Gå til innhold

Sette opp platespiller


Anonym1538

Anbefalte innlegg

For noen dager siden fant jeg den gamle platesamlingen til foreldrene mine på loftet. Jeg fikk plutselig veldig lyst til å høre på dem så jeg spurte om jeg kunne få den gamle platespilleren til bestefaren min, og det fikk jeg. Problemet jeg har da, er at når jeg kopler den til en høyttaler (jeg brukte en overgang for å den riktige inngangen), så blir det en ganske lav lyd. Jeg leste på nettet at jeg trenger en slags forsterker eller noe sånt, men jeg forsto det ikke helt. Vet noen hva jeg skal gjøre? Det er en Kenwood-platespiller, og det står på den at den heter KD-492F. Den er automatisk tror jeg. Jeg vil helst ikke bruke så mye penger, så om noen har noen billige løsninger hadde jeg satt pris på det. Jeg krysser fingrene for at noen vet noe om dette. På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kalles en forforsterker. Noen platespillere har dette innebygget, men de er av og til koblet fra. 

Var det ikke noen forsterker eller lignende med? 

En rimelig forforsterker koster ca 300.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, stan skrev:

Det kalles en forforsterker. Noen platespillere har dette innebygget, men de er av og til koblet fra. 

Var det ikke noen forsterker eller lignende med? 

En rimelig forforsterker koster ca 300.

Takk! Men hvordan får jeg sjekket om den er innebygget, og hvordan får jeg eventuelt skrudd det på? Det var ikke noe forsterker med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym1538 skrev:

Takk! Men hvordan får jeg sjekket om den er innebygget, og hvordan får jeg eventuelt skrudd det på? Det var ikke noe forsterker med..

Mange forskjellige løsninger. Prøv å Google den du har. Det er godt mulig at den ikke har. 

Hvis du har en litt eldre forsterker har de ofte egen inngang for platespillere. 

Det er mulig at det enkleste er å kjøpe en ny platespiller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger en Riaa forsterker :) 

Anonymkode: 6f87f...5cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må ha en inngang som heter RIAA trinn. For å få plass til musikken på LP platene måtte bass tonene dempes i volum før de kunne legges plata, lage rille utslaga litt mindre så de ikke tok så stor plass. Når en da skal spille platene må en forsterke bass mer enn diskant. Dette gjøres i RIAA trinnet som en kan kjøpe løst om forsterneren en har ikke har den innebygget. Eller bygge en selv fra byggeset det går også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Tummy skrev:

Du må ha en inngang som heter RIAA trinn. For å få plass til musikken på LP platene måtte bass tonene dempes i volum før de kunne legges plata, lage rille utslaga litt mindre så de ikke tok så stor plass. Når en da skal spille platene må en forsterke bass mer enn diskant. Dette gjøres i RIAA trinnet som en kan kjøpe løst om forsterneren en har ikke har den innebygget. Eller bygge en selv fra byggeset det går også.

Ok, så det jeg skjønner er at jeg må kjøpe en forsterker med med RIAA. Men hvordan funker dette? Er det en slags liten boks som jeg kan sette mellom høyttaleren og platespilleren, eller er det en veldig stor boks som jeg må ha en egen hylle til? Og er det dyrt? Tusen takk for svar! (Og beklager for dumme spørsmål - jeg er ikke så vant til sånne ting..🙄)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.6.2018 den 22.23, Tummy skrev:

Har du stereoanlegg idag som har Aux ingang eller lignende? 

 

Ja, det stereoanlegget jeg har i dag har det ja. Men det er også egentlig en ting jeg lurte på - etter jeg har gjort det med forsterkeren, kan jeg da koble det til en litt mindre høytaller? Det er vanskelig å finne plass til et helt stereoanlegg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym1538 skrev:

Ja, det stereoanlegget jeg har i dag har det ja. Men det er også egentlig en ting jeg lurte på - etter jeg har gjort det med forsterkeren, kan jeg da koble det til en litt mindre høytaller? Det er vanskelig å finne plass til et helt stereoanlegg...

Du kan koble til de høytalerene du ønsker, helt ok med små. 

Ved normalt bruk går det fint. Men skal du spille høyt lenge, så kan jo noe ryke dersom de ikke er designet for effekten. Men små høytalere kan tåle mye effekt også da. Det må da være mye slikt på finn kan jeg tenke meg.

Hilsen Radio&Tv reperarør

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så hvis jeg har forstått det riktig er det sånn at det eneste jeg trenger å gjøre er å koble for eksempel en av disse to:

https://www.danmusikk.no/record-pp-15-riaa-platespiller-forforsterker

https://www.gear4music.no/en/Recording-and-Computers/SubZero-SZ-PPA1-Phono-Preamplifier/211K

mellom platespilleren og en høyttaler. Det sto noe på en av dem at de må kobles mot en aktiv høyttaler, men etter det jeg skjønner er de fleste moderne høyttalere aktive uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.6.2018 den 14.50, Anonym1538 skrev:

Ok, så hvis jeg har forstått det riktig er det sånn at det eneste jeg trenger å gjøre er å koble for eksempel en av disse to:

https://www.danmusikk.no/record-pp-15-riaa-platespiller-forforsterker

https://www.gear4music.no/en/Recording-and-Computers/SubZero-SZ-PPA1-Phono-Preamplifier/211K

mellom platespilleren og en høyttaler. Det sto noe på en av dem at de må kobles mot en aktiv høyttaler, men etter det jeg skjønner er de fleste moderne høyttalere aktive uansett?

Stemmer 👍

Anonymkode: 6f87f...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Gjest Made4u
På 16.6.2018 den 14.01, Anonym1538 skrev:

For noen dager siden fant jeg den gamle platesamlingen til foreldrene mine på loftet. Jeg fikk plutselig veldig lyst til å høre på dem så jeg spurte om jeg kunne få den gamle platespilleren til bestefaren min, og det fikk jeg. Problemet jeg har da, er at når jeg kopler den til en høyttaler (jeg brukte en overgang for å den riktige inngangen), så blir det en ganske lav lyd. Jeg leste på nettet at jeg trenger en slags forsterker eller noe sånt, men jeg forsto det ikke helt. Vet noen hva jeg skal gjøre? Det er en Kenwood-platespiller, og det står på den at den heter KD-492F. Den er automatisk tror jeg. Jeg vil helst ikke bruke så mye penger, så om noen har noen billige løsninger hadde jeg satt pris på det. Jeg krysser fingrene for at noen vet noe om dette. På forhånd takk for svar!

Kenwood KD-492F er en ok platespiller, men skal du få det beste ut av platerillene så er det å sette den opp riktig helt avgjørende, dette også for å ivareta platesamlingen best mulig.

Nå vet jeg ikke hvilken forsterker du har, men siden utgangssignalet fra en platespiller er lavt så trenger man noe som heter RIAA-forsterker (disse får man fra noen få hundrelapper til flerfoldige tusen kroner). Det er feil som det er blitt gitt råd om her, at det du trenger er en for-forsterker, en forforsterker er en forsterker som mottar signaler fra kildene og som sender dette videre til effekt-forsterkere og en forforsterker har ingenting med en platespiller å gjøre selv om noen nok kan inneholde en RIAA-del, men RIAA-forsterker innehar de fleste integrerte forsterkere også (flest for Moving Magnet og noen også for Moving Coil, noe som er to forskjellige pickup-typer, for din del blir Moving Magnet det gjeldende og RIAA-forsterker til dem kan fås billig.)

Jeg tenker at en ny pickup kan være en grei invistering, Audio Technica AT-95E som du finner f.eks. her https://www.platekompaniet.no/platespiller/stifter-pickup-og-riaa/pickup-audio-technica-at-95e/ er en fantastisk invistering, i alle fall om man ser prisen tatt i betraktning - for prisen er den pickup'en kanskje den beste hifi-investeringen noen kan gjøre. Det er det eneste du trenger å investere i dersom din forsterker har RIAA-forsterker innebygget, om ikke trenger du en ekstern RIAA.

For eksempel denne som er prisgunstig:

https://www.platekompaniet.no/platespiller/stifter-pickup-og-riaa/pro-ject-phono-box-e/

Men ekstern RIAA trenger du som sagt ikke dersom din forsterker allerede har innebygget RIAA-forsterker, du kobler da platespilleren til Phono-inngangen da det er i denne RIAA-forsterkeren er koblet. Benyttes derimot ekstern RIAA-forsterker så kobles gjerne platespilleren opp mot AUX-inngangen på forsterkeren.

---

Det er viktig å installere pickupen korrekt, om ikke så sporer stiften feil og platene ødelegges. Stikkordene her er å benytte en Protractor, en slik kan kjøpes her https://www.platekompaniet.no/platespiller/ekstrautstyr-div/ortofon-protractor/ og denne må læres å brukes. Noen spillere (f.eks min egen og mange andre spillere) kan man måle seg frem til hvor pickup/stift skal sitte - 49mm fra der skjellet festes på armen på min spiller), dette finner du eventuelt info om i brukermanualen til spilleren som sikkert kan finnes og lastes ned på nettet.

Det er viktig at platerspilleren står i vater i alle retninger, underlaget er her viktig og jeg vil spesielt anbefale veggfeste - en platespiller er som et følsomt instrument å regne og små påvirkninger påvirker lyden. Når spilleren er i vater og pickup'en er rett installert så skal du finne riktig stifttrykk og ikke minst stille inn antiskatingen så alt blir riktig gjort - dernest er det bare å spille og har du fulgt følgende veiledning så skal ikke resultatet bli så ille.

Det finnes mange videoer på f.eks. Youtube om hvordan dette skal gjøres, søk på f.eks. "setup a turntable" og du vil få mange treff og hjelpende videoer. Kan virke skremmende i starten, men skal love deg at dersom du får satt opp spilleren riktig så vil du bli overrasket over hvor godt det kan låte, mange foretrekker den varme lyden fra en platespiller fremfor lyden fra digitale kilder som CD m.m.

Til sist er det viktig å feste jordingen, da uten denne så vil du oppleve susing - denne kan festes til jording kontakten på forsterkeren eller RIAA-forsterkeren avhenger om du kjører med ekstern RIAA eller om din forsterker allerede har ett RIAA-trinn for Moving Magnet.

 

 

Endret av Snabeldyr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Made4u

Jeg vil anbefale deg å ta med deg spilleren til et sted de selger platespiller-utstyr og få innstallert Pickup'en riktig der, finjusteringene må du i så fall gjøre hjemme. Men være forsiktig under transport av Platespiller, da det er mange deler som kan ta skade under transport. Selv skrudde jeg av loddet på min spiller da den var kjøpt og skulle transporteres, tapet også fast arm med tape som ikke avgir lim m.m. og hadde selv demontert det som kunne demonteres.

Men er spennende å lære seg hvordan å gjøre alt selv også, synes jeg. På min spiller, som er en forholdsvis dyr spiller i 7-8000 kr klassen, så er alt såre enkelt med tanke på utskiftninger m.m., er mer komplisert på mange andre spillere synes jeg... Selv har jeg mange planer med min spiller, her i huset vil platespilleren bli hovedkilden fremfor digitale kilder og jeg startet i fjor med å investere mye på den analoge fronten nettopp fordi jeg foretrekker analoge lydkilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...