Gå til innhold

Hvis du hadde hatt 150 kr/uka til mat

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva hadde du da kjøpt? Hvis du skulle ha levd av det i 6 mnd og du fikk utbetalt hver uke. 

Anonymkode: 12ba2...28d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde trålet alternative grønnsaksbutikker for rimelige ting som linser, bønner ris og pasta. Brukt 50%-diskene hos butikkene og fjernet skiltet "nei takk til reklame" på postkassen og fulgt med. Det er antageligvis mulig, men blir fort repetetivt og kjedelig. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det skjønner jeg egentlig ikke helt hvordan er mulig i Norge. 

Men da hadde jeg vel kanskje kjøpt en stor pose ris på en innvandrerbutikk og levd av det. Jeg aner ikke hvor mye en slik pose koster, men hvis det var noe til overs ville jeg kjøpt en pose havregryn slik at jeg kunne laget havregrøt på vann til frokost. Og kjøpt ei flaske billig olje og salt som jeg kunne hatt på risen. Men som sagt aner jeg ikke hva totalsummen da ville kommet opp i, ei heller hvor lenge en pose ris ville vart. 

Anonymkode: d56e3...f09

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hadde vel sikkert bakt brød og sørget for frukt/bær fra naturen til syltetøy som pålegg. 

Anonymkode: eda6a...e9c

• Liker 3
Skrevet

150 kr uken? 

Da hadde det vel gått i havregrøt og nudler tror jeg.  Kanskje kjøpt løk i løsvekt og stekt sammen med nudler/ris..

Lurer på hvis jeg hadde hatt så lite penger om jeg også hadde begynt å se etter tomflasker. 

Og jeg tror jeg hadde begynt med dumpsterdiving. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Da hadde jeg spist enorme mengder ertersuppe, linsesuppe, løksuppe, spaghetti med tomatsaus, stekt ris og havregrøt med jordbærsyltetøy til frokost.

Hadde starta med havregrøt og ertersuppe (gule erter, løk, potet, gulrot, salt og buljong) den første uka og deretter økt med en ny rett hver uke og ergo hatt litt i skapet å ta av de ukene jeg måtte bruke hele summen på en stor sekk med ris/linser/bønner. 

Anonymkode: ba78f...d3e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hadde vel sikkert bakt brød og sørget for frukt/bær fra naturen til syltetøy som pålegg. 

Akkurat nå er det rabarbrasesong og hadde sikkert spurt alle jeg kjenner/ikke kjenner i nabolaget om å få det de ikke bruker selv. Bær og frukt er også fine, billige/tilnærmet gratis dessert om du plukker selv. Om du har tilgang til epler til høsten så lag eplemos og frys. Kan brukes til dessert enten som tilslørte bondepiker eller som eplekompott med litt melk på. 

AnonymBruker
Skrevet

I en kortere periode skulle jeg klart å leve for 150 kroner uka. Men ikke i 6 måneder. Og faren for å få vitaminmangel og sykdommer er stor hvis man skal leve helt minimalt i en så lang periode. 

Anonymkode: f5b97...f8b

• Liker 4
Gjest Cwtch
Skrevet

Jeg hadde nok levd på grønnsakssuppe og brød..

Grønnsaker, buljong og brød kan jeg få utrolig billig på det lokale markedet.

Man kan variere smaken ganske så mye hvis man ikke alltid bruker de samme grønnsakene :)

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat nå er det rabarbrasesong og hadde sikkert spurt alle jeg kjenner/ikke kjenner i nabolaget om å få det de ikke bruker selv. Bær og frukt er også fine, billige/tilnærmet gratis dessert om du plukker selv. Om du har tilgang til epler til høsten så lag eplemos og frys. Kan brukes til dessert enten som tilslørte bondepiker eller som eplekompott med litt melk på. 

Jeg tror ikke man har luksusen å kunne kjøpe både sukker til sylting og kavringer og kremfløte eller melk for å kunne bruke eplene til dessert på 150 kr uka. Ellers er jeg enig - gratis frukt, bær eller sopp er kjempebra matauke når man lever på stramt budsjett. Men det er viktig å være kritisk - koster for eksempel sukker og certo mer for å kunne lage eget syltetøy/frysetøy av gratis bær enn det koster å kjøpe en tilsvarende mengde ferdig jordbærsyltetøy i butikken? 

• Liker 4
Gjest Fjelldronning
Skrevet

Jeg hadde dratt å spist hos mamma og pappa, eller bestemor ;) 

AnonymBruker
Skrevet

Ville nok forsøkt å «investere» i en stor 5kilos pose ris. Man får endel tilbud (kyllingkjøtt 300gram til 10kr) så er man flink kan man forsøke å hamstre litt. Problemet er jo at budsjettet allerede er så smalt at man må kjøpe det man trenger den uka.

Nudler er godt og metter, mais får man for 4,50kr boksen. Kjøpe grønnsaker på tilbud slik flere sier.

grandiosa kan man få i perioder for 25kr stk. Da kan man spise havregryn til frokost og 1/2 grandis til middag og havregryn til kvelds igjen. Ris, kyllingkjøtt og mais til lunsj. 

Det blir jo mye karbo mat da, ikke akkurat det sunneste. :( 

Anonymkode: 08f96...5fa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ville nok forsøkt å «investere» i en stor 5kilos pose ris. Man får endel tilbud (kyllingkjøtt 300gram til 10kr) så er man flink kan man forsøke å hamstre litt. Problemet er jo at budsjettet allerede er så smalt at man må kjøpe det man trenger den uka.

Nudler er godt og metter, mais får man for 4,50kr boksen. Kjøpe grønnsaker på tilbud slik flere sier.

grandiosa kan man få i perioder for 25kr stk. Da kan man spise havregryn til frokost og 1/2 grandis til middag og havregryn til kvelds igjen. Ris, kyllingkjøtt og mais til lunsj. 

Det blir jo mye karbo mat da, ikke akkurat det sunneste. :( 

Anonymkode: 08f96...5fa

Det spørs jo hva man velger å spise. Det billigste man kan spise (bortsett fra havregrøt) er trolig ertersuppe, linsesuppe og bønnesuppe. Mye lavere på karbohydrater enn ferdigpizza. Og to typer korn til samme middag (som i kyllingmiddagene dine) er jo et rart valg hvis man er opptatt av å holde karbohydratnivået nede. Hvorfor ikke bytte ut en av dem med en billig grønnsak? 

Gjest Nina1975
Skrevet (endret)

Lånt meg en fiskestang, gått mye på besøk. Ellers en pose ris og frosne grønnsaker, havregrøt. For mer proteiner, finn måkereir og plukk egg, ellers matauk i naturen. Tror det vil bli vanskelig over tid. Ville heller tatt tak i det på en annen måte (strøjobber, gå mye på besøk/ bli kjent med alle naboene, lånt meg en fiskestang, frelsesarmeen, sosialkontoret, sagt opp alle abbonoment, solgt unna ting.)

Endret av Nina1975
Skrevet (endret)

- Kjøp 4 kgs pose med first price jasminris. 30kr.
- Kjøp inn store pakninger med pasta og havregryn.
- Kjøp forskjellige typer bønner/linser/kikerter.
- Kjøp inn billige grønnsaker som kan brukes til mye: kål, brokkoli (gjerne de fryste pakningene), løk, gulrøtter.
- Billig hermetikk kommer man langt med :) Sjampinjong (3-pack firstprice for 12,20), mais osv.
- Egg koster 40 kr for 18-pakning på Meny. Den uken du ikke kjøper ris kan du bruke pengene på denne. Man kan lage mange gode omeletter med sjampinjong, mais, løk og brokkoli f.eks. 
- Buljong! Lag en god løksuppe, eller grønnsakssuppe av kål,løk og gulrøtter.
- Kjøp 4x4 pakken med sandwichbaguetter fra first price. Genialt å ha ved siden av omeletter og supper for å få litt ekstra mette. Koster 24,50 og da har man 16 baguetter. Holder lenge! Jeg bruker dem også hvis jeg vil ha pizza: del dem i to, ta tomatpure/pesto/salsa på bunnen og fyll på med det du ønsker og har tilgjengelig i skapet. Supergodt med mais, sjampinjong, løk og bønner. Stek i ovnen som vanlig, blir gode og sprø :) 
- Dersom du har råd til det en uke kan du også kjøpe inn noe kjøtt som kan brukes til mye. Avhengig av hva det er kan det ta mye av budsjettet, så du må være sikker på at du har råd. Selv spiser jeg kun rent kjøtt (kylling eller fisk), men pølser og kjøttdeig kan du finne billig. Spesielt pølser er veldig anvendelig: godt på pizzabaguettene, i omelett, i supper, til pasta++.

Lever på 250kr uka selv, men føler jeg spiser ganske variert allikevel :) 

Endret av Anette.94
  • Liker 10
Skrevet

Jeg hadde kjøpt noen poser med First Price-rundstykker, en stor blokk ost og en pakke smør. Det er godt og det metter, men man blir nok spylei om man skal spise det hver dag i seks måneder! :P

Håper ikke at dette er en reell situasjon for deg.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva hadde du da kjøpt? Hvis du skulle ha levd av det i 6 mnd og du fikk utbetalt hver uke. 

Anonymkode: 12ba2...28d

Ville kjøpt rimelige matvarer. Billige merker. Kjøpt mye næringsrik mat. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde kjøpt en sekk ris, da first price 4 kg, den koster 30 kr. Så en pose havregryn, så jeg kan lage havregrøt. En pose linser på innvandrerbutikken, salt og billig olje, er det noe igjen da, grønnsaker for resten.

Risen holder nok i 4 uker, havregrynene i kanskje 2, så uken etter hadde jeg kjøpt en type linser til og grønnsaker og 1 type krydder til.

Og for hver uke som gikk så hadde jeg supplert. Men ris, havregryn og linser hadde vært det som hadde gått mest igjen.

Anonymkode: 005ab...79c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

First price kneip, skåret, oppdelt i 2 skive porsjoner og fryst. First prize frossen lapskaus osv de ulike variantene som finnes. First prize nudler.  Eldorado tomatpesto og matfløte (ta litt av hvert og bland med vann og du får pastasaus/smakstilsetning på pasta, nudler, wok, suppe. Kan og bruke kun 1 tskje av tykk asiatisk saus ( i glass med lokk) til å smaksette suppe/nudler. 

Deretter grønnsaker, linser, og tørre bønner/kikerter som må bløtes og kokes. 

Jeg hadde satsa på å drøye det som allerede var i kjøkkenskapene av krydder, sauser, salt, pasta, bønner. 

Jeg hadde også spandert på meg 1 glass av favoritt syltetøy (plomme eller nepe) for å få litt luksusfølelse i hverdagen. Kan drøyes i flere uker i kjøleskap. 

First prize egg og kyllingfilet( frossen) evt firstprize svin ytrefilet som kan deles opp i små porsjonsstykker og fryses.

Litt interessannt at du kom med denne tråden da jeg allerede planlegger å holde meg til 200 kr uka i mitt matbudsjett. Jeg har gjort det før og manglet ingenting av næringsstoffer/vitaminer etter lang tid på det. Hemmeligheten er å spise variert og mye grønt.

Til drikke tar jeg vann og te. Gjerne selvlaget ingefær te med spisscummen og andre krydder. Det kan kanskje være greit å kjøpe den teen du liker. Kaffe og annet blir for dyrt syns jeg. Brus holder jeg meg unna.

(Obs jeg ville ikke spist fisk med mindre den ble fisket på trygge områder, det er endel som fisker i bynære områder her på Østlandet og den fisken er full i gift. Jeg ville heller ikke sanket måseegg. Det er faktisk ulovlig og kan gi deg fengselsopphold.)

Anonymkode: 3a1ad...974

AnonymBruker
Skrevet

Stor pose ris og lappskausblandinger til 9.90 på kiwi

Anonymkode: cb8c6...95c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...