriterende og litt for dominant og dramaqueen etter min mening. Jeg likte henne ikke. De andre derimot, synes jeg virket til å være mer sympatiske og jordnære mennesker. Anonymkode: 5189e...ee8 Enig, de andre var fine. Håper hun andre som var med får behandlingen hun trenger etterhvert. Anonymkode: 72198...723
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 #14 Skrevet 25. juni 2018 På 23.6.2018 den 18.03, LiseTV skrev: Transeperson er veldig utydeleg begrep, som jeg sa. Transeperson er vel en som liker kvinneutrykk, om enn i veldig store forskjeller. Har en operert bort penis i Norge får en laget en vagina av det. Desse som får gjort det er tanseksuelle, eller født i feil kropp. Hjernen og den fysiske kropp harmonerer ikke sammen. Hvorfor snakker dere bare om menn som ønsker å være kvinne,det er faktisk flere kvinner som skifter kjønn i dag enn menn. Anonymkode: 9d2e5...e3d 1
Pipaluk Skrevet 26. juni 2018 #15 Skrevet 26. juni 2018 På 18.6.2018 den 1.02, AnonymBruker skrev: Jeg må innrømme at det er svært vanskelig å sette seg inn i dette med kjønnsskifte og transvestitter. Jeg har ikke den fjerneste anelse om hvorfor disse personene føler det slik de gjør, og hva som er "greia" med det, og hvorfor det oppstår hos enkelte mennesker. Jeg så dette programmet på nrk, og noen av spørsmålene gikk bl.a. ut på hvordan de har sex. For å være ærlig, så tror jeg vi alle er bittelitt nysgjerrige på akkurat dette. Ja, for hvordan har man sex etter kjønnsskifte? Sånn i praksis. Imidlertid nektet de fleste å svare på dette spørsmålet, da de syntes det ble for privat. Det er forsåvidt sant nok, men likevel litt synd at de unnlot å svare på det "alle" selvfølgelig lurer på. Var ikke det egentlig hele poenget med programmet? Noe jeg selv lurer på, er om en operert vagina kan bli våt og ta i mot en penis? (Altså operert fra mann til kvinne). Anonymkode: 5189e...ee8 Hvilket program på NRK?
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #16 Skrevet 26. juni 2018 Det handler vel helst om at man ikke skal stille private spørsmål til de menneskene man møter. Er noe helt annet å spørre anonymt på nett. Men sannsynligvis kan du veldig enkelt google spørsmålet du har på engelsk og finne svar, så alle som er nysgjerrig kan finne tonnevis av info på akkurat det de lurer på. Sånn sett er det ingen grunn til å stille denne type private spørsmål til menneskene det gjelder Anonymkode: b12a7...03b
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #17 Skrevet 26. juni 2018 4 timer siden, Pipaluk skrev: Hvilket program på NRK? "Ikke spør om det" Anonymkode: 72198...723 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2018 #18 Skrevet 26. juni 2018 På 23.6.2018 den 13.15, AnonymBruker skrev: Jeg har en tenåring som er født gutt men har begynt utredning med tanke på å skifte til kvinne. Han(synes det er greit å bli kalt det fram til prosessen har kommet i gang) tiltrekkes av gutter. Han blir oppgitt når folk spør og mener det er helt naturlig at han som egentlig er en kvinne tiltrekkes av menn, for de fleste kvinner gjør jo tross alt det. De som ikke gjør det er homofile, men de finnes selvfølgelig også. Anonymkode: fe15a...c01 Hvorfor blir han oppgitt over Det? Det et jo akkurat slik fot alle andre som er født jenter Også, det et ikke særeget for han/henne. Anonymkode: 70ff4...9d5 1
LiseTV Skrevet 3. august 2018 #19 Skrevet 3. august 2018 Jeg har bare en trang til å bruke damekler. Liker også å ha på BH med silikoninnlegg. Bruker alltid dametruser, desse manneboxer er helt grusomme å bruke. Sex blir det dame, og allerhelst vil jeg ha på BH og kort nattkjole.
Pipaluk Skrevet 3. august 2018 #20 Skrevet 3. august 2018 Noen andre spørsmål: håper ikke det blir oppfattet som at jeg kupper tråden din ( Admin får da slette), men jeg ser på det som en mulighet til å få svar på det jeg også lurer på 1) hvor lang tok prosessen fra utredning til start av hormonbehandling? Har dere hatt en god dialog med Rikshospitalet? Jeg har hørt at mange har vært misfornøyde med oppfølgingen der. 2)Må dere fjerne testikler, livmor, eggstokker for å skifte juridisk kjønn? Jeg vet at en del transpersoner ønsker biologiske barn og at dette med "kastrering" kan være utfordrende og oppleves som et overgrep. 3) hvordan løser dere utfordringene med å bruke kjønnsdelte garderober rundt omkring? Hvilke kriterier legges det vekt på for å få bruke det ene eller det andre? Jeg leste om en transperson som var i ferd med å bli kvinne, men som ennå hadde penis. Hvis jeg forsto artikkelen riktig så brukte hun garderobe og dusj for kvinner på Tøyenbadet. Jeg trodde alle garderober med felles dusj hadde en policy med at forvanligen måtte være ferdig før det ble aktuelt. Hva er dere erfaringer?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå