Gjest gjest1 Skrevet 3. mars 2005 #1 Skrevet 3. mars 2005 Begynner å lure på om jeg er vanskelig, eller bare sær.. Sliter maks med å finne ut hva jeg vil jobbe som (altså hvilken utdanning skal jeg ta) Jeg vet at jeg ikke vil jobbe som hjelpepleier/vernepleier/sykepleier, men jeg kan godt jobbe med/for mennesker på andre måter.. Jeg kan ikke ha en jobb som er for fysisk pga jeg har 3 prolapser i ryggen. Jeg liker at det skjer noe, gjerne høyt tempo.. Liker å drive med data, men kan ikke tenke meg å "bare" sitte ved en maskin hele dagen... Er ikke noe glad i å reise, i alle fall ikke veldig ofte. Liker utfordringer, på feler plan. MEN det må være en jobb hvor jeg kan vidre utvikle meg el vidreutdanne meg, så jeg ikke blir stående å gjøre det sammen "hele" tiden.. Er vel ikke noe pluss i boka at jeg har dyseleksi, MEN ser på det som en utfordring, ikke et hinder.. ER DET NOE HÅP FOR MEG? :-? NOEN IDEER PÅ HVA JEG PASSER SOM? Jeg blir glad for alle innspill
Gjest Anonymous Skrevet 3. mars 2005 #3 Skrevet 3. mars 2005 Lærer, hvis ikke det blir for mye ståing? Synes det virker som du takler dysleksien bra i hvert fall, så ikke la den hindre deg. Men det kan vel påvirke lesehastighet og sånn.
Gjest gjest1 Skrevet 3. mars 2005 #4 Skrevet 3. mars 2005 Lærer, hvis ikke det blir for mye ståing? Synes det virker som du takler dysleksien bra i hvert fall, så ikke la den hindre deg. Men det kan vel påvirke lesehastighet og sånn. er redd jeg er for utolmodig.. ang dyseleksien, går det vel mest utover at jeg må bruke mere tid på det meste
kiri Skrevet 3. mars 2005 #6 Skrevet 3. mars 2005 BYGGINGENIØR! Liker du matte/realfag? Har du praktisk sans? Liker du å skape noe? Jeg er byggingeniør og jobber på en byggeplass, men har ingen fysisk jobb. Jeg sitter en del foran dataen og har en del med mennesker å gjøre. Det skjer noe nytt og utfordrende hele tiden. Veldig ofte er det mye trøkk og tempo. Du bygger aldri to like prosjekt og dermed blir du ikke stående stille. Det er masse å ta tak i på mange plan. Det er mye koordinering mellom ulike faggrupper og mennesker. Masse tekniske og praktiske problemer som skal løses og veldig mange hensyn å ta. Med en ingeniørtittel er du som poteten og kan få masse ulike jobber og utvikle deg i veldig mange retninger. (Alt fra anleggsleder/prosjektleder/prosjekteringsleder, restaurering av gamle bygninger, forsking på ulike materialer, dimensjonering av broer, arealplanlegger i komunen (=byplanlegger) og masse masse mer!) At du har dysleksi betyr bare at du er likestilt med de aller fleste av håndverkerne og glir rett inn i gjengen. Skolen kommer du deg i gjennom (men du bør ikke hate matte og realfag). En av mange positive ting ved å jobbe i et mannsyrke er at lønna er mye bedre enn i vanlige kvinneyrker. Jeg opplever at jeg blir tatt godt vare på som eneste jente på prosjektet, men jeg blir ikke "dullet" med. Ingeniørstudier finnes mange steder i landet og tar tre år. Dersom du ikke har realfagkompetanse eller studiekompetanse kan du gå forkurs på 1/2 eller ett år. Dersom du vil bli sivilingeniør kan du ta to års påbygging (eller du kan gå rett på en 5-års utdannelse men en gang, men det anbefales ikke). Du er garantert mange muligheter og utfordringer dersom du blir byggingeniør (eller annen ingeniør). Lykke til med et viktig valg.
Lillesøster Skrevet 3. mars 2005 #7 Skrevet 3. mars 2005 Becca, si litt mer om dine interesser? Hva har du egentlig lyst til? Vil du holde på med noe akademisk eller noe praktisk? Vil du direkte jobbe med mennesker eller indirekte? Har du allmennfag?
Scheherazade Skrevet 3. mars 2005 #8 Skrevet 3. mars 2005 (eller du kan gå rett på en 5-års utdannelse men en gang, men det anbefales ikke). Hvofor i alle dager ikke? :klø:
Gjest gjest1 Skrevet 3. mars 2005 #9 Skrevet 3. mars 2005 Becca' date=' si litt mer om dine interesser? Hva har du egentlig lyst til? Vil du holde på med noe akademisk eller noe praktisk? Vil du direkte jobbe med mennesker eller indirekte? Har du allmennfag?[/quote'] Skal gå påbygging til neste år. (surrer hjemme for å "restaurere" kroppen etter bilulykken) Min interesser blir nok ikke så relevante i forhold til utdannelse.. (abstrakt akvarell maling og problem hunder er liksom det jeg liker å drive med i tilleg til håndarbeid (litt) og data) Kunne tenke meg å jobbe med mennesker mere indirekte, tror jeg. Har tenkt en del på optiker... men igjen, jeg vet ikke..
Lillesøster Skrevet 3. mars 2005 #10 Skrevet 3. mars 2005 Min interesser blir nok ikke så relevante i forhold til utdannelse.. (abstrakt akvarell maling og problem hunder er liksom det jeg liker å drive med i tilleg til håndarbeid (litt) og data) .. Hvorfor ikke=?
Gjest gjest1 Skrevet 3. mars 2005 #11 Skrevet 3. mars 2005 Hvorfor ikke=? Skulle jeg jobba med hunder, ville feks hunde trener/adferds konsulent blitt for fysisk. Dyrlege hadde jeg ikke orket og dyrepleier blir like "ekkelt" som dyrlege (skjære i dyr/avlive dem osv) Det å jobbe som kunstner er omtrent håpløst, da skal man være så vanvittig flink, og det er jeg ikke... Så da sitter jeg igjen med data.. Og de fleste yrker har jo data en viss rolle (i større el mindre grad...)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå