AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #1 Del Skrevet 17. juni 2018 Hvem har vikeplikt egentlig? Er det den som er i rundkjøringen eller den som kjører inn i rundkjøringen? Hvis jeg kjører inn i en rundkjøring og en bil allerede er i rundkjøringen og skal ut av avkjøringen etter der jeg kommer inn, ligger i høy fart og må bråbremse for å ikke krasje med meg. Hvem har skylden om det smeller? Anonymkode: dc161...bc5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #2 Del Skrevet 17. juni 2018 Vikeplikt fra venstre. Og du har vikeplikt for de som er i rundkjøringen. Mange tror man bare skal stå der og vente til det er tomt fra venstre. Anonymkode: d0747...64c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wahaj Skrevet 17. juni 2018 #3 Del Skrevet 17. juni 2018 Du har vikeplikt for de som er i rundkjøringen. Du har teknisk sett skylden, siden du kommer inn etter den første bilen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wahaj Skrevet 17. juni 2018 #4 Del Skrevet 17. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vikeplikt fra venstre. Og du har vikeplikt for de som er i rundkjøringen. Mange tror man bare skal stå der og vente til det er tomt fra venstre. Anonymkode: d0747...64c Det er feil, man har IKKE vikeplikt fra venstre. Kun de som er i rundkjøringen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #5 Del Skrevet 17. juni 2018 2 minutter siden, wahaj skrev: Det er feil, man har IKKE vikeplikt fra venstre. Kun de som er i rundkjøringen. Gjesp Anonymkode: d0747...64c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #6 Del Skrevet 17. juni 2018 2 minutter siden, wahaj skrev: Det er feil, man har IKKE vikeplikt fra venstre. Kun de som er i rundkjøringen. De som er i rundkjøringen kommer fra venstre mot deg som skal inn i rundkjøringen. Ergo har du vikeplikt for de som kommer fra venstre siden de er i rundkjøringen. Anonymkode: ee19a...2ee 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wahaj Skrevet 17. juni 2018 #7 Del Skrevet 17. juni 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: De som er i rundkjøringen kommer fra venstre mot deg som skal inn i rundkjøringen. Ergo har du vikeplikt for de som kommer fra venstre siden de er i rundkjøringen. Anonymkode: ee19a...2ee Men det var ikke det ab skrev. Ab jeg siterte skrev at man har vikeplikt fra venstre og i rundkjøringen. Jeg poengterte at det kun gjelder de som allerede er i rundkjøringen. Men alle har vikeplikt inn mot rundkjøringen, skal sakke farten og ikke forstyrre rytmen til de som allerede er i rundkjøringen. Ergo har ts gjort feil ved at bil 1 måtte stoppe/bremse opp for bil 2 som kom ut etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #8 Del Skrevet 17. juni 2018 10 minutter siden, wahaj skrev: Men det var ikke det ab skrev. Ab jeg siterte skrev at man har vikeplikt fra venstre og i rundkjøringen. Jeg poengterte at det kun gjelder de som allerede er i rundkjøringen. Men alle har vikeplikt inn mot rundkjøringen, skal sakke farten og ikke forstyrre rytmen til de som allerede er i rundkjøringen. Ergo har ts gjort feil ved at bil 1 måtte stoppe/bremse opp for bil 2 som kom ut etterpå. Både jeg og den andre bilen kom i like høy hastighet mot rundkjøringen. Den andre bilen kom inn et lite øyeblikk før meg og måtte derfor bråbremse når vi møttes der jeg kom inn. Det er den andre sin skyld siden føreren ikke senket farten på vei inn i rundkjøringen. Hadde personen gjort det hadde han ikke trengt å bråbremse heller. Anonymkode: dc161...bc5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 17. juni 2018 #9 Del Skrevet 17. juni 2018 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvem har vikeplikt egentlig? Er det den som er i rundkjøringen eller den som kjører inn i rundkjøringen? Hvis jeg kjører inn i en rundkjøring og en bil allerede er i rundkjøringen og skal ut av avkjøringen etter der jeg kommer inn, ligger i høy fart og må bråbremse for å ikke krasje med meg. Hvem har skylden om det smeller? Anonymkode: dc161...bc5 Det er skiltet med vikepliktskilt. Skal ikke være vanskelig å forstå at det for alle som er i rundkjøringen du har vikeplikt for. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #10 Del Skrevet 17. juni 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Både jeg og den andre bilen kom i like høy hastighet mot rundkjøringen. Den andre bilen kom inn et lite øyeblikk før meg og måtte derfor bråbremse når vi møttes der jeg kom inn. Det er den andre sin skyld siden føreren ikke senket farten på vei inn i rundkjøringen. Hadde personen gjort det hadde han ikke trengt å bråbremse heller. Anonymkode: dc161...bc5 Nei du har ALLTID vikeplikt for den som kommer fra venstre. Om h*n er nødt til å bremse/stoppe på grunn av deg så har du brutt vikeplikten, uavhengig av hvor fort h*n kommer. Anonymkode: f7e24...288 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #11 Del Skrevet 17. juni 2018 Tror du bør ta deg et par kjøretimer hvor dere jobber med vikeplikt og rundkjøring Ts. Anonymkode: f7e24...288 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #12 Del Skrevet 17. juni 2018 23 minutter siden, tdm900 skrev: Det er skiltet med vikepliktskilt. Skal ikke være vanskelig å forstå at det for alle som er i rundkjøringen du har vikeplikt for. Vi kom til rundkjøringen helt likt. Han kom inn samtidig som meg og hadde et høyt tempo før han måtte bråbremse for å ikke treffe meg. 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei du har ALLTID vikeplikt for den som kommer fra venstre. Om h*n er nødt til å bremse/stoppe på grunn av deg så har du brutt vikeplikten, uavhengig av hvor fort h*n kommer. Anonymkode: f7e24...288 Se svar over. Han hadde et høyt tempo siden han ikke hadde noen biler å vike for. Vi kom likt inn og allikevel måtte han bråbremse for å ikke krasje i meg. Anonymkode: dc161...bc5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mannisinbestealder Skrevet 17. juni 2018 #13 Del Skrevet 17. juni 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei du har ALLTID vikeplikt for den som kommer fra venstre. Om h*n er nødt til å bremse/stoppe på grunn av deg så har du brutt vikeplikten, uavhengig av hvor fort h*n kommer. Anonymkode: f7e24...288 Hvor i trafikkreglene har du lest dette?Dette er fullstendig FEIL, og du er desverre ikke alene om å ha den oppfatningen. Før du kjører inn i rundkjøringen skal du SENKE FARTEN. Når du passerer vikepliktlinjen og skiltet har du vikeplikt for ALLE som er i rundkjøringen. Du har IKKE vikeplikt for de som kjører inn i rundkjøringen etter deg. De kommer ofte i stor fart fra venstre og tror at de har rett til å rett til å blåse gjennom. De har dermed misforstått flere trafikkregler. Noen tuter og viser finger også. Signalhorn skal vel begrenses til situasjoner der det er fare for sammenstøt. Slik er reglene. Det har vært diskusjoner og ulike meninger om dette, men Høyesterett fattet en prinsipiell avgjørelse om dette for ca 15 år siden. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Missfitness Skrevet 17. juni 2018 #14 Del Skrevet 17. juni 2018 En rundkjøring er vel definert som en forkjørsvei, derav vikeplikt når du skal inn.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2018 #15 Del Skrevet 17. juni 2018 5 hours ago, AnonymBruker said: De som er i rundkjøringen kommer fra venstre mot deg som skal inn i rundkjøringen. Ergo har du vikeplikt for de som kommer fra venstre siden de er i rundkjøringen. Anonymkode: ee19a...2ee De som kommer fra innkjøringen til rundkjøringen til venstre for deg kommer også fra venstre, men man har ikke vikeplikt for dem hvis man kommer inn i rundkjøringen før dem. Anonymkode: d6d31...8fb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puppi Skrevet 19. juni 2018 #16 Del Skrevet 19. juni 2018 Som alltid når det diskuteres trafikk og regler: Kun synsing og meninger, ingen kilder eller referanser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2018 #17 Del Skrevet 19. juni 2018 Den som krysser linja inn i rundkjøringen først har forskjørsrett. Uansett hvilken linje. Mange er dessverre av den oppfatning at biler som skal inn i rundkjøringen fra deres høyre har vikeplikt. Dette er ikke riktig, den som krysser linja først har forskjørsrett. Anonymkode: e9063...9da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2018 #18 Del Skrevet 19. juni 2018 På første bilde. Bil A har ingen vikeplikt når han kjører inn i rundkjøringen (og følger pilen sin). Om han derimot lå i venstre felt, så hadde A hatt vikeplikt for B. På bilde to så ser du høyreregel, bil B har skyld i ulykken, fordi B har vikeplikt for de til høyre for seg. I begge eksempler, så har B skyld om de krasjer i 1 og 2. Dette gjelder alle rundkjøringer med både 4 og 3 "armer". Du har vikeplikt for de som er inne i rundkjøringen, og er du i rundkjøringen så er det høyreregel som gjelder (om det er 2 felt). Anonymkode: 7d9bd...a66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2018 #19 Del Skrevet 19. juni 2018 På 17.6.2018 den 17.27, AnonymBruker skrev: Hvem har vikeplikt egentlig? Er det den som er i rundkjøringen eller den som kjører inn i rundkjøringen? Hvis jeg kjører inn i en rundkjøring og en bil allerede er i rundkjøringen og skal ut av avkjøringen etter der jeg kommer inn, ligger i høy fart og må bråbremse for å ikke krasje med meg. Hvem har skylden om det smeller? Anonymkode: dc161...bc5 Du har skylden, fordi du bryter vikeplikten ved å kaste deg inni rundkjøringen. Du skulle ha stoppet og ikke vært til hinder for de inne i rundkjøringen. Farten er idiot.. men det er fortsatt din skyld. Du kan også få bot om politiet ser at du skremmer den andre, ved å hive deg inni rundkjøringen og skaper en potensielt farlig situasjon. Den bråbremsen går under å være for hinder til andre. Anonymkode: 7d9bd...a66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dævendøtte Skrevet 19. juni 2018 #20 Del Skrevet 19. juni 2018 På 17.6.2018 den 18.34, AnonymBruker skrev: Se svar over. Han hadde et høyt tempo siden han ikke hadde noen biler å vike for. Vi kom likt inn og allikevel måtte han bråbremse for å ikke krasje i meg. Du hadde en bil å vike for, den som kom inn i rundkjøringen før deg. Han måtte bråbremse fordi du ikke holdt vikeplikten. Hvorfor skulle du på død og liv kjøre inn foran ham? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå