Gå til innhold

Sammenheng mellom dysleksi og aspergers?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dyslektikere sliter med å lese og skrive og personer med aspergers sliter med de sosiale ferdighetene. Er det noen sammenheng mellom de to diagnosene? Altså at det er noe felles som får dem til å slite med bestemte problemer?

Anonymkode: f1fa4...996

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er dysleksi en diagnose?

Ellers så er de jeg kjenner ( 3 ) flinke til å formulere seg, og ingen dysleksi. De jeg har sett på forumet her har det åpenbart ikke heller. 

AnonymBruker
Skrevet

Autister har ofte dysleksi som tillegg diagnose.  Noen har også add eller adhd.  Derfor er det så dumt  å ta alle autister under en kam. Min unge kan virke dum på skolen men ikke pga autisme.  Men dysleksi gjør det vanskelig å lære å lese. Add  gjør at konsentrasjonen er svak. Men er over gjennomsnittet intelligent og skåret høy på ig test. Lærer fort men siden autismen  gjør at man ikke lærer via sosiale  ting er det vanskelig.

Anonymkode: 1e459...03e

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, SoWhat? skrev:

Er dysleksi en diagnose?

Ellers så er de jeg kjenner ( 3 ) flinke til å formulere seg, og ingen dysleksi. De jeg har sett på forumet her har det åpenbart ikke heller. 

Man kan formulere seg veldig godt til tross for dysleksi da. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan formulere seg veldig godt til tross for dysleksi da. 

Ja. Det var dumt av meg å skrive. 

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn har dysleksi, ingenting annet. Og er skriving som er problemet. Finnes forskjellige grader av dysleksi. Men tror ikke man er mer disponibel for psykiske diagnoser ( foruten lav selvtilitt før man innser man er klok, selv om rett skrivning ikke går). Men at diverse diagnoser gir lærervansker er nok veldig vanlig. Dog betyr det ikke de har dysleksi, men rett og slett mangler evnen til å se viktigheten av visse ting, som at andre skal forstå det du skriver.

Anonymkode: 6dd78...258

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dysleksi/adhd/asberger ligger tett opp mot hverandre. Jeg selv har ADHD og dysleksi. Fikk dysleksi diagnosen da jeg var 16. Har 6 år på Høyskole og UIO. Fikk ADHD diagnosen da jeg var 45. 

Veldig farlig å generalisere. Og å sette = tegn mellom disse diagnosene.

Anonymkode: 3b684...e37

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sønn med dysleksi. Når han ble sjekket så sjekket de også mye annet som jeg ikke forsto og de ikke sa hvorfor. Men kanskje det var for å sjekke for andre diagnoser, det høres jo ut som det.

Sønnen min sliter ihvertfall med å lese, skrive, klokka og formulere seg skriftlig - ikke muntlig. Alt dette er helt normalt med dysleksi. 

Anonymkode: 98ad7...d36

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
På 17.6.2018 den 16.15, SoWhat? skrev:

Er dysleksi en diagnose?

Ja, tror det er en diagnose

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...