Gå til innhold

Bullet Journaling - hvilken bok?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som driver med bullet journaling, hvilken bok bruker dere?
Kjøpte Leuchtturm 1917, siden det virket å være favoritten innen bujomiljøet, den gikk igjen som anbefaling "overalt". Men er SÅÅ skuffet! ALT trekker gjennom sidene 😕
Noen som har bedre forslag til bok?

Anonymkode: a166a...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er fornøyd med LT1917, men jeg bruker ikke så mye tusjpenner, fyllepenn eller vannfarger, og jeg bryr meg ikke om at ting vises litt gjennom siden (ghosting). Jeg liker papiret i Insight Edition bedre, men de er bare i linjert.

Rhodia skal ha litt tykkere papir, og er belagt med noe som gjør det mer fyllepenn-vennlig.

Nuuna har også tykkere papir, men det er ikke belagt med noe så det blør lettere gjennom.

 

Når du skal finne ny bok må du tenke over hvilke krav du stiller til boka. Hva slags type penner bruker du, bruker du tusj, vannfarger, stempler? Bryr du deg om ghosting? Gjør det noe at det blør? Liker du best linjer, ruter, prikker eller blankt ark? Vil du ha snøhvitt papir eller foretrekker du det litt dusere? Er det viktig med sidetall eller innholdsfortegnelse? Hvilken størrelse vil du ha?

Når du har funnet ut hva som er viktig for deg må du finne ut hvilke bøker som er tilgjengelig, og så google dem for å finne ut hvilke erfaringer andre har med boken. Hvis du vil finne ut spesifikke egenskaper kan du google navnet på boken sammen med egenskapen på engelsk, f.eks  Leuchtturm bleeding" eller "Rhodia ghosting". Dersom du har noen penner som stiller ekstra krav til papiret kan du google navnet på boka sammen med navnet på pennen, og ofte få vite hvordan den penna oppfører seg i den boka.

Folk som har funnet en favorittbok er veldig glad i den boken, og kan derfor lett anbefale den ukritisk, uten å tenke over at andre har andre krav til boka si. 

 

Lag alltid en pennetest bakerst i hver bok med hver penn. Da finner du ut hvordan den penna fungerer på det papiret, før du har ødelagt baksiden. Test alle farger, for fargen kan påvirke egenskapene til blekket. Test i alle nye bøker, for selv om de er samme modell fra samme produsent kan det være forskjeller.

Alkoholbaserte tusjer blør nesten alltid, så ikke bruk dem i en bok.

Anonymkode: fb0a3...590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.6.2018 den 14.25, AnonymBruker skrev:

Jeg er fornøyd med LT1917, men jeg bruker ikke så mye tusjpenner, fyllepenn eller vannfarger, og jeg bryr meg ikke om at ting vises litt gjennom siden (ghosting). Jeg liker papiret i Insight Edition bedre, men de er bare i linjert.

Rhodia skal ha litt tykkere papir, og er belagt med noe som gjør det mer fyllepenn-vennlig.

Nuuna har også tykkere papir, men det er ikke belagt med noe så det blør lettere gjennom.

 

Når du skal finne ny bok må du tenke over hvilke krav du stiller til boka. Hva slags type penner bruker du, bruker du tusj, vannfarger, stempler? Bryr du deg om ghosting? Gjør det noe at det blør? Liker du best linjer, ruter, prikker eller blankt ark? Vil du ha snøhvitt papir eller foretrekker du det litt dusere? Er det viktig med sidetall eller innholdsfortegnelse? Hvilken størrelse vil du ha?

Når du har funnet ut hva som er viktig for deg må du finne ut hvilke bøker som er tilgjengelig, og så google dem for å finne ut hvilke erfaringer andre har med boken. Hvis du vil finne ut spesifikke egenskaper kan du google navnet på boken sammen med egenskapen på engelsk, f.eks  Leuchtturm bleeding" eller "Rhodia ghosting". Dersom du har noen penner som stiller ekstra krav til papiret kan du google navnet på boka sammen med navnet på pennen, og ofte få vite hvordan den penna oppfører seg i den boka.

Folk som har funnet en favorittbok er veldig glad i den boken, og kan derfor lett anbefale den ukritisk, uten å tenke over at andre har andre krav til boka si.  

 

Lag alltid en pennetest bakerst i hver bok med hver penn. Da finner du ut hvordan den penna fungerer på det papiret, før du har ødelagt baksiden. Test alle farger, for fargen kan påvirke egenskapene til blekket. Test i alle nye bøker, for selv om de er samme modell fra samme produsent kan det være forskjeller.

Alkoholbaserte tusjer blør nesten alltid, så ikke bruk dem i en bok.

Anonymkode: fb0a3...590

Tusen hjertelig takk for langt og informativt svar! Det er de 4-5 bakerste sidene jeg har brukt nå, nettopp for å teste forskjellige penner og tusjer. De ghoster nok mer enn det blør, men det er såpass mye at det for meg vil si at jeg ikke kan skrive noe på "baksiden" av en side. Jeg synes det er fryktelig forstyrrende!
Jeg har en LT1917 A5, med blanke ark, og har prøvd alt fra gelpenner til markeringstusjer, fineliners til helt vanlige kulepenner. Stempler kunne jeg ogs¨tenke meg å bruke etter hvert. Det virker som det eneste som ikke ghoster til nå er blyant....

Siden dette er min første bullet journal, og vi er halvveis i året allerede, tror jeg jeg kommer til å bruke denne ut året. Mer som en øvingsbok, for å finne ut av hvordan min bulletjournaling "stil" er, om man kan si det sånn.

Takk for tips om Rhodia! Får kjøpe den etter hvert og se hvordan jeg liker den. :)

Anonymkode: a166a...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...